Esikoista odottavat

Omena1987, mitenkä teillä tänään menee? Kaikki kunnossa?
Täällä hommat ennallaan, pikkuisen sain taas vauvavalmisteluja eteenpäin. Jalkalamppu himmentimellä pitäis saada makkariin vielä. Sänky on nyt lopultakin paikoillaan :)



Täällä ollaan osastolla Lääkkeen saanut aamulla ja pikku hiljaa supistukset alkanut lisääntymään,mutta ei vielä oo kovin säännöllisiä. Odotteluahan tämä on,mutta hyvillä mielin.Toki jännittää,mutta kaikkia se synnytys(varsinkin eka) niin jännittää.Ainakin sain jäädä tänne,josta olen tyytyväinen
 
Sonic, se on sellainen hierojan ja kiropraktikon välimalli. Tämä on erikoistunut raskauden vaivoihin sekä lasten osteopatiaan. Sain suosituksen tuttavalta. Tarkoitus oli tehdä tilaa lantioon, ja auttaa hengitystä ja ruoansulatusta. Toden totta, maha toimii nyt säännöllisemmin ja pahin närästys on helpottanut. Hengittäminen istuessa on edelleen hiukan vaikeaa, mutta onneksi osa vaivoista lähti helpottamaan.

Osteopaatit on kyllä ihan parasta porukkaa. Mä sain kans apua iskiaskipuun, hengitysvaikeuksiin (nimenomaan istuessa) ja puutuviin käsiin jo yhdellä käynnillä, mut kävin vielä tokankin kerran jolloin hän availi lantioon lisää tilaa pienen tulla. Hän toivotti myös tervetulleeksi jos ei synnytys ala käynnistyä ajallaan tai tulee muita vaivoja. On kuulemma muutama konsti vielä hihassa, joilla edistää luonnonmukaisesti synnytyksen käynnistymistä. Aion todellakin mennä jos ei laskettuun aikaan mennessä ala tapahtua.
 
Sonic, mä kävin akupunktiossa vuoden joka toinen viikko. Vikalla kerralla n. Rv. 35+ kysyin akupunktiohoitajani mielipidettä, ja hän ei halunnut avittaa - mieluummin ei puutu asiaan. No, niinhän se menee, lapsi syntyy kun haluaa. Siksi lähdin toista tietä etsimään. Suosituksia vyöhyketerapeutista tai osteopaatista. Täällä foorumilla kuulee ja näkee monenlaista. Meillä on suvussa ollut tämän alan ammattilaisia, mutta tässä kohtaa halusin juuri tähän teemaan vihkiytyneen naisen.
Toivottavasti saan synnärillä apua vyöhyketerapiasta ja akupunktiosta, lisäksi vuokraamani TENS-laite on postin kyydissä, saanen sen tällä viikolla.
 
Sonic, haha :) Mun osteopaatti nimenomaan venytti lannerankaan lisää tilaa... Mikäli 39+6 politarkastuksessa ei näy asioiden etenemisen merkkiä, marssin uudelleen osteopaatille ja pyrimme edesauttamaan luontoa. Nuo Cytotec ja ballonkijutut ja vuorokausien kärvistelyt ei oikein houkuta :)

Saako kysyä missä käyt osteopaatilla? :)
 
Yhyy kiva asua korvessa kaukana kaikesta missä ei oo osteopaattia lähelläkään :sad001
 
Vauva on tällä hetkellä niin, että jalat on naaman edessä ja edelleen siis perätilassa. Vauvan painoarvio tällä hetkellä 3,061kg. Lapsivettä ihan normaali määrä. Ulkokäännöstä siis yritettiin (ehkä 4-5 kertaa), mutta vauva ei halunnut kääntyä. Käännösyritykset ei sattuneet! Lääkäri tai mahdollisesti hoitaja (en ole ihan varma kumpi oli) ultrasi ensin ja katsoi vauvan mitat ja hiukan myöhemmin huoneeseen tuli erikoislääkäri, joka suoritti käännösyritykset. Sen jälkeen puheltiin siitä miten haluan synnyttää ja mainitsin haluavani yrittää alatiesynnytystä ja he soittivat samalla magneettikuvauspaikkaan ja sinne suostuivat minut ottamaan ruokatauolla eikä jouduttu onneksi kauaa odottelemaankaan, vaikka varauduin jo tuntien odotteluun, kun sanoivat ottavansa jossain välissä kun tulee sellainen hetki. Viikon päästä soitellaan tuloksia kuvista. Alatiesynnytyksestä erikoislääkäri mainitsi sen, että useimmille tehdään episiotomia eli välilihan leikkaus ja jos vauvan sykkeet heikkenee niin aika nopeasti siirrytään leikkaukseen, vaikka normaalitilassa vaan seurailtaisiin sykkeitä. Jos synnytys käynnistyy lapsivesien menolla, niin pitää mennä makuuasentoon ja ambulanssilla sairaalaan sen takia, että napanuora voi luiskahtaa ensin ulos. Synnytystä ei mielellään käynnistetä. Varattiin myös kontrolliaika 25.11 klo 9. Sormelle olin auki ja kanavaa 3cm.

