Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

www, saako udella että minkä arvauksen antoivat sukupuolesta? :biggrin Ja onnea hyvistä rakenneultrauutisista

Täällä myös vihdoin rakenneultrassa käyty. Kaikki oli hyvin :love017 Matkalla juotu sokerilimu aiheutti kyllä sen, että masussa oli sokerihumalassa oleva ikiliikkuja, joten hyvää kuvaa oli vaikea saada...:smiley-ashamed008 kätilö sai kyllä onneksi mittaista kaiken minkä halusikin ja ehdimme me sinne jalkoväliinkin kurkata: vahva tyttöveikkaus, vaikkei sitä toki aivan varmaksi voi sanoa. Prinsessa :love7

Heippa kaikille!

Vihdoin viimein minäkin sain aikaiseksi kirjautua tänne. Noin rv 10 lähtien olen juttuja täällä lueskellut, mutta nyt vasta ensimmäisen kerran kirjoittelen. Itse siis vihdoinkin vuosien odottamisen jälkeen (syystä jos toisestakin) olen ensimmäistä kertaa raskaana. Ikää minulla on jo 33-vuotta, että en mikään kovin nuori ensiodottaja ole, heh. Laskettu aika on 10.12. ja tarkoitus olisi synnyttää Kätilöopistolla.

Kaiken kaikkiaan koko raskaus on mennyt todella hyvin ja suhteellisen vähillä vaivoilla. Tietysti kaikenlaista pikku vaivaa on ollut, mutta ei mitään pahempaa. Töistä ei ole tullut yhtään poissaoloa ja itseasiassa en ole töissä edes asiasta vielä kertonut. Tällä hetkellä olen vielä kesälomalla ja täytyy heti loman jälkeen kertoa asiasta työmaalla.

Tänään pesin elämäni ensimmäisen kerran kotona pienen pientä pyykkiä ja se oli jotenkin todella suloista ja ihanaa. Ehkä tässä hiljalleen alkaa tosissaan uskomaan, että meillekin tulee pikkuinen. Rakenneultrassa kävin jo kolme viikkoa sitten, me emme halua tietää etukäteen sukupuolta. Itsellä on kyllä vahva intuitio, että poika olisi tulossa, mutta tämä vain oma aavistus.

Onpa kivaa kun täällä on näin paljon ensimmäistä odottavia. :)
Mulla olisi ensi viikolla se sokerirasitus, onko kukaan vielä ollut tai menossa lähiaikoina? Jännittää aika paljon, kun ilmeisesti raskausajan diabetes ei välttämättä oireile millään tavalla..? Ja täytyy myöntää, että aika paljon herkkuja on tullut syötyä nyt kun kaikki taas maistuu... Painoakin on tullut melkein 7 kg, nyt siis menossa rv 25+0.

Mulla on tulossa, kammottaa suorastaan.. 24+3 on tullu 10kg :P Enkä ollu alussakaan mikään höyhen. Just vedin mehujään.. ehkä pitäis siirtää pelko ruokailutottumuksiin ja siirtyä näkkäriin ja kasvissosekeittoon.. Tsemppiä vaan Ninnu, ntoivottavasti ei oo mitään!

Vähän oon kade Mininen, että sulla loppu pahoinvointi ja närästys. Mua vaivaa edelleen molemmat ja oonki ny lopettanu haaveilut siitä, että ne loppuu ennen synnytystä...

Onnittelut hyvistä rakenneultrauutisista kaikille niitä saaneille ja tervetuloa uusille!

Mä kävin eilen sokerirasituksessa. Ottaen huomioon, että kärsin edelleen tosiaan voimakkaasta pahoinvoinnista (sekä närästyksestä) ja oksennan joka päivä 1-3 kertaa (joista 2 yleensä aamuisin) niin kokemus ei ollu kovin mukava. Vihaan kaikkea esanssista ja tekomakeeta, joten "vadelmainen" juoma aamupahoinvoinnissa tyhjään mahaan teki varsin tiukkaa. Sen jälkeen sitten ei auttanu ku nieleskellä. Olo oli koko ajan hyvä, eikä väsyttänyt. Tylsää kyllä oli senkin edestä! Hyvin sain juuri sen kaksi tuntia oltua oksentamatta ja kun vikat näytteet oli otettu, lensi juoma kaaressa ulos :D. Tulokset sain jo tänään ja olivat loistavat. Huh!

En usko, että ilman tätä pahoinvointia/oksennusoloa rasitus ois tuntunu yhtään missään (tai no se litku oli kyl tosi pahaa, mut se on kuulemma eri makusta eri paikoissa). Tsemppiä siis kaikille!

Tervetuloa mukaan gnuthca!

