Ensimmäisten yrittäjät

Hei täällä uusi ihmettelijä :)

Ikää itsellä 24. E-pillerien syömisen lopetin ja nyt mennään ekaa kiertoa, juuri menkat loppuneena. En odota että mitään tapahtuisi pian, mutta päätettiin antaa mahdollisuus. Pco tulee varmasti asettamaan haasteita, ja ajoittaiset reissutyöt samoin. Pco-diagnoosin saanut heti ekalla gynekäynnillä nuorena, kun ei ollut ikinä säännöllisiä kiertoja vielä 18-vuotiaana. Normipainoinen silloin. Nyt enää muutama kilo jäljellä extraa, viime vuonna pudotin aika ison määrän ja kevään oon pitänyt dieettitaukoa.

Tikutella ajattelin ovista, vaikka ne tikut ei kuulemma välttämättä toimi jos on pco(s)? Olis kiva tietää edes koska menkat saattaisi alkaa jossei tärppäisikään... Rautalisän mukana tulee mulla foolikin, sitä syönyt keväällä jonkun aikaa ja nyt otin taas käyttöön saman valmisteen. D-vitskut otan sitten kun ei enää aurinkoa saa niin paljoa, eli varmaan ens kuun puolella jo.
 
Moi, täällä on hieman ehkä toivoton tilanne. Olen lapseton 40 vuotias, reilusti ylipainoinen endometrioosia sairastava nainen.
Vuonna 2019 yritystä noin puoli vuotta tai oliko se edes kunnollista yritystä, kun mies ei ottanut asiaa vakavasti eikä pitänyt siitä kun tikutin ovulaatiota. Sen kauempaa en pystynyt tuolloin olemaan ilman minipillereitä, kun endokivut alkoi kasvaa.
Nyt pillerit jätetty alkukesästä pois ja ekat kuukautiset oli kesäkuun lopulla (jee, ainakin vehkeet vielä heräs). Clearbluen vilkkuvaa naamaa tuli kp 14-18, jonka jälkeen mulla loppu testitikut eikä paikkakunnan apteekista saanut lisää (jotenkin olin niin typerä, etten ostanut edes perinteisiä liuskatestejä). Kp18 ja 19 selkeää limaa. Mutta varsinainen ovulaatio jäi siis testaamatta enkä ole varma tapahtuiko se ollenkaan.
Yhdynnät kp 14 ja 19 (olimme kylässä, joten oli vähän haastavaa). Kp 19 ja 20 illasta etovaa oloa, että piti sänkyyn vielä hakea leipäpala että helpotti.
Kp23 kovaa juilimista oikeella, kai munasarjassa, lähes koko päivän. Kp21 ja 22 nänneissä arkuutta ja alavatsaa jotenkin kiristää, varsinkin iltaisin. Ihanku joku painais vatsaa jollain leveellä laudalla tälläkin hetkellä kun kp23 meneillään.
Sitä kovasti herää aina toiveet, kun tulee jotain oireita. Mutta toisaalta nämä lienee vain luteaalivaiheen oireita. Ei kokemusta, niin pelkkää arvailua. Heittäkää kommentteja, jos herää ajatuksia.
Tulipas pitkä sepustus. Vielä sen sanon, että häpeän itseäni, että tilanteeni on tämä, tarkoitan nimenomaan ylipainoa ja ikää. Miksi en ole saanut painoa pois tai ryhtynyt tähän projektiin jo aiemmin...
 
Kivaa kun saadaan uusia kuumeilijoita tänne! Tervetuloa ja toivotaan tälle puolelle lyhyttä visiittiä :welcome

itsellä ei ole kokemusta pcos ja oviksesta, mutta olen kanssa kuullut että ovistesteihin on vaikea saada plussaa jos pcos. Mutta varmasti löytyy ainakin tuolta raskaaksi2021 ryhmästä ihmisiä joilla samanlaisia tilanteita :happy:

Johanna40 oireet kyllä kuulostavat lupaavilta! Itsestäni olen huomannut että olen taitava kehittelemään feikkioireita kun niin kova toive raskautumisesta :meh: mutta toivotaan että sinulla olisi eri tilanne! Koska ajattelit testata?

ja kuulostaa harmilliselta tuo kokemasi häpeä :sad001 ainahan ei elämä mene niin kuin suunnittelee tai tahtoisi sen menevän. Tsemppihalaus :Heartred
 
Tervetuloa kaikille uusille! Kivaa kun tulee lisää porukkaa! :Heartbigred Mullakaan ei ole omakohtaista kokemusta pco:sta, mutta toisaalta sitä kuulee että joillakin hyvinkin nopeasti tärpännyt diagnoosista huolimatta ja toisaalta hoitoihin voisi ehkä (?) päästä jo nopeamminkin diagnoosin ansiosta jo kävisikin niin ettei tärppiä ala kuulumaan.

