Heippa kaikille, uusi kirjoittelija ja yrittäjä täällä. :) Hetken olen miettinyt tässä, että liittyisikö keskustelufoorumille. Kiva jutella muille yrittäjille, eikä miehen tarvitse koko ajan kuulla mun ovulaatioista, menkoista, kierrosta jne. :D
Hieman taustaa. Olen siis pian 34v. täyttävä, mies on 37v. Ensimmäistä lasta yritetään. Yhdessä ollaan tallustettu jo 15 v. ja vuonna 2018 mentiin naimisiin. Helmikuussa lopetin pillerit ja noin kuukauden jälkeen alkoi ekat menkat jolloin alkoi myös yrittäminen. Toistaiseksi ei tulosta.
Yhtenä syynä, miksi halusin liittyä keskusteluun, oli eilinen gynekologikokemus. Lisätäkseni tuohon taustaan sen verran, että olemme mieheni kanssa reilusti ylipainoisia. BMI siis huitelee siellä 50 luona. Molemmat olemme jo laihtuneet jonkin verran (noin 20 kg) ja meno jatkuu. Projekti on kuitenkin suuri eikä se hetkessä tapahdu, kun ei mitään ihmedieettejä noudateta. Lisäksi molemmat tupakoimme (lopetusprojekti myös edessä, itselläni helpompi) ja ikääkin on jo hieman kertynyt.
Ajattelin sitten, että menenpä käymään gynellä, että voisin ainakin saada varmuuden, että kaikki on esim. rakenteellisesti kunnossa. Ettei käy niin, että yritämme ja kun vauvaa ei kuulu niin syytämme yllä mainittuja asioita ja sitten käykin ilmi, että on muuta vialla ja aikaa on tuhlattu.
Noh, gyneltä jäikin sitten hieman suru puseroon. Aika suoraahan palautetta sieltä tuli painosta, iästä, tupakoinnista. Suositteli lihavuusleikkausta jonka jälkeen ei suositella vuoteen raskaaksi tuloa. Suositteli, että lopettaisimme yrittämisen ja laihtuisin ensin. Ikää alkaa jo olemaan ja 35 vuoden jälkeen alkaa hedelmällisyys laskea jne. Ei kovin kannustava tai positiivinen kokemus, vaikka yritti "ystävällisesti" sanoa. Kertoi myös, että jotta pääsee julkisella puolella lapsettomuushoitoihin, pitää BMI olla alle 35.
Ymmärrän kyllä, että painoa on liikaa, mutta tarkoitus on tässä yrittämisen ohella pudottaa painoa ja pitää paino suht samana raskauden aikana. Ruokavalio terveellinen ja liikuntaa sopivasti. Tupakoinnin aion lopettaa ja se on myös jo käynnissä. Tietenkin jos raskaaksi tulen pian, niin lopetan heti. Mies myös on pudottamassa painoa ja aikoo vähentää tupakointia ja lopulta lopettaa. Minulla ei ole lihavuudesta johtuvia terveyshuolia, kuten diabetes tms. Kolesteroli on myös kunnossa.
Gyne teki alapäätutkimuksen ja siellä kaikki onneksi ok. Lähinnä haluaisin kuulla teidän kokemuksia asiasta. Onko täällä muita ylipainoisia yrittäjiä? Tai tiedättekö naisia, jotka ovat olleet raskaana ja reilusti ylipainoisia? Miten on raskays/synnytys mennyt ja miten on neuvolassa suhtauduttu?