Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Täällä LA 27.12. ja poikalupaus saatiin. :)
Itellä ollu koko ajan alitajunnassa ajatus pojasta, mutta päässä tyttö.. o_O
Liikkeitä olen tuntenut jostain viikolta 19 alkaen. Istukka edessä, joten meinasivat ettei ennen rvk 20 tunnu mitään. Mieskin on saanut nyt jo useammat potkut tuntea ja mahan heilumisen näkee ihan ulospäinkin jo :) :love017

Mulla on Mami91 10.12. laskettu aika, liikkeet alkoi tuntua aika aikaisin, kun istukka on sopivasti takana...nyt jo näkyy ulospäin. Rakenneultrassa arvioitiin tulokkaan olevan tyttö ja sillä perusteella olemme miettineet nimeä...tosin tekonimi on kummityttöni keksimä miehen nimi :)

Täytyy teille kaikille kehua hiukan itseäni (kun en voi esimerkiksi Facebookin päivityksiin lisätä että on muuten rv26 menossa, kun en nyt ihan kaikille halua raskaudesta toitottaa). Olen ollut super-reipas täällä Levin lomalla. Ekana päivänä tehtiin miehen ja koirien kanssa 13,8km patikointi, aikaa meni 3h45min ja korkeuseroa oli reitin aikana 170. Tokana päivänä 16,2km patikointia Kätkätunturin huipulle, aikaa meni 4h20min ja korkeuseroa 323m. Tänään sitten vielä (miehen vaststeluista huolimatta) noustiin Levikeskukselta huipulle...matkaa kertyi eestaa 9,3km ja korkeuseroa oli 330m...ehkä pahin rasti oli alussa olevat portaat, joita oli 737kpl (oli pakko laskea). Tänään ekan kerran patikoinnin aikana tuli tuolta huipulta alaslaskun aikana supistus...mutta luulen sen johtuneen siitä, että mulla oli pissahätä ja sitten vielä naurettiin sitä, että miten se mun mies voi olla niin värisokea, ettei huomaa rinteissä olevaa ruskaa (siis kirkkaan punaisia varpuja!!!). Nyt mennään sitten loppupäiväksi kylpylään lillumaan ja huomenna pidetään kanssa sellainen lazy-day ennen kotiin lähtöä...

Sit voikin harkita, et jäis jo saikulle töiden alkaessa, kun on kesäloman ajan riehnut niin paljon :smiley-bounce022 . Virallinen äippäloma alkaa siis vasta 4.11.

Täällä neuvolassa tänään käyty. Lentolupa tuli, vaikkei sitä vielä oikeestaan olis tarvinnutkaan. :)Eli sunnuntaina kutsuu Sisilia. Pieni irtiotto arjesta ja viimeinen kaksin tehtävä matka...
Painoa tullu nyt kaiken kaikkiaan n. 13kg, eikä mulle ainakaan mitään siitä sanottu.

Heippa kaikki! Olen uusi täällä ja joulukuinen odottaja.
Kaipaisin teiltä kanssasisaret asiallisia kommentteja ja mielipiteitä; meille syntymässä esikoinen, jolle pohditaan miehen kanssa nimeä.
Miehellä ihan tavallinen "pehmeä" 4 kirjaiminen suomalaisnimi, minulla siitä vähän erikoisempi ja pitempi, sukunimemme on ulkomaalaispohjainen vaikka sukumme on Lapista ja suomen Karjalasta. On monelle vaikeasti kirjoitettava, selittämään joutuu usein, joten lapsen etunimestä emme haluaisi liian erikoista.

Akseli Elias Martti ********
Akseli Martti Elias *********
Akseli Elias *********
Aukusti Martti Elias *********
Aukusti Elias *********

Mitä mieltä? Muutakin saa ehdottaa. Eliaksesta pidämme ja Martti on suvusta.
Tuleeko Akselista mieleen kampiakseli tai vetoakseli, se mietityttää ettei kiusattaisi myöhemmin. Akseli isän lemppari, Aukusti ehkä enemmän minun. Isä tosin ruuvailee autoja että sinänsä huvittava yhteensattuma.
Kiitos jos viitsit kirjata ajatuksesi! :)

Noista eniten mun mieleen on Akseli Martti Elias. Sopii mun suuhun parhaiten. Aukusti ei sekään huono etunimi vaihtoehto, jotenkin silti paremmin tuo Akseli sopii mun suuhun. :)

Täällä samoilla linjoilla silkin kanssa, Akseli Martti Elias kuulostaa hyvältä. :)
Nimien miettiminen on muuten todella vaikeaa! Me ollaan raskauden alusta asti listattu miehen kanssa nimiä aina silloin kun mieleen tulee jotain varteenotettavaa, mutta tähän mennessä on löytynyt vain yksi nimi joka miellyttää molempia. Mutta mitäs jos vauva ei näytäkään yhtään siltä? :scratch