Täällä kans käyty jo maanantaina sokerirasituksessa. Vastaukset tuli eilen, ja nehän oli vallan loistavat. :D Siis pidin sen kunniaks eilen mässypäivän... illalla tuli syötyy herkkuu jos jonkinlaista.

:) Huomenta kaikki ja tervetuloa joukkoon gnuthca! Joko teillä työläiset, on tiedossa, milloin jäätte ä-lomalle? Mulle laskettiin hallinnosta, käyttämättömät lomapäivät mukaan laskettuna, että 1. äippä-vapaa on 18.10. Sehän tuleekin aika äkkiä! Ja nyt on alkanut pyörimän ekoja kertoja itse synnytys mielessä enemmän (lukenut synnytystarinoita :schocked028), kun tämä aika näyttää sittenkin rientävän ja lapsella tuntuu alkavan olevan jo voimaa potkuissaan. Eilen töissä ihan hätkähdin potkun voimakkuutta :excited001 Tulikohan mulle eilen 1. "harjoitussuppari", kun tuntui illalla, että koko vatsa jännittyi hetkeksi tahtomattani.. jännittävä tunne :excited001 Toisaalta, pari ystävää (kahden lasten äitejä) on sanonut, että ne tuntuisi lieviltä menkka-kivuilta :confused004 - niitä muutaman minuutin jomotuksia mulla on usein öisin..

Sokerirasitus kohta ohi! Ei se litku kyllä mitään herkkua ollut mutta ainakin sain sen juotua. Tää odottaminen on vaan niin tylsää puuhaa! Toivottavasti tulokset ois hyvät, ens tiistaina olisi neuvola lääkärille aika. Ihan harmittaa ku oon herkutellut vähän liikaakin.. nyt täytyy alkaa ihan kunnolla tsemppaamaan tuon herkuttelun suhteeb ja pitää vaikka kerran viikossa herkkupäivä eikä joka päivä :D

Mukavaa keskiviikkoa kaikille mammoille! :)

• Tykkään
Reaktiot: www
Totta kai saa udella. :) Poikaa kätilö veikkasi, muttei varmaksi sanonut. Oltiin kyllä miehen kanssa molemmat sitä mieltä, että kyllä mekin siellä pallurat nähtiin :happy7 Varsinkin kun näytti sillä 4D:llä niin kuva sattui tulemaan juuri jalkojen välistä.. :smiley-bounce012 Mutta eihän sitä varmaksi tosiaan voi tietää..

Tarkoitus on muutenkin ollut ostaa kaikki tavarat sillä tavalla sukupuolineutraalisti. Jos vaikka tulee lisää lapsia tämän jälkeen, niin menisi suurimmat tavarat sitten hänellekin. Mutta onhan se kiva vähän miettiä nimiä jne :) Itsellä onkin ollut yksi pojan nimi päässä koko raskauden ajan, ei yhtäkään tytön nimeä. Josko olisi ollut jokin alitajuntainen vinkki :)

Älomasta en vielä tiedä, ei ole sen enempää laskettu. Kesäloma on pidetty ja talviloman jätän sitten äloman jälkeiseen aikaan. Seuraavassa neuvolassa laitetaan kuulemma paperit kuntoon niin siitten selviää se älomakin varmaksi.

Sokerirasitus on minulla vasta edessä. Kauhulla odotan. Mutta en kyllä ole kovasti mitään makeaa syönyt, eikä ole edes oikein tehnyt mieli. Kärsin alussa pahoinvoinnista pitkään, melkein 4kk, ja sitten on tuota närästystä ollut, niin ei oikein mikään makea maistu edes hyvälle. Harvinaista :laughing002

Kovaa menoa on kyllä mahassa aina ajoittain :) Eilen tuli oikein mojova potku :) Viime viikolla näkyi ensimmäiset liikkeet myös vatsan ulkopuolelle ja mieskin sai käteensä muutaman potkun :love017

www: kiinnostaa tietää tarkemmin teidän poika-arvion "palluroista" :biggrin, voisitko kuvailla tarkemmin? Kun meidän 4d-kuvassa näkyy myös palluroita, mielestäni niitä oli kolme, suunnilleen vierekkäin, hiukan eri kokoisia...

Miisa78: Samanlainen havainto me tehtiin. Kolme palluraa lähekkäin. :) En sen paremmin osaa selittää. Kovin se ultraaja yritti meille 3D:lläkin näyttää että missä ne vehkeet on ja miten. Kyllä me siitäkin joku käsitys saatiin. Ei vain osaa itse niin hyvin lukea noita ultranäkymiä :)

www: :) Hmm, mielenkiintoista kerrassaan. Meidän kätilö sanoi: "näyttäisi tytöltä, koska mitään ei roiku, mutta tämä ei ole ollenkaan varmaa" Itsellä tosiaan poikaolo- ja kaikki mahdollinen viittaa poikaan, oireita myöden, ja nyt kun kuulin teidän "palleroista", niin vahvistaa omaa oloa ja käsitystä entisestään. Ja lisäksi, mitä on nähnyt ultra-kuvia tytöistä, on useimmissa ainakin nähtävissä kolme "viivaa"...

