Ensimmäisen kolmanneksen oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä uni maittaa viime yönä 21-9 ja yhdellä vessareissulla selvisin. Huomenna ja ylihuomenna aamuvuorot niin saa vääntäytyä taas aikaseen ylös ja memennään aamuun siis yhdeksään.... Viime viikolla oli hirvee nousta niin aikaseen. Ite tarvii tätä unta niin mitenhän sitä sit vauvan kanssa jaksaa valvoo. Toisaalta en oo sillon raskaana...

Paha olo on melkein viikon ollu jo parempi mut sen verran vielä läsnä et tietää olevansa raskaana. Ja en oo yli viikkoon oksentanut...

Täällä röyhtely ja etova olo on jo helpottanu pitkin viikkoa. Eilen kuitenkin sitten tuli ihan ultimate röyhtely ja etova olo päällensä. En kyllä kyenny muuta kun makoilemaan illasta kun päästiin kotiin. Noh, nyt taas vaikuttaa paremmalta. Onneksi.

Mulla taas helpotti selkeästi ku päästiin vkoille 10. Nyt alko rv 11. Kyl on taas ihan eri ihminen ku ei pahoinvoinnin kans kamppaile. Riittää et kamppailee noiden kahden pikku sotilaan kans :)
Eilen mentiin pitkästä aikaa poikien kans bussilla kaupunkiin. Ja se oli VIRHE! siis pojat käyttäytyivät todella hienosti, mutta ku en tajunnu, et ihmisillä voi olla hajuvettä! Ja mä meinasin pyörtyä bussissa meno ja paluumatkalla. Jollakin oli myskin hajuista. Hyvä etten oksentanut bussiin! Sitä pahaaoloa oli 4h ja vasta illalla, kun sain pojat sänkyihin, niin helpotti. Huhh eli ei enää julkisia vähän aikaa.

Huuh. Voin vain Harmony kuvitella. Bussit on välillä niin pahoja paikkoja ollu ilman raskaana olemistakin että voin vain kauhulla kuvitella mitä se nyt ois. Onneksi ei oo viime aikoina tarvinu bussilla matkustella.

Mä oon taas joka aamu halaillut pönttöä ja sen jälkeen onkin sit koko päivän kamalan huono olo. Eilen ei oikein voinut muuta tehdä kuin levätä. Tänään taas maha pitää niin outoa ääntä et mietin pitääkö taas lähteä vessaan.

Nyt siis menossa rv 9+1 joten toivotaan et tää pikkuhiljaa alkais helpottamaan. Illalla pääsen kotiin ja ajattelin kokeilla pitkästä aikaa josko kuulis sydänäänet. Nyt oon ollu mummon luona niin en tänne sitä laitetta kehdannut raahata, olis mummo saanut jonkun halvauksen et kaikkea sitä tänä päivänä käytetään :D

Peräpukamista ja kovasta vatsasta kärsiville suosittelen Angel Mama-merkkistä pyllyrasvaa (bottom balm), oon tilannut ite iHerbista ja se on kyllä pelastus noihin tilanteisiin kun on paikat kovilla. Tilaan varmaan sit myös saman merkin nännirasvaa imetyshommia ajatellen. Sisältävät vain luonnollisia ainesosia :)

Mä voin vaan kuvitella, miten kamalaa on jossain suljetussa tilassa olla noiden "tuoksuihmisten" kanssa, kun kaupassakin meinaa yrjö ottaa ja lentää kun joku hajustettu ihminen kävelee ohi.

Tänään onneksi säästyin aamupahoinvoinnilta, saa nähdä milloinka se alkaa taas....

Musta tää kolmas raskaus on kummallinen. Turvotus on tuplaten pahempaa kuin aiemmin, mutta pahoinvointia ei ole. Ja kohtua/liitoksia pistelee harva se kerta kun käy istumaan tai lepäämään, en muista tällaista aiemmilta kerroilta. Huomasin, että ihokin kutisee ja nyt rupesin miettimään johtuuko se tästä raskaudesta, kun muuta ulkoista tekijää en tälle keksi.

Ystävät hyvät! Voiko panacodia ottaa raskauden aikana? Selkä on tulessa! Panadol ei auta tippaakaan, mikään asento ei auta ja olo on melkoisen tuskainen. Panacodin seloste kieltää lääkkeen käytön viimeisen kolmanneksen aikana ja muuten pitää keskustella lääkärin kanssa asiasta. Pitkäaikaista käyttöä pitää välttää, mutta nyt haluaisin vain pystyä hetken olemaan ilman kipua, joka on vaivannut jo useamman päivän. :(

Mie juttelisin lääkärin kanssa. Kuten varmaan tiiätkin niin Panacod eroaa Panadolista siinä, että siinä on mukana kodeiinia, joka on siis opiaatti. Lueskelin päiväkirurgialla harkassa olessani raskaudesta ja opiaateista, varovaisuutta kehotettiin noudattamaan.

