Esikoisen odottajat

Kuulostaa tosi rankalta Iness! Kipujen ja vauvan kanssa päivät on yksinään varmasti työläitä.Voisiko terkan kanssa jutella neuvolassa? Jos vaikka MLL:n kautta / muun perhetyön kautta saisit apua kotiin niin saisi vähän levättyä tai tosiaan vaikka hieronnassa käytyä?
 
Olit Iness muistaakseni myös Jyväskylässä? Mulle on ainakin annettu neuvolasta semmoisen neuvolan perhetyön esite, joka on just sitä varten että saa muutamaksi tunniksi kotiin apua. En tiedä, antavatko ne sen automaattisesti vain yksinhuoltajille kun siinä on ehkä(?) joku tarvearviointi, mutta kannattaa todellakin ottaa nuo vaivat ja jaksaminen puheeksi neuvolassa! Itsestä tuntuu että oon ollut kuin uusi ihminen kun oon päässyt vaikka automarkettiin rauhassa yksin tai saanut leipoa rauhassa pari tuntia sillä aikaa kun joku kaveri lykkii vauvaa vaunuissa :-) Nyt pitäis kai taas pyytää apua niin saisi imuroitua ja pestyä lattiat rauhassa -- olisi se kyllä kätevää jos tuo nukkuisi partsilla mutta minkäs teet...
 
Muokattu viimeksi:
Jaksamisia Iness! Meillä oli kanssa viime viikolla illat huutamista eikä tissi kelvannut. Sitä kesti kanssa sen pari tuntia. Meillä siihen auttoi, kun aikaistettiin nukkumaan menoa illalla kahdella tunnilla (kymmenestä kahdeksaan). Edelleen, jos nukkumaan meno venyy yli kahdeksan, poika huutaa kuin syötävä eikä meinaa millään rauhoittua.
 
Ensi viikolla tytölle tulee ikää 3kk täyteen. Olen äitiäni riskannut kyllä nyt lähiaikoina ihan liiankin paljon niin että hävettää het, mutta kun olen ajatusmaailmalta "minä en apua tarvii.. " ihminen, tai tuntuu vaikealta pyytää apua ulkopuoliselta tai muutenkin yhtään keltään, tuntuu että olen itse huono äiti kun en pysty hoitamaan vauvaa, itseäni ja kotia yksin. Neuvolassa aina kun kysyy miten on mennyt niin tekisi mieli vaan välillä antaa itkun tulla ja sanoa ettei vaan jaksa aina, mutta ei, hymyillen sanon että kaikki on mennyt hyvin. Mieheni kun tulee perjantaisin kotiin niin hänkin kun on ollut viikon yleensä metässä ja nukkunut huonosti niin on yhtä väsynyt kun minäkin..meinaa välillä olla parisuhde koetuksella kun kaksi väsynyttä ihmistä ja iltaisin äkkäilevä vauva niin siinä muutama ilkeä sana voi suusta toiselle tulla ja turhautuminen. Huomenna vielä ristiäiset niin näyttää hyvältä kuvissa kun mustat silmän aluset ja niin väsyneen näköinen muutenkin.. Ehkä tämä vielä helpottaa :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Voimia Iness! :Heartred Kannattaa kyllä kysyä apua perhetyöstä, ei se huonoa äiti tee, että tarvitsee apua! Mun mies on töiden lisäksi aikuisopiskelija ja on koulussa töiden päälle ti-to, joten ollaan nuo päivät yksin lapsen kanssa. Tai tulee mies yöksi kotiin, mutta silloin laitetaan jo nukkumaan, joten yhteistä aikaa ei juuri ole. Jos meilläkin on rankaa välillä niin varmasti on sinullakin! Jos saisit sinne jonkun pariksi tuntia hoitamaan vauvaa niin saisit itse levätä, ja silloin jaksaisit olla virkeämpi, kun mieskin viimein tulee kotiin. Pystyisitte paremmin nauttimaan toisistanne ja yhteisestä ajasta. Jostain oon kuullut, että jos parisuhde kestää pikkuvauva-ajan, silloin se kestää mitä vain, ja alan kyllä olla samaa mieltä!
 
