Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Anna www 6 painokilosta sanomisen mennä ohi korvien. nimim. 13 kg tullu eikä terkkari ainakaan vielä valittanu!
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :)
Minulla kun ei ollut edes ylipainoa ennen raskautta, vaan olen aina ollut siellä normaalipainon ihan alarajoilla, niin en ajatellut tuota kovin pahana.. Yllätti vähän neuvolatädin kommentti.
 
Mulla kans maha kasvanut jo niin, että alkaa tosiaan huomaan, et on tossa rintojen alla/reisien päällä on jotain vähän tiellä. Vielä se ei ole häiriöksi varsinaisesti ollut tai estänyt mitään tekemästä, et kai se sit vielä kohtuullisen kokonen on. Tällä viikollakin olen polttopuita pinonnu miehen kanssa ihan normaalisti. Oon ollu kyllä tosi onnellinen siitä, että olen säästyny näinkin pitkään kaikenlaisilta vaivoilta ja olen pystyny elelemään ihan normi elämää ja tekemään kaikkea mitä olisin muutenkin tehny. Nyt on ihan parin viime viikon sisään alkanu olemaan suonenvetoja jaloissa ja kramppeja pohkeissa, keskellä yötä, tottakai. Niihin pitäis nyt alkaa apua hakemaan...

Mitä sheivaukseen tulee, niin mä päätin sillon kun raskaustestin tein, et nyt unohdan biksurajan sheivailut koko raskausajaksi. Ihan just siitä syystä, kun sen arvasi, et jossain välissä sitä ei kuitenkaan enää itse kykene tekemään, enkä viitsi mieheltä kyllä sellasta pyytää, kun se ei mikään ihan must-juttu ole. Jatketaan sit sheivailuja, kun laps on maailmassa. Eiköhän ne ole siellä synnärilläkin nähny jo kaiken, et ihan sama onko sheivattu vai ihan luomu pöheikkö :laughing002.
 
Mulla on tullut 9 - 10 kiloa painoa lisää. Mullekin huomatettiin viikkonoususta sen ollessa joku 800 grammaa, ettei tarvis niin paljon nousta / viikko. Nyt tiistaina viikkonousu 500 g eli kai vähän normaali. Liekö sillä tekemistä, että olen yrittänyt juoda vettä enemmän.

Kävin sitten äsken polilla siitä lorahtelusta. No se ei ollut lapsivettä onneksi, MUTTA kohdunsuu oli vähän pehmentynyt ??!? :confused004 (niin ja se selkeästi juuri aloittanut lääkäri totesi tiistaina, että siellä on kaikki kunnossa?!) Eli ne mun menkkajomoilut iltaisin/öisin on kuin onkin ollut supistelua, vaikken ole tuntenut masun kovettumista. Pitää seurailla, ettei ala säännöllisiksi. Jos alkaa, niin sairaslomalle. Oli vähän yllättävä ja hämmentävä uutinen. Onko tämä enne, että muksu tulee reilusti ennen laskettua aikaa? Syntymähetken painoarvio oli 3,7 kiloa (tuntui jotenkin isolta(?) ja vavvan tämän hetkinen paino oli 1,2 kiloa eli nyt yli kiloinen napero :love2 (Kirjottelin nyt tänne näitä neuvolakuulumisia hätäpäissäni, mutta..)
 
Mäkin oon muuten pyöräillyt mummopyörällä edelleen, kun siinä voi polkea kivasti pystyasennossa ja jalat harallaan. Tosin nuo supistelut taitavat nyt kyllä rajoittaa kulkemista. Kävelin eilen 1,5 kilometrin matkan kotiin verkkaista vauhtia, ja maha oli ihan pinkeänä koko ajan. Meinaa epätoivo iskeä, jos tässä ihan liikkumatta joutuu olemaan kolme kuukautta. Kiukuttelin miehellekin illalla olostani, vaikka muuten nuo pahimmat hormonihuurut ovat onneksi tasaantuneet. Noh, tiistaina kuulee sitten tuomion. :shaking
 
Ja apua Miisa78! Juuri tuota kohdunsuun pehmenemistä mäkin pelkään.
 
