Ensiodottajat

Eleanora

Kommentoinnin ninja
Hei!

Ajattelin nyt luoda tänne oman ketjun meille ensiodottajille. Tokihan tuolla yhteisissä keskusteluissa saadaan paljon hyödyllistä tietoa niiltä, joilla lapsia jo on, ja jotka osaa paremmin vastata kysymyksiin kuin me, joilla ei asiasta vielä mitään kokemusta ole ja hyvä niin. Mutta ajattelin silti, että voisi olla mukavaa jakaa ajatuksia ja saada vertaistukea ensimmäistä lasta odottavien kesken :)

Onko teidän tuleva lapsenne ensimmäinen lapsenlapsi jommalle kummalle tai molemmille suvuille?

Meidän tuleva lapsi saa serkkuja molempien sisarusteni perheistä. Olenkin perheen kuopus, ettei sinänsä yllätä, ettei lapsemme ole minun vanhemmilleni ensimmäinen lapsenlapsi. Mieheni puolestaan on ainoa lapsi ja siihen perheeseen meidän jälkeläisemme on siis ensimmäinen lapsenlapsi. Lataus tähän lapseen on epäilemättä luja.
 
Meillä on myös kummallekin isoäidille ensimmäinen lapsenlapsi, kummankin isät ovat kuolleet, niin ei lapset sitten saa ukkia ollenkaan. Mä itse on ainoa lapsi, mun miehellä on yksi isoveli, mutta ei pahemmin ole perhe-ihminen niin tuskin koskaan aikoo lapsia tehdä.

Meidän lapsille siis tulee sama tilanne kuin mulle itselle, eli serkkuja ei tule yhtään, mutta pikkuserkkuja sitten sitäkin enemmän. :D

Joko on ensimmäiset neuvolat takana? Mulla on vielä 2 viikkoa matkaa ekaan neuvolaan. Oon jo nähnyt painajaisiakin siitä. :D
 
Meille lapsi on ensimmäinen ja "melkeen" ensimmäinen lapsenlapsi, myös mun vanhemmille. Veljen vaimolla on la vajaa 2kk aiemmin :)

Meillä on varhaisultrassa jo käyty, kaikki oli hyvin :)
 
Poikaystävän vanhemmille tämä meidän tuleva vauva on ensimmäinen lapsenlapsi ja poikaystävän isovanhemmille ensimmäinen lapsenlapsenlapsi :) Omille vanhemmilleni kyseessä on toinen lapsenlapsi. Toivon niin kovasti että kaikki menee hyvin loppuun asti niin meillä kuin teillä kaikilla muillakin!

Mulla on neuvola  vasta 19.4. eli olen silloin jo toivottavasti rv:lla 11 (jos osasin oikein laskea =) joten olen ajatellut josko menisin yksityiselle ennen sitä kun aika matelee niin kovin hitaasti tuota ekaa neuvolaa odottaessa.
 
Hei, kivaa kun ootte jo löytäneet tämän ketjun!

Neuvoloista: mulla on eka neuvola-aika tiistaina. Tänään taas täyttelin noita esitietolomakkeita mitä postissa tuli, esim. ruokailutottumuksista jne. Tosi jännää mennä sinne, puhelimessa terkka vaikutti oikein mukavalta! Vielä on vähän auki tuleeko mies mukaan vai menenkö yksin. Ekaa ultraa odotan myös tosi kovasti, vielä en ole saanut aikaa sille. Aiotteko osallistua sikiöseulontoihin?

Noista isoisovanhemmista. Miehen puolella uutta tulokasta odottelee vain hänen vanhempansa, heidän molempien vanhemmat ovat jo kuolleet. Itselläni on molemmat mummut elossa, mutta tosiaan heillekin on ehtinyt jo näitä lapsenlapsenlapsiakin muutamia kertymään. 

Sarah: Onpa mukava, että sukuun tulee leikkikaveri noin pienellä ikäerolla :) En usko ihan noin samanikäistä serkkua saavani meidän lapsellemme, mutta nuorin nykyisistä sisarustenlapsista on elokuussa vuoden, niin että myöhemmin varmaankin hänestä saa leikkikaverin :) Olin kuitenkin todella iloinen, kun sain tietää, että eräs läheinen ystäväni on myös raskaana, hänellä laskettu aika on syyskuun loppupuolella ja asuvatkin lähellä meitä (toisin kuin minun sukuni, joka asuu eri puolella Suomea kuin minä). He eivät vielä tiedä meidän tulokkaastamme, mutta kerrotaan tässä kun kevät vähän etenee :)
 
^Joo, on kyllä tosi kiva, kun tulee niin vähän serkuksille ikäeroa :) Lisäksi mulla tosiaan mun läheisin ystävä odottaa myös ja meillä on noin viikko lasketuissa ajoissa eroa :)

Meillä on toiselle minun mummeista nämä minun ja veljeni lapset ensimmäiset lapsenlapset. Mummilla tulee syksyllä ikää 94v, toivottavasti olisi kuitenkin vielä pitkään mukana kuvioissa, niin että ehtisi lapsenlapsenlapsiinkin tutustua. Itsekseen vielä asuu, mutta toki on iän myötä ruvennut huonommaksi menemään. Muilla kolmella isosisomummilla on jo ennestäänkin lapsenlapsenlapsia.