• Tykkään
Reaktiot: www
mulla oli maanantaina sokerirasitus ja eilen sitten soittelin neuvolaan tuloksista, sanoi että kaikki arvot olivat erittäin hyviä ja mikään ei viittaa raskausdiabetekseen! saa siis tämän osalta onneks huokasta helpotuksesta :D

mulla on painoa tullut 6 kg tähän mennessä ja rv nyt 24+6... vähän jännittää kyllä kun on tota ylimääräistä jo entuudestaankin. mutta työkaverit onneks lohdutti että he painoivat lähemmäs sata kiloa synnytyksessä ja ovat kaikki palautuneet normaali painoihinsa tai oikeastaan pudottaneet vielä enemmän painoa kun mitä aluksi heillä oli.

mun ä-loma alkaa 31.10... tuntuu kanssa että se on tässä jo ihan nurkan takana :o tosin on olokin nyt ollut jo jonkin aikaa sillanen ettei töitä jaksais enää kauaa tehdä. selkä ja nivuset meinaan huutaa hoosiannaa jo :/

mä kanssa aloin sukupuolta nyt epäröimään, kiitos teidän :D kun ite kuvissa nään kaks soikeaa pyörylää ja sitten yhden ihan pyöreän pallon vauvan alakerrasta saadusta kuvasta :D lääkäri lupaili että selkeesti olisi tyttö tulossa. onneks olen kaiken ostellut sukupuolineutraaleina väreinä... paria vaaleanpunaista bodya lukuunottamatta :D

LittleMyy: Tsemppiä! Kohta alkaa jo syyskuu ja sitten ei ole enää pitkästi joulukuuhun. Kyllä sä kestät, kun olet tähänkin asti selvinnyt. Lopussa odottaa maailman paras palkinto! Ja voihan tässä vielä jokin mystinen käänne tapahtua, että sullakin oireet vielä helpottavat. Mäkin olin kyllä jo täysin luopunut toivosta pahoinvoinnin ja närästyksen suhteen, mutta niin nuo vaan muutaman päivän sisään lakkasivat vaivaamasta. Tuntuu kyllä ihan uskomattomalta, kun en enää muistanut, miltä se "normaali" tuntuu. Tosin huomasin tuossa kyllä, että säännöllisesti pitää yrittää edelleen elellä. Viikonloppuna oltiin yksissä juhlissa ja tuli valvottua tavallista pitempään, niin eiköhän se tuttu paha olo alkanut hiippailla päälle taas. Onneksi kävi vain säikyttelemässä mut takaisin ruotuun. Ja närästyshän toki saattaa tehdä comebackin vielä, kun tuo maha kasvaa... Yritän tässä edelleen syödä säännölllisin väliajoin, ettei paha olo pääse yllättämään puskista.

Mua on viime päivinä vaivannut kyllä ihan järkky kipu häpyluun tienoilla, joka vaivaa erityisesti seisoessa ja kävellessä. Kun nousen aamulla sängystä, tuntuu, että jalat pettävät alta. Maha ilmeisesti painaa jotain hermoa siellä, että sikäli tää sohvalla makoilu saa jatkoa. Olis kyllä kiva ihan oikesti kokea edes pari viikkoa semmoista energistä keskiraskautta ilman kummempia vaivoja, mutta tähän on nyt tyytyminen.

Äippäloma alkaa mulla joskus vähän marraskuun puoltaväliä. En nyt muista tarkkaa päivää, kun oon lahopää. Täytyy varmaan tarkistaa lähiaikoina. :grin

Ai joo, ja sokerirasituksesta vielä. Onnittelut kaikille hyvistä tuloksista! Oma terkkari oli sitä mieltä, että mun ei tarvitsisi siihen mennä ollenkaan, vaikka olen 25 vuotta tovi jo hyvä tovi sitten ylittänyt. Perusteli sillä, kun virtsanäytteissä ei ole tähän asti ollut glukoosia ja painokin on edelleen viidestä lisäkilosta huolimatta normaalipainon puolella. En sitten viitsinyt väkisinkään sitä ruveta vaatimaan, kun ei se kaiketi mikään maailman miellyttävin kokemus ole. En tiedä olisiko sitten pitänyt? :confused013

Mäkään en paljoa muista, mutta ensimmäisen äippäloman päivämäärän kyllä. Kohta alan laskea päiviä :D

Kiitos Mininen tsempeistä - on olo tietty parempi kun pahimmillaan. Välillä on jopa parempia päiviä, mutta jotenkin sitten ne pahemmat päivät tuntuu vielä kamalammilta. Pitkästä aikaa täällä alkaa olla nälkä - kasvaisikohan tuo vauva nyt kovasti.

