Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Mulla on kanssa tullut sellaset 5kg painoa oman vaa'an mukaan...ja mullehan sanottiin viimeksi kk sitten neuvolassa, että saa syödä herkkuja, kun ei ole tullut painoa. No olen ainakin yrittänyt ja huomenna saa nähdä mitä neuvolän täti tuumaa...täällä joutuu kaikki yli 25v äipät sokeritasitustestiin ja mun kauhuskenario olisi, et olen tästä jäätelön ja herkkujen syönnistä saanut raskausajan diabeteksen... No nyt kun paino on lisääntynyt (selkeesti suurin osa tullut kuluneen 2-3 viikon sisällä), niin myös maha on aika jätti...ja sitä myöden myös paikkoja kolottaa helpommin :( Mut muuten olen hirmu iloinen, pikkutyyppi potkii oikein kunnolla jo päivisinkin ja iltaisin rasvaan aina mahan ennen nukkumaan menoa ja annan tyypin potkiskella mun kättä vasten <3

Mulla kans tuo töihin pukeutuminen nimenomaan tuottaa päänvaivaa. Nytkin (vähän vaan tässä työajalla käyn teitä moikkaamassa :grin ) päällä ns farkkuleggarit, mutta eihän ne nyt mahan yli mene enää :grin Onneks on nämä ylisuuret paidat nyt muodissa :grin Eilen tyypillä oli selkeästi hiljaisempi päivä, kun ei hirveemmin muljahdellut, mutta nyt taas tällä hetkellä rummuttelee vattanahkaa :love017.. taisi herätä

Legginsit täälläkin suurta huutoa!! En vaan tiä millai tarkenee loppusyksystä, muta kaippa sitä jotai päälle pantavaa keksii...

jei! nyt on mieskin tuntenut ekat potkut vatsan ulkopuolelle! :) muutenkin välillä koko vatsa oikein heiluu kun toinen yrittää saada hyvää asentoa.

joku tosta sokerirasituksesta puhui... munkin pitäis siihen varata aika rv 24-28, yök! pelkään niin kovasti et ois raskausdiabetes, tosin toi insuliinin käsittely on töistä tuttua puuhaa mut en sitä silti vaivoikseni haluais. mutta katsotaan ensin mitä tulokset näyttää ja itketään sitten jos joutuu insuliinin kanssa taiteilee :D

aivan, eilen oli toinen perhevalmennus kerta. nyt puhuttiin koko kerta synnytyksestä. ihan mielenkiintoista juu, mutta ei mun kohdalla vielä ihan aiheellista. no mut onneks mun mies oli mukana niin sai hänkin jotain uutta tietoa :D

Mulla on toi laskettu niin myöhään joulukuussa, että mahakaan ei vielä ole mikään jätti. Selkeesti huomaa, että viimeisen viikon aikana on maha oiken pompsahtanut esille. Vielä viime viikolla hävisi hyvin paitoihin jne., mutta nyt on jo selkeästi raskausmaha :)
Äitiyshousuja olen kyllä käyttänyt jo jonkun aikaa. Ovat paljon mukavammat päällä, varsinkin jos istuu pidempään. En ole tottunut käyttämään mitään hirveän kalliita vaatteita ja nyt kun olen noita äitiysvaatteita etsiskellyt netistä (muualtakin kuin H&M jne.) niin tuntuu että ne on järkyttävän kalliita. Ei oikein kiinnostaisi ostaa mitään 100€ housuja, kun tietää, että niitä käyttää kuitenkin vain n. 4-5 kk... Ja kirpparille minusta ei ole. Olenkin siis tyytynyt tällä hetkellä ihan noihin H&M:n äitiysvaatteisiin.

Liikkeitäkään en ole vielä tuntenut. Meinasivat nt-ultrassa ettei välttämättä tunnukaan mitään ennen kuin rv 20 jälkeen. On tuo istukka meinaan ihan tässä mahan edessä. Eiköhän niitä ehdi sitten vielä tunnustelemaan niitä potkuja :)

Mites te muut, oletteko halunneet tietää onko lapsi tyttö vai poika? Oletteko kertoneet muille?
Meillä siis tuo rakenneultra ensi viikolla ja meinattiin kyllä kysyä kumpi mahtaa olla tulossa. Muille ei meinattu kertoa vaan pidetään se meidän vanhempien salaisuutena. Oletan, että koko raskaudesta tulee vielä todentuntuisempi kun tietää sukupuolen.