Mininen: Niin kyllä yllätti minut tuo uutinen! Kun sitä mahan kovettumista ei ole ollut.. Se kätilö kyllä sanoi, että kun se on se sisempi (vai ulompi) osa, mikä pehmentynyt, niin ei mitään suurempaa hätää tässä vaiheessa, mutta kyllähän tuo silti pysäytti.. Sekin mainitsi, että nestevajaus voi myös pehmentää sitä suuta eli taas vaan lisää vettä ja vettä ja kai pitäis himmata noita rivakoita tunnin sauvakävelyitä?! Vaikka ihan hyvältä ne on tuntunut, omaa kroppaani olen kyllä kuunnellut..Vaan öisin alkaakin tapahtua kummia kohdunsuulla..kyllä mä siihen jomoiluun heräsin viimeks edellisyönä..Niin, ja että vavva oli jo pää alaspäin?! Kun muka tiistaina se oli vielä sivuttain?! :think005
 
Miisa78 jouduin kanssa eilen käymään tarkistuksessa, lapsivesipelko juttu, kaikki oli hyvin.
Mulla on ollut kanss öisin outoja kipuiluja alavatsan tienoolla, en ole oikein osannut selvittää onko supistuksi.. Mutta viimeyönä ne oli tosi paljon kivuliampia ja pitkäkestoisempi, eli luultavasti on sitten niitä supisteluja vaikka eilen siellä polilla kerroin että ei niitä varmaankaan ole vielä ollut.
Vauvan paino on nyt 935g ja synt. Arvio on 3,5kg.
Mulla on lekuri ens viikolla ja tosiaan neuvola vasta lokakuussa, jotenkin hurja kun tässä on 2kk väliä, mutta nyt on kyllä käyty tarkastuttamassa tilanne eilen :)
Onko kenelläkään noita veriryhmä negatiivisuus juttuja? Mun veriryhmä rh - , vastaaineita ei ole kehittynyt. ( onneksi) seuraava tarkistus rv 36
Mulla on ihan sairaalloinen piikkikammo...
Ja sen vuoksi olen kovasti miettinyt erilaisia kivunlievitysmahdollisuuksia synnytykseen, koska luulen pökrääväni pelkästä ajatuksesta epiduraali..tai muut piikit.
 
Niin ja mahasta on tullut ihana vauvan pesä:) alkuun oli kovasti kasvua, mutta nyt tasoittunut tai sitten siihen on vaan tottunut , hih
 
---
 
Muokattu viimeksi:
Aeria, mulle kerrottiin eilen lääkärissä, että rv36 ne alkaa asettuu paikoilleen. Täällä kanssa möyrii miten saattuu :)
 
Huh huh - ny muaki alko pelottaa toi kohdunsuu. Mulla on kanssa ollu näitä menkkamaisia juilimisia varsinki iltasin. Neuvolalääkäriin 1,5 viikkoa mut siel ei oo ees ultraa (tosin ei tuohon kohdunsuun tutkimiseen sitä kai tartteta). Mulla ei ole mitään hajua miten päin tuolla mahassa ollaan - mahan päältä en kyllä tunne yhtään mitään. Neuvolatätiki on sitten vasta ikuisuuksien päästä...

Missäköhän vaiheessa pitää lähtee äippäpolille näytille? Sinnehä täytyy soittaa ensin ja saada lupa tulla... Hmmm... On se kumma, miten ens alkuun pelkäsin, ettei masusta tulla ollenkaan ulos ja nyt viime viikkoina pelkään, että tulee hetkenä minä hyvänsä...
 
Ok hyvä tietää, että asettuminen tapahtuu vasta myöhemmin. Mä jo ajattelin, että joko se on mennyt lähtöasemiin ja singahtaa jo kohta alas koko paketti :laughing002 Piti oikein katsoa neuvolakortista tämä eli voiko tosiaan olla, että tiistaina kohdunsuu kiinteä ja pituus 3 cm ja tänään, pari päivää myöhemmin kohdunsuu pehmeä ja pituus 43 mm?? Vai oliko tiistain lääkäri todellakin aivan hukassa, miltä hän valitettavasti vaikuttikin...
 
