Esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Santtu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miiumiu, ei kauheen kauan, oisko ollu jotain 25min. Epiduraali mulle laitettiin kun olin sentin auki eikä auennu moneen tuntiin. Epiduraalin sain siks että kivut lähtis pois ja rentoutuisin ja aukeis paikat. Mut 8cm kohalla epiduraalin vaikutus lähti niin että yhellä annoksella se kesti n. puol tuntia niin sitä ei annettu enään.

Mulla kävi niin, että ponnistamisen tarve katosi kokonaan epiduraalin takia. Ja supistuksiakin tuli ehkä 10min välein. Epiduraali laitettiin liian myöhään, juuri kun lääkäri sai sen laitettua, aloin ponnistaa. Ponnistusvaihe kestikin sitten 1,5h, mutta ei kyllä sattunut. Voimat vaan alkoi loppua kesken.

Mulla on esikoiskysymys (pitäisikö keskustelun nimi vaihtaa esikoisen kasvattajiksi? :). En tajunnut kysyä neuvolassa tänään, että kuinka pitkään vauvan pakkasraja on sen -10 astetta? Synnärillä sanottiin, että jos on sitä kylmempi ei saa mennä ulos. Ei ehkä vielä ihan ajankohtainen asia, mutta kun ulkona alkoi juuri sataa lunta, niin tuli mieleen.

Muakin kiinnostaa, kun en ole pakkasrajoituksia tullut edes ajatelleeksi. Täällä onneksi ollut vielä plussan puolella ja sää muutenkin hyvä, mutta pakko kait sitä on alkaa talvea vasten varautumaan. Meille tulee eteen myös pukeutusmisongelma; kokeiltiin tytölle 62cm koon haalaria ja jalat ei yltäneet edes lahkeisiin asti :rolleyes:

Me ollaan käytetty vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussia fleecehaalarin päällä. Se on ollut hyvä pikkupakkasillakin.

Ja meillä on ollut vielä vaunuissa ihan äitiyspakkauksen makuupussissa ja sellainen velourhaalari vain normi sisävaatteiden lisäksi ja kypärämyssy. Mutta tuo meidän tyttö taitaa olla aika lämminverinen, kun on tosiaan noissakin vaatteissa ollut melkein hikipäässä, vaikka on muutama (-6 maksimissaa) pakkasastekin ollut. Ja 2-3 tuntia on viihtynyt unillaan.

Välissä pelottaa, että palellutan lapsen, kun on niin "vähän" päällä muidin lapsiin verrattuna, mutta kun niska on ihan kuuma ja tyttö muutenkin tosi lämmin, niin ilmeisesti tosiaan tarkenee noin vähillä.

Ite oon pitänyt vaunuissa lämpömittaria. Pystyy näillä välikeleillä tarkkailemaan ettei tuu liian kuuma/kylmä. Viileälläkin vaunuissa lämpötila kohoaa yllättävän korkealle ja kun ottaa huomioon että pussin/haalarin sisällä lämpötila on kuitenkin korkeampi kuin itse vaunuissa, pystyy vähän päättelemään että miten vauva kannattaa unille pukea.

Parvekkeella nukuttajat: Kuinka monta kertaa päivässä nukutatte vauvaanne parvekkeella? Oon vasta nyt alkanut nukuttaa 2 kk ikäistä vauvaani lasitetulla parvekkeella ja huomannut että siellä vauva nukkuu sikeimmät ja pisimmät unensa, aivan mahtavaa kun on itsellä aikaa tehdä kaikkea mitä ei normaalisti voinut tehdä kun vauva ei nukkunut päivisin sisällä kuin ihan pieniä pätkiä.. Mutta nyt mietin onko ok jos hänet laittaa sinne nukkumaan vaikka kahdesti päivässä.. Tuntuu että yöunet ovat jääneet huonoiksi nyt kun vauva on nukkunut parvekkeella, eikö sitten riitä enää unta yölle vai mitä..

Meillä nukkuu kahdesti päivässä ulkona vaunuissa ja nukkuu 2-4tunnin pätkiä ja mitä enempi nukkunut ulkona päivällä niin paremmin kyllä nukkuu yölläkin meillä.

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app

Samoin, kahdet unet päivässä ulkona. Helpottanut huomattavasti elämää, kun nukahtaa samantien, kun laitan vaunuihin. Ja nukkuu 2-3h kerralla ja yleensä levollisesti, ehkä kerran tai kaksi pitää köydä laittamassa tutti suuhun.

Täällä parvekkeella nukuttamisesta ei tullutkaan ainakaan arkisin semmoista hittiä kuin toivoin, kun sisäpihan puolella on alakoulu ja välituntien kiljuminen ja hälinä yhdessä liikenteen melun kanssa herättävät vauvan, vaikka ollaan kuudennessa kerroksessa :sad001 Toivon paljon lunta äänieristeeksi, niin äänet eivät ainakaan kaikuisi betonista samaan tapaan, kun nyt tuo korkeiden talojen välinen piha-alue on varsinainen kaikukoppa! Täytyy kokeilla, toimiiko paremmin tänään, kun ei ole ainakaan niitä koululaisten ääniä herättämässä. Pitäisi tehdä töitä nimittäin :confused:

Meilläkin vauva nukkuu sikeimmin vaunuissa!Jos oon itse hereillä jätän ulos mut jos haluan itsekin päikkäreille,tuon sisään jotta kuulen kun herää.Meidän itkuhälytin pitää mökää jokaisesta vauvan liikkeestä joten sen kanssa ei itse saa unta.Vauva nukkuu vain yhdet kunnon päikkärit (3-5h),aamupäivällä nukkuu vain pieniä pätkiä.Illan osalta pähkään nyt pitäisikö siinä klo 20 kieppeillä antaa vauvan torkkua pienet "päikkärit" vai laittaa suoraan yöunille...miten teillä iltapuolen unet menee?