On: Täällä tosiaan ensimmäistä kertaa tikutellen :help nyt kp 14 ja eiliseen saakka sain hyvin hailakkaa viivaa tai täysin blancoa testiä, mutta eilen iltapäivästä sainkin yllättävän vahvan viivan (selkeästi kuitenkin vielä negatiivinen LH-testi) ja sitten teinkin 5(!) testiä eilisen aikana :whacky011 olivat kuitenkin melko hailakoita mutta kauhea pelko persiiseen ettei mee Lh-piikki ohi vaikka eilen oli vielä aika kuivat paikat. Tänään oon tehnyt vaan yhden testin, jälleen hailakka viiva, mut bongasin nyt ovislimat , joten olisko vasta tuloillaan…llmeisesti monet saa PC-testeillä kuitenkin ihan selkeän positiivisen tuloksen. Kumma kyllä tänään ehditty jopa talletella, ja heti tuli rauhallisempi mieli laughing7
 
Kivaa kun saadaan uusia kuumeilijoita tänne! Tervetuloa ja toivotaan tälle puolelle lyhyttä visiittiä :welcome

itsellä ei ole kokemusta pcos ja oviksesta, mutta olen kanssa kuullut että ovistesteihin on vaikea saada plussaa jos pcos. Mutta varmasti löytyy ainakin tuolta raskaaksi2021 ryhmästä ihmisiä joilla samanlaisia tilanteita :happy:

Johanna40 oireet kyllä kuulostavat lupaavilta! Itsestäni olen huomannut että olen taitava kehittelemään feikkioireita kun niin kova toive raskautumisesta :meh: mutta toivotaan että sinulla olisi eri tilanne! Koska ajattelit testata?

ja kuulostaa harmilliselta tuo kokemasi häpeä :sad001 ainahan ei elämä mene niin kuin suunnittelee tai tahtoisi sen menevän. Tsemppihalaus :Heartred


Tekisihän se jo mieli testata, mutta yritän malttaa mieleni. Jos kk alkais mulle tyypillisimpään aikaan, niin se olis ylihuomenna. Nyt kuitenkin oletettu ovis tuli hieman myöhässä joten voi olla että myös kk alkais normia myöhemmin, ehkä ens ti ti ke.
Katsotaan minä päivänä ratkeen testaamaan,, varmaan jo viikonloppuna jos ei menkat ala
 
Hei täällä uusi ihmettelijä :)

Ikää itsellä 24. E-pillerien syömisen lopetin ja nyt mennään ekaa kiertoa, juuri menkat loppuneena. En odota että mitään tapahtuisi pian, mutta päätettiin antaa mahdollisuus. Pco tulee varmasti asettamaan haasteita, ja ajoittaiset reissutyöt samoin. Pco-diagnoosin saanut heti ekalla gynekäynnillä nuorena, kun ei ollut ikinä säännöllisiä kiertoja vielä 18-vuotiaana. Normipainoinen silloin. Nyt enää muutama kilo jäljellä extraa, viime vuonna pudotin aika ison määrän ja kevään oon pitänyt dieettitaukoa.

Tikutella ajattelin ovista, vaikka ne tikut ei kuulemma välttämättä toimi jos on pco(s)? Olis kiva tietää edes koska menkat saattaisi alkaa jossei tärppäisikään... Rautalisän mukana tulee mulla foolikin, sitä syönyt keväällä jonkun aikaa ja nyt otin taas käyttöön saman valmisteen. D-vitskut otan sitten kun ei enää aurinkoa saa niin paljoa, eli varmaan ens kuun puolella jo.

Mulle myös annettiin tuo pco-diagnoosi, joka sittemmin muuttui pcos diagnoosiksi. Itse en oo tikutellut, mutta voithan kokeilla pari kiertoa ja katsoa saako siitä mitään irti? Kyllä tuskaisia hetkiä kun kierto huitelee siellä kp40 yläpuolella eikä hajuakaan milloin menkat alkaa. Mulla kiertoja tasoitti metforem, mutta plussaa ei oo silti yli vuoden yrittämisen jälkeen tullut. Julkiselle eivät ottaneet hoitoihin ennen vuoden yrittämistä pcos:ta huolimatta, mutta varmasti tapauskohtaista. Elokuun menkoista sitten ovulaation induktio letrozoleilla.

