Ensiodottajat

Kuinha paljon niitä gefilus tuotteita pitäs päivän aikana lipittää et ne auttais ... ? Mulla on kyllä gefilus mehua, mut sitä ku juo ehkä lasillisen päivässä ni ei sillä kyllä mitään vaikutusta ole. Otin viimeks apteekista jotain maitohappobakteerijauhetta, joka käy raskaana oleville. Ni 10pv kuuri makso muistaakseni yli 20e eli iha sikahintasta etenkin jos niit pitää alkaa jatkuvasti syömään. Pitää ottaa ekal neuvolas puheeksi toi tissi ja alapää heti alkuunsa :D

Mää en oo hankkinu ittelleni enkä tulevalle vauvalle vielä yhtään mitään, jotenki ku tuntuu vielä liian aikaselta ostella mitään, ku ei oo ekaa ultraa ees takana, ni en ees tiiä asuuko siellä joku, vai onko siellä joku tuulimuna :D Muutenki luulen et ne ostot tulee sinne ihan loppuraskauden puolelle, ku täs jos pitää viel kesken raskauden vaihtaa paikkakuntaa, ni eivätpähän ole muuttokuormassa viemässä tilaa :)
Kestovaipat on jotain mikä on maailman ällöttävin asia musta, en tule niitä kyllä vauvallani käyttämään oli kuin egologista tahansa. Oon opiskellu nuorempana lähihoitajaks ja ollu päiväkodissa töissä, ni se kestovaipan haju ja vaihtaminen on jotain uskomattomaa. Tai lähinnä kai täs on oma asenne, musta se vaan aika likaista ja ällöttävää :D
 
Seahorses: Mie olin viime neuvolakäynnillä viiikoilla 11+4 ja sydänäänet löytyi kovan hakemisen jälkeen. Toinen neukkutäti sanoi että kylläpä löysittä varhaisilla viikoilla, joten älä vielä huolestu :)
 
huomenta!

Noista sydänäänistä niin tarkotatteko nyt että teillä ei ole kuulunut sydänäänet mahan päältä kuunneltaessa?

Mekään ei olla vielä hankittu mitään juttuja vauvalle kun mustakin tuntuu että vielä on liian aikaista sille. Tavaroiden hankinta vaan innostaisi enemmän ja sitten jos jotain käykin tämän raskauden suhteen niin voisi olla aika kova paikka nähdä ne tavarat sen jälkeen..joten odottelen nyt rauhassa tuohon np-ultraan joka on 30.4. ja katotaan sitten sen jälkeen josko uskaltaisi tästä vauvasta jo kertoa muillekin kuin teille ja ehkä ostaa ensimmäinen vaatekappale :)

Noista tissikivuista, niin mullakin on ollut vasen tissi kainalon läheltä välillä kipeä. siinä tuntuu semmoinen vähän niinkuin viiltävä kipu välillä mutta muuten ei enää tissejä arista pahemmin, tosin ne on kasvanu omasta mielestä aika paljonkin nyt vaikken omasta mielestäni hirveästi mitään ylimääräistä syö :)
 
Joo viiltävä kipu kuvaa just sitä oiretta, jos siihen koskee. Kävelyki aiheuttaa kans sen.. mut mietin kans et johtuuko siitä ku ne on toooosi turvoksissa, ja joutuin ostamaan jo yhtä kuppikokoo isommat rintsikat.. Jos ne on kasvukipuja :D
 
Kommentoin vielä tuota työajalla neuvolassa/lääkärissä käymistä. Esikoisen kohdalla jouduin toden teolla taistelemaan asiasta. Menetin palkkani mm. siltä ajalta, kun kävin sokerirasituskokeessa, vaikka minut oli tähän kokeeseen määrätty ja sitä ei pystytä tekemään kuin aamuisin. Vein asian luottamusmiehelle ja pitkän riidan (monta kuukautta) sain rahani takaisin. Kannattaa siis pitää oikeuksistaan kiinni. Olen niin helpottunut, että en ole nyt töissä, vaan vielä kotona esikoisen kanssa, niin ei tarvitse ahdistua näistä asioista. Meillä tilanne oli se, että minä en saanut käydä neuvolassa työajalla, mutta mieheni sai. Jotenkin absurdia.

Ja olen siis opettaja.