Painoa itselleni ei nyt ole vielä ehtinyt kertymään kuin 3kg, vaikka liikkumaan en ole alkukuukausina pystynyt. On ollut se hirveä pahoinvointi joka pakottanut makaamaan sohvalla.

juu kyllä mä ainakin halusin tietää onko tyttö vai poika, tosin 100 % varmuudellahan ne ei sitä voi sanoa... jotenka vaikka tyttöä lupailivat niin en kyllä ole mekkoja ja pelkkää vaaleanpunaista ostellut, että edelleen mennään sukupuoli neutraaleilla väreillä :D

Samaa mieltä www:n kanssa (tervetuloa joukkoon!), että kamalan hintasia on noi äitiysvaatteet. Mun makuun ei oo noi h&m:n vaatteet joten oon koittanu soveltaa jotain. Yhden äitiyshaalarin olen ostanu joten voi olla, että se on kohta ainoa mikä mun möhömahaan mahtuu - hameiden lisäksi.

Mä tunnen kanssa aika vähän liikkeitä ja rakenneultrassa paljastukin, että istukka oli siirtyny suoraan tohon eteen. Melko tehokkaasti se tosiaan niitä tässä vaiheessa vaimentaa. Luotan kyllä siihen, että jossain vaiheessa niitä tulee ihan tarpeeks ;). Hieman kyllä kateudella lueskelen muiden juttuja heiluvista mahoista...

Täällä jätettiin rakenneultrassa salaisuudeksi se sukupuoli. Sukulaiset on kovasti intoutuneet arvuuttelemaan kumpi ois tulossa ja on ollu aika hauska huomata, että jokaisella tuntuu olevan joku mielipide asiaan. Muutama hassu tilanne on tosin tullu siitä kun oon joutunu todistelemaan, että en todellakaan itsekään tiedä kumpi sieltä on tulossa...

• Tykkään
Reaktiot: www
mä olen kyllä samaa mieltä noista äitiysvaatteista, kamalan hintaisia ja näköisiä... :/ h&m:stä oon ostanut muutamia vaatteita ja sitten oon tilaillut netistä esim. zalandosta. tälleen kesä aikaan menee vielä hyvin kaikki stretsi mekot ym. joustavat vaatteet mutta mitenköhän sitten talvella :S

• Tykkään
Reaktiot: www
Joo ei oikein malta laittaa rahaa noihin uusiin äippävaatteisiin, kun käyttöaika on niin lyhyt. Tuli udeltua ultrassa, kummalta vaava näyttää. No tyttöä arveli, muttei varmasti..kuvista ei saanut selkoa. Otettu takaapäin jalat yhdessä, jotain kolme eri kokoista palleroa nähtävissä, ei muuta. Itsellä päinvastainen mutu-tuntuma. Samoin miehen mielestä "senhän nyt näki naamasta, kumpi se on" :laughing8 jaajaa, eli ylläriks jää lopputulos ja olkoon niin :love017 ja muille ei olla kerrottu arvauksia.

Uskallankohan minäkin tänne joukkoon hypähtää! :) Täällä 25-vuotias ensimmäistä pikkuista odottava mamma. Laskettu aika ois 5.12. Kovasti on massu pyöristynyt ja kasvanut.. mammavaatteet ollu jo jonkin aikaa käytössä :) Lähinnä kans H&M:n vaatteita suosinut, koska paljon edullisempia mitä jossain muualla, eikä huvittaisi kovin paljoa rahaa laittaa niihin.. Onhan tässä kaikkea muutakin tärkeää hankittavaa.

S_uski, mulla on kans tulossa se sokerirasituskoe ja pelkään kans hirmuna, et onko tässä nyt joku raskausdiabetes :/ Hemoglobiini melko alhainen ja sen vuoksi syön rautaa ja sitäkin jännään, et alkaakohan se nyt ollenkaan nousemaan. Viime neuvolan jälkeen hb oli 110 ja aloitin heti rautakuurin, nyt tänään käytiin neuvola tädin juttusilla ja hb oli 106! Rautakuuri ei ollut auttanut ollenkaan. Pidetään nyt peukkuja, että se alkaisi nousemaan.