E: Lisään vielä, että panadol ei toisilla auta ollenkaan selkäsärkyyn. Toisilla auttaa vaan Burana yms. rinnakkaisvalmisteet. Sitäkään ei toki suositella raskausaikana, mutta ite ottaisin mieluummin ibuprofeiinista tehdyn lääkkeen kuin opiaattia. Mut sitäkin kannattaa lääkäriltä kysyä, mie oon kuitenkin vaan kohta valmistuva sairaanhoitaja enkä tosiaan tiiä samaa määrää näistä jutuista ku lääkäri :)

Muokattu viimeksi:
Niin, kumpi sitten on parempi? Monta päivää kestänyt kipu ja siitä aiheutunut stressi vai satunnainen kovempi lääkitys? Lasten kannalta siis. Reumakivut kun eivät mene välttämättä ihan itsestään ohi.. Tyhmä minä, kun en tajunnut puhua asiasta etukäteen, vaikka tiesin, että reuma todennäköisesti räjähtää raskauden aikana käsiin. Reumalääkäri oli vain lopettamassa kaikkia reumalääkityksiä, kun alkuraskaus on mennyt niin oireettomana.

Siihen miulla ei oo vastausta. Tietenki, jos se kipu ei yksinkertasesti mene ohi millään muulla kuin lääkinnällä, niin sit se on joka tapauksessa edessä jossain vaiheessa. Soita yhteispäivystykseen ja kysy ohjeita, että miten kannattaa toimia?

Mä soittaisin melkein (kans) päivystykseen ja varmistaisin asian.

Eihän se kipu ja stressi tietenkään tee hyväksi. Mut toisaalta, parempi ammattihenkilöltä kuitenkin varmistaa asia, kuin keskustelupalstalta. :)

Toivotaan kuitenkin, että saat kivut hallintaan!

Elaffy: Mä soittaisin sinne teratologiseen tietopalveluun. Tosin en tiedä onko se auki näin viikonloppuisin. Mut itse en kyl uskaltaisi ottaa mitään ilman et oon lääkäriltä kysynyt.

Mulle on lääkäri määrännyt raskauden ajaksi migreeniin panacodia, painotti kyllä ettei saa jatkuvasti käyttää mutta satunnaisilla käytöllä ei pitäisi olla vaikutusta. Itse vältän sitä toki viimeiseen asti mutta viime viikolla jouduin yhden ottamaan kun oli niin paha ja monta päivää kestänyt migreeni. Esikoisen raskausaikana söin myös panacodia raskauden aikana.

Eri tietolähteitä tutkittuani päätin ottaa yhden panacodin ja kipu lähti. Ilmeisesti suurin ongelma tuon kodeiinin kanssa on, jos sitä on käytetty runsaasti ennen synnytystä. Syntyvä lapsi voi kärsiä vieroitusoireista tai pahimmassa tapauksessa saada hengityslaman. Alkuraskaudessa ja keskiraskaudessa käytettynä satunnaisesti kodeiini on nykytietämyksen mukaan turvallista. Keskustelen asiasta vielä neuvolassa tarkemmin.

Mutta nyt olo on hyvä. Kerrankin. Eipä noita kipuja oikein ymmärrä, jos ei niitä ole kokenut. Mielelläni olisin ilman mitään lääkkeitä vaikka koko elämäni, mutta se ei minun kohdallani ole vaihtoehto. Arvostan hyvää elämänlaatua sen verran kuitenkin. Synnytyksen jälkeen pystytään aloittamaan biologiset reumalääkkeet, mutta siihen asti pitää vain sinnitellä.

Mulle sairaalassa annettiin suoraan panacodi siihen kamalaan selkäkipuun sillon kun oli se kauhia tauti päällä. Ja edellisessäkin raskaudessa oli panacod pahimpaan kipuun.

Mulla tää paha olo taas pahentunut. Onneksi sain ylimääräsen neuvolan ens viikolle niin mittaillaan hb ja paineet kun alkanu huipata ja veret lentää nenästä tosi helposti. Saampahan samalla kysellä siltä tätiltä kaikkee. :)

Tsemppiä kipujen kanssa kärvisteleville! Ei oo kyllä kiva. Mullakin oli viime raskaudessa karmeita päänsärkyjä, mutta tällä kertaa oon onneksi niiltä säästynyt.

Väittävät, ettei raskaus ole sairaus, mutta mä en kyllä koskaan ole tuntenut itseäni yhtä sairaaksi kuin viimeksi raskaana ollessa. Synnytyskin oli mukavampi kokemus, vaikkei sentään mitään herkkua, mutta tuska kestää sentään huomattavasti vähemmän aikaa.

Mä nappailin viime raskaudessa pääkipuun panadolia ja panacodia. Eli huoletta käytin. Mulla on pää aika usein kipeä migreenin takia, enkä lääkkeiden käyttöä arkaile, jos tilanne niin vaatii. Nyt on myös estolääkitys, et oisinko yhen panacodin ottanut raskausaikana vasta.

10+4 menossa, olen huomannut herkistyneen hajuaistin. Olisiko tupakoinnin lopettamisen ja raskauden yhteisvaikutusta.

Pahoivointia ei ole ollut mutta pahat hajut alkaa etomaan/kyökkimään; viime aikoina juuri avattu nugetti laatikko ja kun mies laittoi riistaa pakkaseen, se kauriin veren haju sai kakomaan.

Tänään tulin puoli kolmelta töistä ja haistoin heti kotiin tullessa että jotai ruokaa paisteltu. Mieheni kertoi aamulla puoli 8 paistaneensa kalapuikkoja :D (hyvä aamupala krapulaan :D)

Takaisin