Mulle koko raskaus oli niin täysi ylläri, että ekat kuukaudet meni ihan sumussa. Onneksi oli verkostoa, joka sai uskomaan, että useimmat selviää sekä raskaudesta että lapsenhoidosta ihan riittävän hyvin, ja onneksi on ollut fyysisesti helppo raskaus. Mutta sitten kun vielä sumplittiin tilannetta lapsen isän kanssa, yritin järkkäillä väikkärin rahoituskuvioita äippälomalta paluun jälkeiselle ajalle, miettiä raha-asioita muutenkin ja oli pakko löytää uusi asunto, kevät oli kyllä aikamoista myllerrystä ja meni ihan hirveää vauhtia... Onneksi tilanne on nyt rauhoittunut. Enää pitää hoitaa muutto pois alta ja haalia tarvikkeet kokoon eri puolilta maata, kun en ole halunnut tehdä sitä ennen muuttoa. Varmaan siksi nämä viimeiset pari kuukautta tuntuvat vielä aika pitkältä ajalta, kun tässä pitää ehtiä vielä vaikka mitä...
Se että raskaus oli alkuun aikamoinen shokki näkyy varmasti siinä, että vasta viime aikoina on alkanut tuntua luontevalta tehdä hankintoja -- ihan kuin sitä olisi vasta nyt todella hyväksynyt koko ajatuksen siitä, että raskaudesta yleensä seuraa lapsen syntymä... mutta siinäkin ovat auttaneet ystävät, jotka ovat viime viikkoina puolipakolla kantaneet mulle ekoja kassillisia vauvanvaatteita -- että nyt nainen hyväksyt sen että tarvitset näitä kohta
Vauvakuumetta mullakaan ei ole varsinaisesti ollut, mutta kyllähän tässä jo uteliaana odottelee tapaavansa tyypin, jonka kanssa on näin pitkään jo kommunikoitu, se potkimalla ja tökkimällä, minä juttelemalla ja silittelemällä :) Ja on kyllä ihan mahtavaa, että vaikka olen neuvolan luokittelussa yksinodottaja, ympärillä on aika monta ihmistä, jotka tuntuu välillä odottavan tulokasta vähintään yhtä paljon. Äitejä kaikki :)
Just siksi, että ajatuksessa lapsen saamisesta on ollut itsellekin niin paljon sulattelemista, on ollut helpottavaa ettei maha ole kasvanut mitenkään huomiotaherättäväksi; vieläkin vieraammat varmaan katsovat vain, että onpas tuolle makkara maistunut eikä mistään taputteluista ole onneksi ollut puhettakaan... Olen saanut ihan rauhassa totutella ajatukseen ja jutella asiasta vain niiden ihmisten kanssa joille olen itse siitä kertonut. Tämä foorumi on ollut kyllä tosi positiivinen yllätys!
Mulla on vähän eri näkökulma noihin miehiin, kun lapsen isä ei ole ollut varsinaisesti jakamassa tätä tilannetta, mutta vähän samansuuntaisia munkin kokemukset on siitä, miten paljon monet niistä tähän osaavat samaistua. Tietyistä miespuolisista kavereista on kyllä yhtäkkiä kuoriutunut varsinaisia ritareita (periaatteen tasolla siis -- ei ne ole mun kauppakasseja tarjoutuneet kantamaan
). Mutta tietyille tyypeille mun tilanne -- tuleva yksinhuoltajaäiti -- on selvästi jonkinlainen kutsu alkaa lämmitellä vanhoja virityksiä uudelleen. Vähän kyllä epäilen, että tyyppi, jota ei saanut seurusteluaikana sohvalta hakemaan lehteä postilaatikosta, innostuisi heräilemään yöllä ruokkimaan vauvaa... Paremminkin tuntuu, että tietynlaisiin miehiin kovasti vetoaa ajatus päästä osalliseksi siitä hoivasta, joka mun ajatusmaailmassa kyllä kuuluu vauvalle ilman mitään kilpailuasetelmaa. Mutta joo, kyynisyydestäni maksan sen hinnan, että olen tosiaan tuleva yksinhuoltaja... Mistä huolimatta olen hyvin onnellinen siitä että olen tässä tilanteessa nyt :)