Minulla on ensimmäinen kunnallinen neuvola nyt tulevan viikon perjantaina.
 
Heippa vaan kaikille onnekkaille!

Itse oon kanssa ensiodottaja, ja kyllä odottaminen on pitkä ollu jo nyt. Itse siis 8. raskausviikolla ja tulevana keskiviikkona on ensimmäinen neuvola. Tosin ihan tyhmää että ultraa ei siellä vielä oteta,vaan se on huhtikuussa kun on jo se 12 raskausviikkoa melkein takana. 

Hölmöltä tuntuu kun ei pääse tätä onnea vielä oikein mitenkään purkamaan muutenkuin pahanolon merkeissa. Tekisi niin mieli kertoa kaikille ja ostella kaikkea. Toki onneks on muutto tulossa reilu kuukauden päästä niin pääsee edes sitä kotia sitten laittamaan:)

Itsellä onkin hassu tilanne, että oon neljästä sisaruksesta nuorin, ja nyt siis ensimmäinen joka saa jälkikasvua. Kyllä on jo tulevat mummu ja pappa innoissaan! Miehen puolella onkin jo yksi tyttönen ainoalla siskollaan.

Ihanaa ja onnekasta odotusaikaa kaikille! 
 
Heippa vaan kaikille onnekkaille!

Itse oon kanssa ensiodottaja, ja kyllä odottaminen on pitkä ollu jo nyt. Itse siis 8. raskausviikolla ja tulevana keskiviikkona on ensimmäinen neuvola. Tosin ihan tyhmää että ultraa ei siellä vielä oteta,vaan se on huhtikuussa kun on jo se 12 raskausviikkoa melkein takana. 

Hölmöltä tuntuu kun ei pääse tätä onnea vielä oikein mitenkään purkamaan muutenkuin pahanolon merkeissa. Tekisi niin mieli kertoa kaikille ja ostella kaikkea. Toki onneks on muutto tulossa reilu kuukauden päästä niin pääsee edes sitä kotia sitten laittamaan:)

Itsellä onkin hassu tilanne, että oon neljästä sisaruksesta nuorin, ja nyt siis ensimmäinen joka saa jälkikasvua. Kyllä on jo tulevat mummu ja pappa innoissaan! Miehen puolella onkin jo yksi tyttönen ainoalla siskollaan.

Ihanaa ja onnekasta odotusaikaa kaikille! 
 
Heips kaikille!

Täälläkin yksi ensiodottaja jonka tuleva rakkaus on myös oman äitini ja isäni ensimmäinen lapsenlapsi :) Kovasti siis jännätään myös siellä puolella!
Miehen puolella hänen siskollaan on jo kaksi lasta mutta kyllä sielläkin ollaan innoissaan kun miehen ensimmäinen lapsi kyseessä :)

Meillä viikkoja tällä hetkellä 8+2 ja seuraava neuvola (ja samalla eka ultra!!!) ois 2.4 kovasti jo odotellaan että päästään molemmat kurkkaamaan onko kaikki masussa hyvin!
Me ajateltiin osallistua seulontoihin kyllä, mites muut on meinanneet?
 
Heippa! Ensimmäistä odotellessa! Neuvola käynti ois 12.4 ja eikä millän jaksais odottaa. Toivotaan vaan että kaikki olis hyvin! Meillä poikaysävän puolelta ensimmäinen mutta omien puolela veljellä on yksi ja toinen tulossa, eroa ois noin 5 vk :)) Mahtaaako kukaan tietää että miten kun heinäkuussa olis ukolla lähtö inttiin kun on lykkääntynyt koulun vuoks. Isyyslomat ja pääsekö synnytykseen ym mukaan??
 
Vastaan itse omaan kysymykseeni :) Me ei ajateltu osallistua sikiöseulontoihin. Vain niihin muutenkin raskauteen kuuluviin uä-tutkimuksiin. Me ei kuitenkaan tehtäis asian suhteen mitään radikaalia tai edes antaa ottaa lapsivesi- tms. näytettä jatkotutkimuksena, vaikka jotain löytyiskin, niin ei sitten koettu meidän kohdalla järkevänä osallistua. Mutta niitä yleisiä ultria odotan kyllä jo malttamattomana :) Huomenna iltapäivällä tosiaan eka neuvolakin! Toivottavasti ultrastakin saa siellä lisätietoa :)
 
Meillä sellainen tilanne, että mun vanhemmille tämä on ensimmäinen lapsenlapsi, vaikka mulla on useampi sisarus. Epäilemättä siis sekoavat täysin, kun kerron uutiset :D Miehen vanhemmat taas ei ole elossa, mutta miehen siskolla on jo omia lapsenlapsia!