Mansikkainen
 
No se on jokaisen oma asia milloin hankkii vauvalle juttuja, että jättääkö sinne loppupuolelle vai onko jo tässä vaiheessa jotain. Kukin omassa tahdissaan :) kaupoissa en ole haahuillut katselemassa mitään muuta kun yhtä lipastoa/hoitopöytää, joka hankitaan myöhemmässä vaiheessa sitten. Jos ei olisi ystävällä kaappientuuletuspäivät olleet, niin ei olisi kyllä mitään vaatteitakaan vielä hankittuna. Ultrassa kävin tiistaina ja kaikki näytti hyvältä, eli siinä mielessä hyvillä mielin voin olla jo ja kohta miettiä oikeasti noita hankintoja, että mitäs nyt tarvitaan jne.

Tuli mieleen kun täällä puhutaan rintojen arkuudesta ja kivusta, että on sitä mulla myös ollut. Yöt nukun urheiluliivit päällä, ettei rinnat liiku paljon kun kääntää kylkeä :D Ihan tuskaa oli alkuun nukkuminen, kun en noita liivejä keksinyt käyttää. Tai sellaiset toppimalliset ne kyllä on. Kannattaa yöksi kokeilla niitä, jos ette ole jo kokeilleet. Nyt on kyllä tuo arkuus jo vähentynyt todella paljon, mutta tottumuksesta se toppi sujahtaa päälle joka yö viläkin.

Ja vielä neuvolakäynnit. Todellakin aion taistella asiasta loppuun asti jos siitä taistelu tulee. Mitä nyt TESsiä vilkaisin eilen ja sitä työsopimuslakia, niin enköhän saa rauhassa noissa käydä. Ja aion kysyä tästä vielä tosiaan hr-asioita hoitavalta ihmiseltä, joka itse on ollut pari vuotta sitten tässä tilanteessa, että miten hän asiat sai silloin hoidettua. Hyvä että jaksoit taistella Mansikkainen ja että sait rahasi takaisin!
 
Luin meijän työehtosopimusta eikä sieltä löytyny muutaku toi kohta mikä jo aiemmin tuli esille, että: "Raskaana olevalla toimihenkilöllä on oikeus ilman palkanmenetystä käydä
synnytystä edeltävissä lääketieteellisissä tutkimuksissa työaikana, mikäli tutkimukset
on suoritettava työaikana.
" Eli jos mää joudun käymään jossain labroissa ja sokerirasituksissa ni ilmotan vaan et käyn työterveysdessä, ni ei tuu kellokorttiin miinusta. Neuvolat varmaan joudun sit korvaileen, eli taidan ens tiistaina mennä klo 7 töihin, ku se neuvola on klo 9 aamulla, ni saan siinä aamulla jo tehtyy tunnin sisään. :)

Pitäsköhän sit munki alkaa nukkuu urkkaliivit päällä, jos se auttais toho rintojen kipuun. Oon nukkunu tähä mennes ilman, ku ahistaa ajatus et pitäs nukkuu rintsikat päällä. Muutenki ku pääsen töistä kotiin, otan heti kaikki puristavat vaatekappaleet päältä pois :)

 


seahorses kirjoitti:
Eipä ollu mukava eka neuvola. :( Vaatimalla vaadin saada kuunnella sydänääniä "Joo, ymmärrän juujuu jos ei vielä kuulu, kokeillaan nyt vaan silti!". No, eihän niitä tosiaan vielä löytynyt. Tippa tuli linssiin ja hoitajaa harmitti kovasti. Nyt tässä on sitten tulla hulluksi...eka ultrakin vasta toukokuun alussa. Rv nyt 10+4..

Onko teillä kenelläkään muuten ollut tällaista ihmeellistä raskausoiretta, että nenä vuotaa jatkuvasti? Aivastuttaa ja limakalvoja "kutittaa" ilman varsinaista nuhaa. Tosi kiusallista etenki aamuisin! Ihan niinku olis järjetön heinänuha. Niistäessä saattaa alkaa veri valumaan. Hemo oli kuitenki hyvä 143, joten mistään semmosestakaan ei oo kyse.


mul on ollu jo 2kk ja tosi raivostuttavaa! :D tosiaan varsinkin aamulla ja yöllä  ku herää kuselle niin joutuu samalla aivasteleen aina muutaman minuutin :D mulla ei veri kyllä valu, muutama tippa tulee ja ihmekkös se kun 2kk aivastellu putkeen :D
 
Kokeile ainakin niitä liivejä :) tai jos ne puristaa liikaa, niin käy ostamassa toppimallinen versio. Ne on pehmeitä eikä purista jos ei liian pieniä osta. Mä käytän niitä itse urheillessa, koska en mitään hirveitä hyppyjä jne tee koskaan ja niissä tuntuu muutenkin riittävän tuki mulle.
 


