Oon ymmärtänyt, että jos neuvolassa kertoo synnytyspeloista, voi päästä johonkin sellaiseen ryhmään, jossa peloista ja niiden liennyttämisestä puhutaan ja käydään mm. etukäteen tutustumassa synnytystiloihin omassa sairaalassa. Helpottaisko se vähän, jos tietäis tarkemmin tulevasta?
Mä en osaa vielä stressata tai pelätä synnytystä. Se tuntuu vielä niin kaukaiselta. Enemmän jännitän jokaista ultrakertaa, kun tutkitaan niskaturvotusta tai rakennetta. Ne on molemmat edessä, nt-ultra reilun viikon päästä. Varmaan sitten, kun ne on hoidettu ja saan varmistuksen, että vauvalla on kaikki hyvin, alan hyperventiloida synnytystä...
Toisaalta, lapsettomuusvuosien jälkeen synnytys repeämisineen ja tuskineen tuntuu omalla kohdalla pieneltä hinnalta siitä, mitä sen kestämällä saa. Mulla tää on myös hyvä itteni psyykkauskeino.
Kauhutarinoita synnytyksistä löytyy kyllä varmaan aina. Ite yritän pysyä moisista mahdollisimman kaukana. Toki on hyvä tietää realistisesti, mitä todennäköisesti voi tapahtua. Onhan tässä onneksi aikaa perehtyä sitten loppuraskaudesta.
Onneks synnäreillä on ammattitaitoista henkilökuntaa, jotka on siellä auttaakseen meitä ja vauvoja selviämään koettelemuksesta terveinä ja mahdollisimman hyvinvoivina. :)
Nessu 11+3.