Hui, luin tuolta marrakuisten puolelta, että siellä on eka vauva jo putkahtanut maailmaan. Sovitaanko niin, että täällä kaikki pitävät jalat ristissä vähintäänkin syyskuun ajan? :eek:
 
Apua :D Ei kait se mahdotonta oo et tällaisestaki porukasta jokunej ennen joulukuuta jo syntyis.. MUT EI NYT IHAN VIELÄ!! X)
 
Muokattu viimeksi:
LittleMyy: Saiskohan lähetteen polille soittamalla puhelimitse neuvolaan..? Luulis, että näinkin vois nopeemmin päästä tarkistukseen, jos siltä tuntuu... Tuossa mietin myös, kun kun on tullut vitsailtua ihmisille, et nyytti vois tulla vähän aikaisemminkin, että ehdin toipua veljen häihin, jotka on joulukuun lopulla. Mut enmänyt IIHAN näin aikaisin tarkoittanut! :eek:

Aeria: Kiitos, että selvensit ..tosiaan polilla mittasi sellasella vekottimellla ja tämä tiistain aloiiteleva lääkäri käsin. Eli tältä osin ei liene ongelmaa.

Mininen: Siis apua, marraskuinen jo nyt tullu?!? Pitänee istuskella vaan jalat ristissä tästä lähtien :oops: (kummasti tänään ei tehnytkään mieli lähteä lenkile, vaan nojatuoli kutsui...ja nyt vähän jänskättää, koska seuraavat jomoilut saapuvat...:confused2
 
Onpa hurjaa lukea näitä juttuja, mulla la 29.11. mutta vielä ei oo tuntunut supistuksia eikä mulla ole mitään käsitystä miten päin vauva on mahassa. Paljonkohan mulla menee yli lasketun ajan...?!
 
Mulla supistelee päivittäin säännöllisesti vähintään kerran tunnissa. Neuvolatäti ei ollut tästä mitenkään huolestunut. On siis jatkunut jo pari kuukautta (?). Tunnen myöskin vauvan kovasti vaihtavan asentoa. Rakenneultrassa oli pää alaspäin ja nyt usein tuolla oikealla reunalla jonkinlaisessa pystyasennossa koska painaa pahasti kylkiluihin. Olen myös naureskellut että taitaa tulla melkoinen "pain in the ass" -lapsi koska on viehtynyt potkimaan mua vaginaan :D eli siis suoraan alas mikä tuntuu siltä kuin tyyppi yrittäisi potkia itseään ulos.

Itse käyn töissä täyspäiväisesti ja opiskelen myöskin. Hoidettiin myös muutto tuossa viime viikonloppuna mikä vähän uuvutti. Muuten kyllä ihan hyvä olo vaikka tavaraa on kannettu ja juostu tukka putkella pitkin kaupunkia :)
 
Mulla oli eilen niin pitkään noita kipuja, että lähdin sitten äippäpolille näytille. Kohdunsuu oli tiukasti kiinni ja (uä:ssä) 3,5 cm pitkä ja katseltiin samalla kaiken muunkin olevan ok. Ainoa ylläri oli, että mukula olikin nyt sitten ensimmäistä kertaa perätilassa! Lääkäri kyllä lohdutteli, että yleensä asettuu vasta rv 36 mieleiseensä asentoon, mutta kyllähän se vähän alko nyt jännittää sekin. Lisäksi joudun nyt keräämään vuorokausivirtsan, kun jälleen oli proteiinia virtsassa (ollut joka kerta, mutta neuvola ei ole tästä ollut moksiskaan). Huomenna vielä näytille purnukan kanssa... Toivottavasti kaikki edelleen ok - lääkäri meinaan pelotteli jo lapsivesipunktiolla ja ennenaikasella synnytyksellä ym mikä ei ehkä ollu se paras veto raskaana olevalle, hermoilevalle ensisynnyttäjälle...
 
Mulla tuntuu kanssa potkuja välillä suoraan alaspäin, ei mikään kiva tunne ja pissahätäkin siitä tulee :) Joo ja mä olen myös nimennyt tän tulokkaan "pain in the ass"-nimellä, kun aiheuttaa niin paljon kipua tuolla alaselässä ja häntäluun tietämillä (sori nyt vaan rakas masuasukki). Torstaisesta neuvolakäynnistä kirjottelen tonne toiselle sivulle, ettei tuu samoja "murinoita" kerrottua teille...
 
Takaisin
Top