Mä en ois tosta sokerirasituksesta välittäny - mulla on mittari kotona ja tiesin, ettei niissä ole mitään vikaa. En vaan jaksanu kuunnella neuvolantädin kommentointia asiasta. Nytpä on tehty ja voidaan se unohtaa :) Ja jos jotain epäilyjä tulee niin kerkiihän sen tehdä myöhemminkin!

Mokoma muksu on kyllä niin laiska liikkuja (tai sitten tykkää hakata tota istukkaa), että välillä alkaa jo hirvittää. Joskus menee vuorokausikin ilman, että tunenn mitään liikkeitä. Varmasti tulee sekin hetki kun tätä kaiholla odotan, mutta jotenkin se huoli alkaa aina hiipiä pikku hiljaa mieleen. Kolmesti vasta oon käteen tuntenu muksasunkin. Ja jos joku muu laittaa käden mahalle, niin loppuu kaikki liikkeet just siihen paikkaan :D.

Vatsa on pysyny varmaan kuukauden saman kokosena, mikä tuntuu varsin hassulle. Painokin on onneksi alun nousukiidon jälkeen asettunu, tosin toi yltyvä nälkä voi enteillä jotain uutta spurttia ;). Välillä vatsanahka kiristää jo melko pahasti joten joskos sieltä joku kasvuspurtti ois kohta tulossa...? Ei meinaan ole epäilystäkään, ettenkö lopussa olisi iiiiiso mahainen :D :D :D

Mininen, mulle kans neuvolantäti sanoi, ettei tarvitse mennä sokerirasitukseen. Olen siis nyt 26 vuotta, mutta normaalipainon alarajoissa. Mutta mä vaadin, että mä haluan mennä kun kuitenkin "ilmaiseks pääsee" :grin. Oon varmaan ainoa kuka odottaa innolla jo totakin :anyone :laughing5 .

Little myy, meillä oli alkuun kanssa silleen, että vauva lopetti potkimisen kun mies laitto käden mahan päälle riippumatta siitä kuinka hurjasti oli potkiskellut ennen sitä. Mies oli sitten "ihan ylpeenä", että kun vauva rauhottuu hänen kanssa ja sitten masentu kun neuvolantäti sanoi, että vauva ei vielä "tunne" isäänsä niin ei sen takia potki sille :grin. Ja mua nauratti jo senkin vuoksi, että kissa makaa useesti mun mahan päällä ja sitä vauveli kyllä potkii, että taitaa vauva luulla kissaa sen isäks :laughing021 . Sen jälkeen mies on hirveesti jutellu mun mahalle ja silitelly sitä, ja nyt sit saanu jo pari potkuaki :happy112. ´Tosin mulla näkyy ja tuntuu aika herkästi noi potkut kun on istukka takaseinällä ja vauva "hyvässä asennossa".

Voi vitsit oli ihana päivä <3 tuli kokeiltua mammajoogaa (en ole ikinä joogannut) ja oli todella rentouttavaa. Millaista liikuntaa te olette harrastaneet ja tuleeko mitään tuntemuksia :)

Sokerirasitukseen en tod näk joudu kun oon 21v ja ennen raskautta normipainoinen. Haluaisin kuitenkin, koska rakenneultrassa vauva oli hieman isokokoinen. Haluaisin sulkea radin pois, ettei yllätyskokoista prinsessaa synny :)

Huomenna mulla olis vuorossa luultavasti viimeinen työvuoro omissa töissä (näin olen sanonut jo kohta 1kk mut joku vaan hoitoalalle punaisiin pöksyihin vetää) kaks harjoittelua koulussa olisi vielä jäljellä ja opinnäytetyö seminaareja pitäis istua (viimeinen olis 2pv ennen la:ta) opettajat lohdutti et kyllä ne kenttäsynnytyksen osaa hoitaa ja jos ei ihan syöksy ole niin synnärille matkaa on 200m :) koska te jäätte mammalomalle?

Ihan tavallisesti olen liikkunut (vaikka laiskuudesta johtuen liikuntakertojen määrä on vähentynyt). Pumpissa käytän hiukan kevyempiä painoja, mutta muuten olen käynyt edelleen kaikissa mahdollisissa jumpissa joita on sopivasti ollut tarjolla. Mutta liian vähän kyllä tulee käytyä hikoilemassa. Täytyy vähän tsempata :D

Kelan laskurin mukaan mammavapaa alkaisi 22.11., mutta en tiedä onko mulla jotain lomapäiviä käyttämättä jotka voisin ottaa siihen. Koulujuttuja aion kuitenkin jatkaa vuoden loppuun asti :) LA on meillä siis 31.12.

Takaisin