Esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Santtu88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuokin taas täällä esikoista odottavien ketjussa tosta vaippa-asiasta. Ei sitä oikein etukäteen tiedäkään mikä vaippa on paras. Mekin kokeiltiin esikoiselle montaa eri merkkiä ennenkun löydettiin sopiva. Jotkut falskas helpommin kun toiset. Sillon kun poika oli vauva niin Pampersit toimi meillä parhaiten ja nyt kun on isompi niin Liberon housuvaippa toimii hyvin, tosin Lidlin housuvaippa on kans ihan hyvä. Muumivaipoista en tykkää kun ne tuntuu niin äkkiä märältä. Toisilla vauvoilla menee pepun iho rikki herkemmin ja sillonkin kannattaa kokeilla erilaisia vaippoja. Niissä kun on muovia ja kaikenmaailman kemikaaleja. Itse en jaksanut kestovaippoihin perehtyä, ehkä tämän toisen kanssa....

Oi, kyllä täällä saa kuokkia! :) Minäkin kommentoin tuota vaippa-asiaa, vaikkei vielä omaa kokemusta olekaan. Ystäväni sai vauvan viime vuonna ja hän kuulemma ostaa pelkästään niitä Lidlin vaippoja. Kai se paras merkki löytyy sitten oman vauvan kanssa sitkeästi kokeilemalla, me ajateltiin aloittaa ihan perus Liberoilla toisen ystäväni suosituksesta.. :)

Tunnen itteni taas niin uunoksi.... enhän mä ees oo tajunnu, että vaippa ei välttämättä merkiltään sovi vauvalle :|

Mäkin tunnen itseni ihan uunoksi kun luen näitä ketjuja. Kuvittelin, että kun on jo yhden lapsen kasvattanut 14-vuotiaaksi niin sitä jo tietää kaiken lastenhoidosta mutta totuus on se, että olen ehtinyt jo unohtaa kaiken vauva-aikaa koskevan asian, eikä mulla ole oikeasti niistä enää mitään hajuakaan. Moni asia ja suositus on myös ehtinyt jo muuttua.

Samaa sanoi oma äitini että ei mun odotuksen aikana ollu sellasia ja tällasia suosituksia esim ruuista että moni asia tullu omalle äitillekki ihan uutena :)

Sent from my SM-N9005 using Vau Foorumi mobile app

Juttelin eilen äitini kanssa ja hän oli myös ihan ihmeissään näistä nykypäivän ruokakielloista yms. Ja kuulemma vauvojen hoito-ohjeet on muuttuneet niin paljon, että on nykypäivän mukaan ihme että ollaan selvitty hengissä :grin äiti antoi ohjeeksi, että rohkeasti (ja rennosti) vaan ja kokeilemalla oppii, vauvaa on aika mahdoton rikkoa.

Anoppi sano kans olleensa ihan pihalla, ko vauva lyötiin käsivarsille, eikä pahemmin neuvottu, että mitä sen kans pitää tehä. Mut nopeasti se kuulemma oppi sitte! :) Ja pitäshän sen hoivahomman olla meilläkin luonnossa. ;)

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2

Joo kävin hakee sen!:) siel oli body, sukat, cd levy, sit lindexii alennus kuponkeja ja pampersin sivulle ilmaset 300 pistettä(jotka EI oo viel sinne rekisteröityny) ja sitte oli lastentarvikkeen lappu missä luki et saa hakee ilmaislahja liikkeestä (tuttipullo,nokkamuki, ruokalappu tai purulelu) nii ja mysafety turva avaimenperä :)

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
Mulla oli vaan tuttipullo, kuolalappu, my safety avaimenperä ja vaippa...

Sent from my IdeaTabA1000-F using Vau Foorumi mobile app

Olisko kellään heittää mitään linkkiä listaan, jossa olis tarvikkeet mitä tarvitsee ja montako kappaletta suurinpiirtein? Ite oon ainakin aika hukassa noiden(kin) suhteen, kun ei ole kokemusta vauvoista tai lapsista... Äitiyspakkauksen laitan tilaukseen tällä viikolla, joten siinä tulevien tarvikkeiden osalta on homma hanskassa, mutta mitäs muuta pitäis hankkia? o_O

Hoitolaukku, rintareppu, rintapumppu, rintakumit, liivinsuojukset, vaipat, sitteri, tuttipulloja.. Nämä vissiin ainakin pitäis olla. :grin Entäs ne äitiyspakkauksen makuupussit sun muut, ei oo varmaan kovin lämpimiä ajatellen viileneviä syyskelejä?

Mää olen ymmärtänyt, että se äitiyspakkauksen makuupussi on hyvä. Sinne vain kelin mukaan vaatetta alle. Jos joltain tosiaan löytyy listaa tavaroista, niin mulle olis myös apua :) Olen yrittänyt itselle tehdä listaa, mutta en tiedä, kuinka välttämättömiä tai tarpeellisia ne asiata sillä listalla on...

Kyllä se äitiyspakkauksen makuupussi on hyvä ja lämmin. Meillä oli kovassa käytössä. Hommasin talveksi vielä erikseen sellasen paksumman lämpöpussin rattaisiin mutta meidän poika on niin kova hikoilija että käyttämättä se jäi.