Avun pyytäminen ei ole helppoa mullekaan, mutta onneksi ystäväpiirissä on muitakin yksinhuoltajia, joiden kokemukseen olen sitten luottanut -- kukaan heistä ei tosin ole ollut yksinhuoltaja vielä pikkuvauva-aikaan. Ovat hyvin vahvoja ja omillaan pärjääviä naisia, mutta ovat suorastaan tyrkyttäneet mulle noita hengähdystaukoja, koska tietävät kokemuksesta että niitä olisi kannattanut silloin vauva-aikaan pitää. Ehkä se teidän äitikin kuitenkin nauttii siitä, että saa viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa niin kuin nuo mun ystävät tuntuvat nauttivan tuon mun vauvan kärräilystä?

Sitähän ei voi tietää, paljonko se että uuvuttaa itsensä yrittämällä selvitä yksin kaikesta, on kenenkin kohdalla vaikuttanut parisuhteen päättymiseen, mutta ei se varmasti ainakaan ole tilannetta helpottanut. Vaikka kovasti tekisi mieli selvitä kaikesta itse, kyllä tätä paremmin jaksaa kun tietää, että apua on saatavilla, tarvitsee sitä tai ei :) Mun onni tässä yksin ollessa on ollut vauva, joka on toistaiseksi ollut niin helppo ja hyväntuulinen kuin ikinä voi toivoa :Heartred
 
Voi Iness, haleja sulle täältä virtuaalisesti! Apua pitää ja saa pyytää, itsellekin se on tosin vaikeaa, mutta kyllä sitä pitää pyytää kun on todellinen tarve. Äitisi auttaa varmasti oikein mielellään sinua ja vauvaasi! Onneksi vauvat kehittyvät koko ajan, tilanne siis muuttuu vielä paremmaksi! Pitäisi itsekin muistaa se välillä :)
 
Komppaan edellisiä! Avun pyytämiseen liittyen ootteko kuulleet näistä Hätäkahvit -yhteisöistä Facebookissa: http://yle.fi/uutiset/facebookin_hatakahvit_leviavat_ympari_maata__onhan_tama_mieletonta/7659042

Tiivistettynä siis kyseessä on ryhmä jossa voi huikata tarvitsevansa apua tiukan paikan tullen jotta pääsee vaikka suihkussa käymään tai nokosille, ja lähialueen mammat voivat saapua apuun. Meidänkin paikkakunnalle perustettiin tuollainen ja täällä se tuntuu toimivan hyvin tutustumisen välineenä. On jo suunnitteilla mammakahvilan perustamista vapaaehtoisvoimin ja puistotreffejä. Kannattaa katsoa löytyisikö omalta alueelta jotain tuollaista epävirallista meininkiä josta voisi helposti saada vertaistukea!
 
Olipa taas ikävän tutunkuuloista. Meillä huudetaan joka ilta eikä yöunille päästä ikinä ennen puoltayötä, kun tyttö vaan huutaa ja se pahenee jos laittaa makuuasentoon. Siinä sitten on pakko sylissä heilutella ja hytkyä, että vauva ei huutaisi pää punaisena ääntään käheäksi ja että mies saisi nukuttua että jaksaa aamulla töihin... Kun on ensin koko illan vuorotellen hytkytelty ja hyssytelty vauvaa niin, että ranteet ja selkä huutaa hoosiannaa. Viime yönä meni taas vähän myöhempään, juuri kun luulin että nukahti, niin huuto alkoi taas. Ja olin eilisen yksin kun mies oli pikkujouluissa. Siinä puoli kahden aikaan yöllä ei jaksanut enää kuin itkeä, kun vauva vihdoin oli nukahtanut, mutta itsellä oli niin maha kipeä, selkä kipeä, väsy ja levottomat jalat ettei pystynyt nukkumaan. Mua kaiketi stressaa se vauvan huuto niin, että maha tulee siitäkin välillä kipeäksi.

Tuo oli hyvä vinkki että koittaisi siirtää nukkumaanmenoa reilusti aiemmalsi, kun aina on sitä huutoa ainakin se pari tuntia ennen kuin rauhoittuu nukkumaan. Aion myös kokeilla vyöhyketerapiaa. Onko kellään siitä kokemusta vauvalle?
 
