Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Mulla tulee päivittäin tehtyä 2-3 lenkkiä koirien kanssa...pituudesta olen hiukan joutunut tinkimään, kun alkaa tosi helposti sattumaan oikeelta puolelta alavatsasta, varsinkin ylämäissä...sellasta SI-vyötä olen koittanut muistaa pitää masun ja selän tukena (toisinaan siis pidän sitä takapuoli edessä, jolloin tukee enemmän mahaa). Ennen raskautta tuli tehtyä päivälenkkinä koiran kanssa sellainen 1-1,5h lenkki ja nyt kun on 4kk vanha koranpentu lenkeillä matkassa, niin ihan kamalan pitkiä lenkkejä ei muutenkaan saisi tehdä vielä... Mullahan oli kausi, jolloin en päässyt ollenkaan aamulenkkiä tekemään, kun kylkeen pisti niin vietävästi...nyt se on onneksi jo vähentynyt.
Mulla on paikallisen jumppapaikan 10-kortista vielä suurin osa käyttämättä...kävin easy-spinningissä ja pumpissa viime viikolla...hiukan tuli paikat kipeäksi (ei siis lihakset, vaan alaselkä, nivuset ja alavatsa). Pumppia ajattelin vielä jatkaa ja sitten ajattelin ekaa kertaa eläissäni mennä bodybalance-tunnille...saas nähdä tykkäänkö yhtään...
Vielä olis kaksi viikkoa kesälomaa jälkellä. Tänään suunnataan nokka kohti pohjoista ja tarkoituksena olis tehdä viikon aikana sellasia päivävaelluksia Levin maisemissa...lenkkien pituudesta en osaa vielä sanoa, mut kai sitä aika pitkiä matkoja vielä jaksaa tarpo, kun muistaa pitää lepo- ja evästaukoja välissä normaalia enemmän. Koirat varmaan ainakin nauttii, kun pääsee ihan uusiin maisemiin...
Olen opiskellut työn ohessa ja mullakin olisi tälle syksylle vielä opinnäytetyöstä osa kirjottamatta (pakko saada valmiiksi, opinto-oikeus päättyy vuodenvaihteessa). Koskakohan siihen viitsisi paneutua...? EVVK, kun on niin paljon muutakin mietittävää :)

Mammaloma alkaa 4.11. (LA 10.12.) ja eilen tulikin jo Kelalta tieto, että äippäpakkaus tulee 2 viikon sisällä postitse kotiin... kamala kun aika kuluu nopeasti, eihän tässä ole enää montaa kuukautta laskettuun aikaan :)

Mä ainakin oon tosi ihastunu tuohon balanceen :)

Mun mielestä tää aika kuluu niiiiin hitaasti :D Puoliväli vasta takana ja johan tässä ollaan oltu raskaana jo vaikka kuinka kauan!

Mulla sama la kun Nyytikillä eli 10.12, mutta jään aikaistetulle äippälomalle 22.10. Olisin jäänyt jo aiemminkin, mutta tajusin vasta viimeviikolla, että mammaloman alkamispäivähän pitää ilmoittaa 2 kk aikaisemminn niin menin heti ilmottautumaan, että jään tasan 2 kk päästä :grin. Voi olla, että joudun jäämään sairaslomalle kyllä jo aiemmin, kun teen osittain raskasta ja myös todella fyysistä työtä... Ja tällähetkellä olen muuten siis opiskelija, mutta mulla on tässä 2 työpaikkaa missä työskentelen ja samalla opparia väännän. Senkin takia jään mielelläni vähän aiemmin äippälomalle, niin sitten voi keskittyä oppariin pelkästään.

Mä olen lähes päivittäin koittanut käydä lenkillä ja sitten ilmottauduin raskausajan joogaan :dance018.

Viimeviikolla jätin äitiysraha-, vanhempainraha-, lapsilisä- ja äippäpakkaushakemukset Kelaan!!! Pitäisköhän vielä muuta muistaa ilmottaa jonnekkin...??