Samoin mekin äitiyspakkauksen makuupussia tiiviisti käytettiin. Sinne sitten tosiaan kelin mukaan- viime syksykin oli niin mukavan lämmin että jouluun asti tarkeni sillä ä-pakkauksen kevyemmällä haalarilla ja kerrospukeutumista suosien :) toiset vauvathan ovat "kuumakalleja" ja toiset taas tarvii enempi päälle, kyllä sen oman pienen tarpeen sitten oppii tuntemaan (ja tosiaan mustakin etukäteen tuntui että miten ikinä sitä osaa vauvaa oikein pukea.. ja varmasti meni vähän ylipukemiseksikin alkuun :rolleyes: )
Talvella pakkasilla kun siirryttiin vaununkopasta ratasversioon tytön kasvaessa, meidän typsykkä viihtyi erinomaisesti lämpöpussissa toppapuvussa ja uni maittoi ulkona hienosti.

Kuulostaa KissaMamma ihan pätevältä tarvikelistalta tuo mitä olet miettinyt :) vaatemääräkin riippuu niin vauvasta-toiset puklailee ja vaatetta kuluu enempi ja sitten toisaalta en ainakaan itse ihan muutaman bodyn takia viitsinyt pyykkikonetta pyörittää, mieluummin vähän keräsi ja pesi sitten. Rintareppua meillä ei esikoisen kanssa ollut, nukkui hyvin vaunuissa ulkona ja sisällä vaununkopassa parhaiten päivisin. Mutta tämäkin on niin yksilöllistä. Ja onneksi kaupasta saa aina kaikkea lisää :) meilläkin mies suoriutui jopa imetysliivien hankinnasta ( kun mun tarvi käyttää liivejä yölläkin ja ja yks kaks toiset nipsut vaan hajos ja kolmannet oli pyykissä ja hormonihuuruinen äiskä oli jälleen suuressa pulassa :oops: )

Kyllä niitä vaatteitakin saa olla aika paljon. Muistaakseni koko 62 oli meillä sellanen että hyvä kun niitä vaatteita oli. Ja nyt kun poika syö itse niin sotkua tulee taas, melkein joka ruokailun jälkeen saisi laittaa vaatteet pyykkiin vaikka kourullista ruokalappua käytetään. Ja harsoja piti ostaa lisää iso kasa kun niitä tartti jos jonkunlaiseen.

Todellakin tuo ruuan määrä pöydän alla on nykyään huikea syömisten jälkeen..! Eikä oikein enää tahdo äiskä taipua pöydän alle kevyesti siivoamaan.. Meillä vasta opetellaan itse lusikan käyttöä mut sormin ja koko käsien täydeltä on hienoa kauhoa :wink ja kourulliseen ruokalappuun kun en alusta totuttanut niin hurja on vastalause sille- me käytetään Ikean takki/essua tai mikä nyt onkaan nimeltään.

Esikoinen tännekin tulossa. Kaikki on uutta vaikka vauvanhoidosta onkin kokemusta. En kuitenkaan ole vastasyntynyttä hoitanut. Toivon, että pystyn antaa miehelle tilaa ja aikaa hoitaa vauvaa alusta asti, enkä itse ole koko ajan vahtimassa.

Tavaraa ehtii hankkia sitten kun vauva on syntynyt. Ei kannata liikaa haalia. Jotkut toisille täysin välttämättömät tarvikkeet on toisille täysin turhia. Minä hankin esikoista odottaessa ihan liikaa tarvikkeita. Suurinta osaa en tarvinnut ja ne pyöri tiellä aiheuttamassa sotkua. Kirppareilta ostin, joten paljon ei onneksi rahaa mennyt. Nyt olen hankkiutunut monista eroon enkä osta uusia ennen kuin näen mitä tämän tulokkaan kanssa tarvitsen. Tosin ehkä kannattaa hankkia jos jossain sattuu halvalla näkemään. Jos joutuu kaiken ostamaan kerralla uutena, niin voi tulla kalliiksi jos kuitenkin tarvitsee paljon roipetta.

• Tykkään
Reaktiot: RvD
Tuo vaatekokoasia on kovasti mietityttänyt kirppiksillä pyöriessä, mitä kokoa nyt sitten kannattaisi eniten haalia mutta olisko tuo 62 nyt sitten se yleisin...? Tai eihän sitä voi tietää minkä kokoinen vaavi sieltä nyt sitten maailmaan putkahtaa.

Ruokakielloista tuli mieleeni että onko teille ohjeistettu että raakaa punajuurta ja rucolaa pitäisi välttää?? Kuulin tällaisen ohjeen eilen ja ainakin Turun suosituksista se löytyykin, ei meidän neuvolan ohjeissa kyllä näitä kieltoja ollut. Noh, harva sitä rucolaa varmaan pakettikaupalla mättää suuhunsa että varmaan maalaisjärjellä voi taas tähänkin linjaukseen suhtautua... Mutta on se kumma kun vihanneksetkin valuu kieltolistalle pikkuhiljaa, hankalaksi menee salaatin teko. :D Jossain oli rucolan kaverina "kielletty" myös mm. lanttu ja pinaatti.