Meillä oli kans jossain vaiheessa noita iltoja, että ennen nukkumaan menoa huudettiin tunnista kahteen ihan suoraa huutoa. sitten aloin tunnistamaan, että huuto johtui (meillä) yliväsymyksestä. niinpä aloin varhaisemmassa vaiheessa tyttöä aktiivisesti nukuttaa ts. otin syliin seurustelemaan ja rauhoittumaan paikkaan, missä ei ollut ylimääräisiä virikkeitä (tv-kuvaa, ylimääräisiä ääniä yms). Rauhoittumishetken ja unen keräilyn jälkeen hän jäi rauhassa sänkyynsä ja nukahtaa sinne.

Tämä siis auttoi meillä - toistaiseksi. Mutta voimia kaikille näissä "taisteluissa", on tämä sellaista arvailua ja taiteilua, että saisi lapsen nukkumaan ajoissa ja kohtuu helpolla.
 
Toivottavasti aiempi nukkumaanmeno rauhoittaisi teillä iltoja edes vähän!!Meillä noihin väsymysraivoihin on auttanut syöttäessä myös imurin ääni.Ja vikan syötön hoidan ihan pimeässä.Mut ei meillä noin hurjia huutoja ole ollutkaan,onko teillä ollut alusta asti tuollaista? :sad001 Mä kun kuvittelin että tässä 3kk kohdalla helpottaa..meillä heräillään ja valvotaan yöllä nyt enemmän kuin koskaan.
 
Meillä ainakin itkuiset illat johtuu 90% yliväsymyksestä. Nyt oon huomannut, että kannattaa sammuttaa kaikki valot huoneesta, jos herää ja on pimeää, jatkaa todennäköisemmin unia. Jos valot on päällä, alkaa touhuilla omia juttujaan ja herää vain enemmän.

Mää oon nyt päivittäin tehnyt vähän jumppaa, jotta kädet ja selkä pysyisi edes jonkinlaisessa kunnossa. Youtubesta ollaan katsottu äiti-vauva- joogaa/pilatesta. Lähinnä olleet vauvapainotteisia, mutta kyllä siitä tulee itsekin pyöriteltyä hartioita ja käsiä. Kannattaa kokeilla! :)
 
Komppaan aikaisemmin nukkumaan -kommentteja. Täällä on menty ihan alusta asti 19.30--21 välillä nukkumaan; pistän makkarin melkein pimeäksi ja unimusiikin soimaan ennen kuin mennään lämmittämään illan ekstramaito ja vaihtamaan yökkärit, eli sitten kun mennään nukkumaan, ei tarvitse yleensä puuhata muuta kuin juottaa se tuttipullo tyhjäksi ja muutama imaisu tissistä ennen kuin tyyppi sippaa. En tiedä, johtuuko rutiineista vai onko vauva muuten niin tasarytminen viilipytty, mutta eka viikkojen jälkeen täällä ei juuri ole iltaisin huudettu muuten kuin vääntävää mahaa. Edessä tietysti voi olla vaikka mitä...
 
Meillä on myös aittanut aiemmin aloitetut iltatoimet. Rauhoittuminen alkaa klo 19-20, jolloin vaihdetaan yöppäri päälle ja telkkari menee kiinni. Lapsi torkahtelee tämän jälkeen koko illan ja heräilee siinä 22-24 välillä syömään ja saattaa olla hetken aikaa pirteämpi. Uudestaan nukahtaa viim. klo 01, herää syömään klo 04 ja siitä sitten unet jatkuu klo 07-08. Sitten onkin jo aamutoimien aika. Tätä ei ole tapahtunut montaakaan kertaa, kun lapsella oli niin kovat raivot aiemmin öisin. Nyt tuntuu raivo laantuneen. Ja tyttö tosiaan nyt tällä viikolla 2kk ikäinen. Itku- ja raivo-ongelmat alkoi tytön ollessa 2 viikkoa.
 