Toisaalta on myös sellaisia jotka nopeasti plussaa vaikka olisikin pco(s), toivottavasti teillä kävisi niin :angelic:.
 
Mulle myös annettiin tuo pco-diagnoosi, joka sittemmin muuttui pcos diagnoosiksi. Itse en oo tikutellut, mutta voithan kokeilla pari kiertoa ja katsoa saako siitä mitään irti? Kyllä tuskaisia hetkiä kun kierto huitelee siellä kp40 yläpuolella eikä hajuakaan milloin menkat alkaa. Mulla kiertoja tasoitti metforem, mutta plussaa ei oo silti yli vuoden yrittämisen jälkeen tullut. Julkiselle eivät ottaneet hoitoihin ennen vuoden yrittämistä pcos:ta huolimatta, mutta varmasti tapauskohtaista. Elokuun menkoista sitten ovulaation induktio letrozoleilla.

Toisaalta on myös sellaisia jotka nopeasti plussaa vaikka olisikin pco(s), toivottavasti teillä kävisi niin :angelic:.

Hei! Sori ku huutelen sivusta, mut oon aina miettinyt, mitä eroa on pco ja pcos? o_O
 
Hei! Sori ku huutelen sivusta, mut oon aina miettinyt, mitä eroa on pco ja pcos? o_O

No ei se ihan selvää minulle ollut viimeksi kun gyneltä lähdin että en oo kyllä paras selittämään.

Oon ajatellut että pco on vain jos on monirakkulaiset munasarjat ja se lisä S eli pcos on sitten taas syndrooma, johon liittyy muita oireita kuten epäsäännöllinen kierto.

googlesta pcos liittyen:
  • Munasarjojen monirakkulatauti tarkoittaa oireyhtymää, jossa naisella on ainakin kaksi seuraavista oireista: kuukautishäiriö (harvoin tulevat tai puuttuvat kuukautiset), hyperandrogenismi, tai ultraäänitutkimuksessa todettavat monirakkulaiset munasarjat.
 
No ei se ihan selvää minulle ollut viimeksi kun gyneltä lähdin että en oo kyllä paras selittämään.

Oon ajatellut että pco on vain jos on monirakkulaiset munasarjat ja se lisä S eli pcos on sitten taas syndrooma, johon liittyy muita oireita kuten epäsäännöllinen kierto.

googlesta pcos liittyen:
  • Munasarjojen monirakkulatauti tarkoittaa oireyhtymää, jossa naisella on ainakin kaksi seuraavista oireista: kuukautishäiriö (harvoin tulevat tai puuttuvat kuukautiset), hyperandrogenismi, tai ultraäänitutkimuksessa todettavat monirakkulaiset munasarjat.

Joo mulla näkyi silloin 5-6 vuotta sitten kun yksityisellä gynellä kävin niin paljon ja helminauhamaisesti niitä rakkuloita. Kierron epäsäännöllisyyden ja pitkän keston takia sen ajan varailin. Sitä en enää muistakaan nyt sitten kun kävin pohtimaan että oliko se diagnoosi kuitenkin mulla ässällä vai ilman, ainakin tuon kriteeristön mukaan olisi PCOS koska harvalla välillä ne menkat mulla luomusti on tullut. Muista tyypillisistä PCOS-oireista en oikein osaa sanoa. Veikkaan että painon kertymiseen mun kohdalla oli enempi vaikutusta muilla asioilla, ja karvan kasvu on normaalin rajoissa eikä mitenkään hillitöntä. Varsinaista akneakaan ei ole, muutama finni silloin tällöin vain. Täytyy kaivella olisko jossain mapissa tallella käynnin paperit. Ultrakuvankin sain munasarjoista silloin tuolta käynniltä, sitä ainakin oon säilönyt kun musta se oli niin kiinnostava :hilarious:

Onkohan se aivan hulluttelua jos kuitenkin ensi kiertoon (ellei jo tähän ekaan jos tää venyy pitkäksi) koittaisi esim myo-inositolia, jos se saisi aikaan kierron mikä olisi alle 40 vuorokautta. Oisin tosi happy jo siihen että olisi edes joku tolkku kierrossa niin voisi uskoa että jollain aikavälillä tapahtuu jotakin :shy:
 