37+1
 

Liitteet

  • poli.jpg
    poli.jpg
    116.1 KB · Katsottu: 26
Muokattu viimeksi:
Mä nautin "perheettömän" elämästä: kävin spinningissä huiskimassa (loppua kohti suppareita, mutta eipä niitä enää levossa tunnu), sitten kävin hyvin rauhallisesti ruokakaupassa ja nyt oon menossa leffaan :)
Viikonloppu menee kalusteremonttihommissa, tosin miehethän ne raskaat työt tekee ... Mutta oonpahan kahvinkeittäjä ja sihteerikkö. Sunnuntaiksi on koko päivän ohjelmaa, sais päivät kulumaan!
Katjusha rv. 39+1
 
Hirveesti jännää :) koko aja tunnustelee et "no nyt sattu vähä eri tavalla ku ennen". Ja silti ei mitää :D olin yks päivä hirvittävän ylpee siitä et tunsin ekan (harkka)supistuksen selän puolella.. hullulla halvat huvit ja sitä rataa :D

Mies on nyt eile ja tänää tekemässä harjotustyövuoroja,ja nyt toivotaa et se sais sen työn(ois oman alan töitä ja suoraa toistaseks voimassa oleva). Tänää varmaa saa tietää et kui käy. Se toki vähä jänskää et jos se nyt saa sen työn ni kui sit synnytys.. mut se oli kyl heti sanonu jo haastattelussa et lapsi tulossa,ja pomo oliki sanonu (ainakin nyt näistä harjotuspäivistä) et ei muutaku laittaa viestiä sitte jos synnytys käynnistyy.. toki mies pohti myös aamulla sitäki et jos pomolle vaa passaa et alottais työt sitte ku pikkutipunen on syntyny..

Oma olo on iha ok. Iltaa kohe alkaa olee tosi raskasta,johtuneeko raskaudesta vaiko tästä kestoflunssasta.. päiväunia nukun vielä ku siihe on mahollisuus.. nautin raskaudesta,vaikka välillä on hetkiä et ei enää,nyt riittää ja olisko pitäny miettiä kaks kertaa enneku lähti leikkiin mukaan..

39+2
 
Mulla oli alkuviikosta illat ja etenkin yöt todella vaikeita.. supisteli, vihlo ja paino. Vatsa tyhjeni koko ajan ! Ihan sekaisin.

Nyt nää kivut on päivällä , luojan kiitos ! Saa nukuttua, mutta vatsakin mennyt jumiin? :eek:

Nytkö se sit ei haluakaan ulos tuolta ? Jotenki aina sanotaan että sen kyllä tietää ku pitää mennä synnärille.. mut silti mietityttää. Tänä yönä pari niin kovaa vihlaisua selässä että tarrasin miehen käteen kiinni, mutta ne meni kyllä äkkiä ohi..

Lakritsi 37+2
 
Hei,

Mun tarvii tulla "varoittelemaan" Tyttö on nyt 11 päivää ja imetys ollut todella haasteellista. Yllätyin todella kuinka paljon vie aikaa ja sitoo kiinni. En todellakaan tajunnut tätä etukäteen
 
Omena1987, voih, se alku taitaa tosiaan olla kovin yksilöllistä ja mitä vaan voi tulla. Toivottavasti saatte jonkinlaisen rytmin päälle. Itse oon ehkä asennoitunut "kauhukuvin", toivotaan että sujuu sitte jollain lailla. Ensimmäiset viikot kun selviää, niin moni asia alkaa sitten olla jonkinlaista rutiiniakin.
Kaikkea hyvää meille ensikertalaisille! Mulla on taas sellainen "valvotaanpa aamuyö" menossa ...
Katjusha rv 39+3
 
No juu, täälläkin on nyt imetetty parin tunnin aikana viitisen kertaa - eikä maito ole vielä edes noussut, toinen vaan viihtyy tissillä ja tilailee isompia määriä tulevaisuutta varten. Ei siis tarvitse itselleen mitään ohjelmaa kehitellä, riittää kun makoilee sängyssä ja selailee puhelinta tai torkkuu.
 