Tänään muuten mulla taitaa alkaa kolmas kolmannes! Huomaa jo vähän olosta että ei enää ole niin mukava olo, maha alkaa olla iso ja eilen suihkussa jo tuntui että maha tulee tielle... Ja tosi raskas olo on välillä. Painoakin tullut jo yli 8kg... Toivoin että selviäisin jollain 10 kg painonnousulla, mutta taitaa jäädä haaveeksi.. :( Keskiraskaus on sujunut ihan mukavasti, ei kummempia vaivoja, ainoastaan tasaista väsymystä... Mutta nyt huomaa että nukkuminen alkaa olla vaikeampaa (maha painaa), ja selässä ja nivusissa alkaa olla tuntemuksia, ja väsyttää entistä enemmän. Mitenkähän tässä selviää vielä kolme kuukautta??

mä oon kanssa Akseli Martti Eliaksen kannalla! :) meillä mietittynä tytölle ja pojalle nimi ja jännittää kanssa että jos ei yhtään näytäkkään nimeltä :D

mulla kans alkaa olla oikeesti sillanen olo etten jaksais mennä enää töihin, varsinkin kun tietää että sitten on nivunen ja selkä entistä kipeemmät. mut jos nyt koittais olla vielä seuraavaan neuvola käyntiin ja sitten rukoilis s-lomaa... :D

Nyytikki: :wav WOU, huippua! No nyt ainakin voi hyvällä omalla tunnolla lillua loppuaika kylpylässä :)

Malena :welcome. Minä tykkään Akseli Martti Elias - nimestä :)

Helpottava kuulla, että muillakin paino noussut 8 kiloa + --> Mun neuvolatäti hienovaraisesti mainitsi tuosta noususta, sen vuoksi, kun jos sen jakaa viikoilla, on se n. 800 g / viikko (viime kerrasta), ja ilmeisemmin ei tarttis tulla nii paljoa / viikko.. Olen yrittänyt nyt juoda vettä, niin että korvista pursuu :happy2 Tätä menoa sitä tulee 20 kiloa..Mä en tiedä, mistä mun kuvitelma mm. sirosta vatsasta oli peräisin :laughing021 Noo pääasia, että vavvalla on hyvin asiat! (viime aamuyöstä oli ainakin tosi kiva muksia mamia kylkeen oikeen kunnolla)

Hei taas!
Olettepa ihania kun viitsitte vastailla kysymykseeni! Piristi päivää kun oli tullut niin monta vastausta asiaan :) Thänks!
Saako kysellä minkälaisilla "perusteilla" te ootte nimiä miettiny, luontonimiä, yleisiä, erikoisia, suvussa olevia?

Täällä kans tullut kans +800g kahdella viimeisellä neuvolakäynnillä, siitä on huomautettu, mutta mistä ne tulee kun
teen tosi fyysistä työtä ja enkä mässää sen kummemmin kuin ennenkään :confused004 Ihan kun kaikki vaan jämähtäis mitä syö..
Tosin tupakan oon vaihtanut cokikseen, siitähän niitä kaloreita varmaan tulee.

Mitäs muita Kelalta pitikään hakea kuin äippäpakkausta ja vanhempainipäivärahaa??

Mukavaa päivää kaikille :greet025

siellä kelan sivuilla oli muistaakseni joku äidin muistilista... tai sillanen lista et mitä kaikkia tukia voi hakea :)

meillä noihin nimiin on päädytty katsomalla kalenterin takaa nimipäivä listaa ja molemmat on sitten sanonut ei ei ei ei ei ja sitten parin nimen kohdalla kyllä :D tosin pojan nimi on mun isoisän nimen osa.

Mä tykkään kanssa tuosta Akseli nimestä, mutta se taitaa nykyään olla ihan top 3 listalla poikien nimissä, joten ääni Aukusti Elikselle :). Ja Aukusti on myös yhtä kiva nimi kuin Akseli!

Täällä kanssa kovasti pohdittu tyttöjen ja poikien nimiä. Pojan etunimi on nyt päätetty, mutta toinen nimi vielä hakusessa. Ja tytön nimi kanssa aika varmasti päätetty. Tosin nuohan kuitenkin saattavat muuttua sitten kun näkee miltä vauveli näyttää :). Mutta kivahan noita nimiä on pyöritellä. Olen oikeestaan kerännyt listaa tyttöjen ja poikien nimistä ja nimikononaisuuksista ja välillä niitä lueskellut miehelle ja makustellaan niitä nyt ihan rauhassa :biggrin.