Sania kirjoitti:
Täällä oli jotkut hätäilleet sisätutkimuksesta että sattuu ym. Niin täytyy kyllä lohdutukseksi sanoa että itsekin kävin tuossa pari viikkoa sitten neuvolalääkärissä ja tehtiin sekä sisätutkimus että ultraus eikä tuntunut missään kumpikaan.. Oli jopa "miellyttävämpi" kokemus tuo sisätutkimus kuin mitä mihin olen tottunut kun on PAPA-kokeissa käynyt, ei tuntunut läheskään niin pahalta kuin "ankka" :D älkää siis suotta jännittäkö, niin ja mitä enemmän sisätutkimusta jännittää niin sitä enemmän se tuntuu ainakin tietääkseni, voisiko siitä johtua tuo butterinkin huono kokemus kun niin paljon vaikutit jo etukäteen noita sisätutkimuksia pelkäävän? Meillä mies kyllä osallistuu kiitettävästi kaikkiin kotitöihin ja tekee ehkä enemmän kuin minä olen nyt viimeaikoina jaksanut :D onnekkaana saan siis itseäni pitää! Oletteko muut tehneet vielä mitään hankintoja? Itse ostin jo häkkisängyn, turvakaukalon, hoitopöydän ja ison kasan kestovaippoja kun sain kaikki käytettynä superhalvalla :) muutenkin ajateltiin hankkia kaikki mahdollinen käytettynä :)


yritin kyllä olla jännittämättä, ku luulin sit että ei se ehkä sattuiskaan ku ultra ei sattunu.. mut eilenki viel oli mestat kipeenä et en sit tiiä mitä ihmettä se lekuri teki >:( en tiiä pitäskö seuraavalla kerralla kysyä onkohan ihan normaalia..
 
juu se ihme kyllä oli jo :O kolmas aika on sit toukokuussa.. aluks piti odottaa ekaa nouvolaa 2kk ja sit seuraava tuliki heti 2,5 vk päähän :D mut eipä siellä mtn kivaa tehdä et mielummin oisin menemättä, ainakin ton viime kertasen jälkeen >:( joo ei ne mtn näytteitä ottanu, kokeili kohdun koon ja jollain ikävällä jutulla kurkkas, ja siis vielä eilenki sattui! :O niin ja tosta ultrasta meiän paikkakunnolla se pitää tehdä viikoill 11+2-12+6 tai sitten sitä ei voi enään muka tehdä :D

Ameelie kirjoitti:
Butter: Oot viikolla 13 ja sulla on ollu jo eka lääkärikäynti? Aika jees teiän paikkakunnalla sit jutut, koska mulla on seuraava neuvola 31.5. ja sillon mulla on viikkoja jo aika monta kasassa eikä sillon oo ees lekurin tapaamista muistaakseni, vaan neuvolatädin. Ja et sul on ollu ultrakin noin aikasin. Varmaan aika paikkakunta kohtasta jotkut jutut, oisko?

Enkä mä alatutkimuksia oo ikinä pelänny, enkä pelkää nytkään. Ihmettelin vaan et mitä ne siellä tekee jos koko päivän sattuu pissalla käyntikin.. Et ottaaks ne jotain näytteitä tms..

Vitsi must tuntuu et mul on alkanu paino nousta ja et maha ois vähä kasvanu.. Ei varmaan johdu ees viel vauvasta, vaan varmaan ruuasta. On muutenkin sellanen ihme pallero olo varsinkin iltaisin.. :/ No siihen kai kannattaa alkaa asennoituu, ku ei täs laihtumaankaan varmaan ala. :D


 
ja sydänäänistä vielä, meiän neuvolassa kuunnellaan ne joka kerta  :) kuulu jo silloin vk 8+6 ja nyt viime kerralla ei vaeinannut kuulua, valahti siinä jo molemmilla naamat vähän valkoseks ja lääkäri alko kyseleen et millon se ultra oikeen olikaan ja onko ollut jtn kipuja tms, sit just ku oli luovuttamassa niin löytykin :D
 
Voi, kuunneltaispa meilläki. Mulla on eka neuvola ens viikol ja sillo oon 8+5 :) Mut eiköhän mun tuurilla oo sellanen neuvola, ettei niitä kumminkaa kuunnella :S
 
Mua ei ainakaan yhtään ahdista vaikka olen tavaroita jo ostellutkin varastoon. En tiedä olenko typerä tai jotain kun minulla on vaan alusta asti ollut olo että kaikki menee hyvin ja olen luottanut siihen :)