Iltaunet on kyllä hankala juttu... Meillä neiti väsyy liikaa, jos on yli 2h hereillä, jolloin ei enää rauhoitu itse nukkumaan. Niinpä, jos herää toisilta päikkäreiltä ennen klo 18, oon antanut nukkua hetken sylissä (20-30min), jotta väsymys ei kasva liian suureksi. Nukkumaan laitetaan yleensä 21 aikoihin, sänkyyn laitan 20:30. Mutta jos nukkuu päikkärit klo 19 asti, laitan suoraan yöunille.

Tekah millaiset syöttövälit teillä on nyt ollut?Mietin jos kokeilisi itsekin laittaa neitiä noin kahden tunnin välein unille,mut en oikein tiedä miten se syömisiin meillä natsaisi..Vaikka eihän tuon vauvan rytmiä voi kauheasti vielä ohjailla mut välillä kyllä on selvästi väsynyt mut äiti ei vaan ole tajunnut pistää unille vaunuihin kun muualla ei nukahda. :)

Yleensä syötän aina heti kun herää eli jos nukkuu 2h päikkärit niin edellisestä syötöstä tulee sellainen 3,5h. Pisimmillään syöttöväli ollut päivällä 5,5h. Iltaisin syödään yleensä kahteen kertaan, ja silloin voi nukkua 6h putkeen. Nyt sitä ei vaan oo vähään aikaan taas tapahtunut, ollaan menty lyhemmillä syöttöväleillä...

Meillä yleensä yöunet alkaa n.22 ja yöllä syödään 1-2kertaa, ja sängystä noustaan 8-9 aikoihin. Yhdet muutaman tunnin päikkärit ja sitten sellasia 30-90min päikkäreitä parin tunnin välein. Syöttöväli on 3-5h, riippuen siitä paljonko jätkä on jaksanut syödä.
Meille sanottiin neuvolassa että syöttövälin pitäis minimissään olla sen 3tuntia, mieluiten 4. Kun nostettiin syöttöväliä niin herranjestas maitoa on alkanut mennä paljon. Ukolle ei meinaa riittää 2dl millään... Toisaalta 48cm syntymäpituuteen on tullut n.15cm lisää (ja painoakin n.3kg), olishan se kumma jos vieläkin riittäisi yksi korvikepurkki moneen syöttökertaan :D Paljonko teillä on muuten lapset kasvaneet syntymästä?
Ja onko teillä muuten tietoa siitä, että voiko melkein 3kk ikäinen jo vierastaa? Tässä viimeiset pari viikkoa ollaan oltu aika paljon kyläilemässä mummiloissa, ja tuntuu ettei poika haluaisi olla oikein kenenkään muun lähellä kuin mun. Itku tulee heti jos meen toiseen huoneeseen / mun ääni ei kuulu. Tuntuisi jotenkin hassulta, kun kuitenkin pojan isovanhempia nähty syntymästä asti tosi usein, poika on tottunut kyllä olemaan muidenkin syleissä kun mun/isin. Saa nähdä mitä tulee, kun viikonloppuna käydään saattamassa lapsen isä viimeiselle matkalleen ja paljon uusia sylejä yms... toivottavasti ei ihan kokoaikaa kilju :P Pelottaa vaan vähän että kun arki tästä alkaa rullaamaan, että saanko mitään kotihommia yms tehtyä, kun ei ole enää sitä toista vanhempaa viihdyttämässä poikaa silläaikaa, kun mä esimerkiksi tiskaan/käyn suihkussa. hui, no, eiköhän kaikki tuu menemään hyvin...

Emmaemiilia meidän tytön serkkulassa mietittiin samaa eli tuota vierastusasiaa, vauva oli siellä pari tuntia hoidossa ja oli alkanut itkeä aina kun perheen äidin kasvot tulivat lähelle. En sitten tiedä oliko tosiaan vierastamisesta kyse vai sattuiko vain itku jostain muusta syystä niihin hetkiin. Mutta sellaista vinkkiä on tuttavaperheistä tullut että kannattaa vauvaa lykätä isälle niin paljon kuin ikinä voi koska kyllä ne vaan tosi äkkiä äitiytyy!

Isälle lykkääminen on vaan mahdotonta tässä tilanteessa :P Mutta joo, paljon ukkeli on muidenkin kanssa kuin vaan mun, mutta jossain vaiheessa alkaa aina kiljusirkus, joka loppuu vasta kun on mun sylissä. Isän syli kelpasi kans, ja oli melkein parempikin kun mun :D Ja mummien naamojat ja äänet pitäis kyllä ihan tutut olla, kun kuitenkin pian kolme kuukautta on melkein päivittäin heitä nähnyt.

Takaisin