Huomenta joulukuulaiset! Mäkin tykkään balancesta. Tosin sielläkin on viime aikoina ollut ihan superkömpelö olo, kun pallomaha tulee tielle joka välissä. Onneksi on mukavia ohjaajia, jotka neuvovat vaihtoehtoisia liikkeitä. Bodypump ja muut "rajummat" jumpat ovat vähän viime viikkoina jääneet jalkovälin ja selän kipujen vuoksi. Sellaisia perinteisiä vatsalihasliikkeitäkään en enää ilkeä tehdä, kun tuohon keskelle mahaa ilmestyy jo sen verran iso railo, että vatsalihakset ovat selkeästi siirtyneet sivuille. Pitää yrittää hinkuttaa ylävartaloa sitten ihan vaan kuntosalilla, vaikka se on mun mielestä ihan järkyttävän tylsää puuhaa, joten tuskinpa tulee sille tielle erehdyttyä turhan usein. :rolleyes:

Pyöräily onnistuu sentään vielä eli tuleepahan ainakin liikuttua työmatkojen verran (ei kyllä ole kuin muutama kilometri). Viime viikolla taisi muuten tulla elämäni ensimmäinen supistus pyöräillessa, mutta eipä ole toistunut enää sen jälkeen. Aika villiltähän tuo tuntui! :happy6

Mulla on vähän huono omatunto kun liikkuminen on jäänyt melkein kokonaan... No eilen kävin sitten 6km kävelylenkin, ja illalla alavatsaa pisti ja painoi kamalasti.. Eli ehkä täytyisi yrittää vähän rauhallisemmin mutta vähän useammin. :) Missään jumpissa en oo uskaltanut käydä, itse asiassa irtisanoin mun kuntosalijäsenyydenkin kun on ollut tarkoitus vaihtaa niin nyt pidän sitten vähän taukoa...

Mulla alkaa äippäloma jo 24.10, kun la siirtyi siis marraskuun puolelle (29.11.), enää alle 9 viikkoa töitä! Toisaalta tuntuu hirmu pitkältä ajalta, mutta kun kalenteria katselee niin äkkiähän se menee... Toivon että pystyisin olemaan töissä loppuun asti, koska en tiedä mitä teen sitten kun äippäloma alkaa ja ennen kuin vauva syntyy. Kai se aika menee kaiken laittamiseen valmiiksi vauvalle..?

Tänään täyttelin Kelan sivuilla äitiysraha-, vanhempainraha- ja lapsilisähakemukset, äitiysavustusta eli pakkausta hain jo pari viikkoa sitten ja viime torstaina tuli postista lappu että se olisi noudettavissa! Ei millään ehditty viime viikolla, mutta tänään olisi tarkoitus käydä paketti hakemassa. Jännittää!

Niin ja se täytyy myös kertoa että perjantaina kävin sokerirasituksessa, tänään sain tulokset, ja kaikki arvot oli hyviä, jippii! Tulin tosi onnelliseksi. :)

Mulla on kyllä toi liikkuminen jo ennen raskautta ollut ihan minimaalista jotenka en oo sitä nyttenkää sen enempää harrastellut :D Kävelen tietty töihin ja useasti kotiinki, mutta nykyään pitää varata matkaan vähän enemmän aikaa kun joutuu pari kertaa pysähtymään kun hengästyttää paljon ja alkaa vatsaa nipistää. Ei kuitenkaan supistele, tai itse en ainakaa erota supistuksiksi.

Mä joudun odottaa vielä pari viikkoa että saan ä-pakkauksen! Ja silloin me ollaan ulkomailla niin saan vasta seuraavalla viikolla hakea, murrr! :D

Mä sit taas meinaan varmaan huomenna kun on aikaistettu neuvola-lääkäri niin kysyä et josko jäis s-lomalle jo kun alkaa nuo vasemman nivusen kivut olemaan sitä luokkaa ettei voi kohta edes kävellä ilman että sattuu :/ Mutta katsotaan mitä mieltä hän on. Niin ja tosiaan mulla siks aikaistettu tuo lääkäri käynti kun lähdetään ulkomaille niin pitää tarkistaa että saanko lentää vai en. Ainakin omasta mielestä olen lentokunnossa :D