Joo mulla näkyi silloin 5-6 vuotta sitten kun yksityisellä gynellä kävin niin paljon ja helminauhamaisesti niitä rakkuloita. Kierron epäsäännöllisyyden ja pitkän keston takia sen ajan varailin. Sitä en enää muistakaan nyt sitten kun kävin pohtimaan että oliko se diagnoosi kuitenkin mulla ässällä vai ilman, ainakin tuon kriteeristön mukaan olisi PCOS koska harvalla välillä ne menkat mulla luomusti on tullut. Muista tyypillisistä PCOS-oireista en oikein osaa sanoa. Veikkaan että painon kertymiseen mun kohdalla oli enempi vaikutusta muilla asioilla, ja karvan kasvu on normaalin rajoissa eikä mitenkään hillitöntä. Varsinaista akneakaan ei ole, muutama finni silloin tällöin vain. Täytyy kaivella olisko jossain mapissa tallella käynnin paperit. Ultrakuvankin sain munasarjoista silloin tuolta käynniltä, sitä ainakin oon säilönyt kun musta se oli niin kiinnostava :hilarious:

Onkohan se aivan hulluttelua jos kuitenkin ensi kiertoon (ellei jo tähän ekaan jos tää venyy pitkäksi) koittaisi esim myo-inositolia, jos se saisi aikaan kierron mikä olisi alle 40 vuorokautta. Oisin tosi happy jo siihen että olisi edes joku tolkku kierrossa niin voisi uskoa että jollain aikavälillä tapahtuu jotakin :shy:

Mulla on kans oma munasarjaultrakuva tallessa :grin. Kun mietin kans tuota että mulla täyttyi kyllä jo alusta asti tuosta ainakin se kaksi kriteeriä eli ne munasarjat ja epäsäännölliset menkat mutta gyne puhui vaan pco. Nyt toinen gyne oli laittanut papereihin pcos niin sillä kai mennään. Mulla tuli akne metforemista, mutta erityistä karvankasvua ei oo ja aina oon ollu normaalipainossa.

Ite kokeilin jo aika alkuunsa myo-inositolia mutta mulla se ei valitettavasti toiminut :sorry:. Käytin donafertya kolme kuukautta mutta lopetin sitten kun en huomannut suuntaan enkä toiseen vaikutusta. Mutta suosittelen silti testaamaan, eihän sitä ikinä voi tietää mikä itselle sopii ilman että kokeilee. :happy:
 
Täällä odotetaan kuumeisesti menkkoja, jotta pääsisi yrittämään uudelleen. On jotenkin niin vahva tunne että ei tästä ekasta kierrosta onnistunut, nyt oletettavasti dpo6 ja kp 32 jo. Toivottavasti kierto päättyy viimeistään kp40 :banghead::angelic:

Mitään tuntemuksia ei oo ja jotenkin vaan fiilis ettei onnistunut :) onneksi ei oo kiire.
 
Täällä yk2 ja päädyin nyt siihen että eletään jo dpo3. Ei kyllä mitään optimaalisia talletuksia tähän kiertoon saatu joten sen pohjalta ei mitenkään kovin optimistinen olo. Viime yönä näin todentuntuista unta et olin viimeisilläni raskaana ja sit meni vedet :playful:
 
Täällä olisi mahdollisesti dpo7 ja ei kyllä ole sellainen olo että olisi käynyt tärppi. Vaikka tosi outoja oireita on ilmaantunut niin en kyllä usko että raskauteen tai raskaudettomuuteen liittyy :hilarious:

Ajattelin testailla kuitenkin keskiviikkona kun lähdetään pienelle retkelle. Milloin muut meinaavat testailla? :rolleyes:
 
Haluisin odottaa taas menkkoja kuten viime kierrossa mut voi olla että testailen dpo13 nyt olosuhteiden pakosta, silloin kp 27/27-31 :shy:
 
Voiskohan tää nyt olla oviksesta johtuvaa o_O Nimittäin kunnon sitkeät kirkkaat limat, ja olevinaan vihlovat tuntemuksetkin jossain lantion sisuksissa vasemmalla olleet lauantaista tähän päivään. One stepin ovistestitikut kyllä näytti vklp iltapäivinä vain hailuraa viivaa, joten se taas ei täsmäisi tähän ellei ne nyt sitten iltapäivällä tai huomenna piirry terävinä ne viivat. Viime yönä meillä oli hellää hetkeä, mutta seuraavan kerran mahis saada vasta perjantaina, että jos se ovulaatio-hetki osuu huonosti keskelle viikkoa ni eka kierto meni siinä :nailbiting: ellei miehellä sitten satu olee oikein viihtyväisiä ja elinvoimasia uimareita jotka säilyis hengissä tuolla mun uumenissa :D jännittää kun sen verran pitkään syöny pillereitä että tässä ekassa kierrossa kaikki tuntemukset tulee ihan uutena. Onneksi voi kirjottaa tänne ettei aivan pakahdu :dance008
 