Nannis

Näillä viikoilla hb usein tipahtaa, neuvolan täti sano että se saattaa olla jopa 90 ilman ihmeempiä.. verimäärä lisääntyy ja veri tavallaan laimenee, eli vanhat punasolut ei katoa mutta keho ei pysy perässä uusien tekemisessä kun vereen tulee enemmän nestettä -> hb tippuu. Raudan syöminen on hyvä, jotta elimistöllä on, mistä tehdä lisää punasoluja kunhan ehtii! Mulla tosin kävi niin, että viimeks oli jotain satasen pintaan ja nyt täti sanoi, että on voinu tippua lisää kun tässä kohtaa tipahdus on yleensä alhaisimmillaan, ja sit pitäis syödä rautaa.. mut se olikin ehtiny jo korjaantua itsestään, eli kai sitten omat rautavarastot riitti ja syön kans jotain mamma-multivitaa jossa on hitunen rautaa mukana.

Muokattu viimeksi:
Mulla on mamma housut ollut käytössä jo pitkän ajan ja masua tykkään korostaa paidoilla, ikävästi tulee todella pahoja katseita kaupungilla jos masua ei ole piiloutettu kunnolla (nuori ikä? 21v) hm:n housuja suosin, muualta on todella kireitä malleja vatsan seudulla.

Ensimmäinen saikku on raskauden takia nyt otettu. Selkä+lonkkakivut+neidin leikkiaika pitää mut öisin hereillä= hyvä et muistan itse nykyään ottaa edes osan tarvittavista asioista mukaan ja muistan tehdä puolet omista töistä. Hoitoalan ihmisenä olisi kuitenkin ihan hyvä muistaa edes perusasiat ja tärkeimmät paperityöt. Onko teillä kellään tullut sellaista et olette tosi muistamattomia kaikissa asioista. Tää on oikeasti todella turhauttavaa, enkä luonnostani ole huolimaton. Voiko tää johtua väsymyksestä pelkästään.

Mamma+kirppu

Älä huoli nuorimamma, et ole yksin tuon muistin pätkimisen kanssa.
Itse olen työssä, jossa pitää olla tarkka ja olen muutenkin luonteeltani todella tarkka kaikessa.
Nyt olen lähiaikoina unohdellut ja sössinyt kaikennäköstä! XD

Joo, sama täällä! Työssäni myös vaaditaan tarkkuutta ja näppäryyttä. Muisti pätkii ja kaiken lisäksi musta on tullut tosi kömpelö :grin Oikeen hävettää! Kokoajan saa olla pyytämässä apua sotkujen siivoamiseen...

Mä unohdin mennä viikolla jo oman nimeni, eli muisti pätkii täälläkin!! Helposti tippuu tavarat käsistä, eli kömpelyyttäkin on tullut.

Rautaa on täälläkin alettu syömään. Hb oli tipahtanu 115 viimeks, ni käski alottaa heti raudan syönnin. Mama-vitamiinis on kans rautaa, juu, mut terkka totes et on niin olematon määrä, ettei sillä mitään tee.

Nyytikki täällä sama juttu. Eli sokerirasitustestiin menee kaikki yli 25-vuotiaat. Itsehän vietin juurikin sunttäreitä ja olisi nyt sitten koe edessä. Raskausoppaiden ohje "rasva, suola ja sokeri" minimiin on kaikunut kuuroille korville. Oon syönyt huoletta mäkkärissä ja vetänyt suklaata ja jäätelöä. :D
Ennen raskauta olin hoikka ja ylimääräistä vatsaa ei ollut olenkaan joten jouduin ottaa mammahousut käyttöön jo ihan alussa. Töissä istun koko päivän ja tavalliset housut painoi niin ikävästi. Itse olen ostellut vaatteita hennesiltä (osan alennuksesta). Ihan mukavasti löytynyt omaan tyyliin sopivia.

Ja ei tunnu täälläkään tuo veri virtaavan aivoihin asti :P Agilityssa huusin koiralle putkea vaikka mentiin kohti ihan tavallista hyppyestettä. Koirahan siinä ihan meni sekaisin :D

Meillähän tuo rakenneultra on nyt joukon häntäpäässä (vasta 15.). Kovasti jo sitä odotan ja halutaan sukupuoli tietää.

Takaisin