Mä niin oon suunnitellu että alan tehä päivittäisiä kunnollisia kävelyitä. Mut aina kun koittaa edes jotain rauhallista kahen kilometrin kävelyä, niin siihen menee tunti kaupalla aikaa.. kun alkaa supistella! Ihan ku olis pohjekramppi mahassa.. on muuten pakko pysähtyä eikä voi jatkaa ennen kuin se menee ohi! Ja kun niitä tulee tuon tuostakin.. hyvästi kaikki mitä voi sanoa liikunnaks! Melkein kadettaa lukea muiden jumpista.. :D mut oikeesti ihanaa, et useimmat jaksaa viel hyvin tällä saralla! Toivottavasti S_uski saikkua ja kipukin hellittää..!

Muokattu viimeksi:
Mäkin olen kyllä kateellinen että muut jaksaa käydä jumpissa, ehkä kun itse en käy niin sen takia sitten on selkä ja nivussärkyä jatkuvasti o_O tosin olen jo ennenki raskautta kärsiny selkäkivuista, mut sitä läihoitajan työ vanhustenhoidossa aiheuttaa kun ei ole kunnon välineitä ja tilaa tehdä työtään ergonomisesti. ja nyt alkaa olemaan jo tuo vatsa tiellä noiden vuodepotilaiden hoitamisen kanssa... :laughing002

En ole kans mitään säännöllistä liikuntaa harrastanut ennen raskautta, joten en raskauden aikanakaan. Siis mitään jumppia tmv. Koiran kanssa tulee lenkkeiltyä ja muuten sitten hyötyliikuntaa. :)
Mutta eipä ainakaan vielä ole tuota painoa ihan järkyttävästi kertynyt, joten en panikoi siitä.Syön kuitenkin yleensä itse tehtyä kotiruokaa ja karkki tai limsat ei ole maistunut raskausaikana vaikka muuten maistuukin. :happy7
Ihan normaalipainoinen olen ollut aina.

Täällä on vointi ollut hyvä. Ei mitään ongelmia ollut nyt viime aikoina. Välillä tahtoo maha jäykistyä kun enemmän liikkuu, mutta en ole siitäkään huolestunut, kun ei satu ja loppuu heti kun hetkeksi pysähtyy. :) Liekö nuo sitten niitä harjoitussupistuksia..??

Selkä on ajoittain ollut myös aika kipeä, mutta pysyy parempana kun käy kerran kuukaudessa hierojalla. Muutenkin yläselän kanssa tosiaan ongelmia, kun menee heti jumiin jollei käy hierojalla. Nyt olen varmuuden vuoksi käynyt sitten kuukausittain, jotta ei tarvitse isommista vaivoista kärsiä. :)

Olen kovasti miettinyt tuota pinnasängyn sijoittamista. Kun haluaisin, että vauva nukkuu yöt meidän makuuhuoneessa (helpompaa hoitaa yösyötöt jne.), mutta päivisin saisi nukkua omassa huoneessaan, jotta tottuu siihen heti alusta asti. Tavoite on kuitenkin saada vauva nukkumaan omaan huoneeseen yötkin heti kun yösyöttöjä ei ole hirveän tiuhaan.
Juttelin asiasta äitini kanssa ja hän ehdotti, että laittaisin pinnasängyn lapsenhuoneeseen ja äitiyspakkauksen laatikon sängyksi meidän sängyn viereen. Ei tietenkään maahan vaan sellaisen tason päälle, josta se ei pysty mitenkään tippumaan. Näin meinaan nyt sitten ainakin aluksi kokeilla. :) äitini lupasi vielä ommella jonkun hienon verhoilun siihen äitiyspakkaukseen, että sopii sisustukseenkin :dance008

Minusta kanssa tuntuu, että aika matelee!! :laughing5 Sais mennä nopeammin! Mutta eiköhän se omakin äloma sieltä vielä tule ja sitten se vauvakin.

