Mun poika (oikea hurmuri♥) on nyt tasan viikon ikäinen. Viimetorstaina oli sellanen fiilis, kun en raskaana olis ollutkaan. Ei supistuksen supistusta, poika liikkui masussa ihan tavalliseen tapaansa ja juteltiinkin jo äitini kanssa, että lapsi ei varmaan halua tulla ikinä ulos :-D Katselin illalla BB:tä, se meni mulla ihan tunteisiin. Olin asukkaille ihan raivona ja itkin kun ne oli niin rasittavia yms. Teki mieli heittää telkkari seinään ja sit hetken päästä taas päästä sinne halimaan ihmisiä. Limatulppaa oli irtoillut muutamapäivä. Paripäivää aiemmin oli vatsantoiminta huomattavasti parempaa kuin koko raskauden aikana, ehkä vähän turhankin toimiva! Verenpaineet oli alkuviikosta kohonneet ihan vähän, muuten ei oikeastaan mitään ennakko-oireita, ihan kuin olisi ollut tyyntä myrskyn edellä.
Mä pelkäsin synnytystä, ihan tajuttomasti. Kun tajusin supistusten olevan säännöllisiä, ihmettelin sitä, kuinka se ei sattunutkaan yhtään niin paljoa, mitä olin kuvitellut. Sellanen minuutin mittanen menkkamainen jomotus selässä, jaloissa ja alavatsalla. Kun minuutti oli täynnä, olo oli taas ihan kuin raskaana ei olisikaan. Perjantaina tein vielä ihan tavallisia asioita; kaupassa käynti, kävelyt ja olin mä vähän puutarhahommissa vanhempieni luona. Supistuksia tuli, mutta ei ne oikeastaan sattunut. Kahden aikaa yöllä ne alkoivat, 5min välein ja kesti n. klo 9 asti sellaisina. Tästä seurasi supistusten välien venähtäminen noin 15-20minuuttiin. Iski epätoivo. Yhdeltätoista väli oli noin 7-10minuuttia taas. Supistukset ei kuitenkaan estäneet tekemästä mitään, vähän joutui hengittää ja pari kertaa stopata. 13 aikoihin lähdettiin synnärille, VKS oli täynnä synnyttäjiä ja jouduttiin puolisen tuntia odotella. Muutaman supistuksen aikana kyyneleet nousi silmiin, mutta heti kun supistus oli ohi, vointi oli erinomainen. En oikeen osaa kuvailla sitä tunnetta, päällimmäisenä mulla oli mielessä, että pääsisipä nukkumaa. Olin valvonut koko yön kellotellen supistuksia ja touhutessa samalla kaikkea muuta.
Kätilö päätti tehdä sisätutkimuksen ennen kun laittaa mut käyrille. Kello oli n. 14 tai vähän yli. Iski tajuton paniikki, kun hän sanoi "Kahdeksan senttiä auki." Varmistin asian vielä varmaan viidesti, että sanoihan hän kahdeksan eikä kaksi. Eihän mua edes ollut vielä sattunut kun muutaman kerran niin, että sitä voi sanoa sattumiseksi? Mentiin suoraan saliin vaatteiden vaihdon jälkeen. Kätilö kyseli kivunlievityksistä, en halunnut mitään, eihän mua edes sattunut. Naureskelin käyrillä ollessani että onneksi lähdettiin sairaalaan, vaikka mä oisin vielä halunnut jäädä kotiin. Olihan yöllisen puhelun ohjeet ollut, että "Tule sit kun et enää kotona pysty olla, kun ensisynnyttäjä olet." Ei kuulemma mitään kiirettä. Nyt mietityttää, että mitä jos olisin vielä jäänyt kotiin, olisi pikku-ukko varmaan syntynyt sinne.
Neljän aikoihin puhkaistiin kalvot, ja lääkäri koitti, kuinka alas vauva oli laskeutunut. Tämä oli kivuliainta varmasti koko synnytyksessä.
17 soitin kelloa jos voisin päästä suihkuun ja vessaan. Lääkäri vilkaisi kohdunsuun ja sanoi, että äkkiä pissalle ja takasin sänkyyn, nyt aletaan ponnistaa. Mä menin ihan paniikkiin. Paineen tunne oli lähinnä epämukava, ei niinkään kivulias. Kysyin, että enkö saa mitään kivunlievitystä ponnistusvaiheeseen. En saanut, nyt oli myöhäistä niille. Ainoa puudutus oli episotomian takia tehty puudutus välilihaan. 18minuutin ponnistusvaiheen jälkeen (supistuksia tuli kolme tai neljä tässä ajassa)17:26 syntyi 9/10/10 pisteen poika. Voimat meinasi ponnistaessa loppua, ja ei niin nätisti sanottuna, se tuntui siltä, kun olisi yrittänyt punnata isoa kakkaa. Sellainen fyysinen ahdistava tunne, ettei siitä nyt tule mitään. Huusin etten osaa, etten pysty. Karjuin kuin kuulantyöntäjä ja olin sillä hetkellä varmasti maailman voimakkain nainen (tukihenkilön kädestä päätellen :D). Fyysisesti olin ihan loppu, mutta palkinto oli maailman paras.
Koko synnytyksen kesto 7h8min, avatumisvaihe 6h38min, ponnistusvaihe 18min ja 3-vaihe 12min
Kivunlievitys; kauratyyny
Pojan mitat 48cm, 2785g, 34cm
Raskausviikot 39+0
Synnytys oli täysin erilainen kokemus mitä ajattelin (onneksi niin!), etsiskelin itsekin netistä näitä ensioireita, mutta tuntui, että itsellä vaan kaikki raskauteen liittyvä oli kadonnut (mahaa lukuunottamatta)
Palautuminen on ihmetyttänyt mua, viimeisen neuvolakäynnin punnituksesta lähtenyt reilu 11kg, ja raskauskiloja mulle ei tullut sen vertaa. Pieni kohouma vatsassa ja "silaritissit", muuten olen ihan kuin ennen raskautta. Miten te muut ootte palautuneet?