Miten saatte siirrettyä sitä nukkumaan menoa aiemmaksi? Meillä kun yrittää laittaa aiemmin nukkumaan niin nukkuu ehkä tunnin ja herää ja huuto alkaa kun on saanut vähän kerättyä voimia lisää.. Eilen yritin jo yhdeksän aikaan laittaa nukkumaan mutta puoli kahden aikaan vielä istuin tyttö sylissä keinutuolissa nukuttamassa. Ennen nukahti helposti kun sängyssä nukahti suoraan tissille, mutta nyt kun ei iltaisin suostu syödä tissiä nii asia on eri, jos saa syliin nukahtamaan aikaisin ja yrittää laittaa sänkyyn niin herää aina kun saa laskettua sänkyyn. Mitä minun pitäisi tehdä että saisin rytmin aikaisemmaksi tai rytmi ja rytmi mutta niin että osaisi alkaa nukkua aiemmin ja jos siitä sitten joskus saisi rytmin

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä vauva alkoi itse osoittaa väsymyksen merkkejä yhtäkkiä aikaisemmin ja aikaisemmin eli on kiukkuinen ja silmät on väsyneet.Meillä iltarutiineina on yöpuvun vaihto ja sitten syötän pimeässä,ja tutin kanssa sänkyyn.Mut meillä vauva on koko ajan ollut hyvä nukahtamaan itsekseen joten ollaan tässä onnekkaita.En kyllä tiedä miten kävisi jos ei tissiä huolisikaan!Iness syökö vauva päivällä kuitenkin vielä rintaa?Kannattaa kyllä ottaa puheeksi neuvolassa että saisitte suljettua pois allergiat ja muut jotka voisi noin kovia vatsavaivoja aiheuttaa. :sad001
 
Joo, ei meilläkään ole onnistunut varsinainen rytmin muutos, mutta tytön luonnollinen nukkumaanmenoaika on noin kympiltä. Aloitan siis puoli yhdeksän aikaan kylvetyksen syötöt jne ja näinpä jo ysin jälkeen ollaan ihan rauhassa ja "keräillään" unta, jotta tyttö nukahtaa. Jos en aloita tätä aktiivista nukkumaanmenovalmistelua ajoissa, venyy se nukahtaminen ja siitä seuraa huuto. ja yleensä silloin on mennyt ainakin puolille öin nukahtaminen. Eli meillä pyritään pitämään huolta, että tuo luonnollinen nukahtamishetki hyödynnetään.

Meilläkään ei toimi aikaisemmin nukkumaan yritys, käy juuri kuten teilläkin. tyttö herää ja on liian pirteä nukahtaakseen sopivalla hetkellä ja sitten ollaankin tuossa yllä kerrotussa tilanteessa. Melkosta taiteilua on. Mutta kun aikataulusta pitää, niin meidän neiti nukahtaa kyllä tosi helposti itsekseen (tällä hetkellä, eiköhn se taas joku päivä muutu...)
 
Ei se ajoitus ihan helppoa ole,kylvetys jätettiin tänäänkin suosiolla odottamaan aamua koska havahduttiin tytön väsymykseen liian myöhään ja kylpy olisi varmasti ollut yhtä huutoa.Kai niitä merkkejä vain oppii tässä pikkuhiljaa lukemaan..vaikka ei se aina kovin selkeää ole!Mä en usko enää että tämän pienen kapellimestarin rytmeihin voisi kovin paljoa itse vaikuttaa,täytyy vain yrittää avittaa juuri noissa vauvan omissa rytmeissä eli rauhoittaa tilanne kun väsymystä on ilmassa jne.
 
Iness ette varmasti tee mitään väärin,ehkä syy itkuun vielä löytyy tai sitten se vaihe lopulta vain menee ohi,ainahan mitään varsinaista syytä näihin kiukkuihin ei edes ole. :sad001 Toivottavasti pian helpottaa!!
 
meilläkin oli tota iltaraivoa ja nukahtaminen kesti vaikka kuinka kauan. tän viikon oon tehny sillee, et alotan iltatoimet jo 7 aikaan, sen jälkeen vauva sänkyyn ja usein hän on nukahtanu sinne ihan itse, hetken aikaa ähistyään. toivotaan et tää nyt jatkuu tämmösenä :)
 
Takaisin
Top