Vaunuja pitäisi mennä tällä tai ensi viikolla katsomaan. Yhdet suosikit on jo tullut kun nettikauppoja olen selaillut. Mutta pitää tietenkin käydä liikeessä vielä ne katsomassa ja testaamassa. :) Ne vaunut taitaakin olla se suurin menoerä hankinnoissa. Huh, miten ne voikin maksaa n. 1 000€ !! Mutta ostamme siis yhdistelmärattaat ja niissä ei ehkä kannata hinnassa tinkiä. Niitä tarvitsee kuitenkin niin paljon, että olisi syytä olla hyvät.
Muuten pinnasängystä haluan ihan perinteisin. Tavallinen valkoinen, josta saa pohjan kahteen tai kolmeen eri korkeuteen ja toisen laidan laskettua alas. Syöttötuoliksikin haluan sen perinteisin "neliömallin", niinkuin itse sitä kutstun. :)

Tulipas tekstiä :dance018

Neuvola taas takana. Oli lääkärineuvola... Isännän repiminen oli aamulla yhtä tuskaa mut just ajoissa ehdittiin.

Painoa tulee kauheasti lisää (nyt +1kg/vk) :/ kohdunsuu kunnossa. töitä saan jatkaa niin kauan kun hyvältä tuntuu lähihoitajana siis :) kaikista positiivisin yllätys oli ultraus :) nähtiin pikku neiti taas <3 kaikki kunnossa vaikka isokokoinen tyttö onkin 707g rv 23+6

Saiskos sitä udella joulukuisten laskettuja aikoja ja sukupuolilupauksia? Entäpä nyt kun esikoisia odotellaan niin, milloin olette tunteneet liikkeet ekaa kertaa ja milloin alkoi tuntua "kunnon" liikkeet ja tuntuuko jo päällepäin? :)
Itselläni on LA 24.12. Hipaisu ja hyrräliikkeet tuntuivat rv 16 eteenpäin ja kunnon tömäykset ja muljahtelut alkoivat tuntua 20+5 :) Päälle eivät viellä tunnu kun istukka on edessä vaimentamassa. Selkeästi näytti rakenneultrassa että poika on tulossa ja ultraava lääkärikin oli sitä mieltä :)

Mukavaa jos jaksatte vastailla :) Olette saattaneet jo puhua näistä asioista mutta hyppäsin nyt vasta mukaan joten olen vähän pihalla näistä jutuista :)

Täällä on la 10.12.2013! Pieniä liikkeitä tunsin jo viikolla 15+2 /15+3 muutamana päivänä, sitten en tuntenut liikkeitä pariin viikkoon, kunnes taas aloin tuntemaan niitä päivittäin ja tais olla aikalailla 17+ jotain kun ensimmäinen kunnon tömähdys tuli ja näkyi jo mahan ulkopuolelle. Musta tuntuu, että mulla on kohdun ja istukan asento (takaseinämässä) tosi otollisia noihin tuntemuksiin, kun tuosta ensimmäisestä tömähdyksestä lähtien aina vaan enimmässä määrin noita liikkeitä näkynyt ja tuntunu useasti päivässä ja viimeisin kuukausi ollut yhtä myllerrystä tuola mahassa, että herään välillä yölläkin siihen :grin.

En ole saanut mitään lupauksia ultrassa, kun jätettiin yllätykseksi, mutta aikalailla tyttöolo täällä olis (sekin kyllä vaihdellu raskauden aikana) ...

Niin ja tervetuloa mukaan Mami91. :)

Teillä onkin sitten ihana jouluyllätys tulossa :) Paras joululahja mitä ikinä voi toivoa <3

Täälläkin on kova myllerrys masussa, mukavaa kun tuntee että joku siellä masussa asustaa :)
Harmittaa vaan kun tuntuu että mies jää vähän ulkopuolelle kun ton istukan takia ei tunnu liikkeet viellä mahan päälle mutta itse olen ne tuntenut jo kauan.

Kiitoksia Cherry87 :)

LA 10.12. Sukupuoli on täällä arvoitus. Ekan liikkeen tunsin 18+6. Enempi liikkeitä alko tuntua rv 23. Istukka edessä tehnee sen, ettei ne edelleenkään tunnu kovin voimakkaina, esim. vatsan päälle.

