Iness, sun synnytys oli melkein kun mun, mäkin sain hirveesti puudutuksia ym lievityksiä synnytyksessä.
Eli, mulla meni sunnuntai aamuna vähän ennen kello 9 vedet. Aloin turhautumaan kun kymmeneen mennessä ei tullut yhtäkään supistusta, mutta 11 aikaan supistuksia alkoi tulla säännöllisen epäsäännöllisesti, kävin suihkussa ja otin panadolin, sitten lähdettiinkin jo sairaalaan.
Odotettiin aulassa tarkastukseen pääsyä jossa supistukset paheni mutta tulivat kuitenkin 10 minuutin välein.
Tarkastukseen päästyä olin sormenpäälle vain auki ja ultrattiin, painoarvioksi tuli 3400g. Kätilö meinasi että menisin kotiin vielä odottamaan mutta puhuin lääkärille etten pysty. Pääsin lepohuoneeseen, josta kävin pari kertaa suihkussa, nyt supistukset tulivat 5 minuutin välein ja olivat todella kivuliaita. En pystynyt paikallani olemaan, sain lämpöpussit alaselkään ja alavatsaan joista oli hieman apua. '
Kello oli n. 6 illalla kun pyysin että tarkistettaisiin kohdunkaulan tilanne, olin ihan varma että jotain oli tapahtunut kun 7 tuntia mennyt supistusten alkamisesta. No.. kätilö sanoi että edelleenkin vain sormen päälle auki. Meinasin jo turhautua, kätilö ehdotti kipupiikkiä jonka otin vastaan mieluusti. Sillä supistukset hieman helpottivat mutta olivat tuntuvia. Kätilön mukaan tämä saattaisi rentouttaa ja saada kohdunkaulaa aukeamaan.
Puolentoista tunnin päästä aloin huutamaan kivusta kun kipupiikin vaikutus alkoi lakkaamaan. Kätilö tarkasti kohdunkaulan tilanteen, joka edelleen sama. Erittäin turhauttavaa! Kätilö kuitenkin ehdotti että voisimme laittaa jo epiduraalin koska meinasin oksentaa jo kivusta. Hän tilasi anestesialääkärin paikalle.
Kesti puoli tuntia kun anestesialääkäri pääsi laittamaan katetria. Odotin innokkaana että epiduraali veisi edes jonkin verran kipuja pois, puolituntia ekan annoksen laitosta ei mitään vaikutusta. No laitettiin uusi annos ja odotettiin puoli tuntia jälleen, ei vaikutusta. Lääkäri oli varma että laittoi katetrin oikein. Huusin kivusta joka supistuksella, itkin ja luulin etten kestäisi enään. Kätilö tilasi uuden anestesialääkärin paikalle, päätettiin että minulle annetaan lääke joka lopettaa tuskalliset supistukset kokonaan ja samalla laitetaan spinaali ja epiduraali katetri uudestaan. Olin kuin taivaissa kun spinaali vihdoin auttoi, monen tuskan tunnin jälkeen! Minulle laitettiin virtsakatetri. Huone oli täynnä lääkäreitä ja kätilöitä, minulla meni väkisinkin silmät kiinni, koska tuskan tunnit oli hetkeksi ohi.
Yritin nukkua, ja nukuinkin pieniä pätkiä. Tuli nälkä ja pyysin kätilöltä syömistä, muistan kun katsoin kelloa, se oli puoli yksi yöllä. En muista milloin laitettiin oksitosiini tippa valumaan, mutta parin tunnin päästä spinaalin vaikutus alkoi loppumaan, kätilö tarkasti kohdunkaulan tilanteen, 4cm auki, olin helpottunut sillä edes jotain oli tapahtunut. Minulla nousi myös lämpö 37,8 ja sain penisilliiniä suoraan suoneen. Sykekkin oli kova, 130-140 välillä jatkuvasti.
Ja taas sitä mentiin, supistukset alkoivat voimistua, jolloin laitettiin epiduraali vaikuttamaan. Jalat menivät siinä vaiheessa ihan löllöksi mutta epiduraali auttoi hyvin. Tarkastettiin kohdunkaulan tilanne, 5-6 senttiä auki, JEE! jotain tapahtuu! Hetken siinä kärvistelin hieman supistusten kanssa jotka olivat tietysti paljon laimeampia kuin aikaisemmin, parin tunnin kuluttua laitettiin lisää epiduraalia koska vaikutus alkoi loppumaan. Sain myös lihasrelaksanttia pakaraan pari kertaa.Tunnin päästä epiduraalista ihmettelin että miksi supistukset alkavat sattumaan näin paljon, kätilö sanoi ettei epiduraali enää vaikuta, annetaan PCB puudutus. Sain sen mutta ei hirveästi auttanut. Kohdunsuu oli tällöin noin 7 senttiä auki.
Kätilö kävi aika tiuhaan tarkistamassa kohdunkaulan tilannetta ja vihdoin se olikin 9 senttiä auki, jolloin sain luvan jo ponnistella hieman. Ponnistelin siinä aikani kunnes kätilö sanoi että nyt aletaan kunnolla ponnistamaan, olin täysin auki. Huusin ja kirosin kivusta joka supistuksella ja joka ponnistuksella ja olin varma etten onnistu. Sitten kätilö kehoitti ponnistamaan vielä kerran oikein olan takaa että saadaan pää synnytettyä. Tytön pää syntyi, kätilö otti napanuoran kaulan ympäriltä. Vielä yksi kunnon ponnistus niin saataisiin tyttö pihalle. 24 minuutin ponnistamisen jälkeen syntyi kello 6:18, 9/9 pisteillä pieni tyttö. Sain noin 5-6 tikkiä, kätilökään ei muistanut kuinka monta. Synnytys kesti lapsivesienmenosta 21h 18min.
Anteeks en oo ikinä osannu kirjottaa tarinoita mut toivottavasti tästä saa jotain selvää :D