Heh, täällä on muutes paino noussu 12 kiloa raskauden aikana :laughing005. Teen kyllä aika fyysistä työtä ja liikun paljon ja omasta mielestäni en syö juurikaan enempää (toki tietenkin vähän enemmän tulee syötyä) kuin ennen raskautta, mutta näköjään noita jostain kertyy. Ei mua vielä hirveesti huolestuta, kun aika hoikkeli hongankolistelija muuten olen ja luin, että jos paino nousee raskaushormonien takia paljon vaikka syö samoissa määrin kuin ennen raskautta, niin ne kilot nimenomaan jää sitten synnytyksessä/imetyksessä.

Akseli Martti Elias saa pisteet täältäkin :)
Tervetuloa Malena!

Nimiä ei olla pahemmin mietitty. Itsellä on yksi ollut päässä koko ajan ja sen miehelle kerroin ja hänenkin mielestään olisi ihan hyvä nimi. Pitää sitten tietty vielä katsoa että miltä se kaveri näyttää :)
Itse en halua mitään oikein uutta ja erikoista nimeä enkä myöskään mitään oikein vanhaa (tai mikä kuulostaa minun päässäni vanhalta ihmiseltä..). Toinen ja ehkä kolmas nimi tulee sitten suvusta.

Tuntuu että me ollaan todella "hitaita" laughing7 Yhtään vaatetta ei olla vielä ostettu. Lapsen huoneelle ei olla tehty vielä yhtään mitään. Hankintojakaan ei ole tehtynä juuri ollenkaan. Vain ne mitkä kaverilta saatiin. Jotenki sitä ajattelee, että "onhan tässä vielä aikaa". :happy090

Sitten sellainen "oudompi" (?) kysymys.
Olen miettinyt, että pitäisikö sänkyyn hommata jokin suoja. Siis patjan ja lakanan väliin. Jos sattuisi vaikka lapsivedet menemään kun on sängyssä ja sattuisi tulemaan reippaamminkin, niin ei ole kiva, että koko patja olisi märkä.
Oletteko miettineet samaa? Onko tuossa mitään järkeä? :rolleyes: laughing6

Hyvä huomio muuten tuo lapsiveden meno! Oon ite jotenkin alitajuntaisesti aina aatellu, et ne menee niinku elokuvissa, eli silloin kun seison jossain esim keskellä kauppaa laughing4. Mutta kaippa sitä jonkin suojan voisi myöhemmin kehitellä sänkyyn. Tuleeko sitä lapsivettä muuten paljon? :eek:

laughing7 Olen itseasiassa miettinyt viime päivinä myös tuota lapsivesien menoa (itse synnytyksen lisäksi) ja olen ihan varma, että ne menee juurikin kaupassa - ja en tiedä miksi, mutta mielikuvissa näen itseni nimenomaan Prismassa (emme edes juuri koskaan käy siellä :laughing8) eli ilmeisesti jostain elokuvasta myös jäänyt kauhu-skenaario. Joillakin sitä tihkuu ja joillakin tulee kaikki kerralla, että sikäli joku patjan suojuskin voisi olla paikallaan. Mietin, että pitääkö alkaa käyttää jotain tenaleidiä loppuviikkoina varmuuden vuoksi, mutta tuskin sekään riitä, jos koko helahoito lorahtaa housun punttiin :laughing021

Meillä on nimet paperilla. Varsinkin pojan nimi on selvä - 1. nimi tulee miehen suvusta, 2. nimi mun isältä ja 3. miehen suvusta. Tytön nimikin on mutta 1. ja 2. nimi saattaa pyörähtää vielä ympäri. Ehkä riippuu, kummalta mahdollisen neidon nassu näyttää :greet015

Täälläkään ei vielä olla hommattu yhtään mitään eikä tehty mitään. Suunnitelmia toki on ilmaantunut. Odotan nyt ensin sitä ä-pakkausta.. Missähän sekin lienee, kun paperit lähti hallinnon kautta palkanlaskentaan ja sieltä Kelaan..Ä-lomalla ehtii sitten keskittymään itse aiheeseen.

Mä en myöskään ymmärrä Malena, mistä nuo +800 g:n viikkokilot tulee, kun en juurkaan ole muuttanut ruokailutottumuksia (vähän enemmän sallinut itselleni tosiaan namuja, jotta on jotain iloja). Juoksulenkit vaihtuneet sauvakävelyyn. Ehkä se neste kertyy kudoksiin?! tai johonkin ..:grin

Akseli on musta kaunis nimi eikä mulle ainakaan mitkään vetoakselit tuu mieleen :D. Noista pidän eniten tosta Akseli Martti Eliaksesta, joka on musta kaunis kokonaisuus.