La 6.12 (tai siirrettiin olemaan 7:s mut itellekki helpompi muistaa toi 6.12) Ekat yksittäiset liikkeet tunsin tosi ajoissa, olisko ollu rv 12 tienoolla. hyvin harvakseltaan niitä tosin sillon tuntui, mutta ihan viikottain lisääntyvät. Tyttölupaus saatiin rakenne ultrasta.

Lääkärineuvola olis tänäpä. Tarttee men pyytään lentolupa takaisin Suomeen parin viikon päähän. :)

La on mullakin 6.12, ekat liikkeet tunsin rv 18 ja nyt liikkeitä tuntuu päivittäin. Jopa niin lujina että koko vatsa heiluu :D heti kun mies laittaa käden vatsan päälle niin vauva lopettaa, mut sitten kun kissa makoilee vatsan päällä niin vauva jatkaa kyllä touhua :D me saatiin tyttö lupaus, mutta en vielä kyllä ihan 100 % usko sitä :D

Täällä LA 4.12. ja rakenneultrassa veikattiin enemmän tyttöä, kun ei näkynyt mitään roikkuvaa..mutta samaan hengenvetoon sanottiin, ettei ole ollenkaan varmaa. Itsellä päinvastainen mutu-tuntuma ja muut "merkit", joten nähtäväksi jää. Kuulin taas lähipiiristä tuoreen uutisen, että poikaa oltiin ultrissa veikattu ja sitä odotettiin, vaan tyttö sieltä tulikin :greet015
Eilen oli neuvola ja piikkusen mainittiin, että painon ei tarvitsisi nousta niin paljoa viikossa ja käskettiin juomaan paljon paljon vettä. Arvelin, että mainintaa voisi tulla, koska 8 kiloa tullut lähtöpainosta ja suurin osa lähiviikkoina. Mässäilystä ei voi puhua (tosin namusten maistelu on saattanut hieman lisääntyä "normi-tilasta" :p ) ja sauvakävelyltä tulee säännöllisesti tunnin lenkki kerrallaan (kun mikään muu urheilu ei enää tunnu hyvältä) = nesteet kertyy ?!

Masukki viettää vilkasta elämää, kovaa muljaamista:gen045 Vitsaisilin neuvolassa, että rakentaa siellä ehkä taloa aikansa kuluksi, mikäli isäänsä tulee - kun kokoajan pitää nikkaroida jotain :love017

Flunssassakin tuli oltua viime viikko - onneksi vain viikko, eikä mitään nuhaa ja kurkkukipua kummempaa.

:flowerTervetuloa vaan kaikille uusille, vasta mukaan yhteiselle matkalle hypänneille :flower

. :binkybaby
Ensimmäiset liikkeet tunsin noin rv 16 tai 17. Sen jälkeen oli varmaankin melkein viikon tauko ennen seuraavia kertaa. Istukka on edessä ja ainakin rakenneultrassa näytti siltä, että se kyllä aika paljonkin hillitsee noita tuntemuksia. Nyt (24+0) liikkeitä tuntuu useita kertoja päivässä (ja yössä!) ja näkyvät kyllä päällekin. Koko pallomaha hytkyy, kun tyyppi monottaa oikein antaumuksella. :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Täällä la on 29.11. (alunperin oli 1.12.), ja rakenneultrassa saatiin tyttölupaus. Tosin itsellä oli ainakin aluksi ollut vahvasti poikaolo, mutta toisaalta vaan tytönnimet pyörii mielessä... :) Joten nähtäväksi jää. Liikkeitä tunsin vasta joskus rv 20+5, istukka edessä täälläkin. Liikkeitä näkyy vähän ulospäin, mutta mies väittää edelleen että ei tunne mitään. Muutenkin tyyppi on aika rauhallinen, välillä on niinkin rauhallisia päiviä että alkaa jo vähän huolestuttaa... Muuten kaikki ihan ok, äippäloman alkua odotellessa... (tasan 8 vkoa töitä jäljellä! :))

Kiitos että olette jaksaneet vastailla :) Melko paljon on tullut tyttölupauksia :)

Takaisin