Löysin siis facebookista yhteensä kolmellakympillä pinnasängyn, hoitotason ja turvakaukalon ja kaikki todella hyväkuntoisina ja nätteinä niin pakko oli ostaa kun ajattelin että tuon halvemmalla en kyllä tule noin hyviä mistään muualta saamaan, ja kun tuotiin vielä kotiovelle niin kelpaahan tuo ;D

Nyt varsinkin kun on päästy kohta jo 13 viikolle niin alan olla jo niin luottavaisin mielin tämän asian kanssa että tuntuu vain hassulta kun muut toppuuttelee. Ennen 14 viikkoa en kuitenkaan varmaan tule julkiseksi raskautta ilmoittamaan.. Meillä on silloin tuo toinen ultrakin niin jos vaikka sen jälkeen alkaisi sitten laajemmin kertomaan uutista :)
 


Oon hyvin yllättynyt että moni pelkää sisätutkimusta ja puhuu "oudoista" jutuista minkä tunki sisälle.

Saanko kysyä, että ettekö ikinä oo käyneet gynellä? :O

Jokaisen nuorenhan pitäisi käydä ainakin kun hankkii pillerit ja muutenkin tarkastuttamassa kaikki?

Eihän tuo sen kummosempi tuo tutkimus ollut ja mulla ei ainakaan ollut paikat kipeenä jälkeenpäin, kun annoin lääkärin rennosti tutkia.
 
Rosebud: No näin mäkin aattelin.. :D Iisisti vaan.

Sania: Ihana asenne sulla. :) Mullakin on alusta asti ollu sellanen ihana tunne et kaikki menee hyvin. Sellanen rauha sisällä. Pidä toi!

Tisseistä pakko kommentoida munkin, että mulla alkaa vähän se kipu helpottaa (vai oonko tottunu jo siihen ) mikä oli sillon ihan ihan alussa. Se oli tosi paha. Nyt tuntuu et ku ottaa liivit pois päältä illalla et sillon viiltää. Mut mä oon päätelly et se johtuu siitä et u ne on kasvanu ja painaa enemmän et ku liivien tuki lähtee ni se vähän sattuu. Mut enää ei kyl satu läheskään niin paljoo ku sillon aluks. EI oikee voinu halaillakkaan ku koko ajan sattu pienikin kosketus. Mut mul on kyl alkanu jo oireet aika paljon lähtemään, on viime aikoina ollu sika hyvä fiilis!! Toivottavasti tää jatkuu! Niin ja varmaan paranee ku viikon päästä näkee pikkusen jeij! :D
 
Sania no tuommosella tarjouksella oisimmääki varmaan ostanu ko. vauvavarusteet :)

Minuu ei se sisätutkimus mitenkää ällötä, häiritse tms. ku onhan noita värkkejä gynellekki esitelty. Eihän se kivalta tunnu, mut ei mitenkää pahaltakaan. Mut haluan kyllä etukäteen tietää esim. ultrasta et tutkitaanko päältä vai sisältä, ni tietää ennenkö sinne menee ni käydä suihkussa pesemässä toosa

Viime yön nukuin rintsikat päällä, ku en viittiny niitä hikisii urkkaliivei pistää päälle, ku olin iltapäivällä käyny salilla. Iha ok oli nukkua rintsikatki päällä, mut voishan tuota käydä ostaa yöks omat ja puhtoiset urkkaliivit, ni tartte suihkun jälkeen paskasii pukee päälle. Ne ku on melkei päivittäin käytössä treeneissä :))
 
Mulle neuvolas sanottiin et ovat nykyään kauheen innokkaita tekeen ultran vatsan päältä mut tokas siihen et kannattaa myös valmistautua siihen että tehdään sisäkautta jos sattuu ettei näy kunnolla vatsan päältä :) eli kannattaa pestä toosakin ihan varmuuden vuoks :)
 
oon skipannu gynekäynnit, enkä pillereitä tms oo ikinä käyttäny :D ja nyt ku tuolla kävi niin oon hyyyyyyvin tyytyväinen et en oo gynellä vapaaehtoisesti käyny, enkä aio kyllä vastaisuudessakaan käydä, no way! :D ellen sitten käy ottaan kierukkaa jossainaviheessa..
ehkä oon sitten viallinen ku sattu ja kirveli yli päivän tosiaan sen jälkeen.. :D
 
nyt on hyvä mieli! kaikki oli hyvin ultrassa ja näin pikkusen siellä, käet heilu hulluna ees taas, olihan se mahtava! :) miten teillä muilla, ootteko käyneet jo ultrassa? 
 
Takaisin
Top