Ninnulle onnittelut viimeisen kolmanneksen alkamisesta. Täälläkin mahan huomaa olevan tiellä esim. kun yritän kurkottaa kaapista jotain tai kun pitäis kumartua poimimaan maasta jotain. Maha on kyllä omaan silmään jo iso, mutta ei ilmeisesti muiden, koska kukaan ei ole kysynyt multa, että oonko raskaana :laughing001 .

Täällä on nimet valmiina kummallekin, mutta kyllä mä silti niitä mielessä pyörittelen. Musta ois hyvä, että ois toinenkin vaihtoehto, jos nimi sitten ei tunnukaan vauvan näköseltä.

Mulla on paino noussu alusta +10 kg, tosin se nousi siinä alkuraskaudessa. Nyt on viisi viikkoa paino pysynyt samana vaikka keskiraskaudessahan sen painon vasta kuuluisi kai nousta. Katotaan mitä sanovat neuvolassa seuraavalla kerralla (eli vasta lokakuussa :eek: !). Mä alan kyllä olla entistä vakuuttuneempi siitä, että sitä painoa vaan toisille tulee ja toisille ei - tekis sitä mitä vaan... Mulla ei viimeks ees laskettu tota viikko nousua - mitenköhän se lasketaan? Kokonaisnousu jaettuna raskausviikoilla?

www. Mä ainakin aion laittaa suojan sänkyyn kunhan vähän pidemmälle päästään. Joko laitan "kroonikkoalustan" (sairaalassa olevia alustoja) tai sitten sellasen suojan, mitä lapsenkin sänkyyn laitetaan suojaksi. Saman suojan (jos siis ei lillu jo märkänä) otan myös autoon mukaan (taksilla ilmeisesti tarkotus lähteä, koska sairaalassa ei ole kertaakaan ollu yhtään parkkipaikkaa!) Toinen mitä oon ajatellu pitää loppuaikoina mukana on side - jos sitä lapsivettä sitten alkaa tihkua (tai lorista) niin saavat sitten ihmetellä sairaalassa sitä siitä siteestä (väri, haju ym).

Täällä puuttuu enää pinnasängyn patja, syöttötuoli (ostetaan myöhemmin) ja rintapumppu. Ja sit sellasta pikkusälää (pikkupyyhkeitä, pyllyn puhdistus rättejä ym jotka varmaan nykäsen Prismasta joskus mukaan). Vaatteetki on jo lähes kaikki pestyinä hyllyssä :smiley-ashamed008 ...

LittleMyy: Yritin pikaiseen laskea, miten toi viikkonousu lasketaan, mutten kyllä saanut vielä ratkaistua :confused004

Akseli Martti Elias saa kannatusta täältäkin suunnalta :)
Meillä on pojalle koko nimi mietittynä.Oli kyllä erittäin vaikea homma sillä lähipiirissä on paljon poikia joten nimirepertuaari oli kaponen, ja haastava myös siksi että halusimme ei liian hienon kuulloisen mutta harvinaisemman nimen, sukunimi siis suomalainen josta saattaa myös tulla eräs eläin mieleen :D Päädyimme siis nimeen Miro Juhani xxxxxxxx, Juhani ei kylläkään ole harvinaien nimi mutta se tulee molempien suvusta ja oli siksi luonteva valinta. :)

LittleMyy: Viikkonousu lasketaan jakamalla painon kokonaismäärä viikkojenmäärällä, esim. paino on noussut 1800g 4 viikon aikana, niin jaat 1800/4 = 450 eli silloin paino on noussut 450g per viikko. :)

Meillä olisi ollut valmiina pojalle nimi, mutta tyttölupaus saatiin ja niitä ollaan nyt mietiskelty.

Vauva saa minun sukunimeni joka on vähän erikoisempi ja siihen ollaan nyt sitten mallailtu etunimiä. Joitakin on listalla ja niistä sitten katsellaan että miltä tulokas näyttää :)

Meillä ei ole muuta valmiina kun syöttötuoli, jonka ostin alesta. Kaksi vauvanvaatetta olen myös ostanut.

Mä olen kanssa tota patjan suojusta miettinyt! ja ajattelin ostaa sillasen koko sängyn suojaavan "muovi" hässäkän. kun on ihan uus sänky ja en halua et se menis piloille kuitenkaan :D

Meillä on hankittunu jo melkein kaikki suurimmat ja joitain pienempiäkin vauvan tarvikkeita. Vaipat ym. tollaset on hankkimatta mutta niitä nyt kerkee hankkimaan koska vaan :) itsellä on jotenki parempi mieli kun kaikki on hankittuna jo, jos vaikka vaavi päättääki tulla aikasemmin. Tai jos sitä sitten loppu raskaudesta ei kykene/jaksa liikkua minnekkään ostoksille.

Takaisin