Olen ajatellut, että osallistutaan sikiöseulontoihin, ei tosin olla tarkemmin asiasta vielä keskusteltu miehen kanssa.
 
Heippa!

 Täällä myös yksi ensiodottaja ilmoittautuu :) Onnea kaikille! Viikot tänään 8 +3 meneillään. Eka ultra oli 23.02. Siellä ei juuri nähtävää ollut, mutta tulipa ainakin itselle varmuus siitä että todella on raskaana. Niin vaikea kun sitä oli aluksi uskoa :D Seuraava ultra on kahden viikon päästä, toivottavasti siellä jo pieni sydän sykkii ja kaikki on kunnossa <3
Ihmettelin miten harvoin neuvolakäyntejä on, kun ensimmäisen kerran käytiin 28.2. Siellä ei mitään mittauksia tai punnituksia vielä tehty, ja seuraava käynti onkin sitten vasta viikolla 18 eli toukokuun loppupuolella. Jotenkin tuntuu ihan hirveän pitkältä aikaväliltä.
Seulontoihin päätettiin osallistua mutta tuskin mihinkään punktioihin kuitenkaan lähdetään jos siltä näyttää. Verinäytteillä käyntiä olen onnistunut vielä lykkäämään, mulle kun määrättiin samalla MRSA ja VRE-näytteet eikä niille meno varsinaisesti houkuta. No, pakko kai ottaa itseä niskasta kiinni huomenna ja hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.
Mun poikaystävällä on jo tytär ennestään, hänelle tämä kaikki on jo entuudestaan tuttua mutta itselle kaikki vielä niin uutta ja jännittävää! Sisarillani on jo 8 lasta eli yhdeksäs lapsenlapsi ei erityisiä hurraa huutoja vanhemmissani herättänyt, joskin olivat kovin iloisia meidän puolesta :)

Mamsu: Mun tietääkseni armeijasta saa kaks viikkoa lomaa kun vauva syntyy ja synnytykseen pitäs päästä mukaan. En sano ihan sata varmaks ton loman pituutta mutta vanhasta muistista asia on näin :)

 
Moikkamoi. Täällä vielä yksi esikoistaan odotteleva, joka nyt sai lopultakin aikaan kirjoiteltua tänne, vaikka monta kertaa on ollut mielessä 

Omille vanhemmille tulee olemaan kolmas lapsenlapsi ja avokin vanhemmille toinen. Omille vanhemmille ehdin jo kertoa, mutta avokin vanhemmille kerrotaan varmaan vasta ekan ultran jälkeen. Odotan jännityksellä miten he suhtautuvat, kun saavatkin kaksi lastenlasta samana vuonna.

Tällä viikolla ekaan neuvolaan, mutta paljon enemmän odotan kyllä sitä ultraa, jota ei ole vielä edes varattu. Varhaisultrassa en ole käynyt, vaikka se kävi kyllä mielessä etenkin viime vuonna sattuneen tuulimunan jälkeen. Toisaalta jännittää kamalasti onko kaikki hyvin mahassa, mutta toisaalta olen ehkä vielä sen verran optimisti, etten jaksa uskoa että kahta kertaa kävisi niin huono tuuri.

Pientä pahoinvointia on ollut jo reilu pari viikkoa, mutta montaa kertaa ei ole norjaa tarvinnut puhua. Mites teillä muilla?


 
Heips tiona ja tervetuloa! :))

Mullakin ollut alusta asti pahoinvointia ja sen lisäksi kamalaa päänsärkyä joka eilen yltyi niin kovaksi että oli pakko hankkia panadolia avuksi (aiemmin ajattelin pärjäillä kokonaan ilman särkylääkkeitä mutta nyt meni niin vaikeaksi että pakko se oli)..
Tänään sitten alkoi uusi ihana vaiva nimittäin NÄRÄSTYS ja aivan kamalan voimakas sellainen.. Väsyttäisi ihan kamalasti mutta ei pysty olemaan makuullaan ollenkaan kun vain pahentaa tilannetta! Onko muilla ollut jo näin aikaisessa vaiheessa?