Ohhoh, en ole myöskään kuullut tuosta punajuuri ja rucola -kiellosta... Mikähän siinä sitten on huono ja mitä se vois aiheuttaa? Oon salaatissa rucolaa syönyt, mutta en onneksi isoja annoksia.

Näköjään korkea nitraattipitoisuus: http://www.turku.fi/public/default.aspx?contentid=413918

Eli tuskin on vaaraa jos ei ihan pimeitä määriä syö. Yleensähän se onkin sellainen salaatin mauste vaan eikä mikään pääruoka. :) Olisikohan tuo suht uusi suositus kun ei siitä täällä päin ainakaan ole mitään puhetta ollut...

Vaikka aihe vähän menikin jo, niin mulla on myös tää ystävä-ongelma. Tai siis on mulla ystäviä, mutta raskautumisen jälkeen niin ei kukaan oikeastaan ole enää pitänyt yhteyttä. Tai jos pitää, heti kun tulee raskaus puheeksi, niin aihe vaihdetaan erittäin nopeasti johonkin viikonlopun pippaloihin, syksyn opiskelupaikkaan tms, vaikka mä haluaisin aina välillä hehkuttaa "jee 30viikkoa täynnä!" tms. Näen nykyään kavereita noin kerran kahdessa kuussa, ennen se oli päivittäistä. Tuntuu, että jos mulla on paita, josta huomaa raskausvatsan, mua hävetään. Ehkä pelko juuri tästä aiheutti sen, että ensimmäisen kerran puhuin raskaudestani julkisesti rakenneultran jälkeen rv. 22, muillekkin kuin ihan läheisimmille ystäville/ perheelle. Tuntuu ettei mulla oikein ole ketään, kelle purkaa näitä odotusajan ajatuksia. En tunne ketään muuta raskaana olevaa, ja suht nuoren ikäni takia niin ei kaveripiiristäkään löydy ketään, joka olisi samassa tilanteessa. Musta tuntuu, kuin mua pidettäisiin jotenkin kummajaisena. Lapsi on kuitenkin suunniteltu ja yritetty. Kun muut ystäväni stressailivat ylioppilaskirjoituksista, syksyllä mä surin kesken menoa, keväällä mä makasin sängyllä silitellen mahaa, suunnitellen hankintoja ja nimeä miettien. Kun muut valmistelivat ylioppilasjuhliaan, mä seisoin peilin edessä tunteja katsoen tätä raskausvatsaa sekä tunnustellen potkuja.
Tuntuu, että ainoa kenen kanssa jutella vauva-asioista on oma äiti, ja oma äitini on mulle kuin paras ystävä, mutta silti sitä kaipaisi toista "pallomahaa", kenen kanssa vertailla tuntemuksia. Suurinpiirtein samanikäistä juttuseuraa. Onhan mulla toki lapsen isä, mutta hän ei oikein vieläkään ymmärrä, että tässä ei ole enää kauaakaan, että lapsi syntyy. Hän ei ole vielä ns yhtä tunteella mukana kuin mä, vaikka vatsaa silittelee sekä pussailee, lueskelee vauvasivuja ja juttelee vatsalle. Ei tuleva isä oikein ymmärrä mitä tarkoittaa kun kohdunsuu on pehmeä ja auennut jo jonkun verran. Tulevaa isää ei niinkään kiinnosta mun pohdinnat limatulpan irtoamisesta tai siitä, tihkuukohan lapsivettä vai onkohan tuo normaalia vuotoa, Mies kysyy "jos synnyttäisit nyt, selviäisikö hän?" Multa puuttuu niinsanotusti se vertaistuki.

Nyt kun synnytys lähenee, mua on alkanut pelottamaan. Mulla on 8vuotta nuorempi pikkuveli, joka on viimeisin vauva jota olen pitänyt sylissä. Osaanko mä? Mitä jos mä en sitten osaakkaan? Kaikki mahdolliset mitä jos:sit n pyörinyt mun mielessä. Tiedän, että rahallisesti mä pärjään kyllä, tiedän että saan apua anopilta ja omalta äidiltäni tarvittaessa, tiedän etten ole yksin lapsen kanssa, mutta silti mua pelottaa. Olen monesti istunut suihkun lattialla itkien, että mitä jos mä olenkin surkea äiti. Enhän mä edes tiedä paljonko sille täytyy pukea päälle milloinkin, enhän mä tiedä paljonko vastasyntynyt syö... Tiedän olevani lapselleni paras mahdollinen äiti, mutta silti alitajunta tunkee nämä epävarmuuden tuntemukset ajatuksiin. Tuntuu hirveän yksinäiseltä, pelottavalta, mutta toisaalta, olen varmaan tämän kaupungin onnellisin parikymppinen tyttö. Ikätoverini siirtyvät yliopistoihin ja minä saan maistereita tärkeämmän tittelin; ÄITI♥

Romaanin mittainen purkautuminen, mutta nyt tuntuu kuin kivi olisi pyörähtänyt sydämeltä!

Takaisin