Voiskohan tää nyt olla oviksesta johtuvaa o_O Nimittäin kunnon sitkeät kirkkaat limat, ja olevinaan vihlovat tuntemuksetkin jossain lantion sisuksissa vasemmalla olleet lauantaista tähän päivään. One stepin ovistestitikut kyllä näytti vklp iltapäivinä vain hailuraa viivaa, joten se taas ei täsmäisi tähän ellei ne nyt sitten iltapäivällä tai huomenna piirry terävinä ne viivat. Viime yönä meillä oli hellää hetkeä, mutta seuraavan kerran mahis saada vasta perjantaina, että jos se ovulaatio-hetki osuu huonosti keskelle viikkoa ni eka kierto meni siinä :nailbiting: ellei miehellä sitten satu olee oikein viihtyväisiä ja elinvoimasia uimareita jotka säilyis hengissä tuolla mun uumenissa :D jännittää kun sen verran pitkään syöny pillereitä että tässä ekassa kierrossa kaikki tuntemukset tulee ihan uutena. Onneksi voi kirjottaa tänne ettei aivan pakahdu :dance008

kyllähän tuo lupaavalta oviksen lähestymiseltä kuulostaa! Itse en ihan kauheasti tunne ovista, mutta ilmeisesti jotkut tuntevat juuri ennen ovista kasvukipuja jotka sitten huipentuvat ovulaatioon. Toivotaan että uimarit ovat viimeisen päälle ja ehtisivät ovikseen mukaan :p

Lisään vielä että voihan se olla että lh-piikki on mennyt niin nopeasti ohi ettei sitä ole ehtinyt saamaan tikkuun näkyville ja ovis voisi olla jo nyt :happy:
 
Voiskohan tää nyt olla oviksesta johtuvaa o_O Nimittäin kunnon sitkeät kirkkaat limat, ja olevinaan vihlovat tuntemuksetkin jossain lantion sisuksissa vasemmalla olleet lauantaista tähän päivään. One stepin ovistestitikut kyllä näytti vklp iltapäivinä vain hailuraa viivaa, joten se taas ei täsmäisi tähän ellei ne nyt sitten iltapäivällä tai huomenna piirry terävinä ne viivat. Viime yönä meillä oli hellää hetkeä, mutta seuraavan kerran mahis saada vasta perjantaina, että jos se ovulaatio-hetki osuu huonosti keskelle viikkoa ni eka kierto meni siinä :nailbiting: ellei miehellä sitten satu olee oikein viihtyväisiä ja elinvoimasia uimareita jotka säilyis hengissä tuolla mun uumenissa :D jännittää kun sen verran pitkään syöny pillereitä että tässä ekassa kierrossa kaikki tuntemukset tulee ihan uutena. Onneksi voi kirjottaa tänne ettei aivan pakahdu :dance008

Mun ainakin on tosi vaikea saada ovista tikulle, eli ei se välttämättä kerro mitään vaikkei sais kiinni! Oon kerran tainnut saada ovistestiin plussan, vaikka tehnyt useempia kymmeniä sitkeästi :joyful:
 
Eilisin iltapäivän ja tämän aamun ovistestit yhä vain haaleita. Mutta, aamulämpö oli nyt noussut sen puoli astetta! Lauantaina oli 36.2 sunnuntai ja maanantai 36.4 ja tänä aamuna 36.8. Maanantain mittaus vähän epävarma, koska tosi lyhyet unet ja olin kerenny vessaan asti tallustella ennenku muistin mittauksen. Täytyy huomenna mitata onko se oikeasti noussut vai oliko vain joku yhden aamun juttu. Vihlaisut ja tuntemukset vasemmalta lantiosta on nyt rauhoittuneet. Limoja oli reilusti eilen, ja nökäre vielä aamullakin. Hiukan arvon jatkanko niiden ovistikkujen uittamista enää näiden vahvojen tuntemusten jälkeen. Parin viikon päästähän se sitten luulisi selviävän kuinka kävi, tai sit huomaan ylitulkinneeni oireita ja jatkan kuumeilua edes sen oviksen saamisen suhteen :nailbiting:
 
Täällä testattu hätähousunega :shifty: kyllä se pistää ärsyttämään vaikka odotukset tätä kiertoa kohtaan eivät olleet kauhean korkealla. Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä :sour:

Tänään pitäisi vielä flon mukaan alkaa menkkaoireet et niitä odotellessa. Ens kiertoon tilasin mukaan kokeilumielessä (lue: epätoivoon:grin) gelee royaleita. Saa nähdä mikä niiden vaikutus on vai onko minkäänlaista!
 
Takaisin
Top