Onneksi sain koko loppuviikon sairaslomaa kun soitin vain tälle päivälle saikkulappua kun oli niin kamala olo ettei olisi kyennyt töihin. Sitten mulla loppuukin jo työt ja muutan täysin uudelle paikkakunnalle 500 kilometrin päähän paikasta jossa olen asunut koko ikäni. Koko elämä siis muuttuu kertaheitolla nyt kun ensimmäinen lapsikin tulossa :)
 
Mä ehdin jo elätellä toiveita että pahoinvointi oli jo tiessään, mutta kun tulin töistä kotiin niin saman tein toiletin puolelle ja jäätävä yökkäys päällänsä. Mitään ei tule ulos, pelkkää ilmaa, mutta vatsalihakset on kyllä niin kipeet kun oon tässä yökkäilly alusta asti...

Mutta jos jotain hyvää etsii, niin 8. raskausviikko lakoi tänään. :) <3
 
HeippaHei.

Ilmoittaudun ensiodottajien joukkoon, viikkoja takana vasta 6+5. Perjantaina olisi ensimmäinen neuvola ja tänään varasin myös varhaisultran, että saan edes hetkeksi mielenrauhan. Jotenkin mieliala on ihan pelon sekainen...johtunee varmaankin osaksi siitä,että kolme vuotta olemme yrittäneet lasta ja nyt vasta tärppäsi. Parin viikon päästä olisimme aloittaneet lapsettomuushoidot. Voi sitä riemua kun kaksi viivaa ilmesty testiin,sitten teinkin viisi testiä lisää ja kaikki yhtä positiivisia. Kauaa ei riemua kuitenkaan riittänyt,kun iski tämä kauhea pelko siitä, ettei kaikki ole hyvin. Neuvolatädin mielestä normaali reaktio, mutta itse niin kauan raskautta odottaneena toivoisin voivani nauttia tästä ajasta oireineen päivineen.
Pahimmilta raskausoireilta olen onnekseni välttyny, ainakin toistaiseksi. Tosin rinnat ovat niin turpeat ja kipeät, että edes yöllä ei voi ilman liivejä olla. Toinen vaiva, on tämä yöllinen vessassa käyminen, 1-3x/yö. Olen aina omistanut valtavan hyvät unen lahjat, mut nyt viimeisen kuukauden aikana olen pimeän tultua virkistynyt eikä uni mahda milllään tulla. Onko muilla samankaltaisia "ongelmia"?
 
Moikka kaikki!

Mulla oli eka neuvola tänään, olipas jännää :) Oikein mukavan tuntuinen terkka siellä oli vastassa. Kuulemma toisenkin heistä varmaan tuun tapaamaan kun tekevät yhdessä kokonaista, eli molemmat puolikasta virkaa. Lääkärineuvola varattiin torstaille 19.4. eli kolmen viikon päähän ja siellä kuulemma sitten kuunnellaan sydänääniäkin, näillä viikoilla ei vielä tuolla. Lisäksi meidän kunnassa uä-tutkimukset on ulkoistettu ja äiti itse varaa aikaa, joten soitin sinne saman tien jo tänään ja sain ajan 22.4. Hassua on se kun se on sunnuntaipäivä! Mutta yksityiset tietenkin ottaa vastaan joustavammin kuin kunnallinen puoli. Jännää! Kaiken maailman materiaalia sain mukaan, joten riittää nyt vähän lueskeltavaa :) Ja onhan tuo muuttokin tässä aluillaan, että jospa se aika tässä kuluu ennen seuraavaa neuvolaa ja sitä ultraa... :)

Sania: Mulla oli jossain vaiheessa tuota närästystä (mitä mulla ei normaalisti koskaan oo!) mutta nyt se on ollu tauolla ja toivottavasti pysyykin. Toivottavasti sullakin väistyy!

tiona: Mulla ei oo ollu juuri pahoinvointia, mutta sellasta ruokahaluttomuutta ja vähän etovaa tunnetta. Ja se mikä on hassua, niin tekee mieli oikestaan vaan raikasta ja terveellistä ruokaa: hedelmiä, vihanneksia, maitotuotteita jne. Esim. suklaata ei yhtään, tai jotain pullaa. Mutta ehkä tämä on aivan hyvä suunta, oon vähän liiankin sokerihiiri normaalisti :)
 
Pidän peukut pystyssä sulle TOIVE12, että kaikki sujuu hyvin! :)

Mun ei oo juurikaan tarvinnu nousta öisin vessaan, vaikka päivällä sitä on huomannu ramppaavansa siellä hieman useammin kuin yleensä. Iltaisin alkaa kyllä nukuttaa jo hyvissä ajoin ja kerran torkahdin sohvalle kesken kympin uutisten.
 
Kuvailit Eleonora kyllä tosi osuvasti ton ruoka-asian. Mullakin on just noin. Välillä on kyl vähä yökkäilyttänytkin, jos on ollut tyhjä maha. Vielä viikolla 10 söin tyytyväisenä suklaatakin, mutta heti 6+ viikkojen lähestyessä ei enää tehnyt mieli mitään makeaa, eikä oikein vieläkään. Mehujäitä tosin on mukava syödä aina välillä.
 
Takaisin
Top