Onko ketään muuta ruvennu pelottamaan muiden arvostelu omasta äitiydestä? Miehen kanssa keskusteltiin joulusta, omat vanhemmat haluais olla meidän kanssa kun on ensimmäinen lapsenlapsi kyseessä, mutta olis miehen vanhempien "vuoro". Ja mä yritän kaikille vaan selittää, että mennään ihan täysin vauvan ehdoilla ja päätetään joulusta sit vasta pari päivää ennen. Todellisuudessa joo, mennään lapsen ehdoilla, mutta mua ahdistaa tällä hetkellä ajatus että mun vanhemmat olis meillä tai että mentäis miehen vanhemmille. Syynä on se, että pelkään sitä häsläämisen ja neuvomisen määrää. Vaadin normaalistikin itseltäni paljon, ja sain itkettyä eilen sitä asiaa jo yli tunnin että jos joku tulee mua arvioimaan. "Pahimmassa tapauksessa" lapsi on vasta kahden viikon ikäinen jouluna ja kaikki on muutenkin vasta opetteluvaihetta :sad001
 
Sonic, se on meillekin just näin... Itse haluan ensin katsoa, millainen tapaus sieltä syntyy - mitään sitoumuksia en halua tehdä. Ollaan kyllä reilusti sanottu, että kotoa ei mihinkään jouluksi lähdetä (matkat on satoja kilometrejä). Kaikki riippuu siitä, miten homma lähtee uutena perheenä käyntiin, millainen luonne lapsella on ja miten vaativa. Näitä ei voi mitenkään ennakoida. Mä oon muutenkin huono ottamaan neuvoja positiivisesti vastaan, jos oma järki sanoo toista :)
Katjusha rv 39+4
 
Mulle on kans ehotettu et äiti(jos päästää kotii viikonloppua vasten) tulis meille sit auttaa pariks päivää.. ja sit mies ehotti et senki äiti vois tulla vaik vähä pidemmäks aikaa.. iha jees ideoita mut kuitenki haluisin rauhassa tutustua tuohon uuteen perheenjäseneen ja yrittää luoda ne omat tavat toimia.. ku tiiän et kuitenki tulee näitä "miks sä näin teet,mä oon tehny aina näin".. ja veikkaan et hormoonihuuruissa tulis sanottua kuitenki sit vaa pahasti..
Jouluks ollaa menos mun porukoille tähä tietoon.. ollaa oltu sielä aina.
 
Mun mies ehdotti, että äitini tulis sen jälkeen, kun isyysloma on alkumetrien osin pidetty (2vko). Meillä on pienet tilat, ettei täällä niin kivaa oo kolmen aikuisen voimin "pyöriä". Minusta hyvä idea. Eka steppi olis synnyttää se lapsi, ja siitä askel kerrallaan eteenpäin.
 
Meillä olis kyllä tilaa "ylimääräselle" ihmiselle täällä mut en kuitenkaa tiiä.. mies alotti tänää työt ja se toki vähä jännää et mite sit ku tuo syntyy ja päästää kotii.. mut mies muisteli et sen pomo ois sanonu jotai et sit ku kotiudutaa ni mies sais siihe sit useemman vapaapäivän. Ku en tiiä et mite toi isyysloma täs nyt onnistuu ku se pitäs ilmottaa hyvissä ajoin töihi jne. Sen verran kuitenki et mies pääsee synnytykseen mukaan,ei kuulema oo kahta sanaa siihe(työnantaja oli sanonu).. et periaatteella jos synnytys käynnistyy yöllä ni riittää viesti pomolle et nyt mennää tai jos alkaa päiväl tapahtuu ni mä vaa ilmotan miehelle ni se pääsee lähtee töistä..
 
Takaisin
Top