Ensimmäisen kolmanneksen oireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja elaffy
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä samoja ongelmia. Siis väsymys ja 24/7 kuvotus, joka aiheuttaa sen et hyvä kun jaksaa sängystä nousta. Mulla vaan ongelmana se et koulussa oon enkä saa tehtyä koulutehtäviä kun aivot ei vaan toimi. Tänäkin aamuna itkin et miten musta on tullut tällainen. Onneks nukahdin ja nyt vähän helpotti.

Jotenkin alan vaan olla aika lopussa mutta pakko kai se on tehtäviä tehdä. Pelkään vaan miten jaksan sit vauvan kanssa. Mulla kun taustalla masennusta niin jotenkin tuntuu et se nostaa päätään ja pelkään et saanko synnytyksen jälkeisen masennuksen.

Freyja, alkuraskauden hormoneista johtuva väsymys ei (välttämättä) kerro miten jaksaa vauva-valvomisten kanssa. Itse ainakin huomasin, että synnytyksen jälkeen hormonit puolestaan auttoivat jaksamaan pätkäyöunia. Jos joinakin aamuina sain nukkua pidempään, kostautui seuraavan iltana unettomuutena jopa. Toki hyvä, että omat riskitekijät synnytyksen jälkeiseen masennukseen tiedostaa ja voi jo etukäteen neuvolassakin pohtia miten asian kanssa sitten pärjäis. Olisko mahdollista sun kouluhommia vähän vähentää tämän pahimman väsymyksen ajaksi?

Pauveli, saattaa siis olla ihan työnantajastakin kiinni toi nyt muutenkin on aika nuivasti suhtautunut ja nyt ootan tosiaan et tuleeko sanomista.... Mullahan täällä kotona on ollu niin ratkiriemukasta kun oon oksentanut monta kertaa päivässä ja syöny lähinnä mandariineja, mehukeittoo ja jukurttia pahimpina päivinä ja monta päivää menny lähinnä sängyssä. Saa nähä ymmärtääkö noi sen vai onko ne sitä mieltä et töihin voi tulla kyllä jos on vähän paha olo... Niinhän mä meenkin töihin kun on vähän paha olo.. Kuten esim. tänää

Pitäis olla kyllä niin joka puolella Suomea, että neuvola hoitais kaikki raskauteen liittyvät ja raskauden aikaiset jutut... Terveyskeskuslääkäri epävarmana tuumas mun käydessä raskaana ollessa pitkittyneen flunssan kanssa, että "kyllä varmaan sulta verikokeet uskaltaa ottaa vaikka oletkin raskaana." :eek:

Mulla se hehkeys esikon aikaan oli suunnilleen keskiraskaudessa ennen kun sain rv 26 tienoolla tietää että esikon isä petti mua. Siitä se ala mäki ja sairaala jaksot alkoi.

Tässä raskaudessa olo ei ainakaan vielä ole ollut yhtään hehkee. :D

Täälläki tuo väsymys on kaikista pahin oire tällä hetkellä. Mulla onneksi niin ihana työpaikka ja ilta vuorot niin rauhallisia että voin vaikka asukkaan kanssa elokuvia katella illan. Toki pakolliset työtehtävät teen. Eilenkin se asukas yritti pakottaa mut sohvalle makaamaan kun maha meni niin kipeeksi mut lopulta päädyin rönöttämään tuoliin ja katsomaan hänen seurakseen ohjelmia. :)

Pauveli: mä just mietin et pitäiskö opettajalle ilmoittaa ja pyytää vähän helpotusta. En vaan haluis sinne vielä ilmoittaa kun takana ne 2km niin haluis et olis tää eka kolmannes ohi. Poissa oon ollut mut tosiaan pitäis palauttaa kirjallisia tehtäviä mut tuntuu ettei nyt mitkään pohdinnat oikein luonnistu :D Ja tietenkin just nyt alkoi koulu täysillä kun alkusyksy oli niin helppoa eikä kurssejakaan ollut hirveesti :D

Huh, kun tuntuu ihan siltä,että saatan nukahtaa tähän tiskille hetkenä minä hyvänsä. Olisi kyllä noloa.. :D

Joo klassinen pahoinvointi+väsymys yhdistelmä ei kyl saa oloaan tuntemaan yhtään hehkeäsi. Esikoista, kun odotin niin aikalailla oli hyvä olo vasta vkoilla 18 alkaen. Eikä se montaa viikkoa kestänyt, mut oli kuitenkin edes välillä helpompaa.
Freya itse olin opintojeni viime metreillä, kun tein esikoisesta positiivisen testin ja kyllä oli stressilukemat huikeat, juuri tehtävien takia. Ne alko roikkuu pahoinvoinnin ja jäätävän väsymyksen takia! Onnex helpotti vkoilla 12 ja aloin duracell pupun tyyliin tehdä hullun lailla. Onneksi valmistuminen tuli ajallaan.

Mulla kans opiskelut tökkii pahemman kerran, oon jäänyt ihan mahottomasti jälkeen ja alkaa olla aika toivoton olo. Keskittyminen ei pelaa ja aivot tuntuvat olevan välillä kokonaan pois päältä kun tunnu tuttujakaan asioita enää osaavan. Odotelen jos tuo lamppu kohta puoliin taas syttyis :silent Toivottavasti mullekin tulis tollanen supertempo vauhti kohta niinkuin Harmonylla kävi, ei ois pitkä aikakaan enää tuohon ekan kolmanneksen loppuun :) (nyt rv.10+4)

Ärsyttää Jetsoni sun puolesta nuo menneet jutut, vaikka tosiaan onkin jo mennyttä eikä toivottavasti kauhiasti enää tähän päivään vaikuta. Tekis mieli sanoo jotain tosi rumaa entisestäsi ja muista vastaavanlaisista sankareista :director

No mennyt on mennyttä ja onneksi nykyinen mieheni on ihan eri kalipeeria ja auttaa kotona kun en kaikkee jaksa.. :)

Tänään tuli dopleri postiin ja huomenna ennen töihin menoo käyn hakemassa sen. Jos huomeniltana yrittäs eka kerran kuunnella sydän ääniä :)

Mullakin on doppleri kotona, etsin sen jo valmiiksi yöpöydän laatikkoon, mutta en vielä uskaltanut/viitsinyt testata. Viime kerralla saatiin neuvolassa sydänäänet kuulumaan rv10, ja kotona aloin kuunnella joskus rv 16 tietämillä. Nyt menossa 7+6 joten aika epätodennäköisesti vielä mitään löytäisinkään. Toi doppleri on kyllä niin paras ostos ikinä, viime kerralla sen kanssa sain rauhan monta kertaa, varsinkin siinä vaiheessa raskautta kun liikkeet ei vielä tuntuneet!

Moi vaan tännekin, mulla 8+0 ja pahoinvointi on paha. Esikoisesta oksensin vielä puolivälin jälkeenkin, joten en jaksa tässä vielä odotella kestokrapulan loppua.

Freyja86: Mä olin mielestäni ensimmäisessä raskaudessa vähintäänkin lievästi masentunut juuri pitkän pahoinvoinnin takia (ja mun mies varmasti voi vahvistaa tämän väitteen), mutta masennusoireet kyllä hävisivät pahoinvoinnin myötä. Synnytyksen jälkeen oli ilmassa lievää baby bluesia, mutta sekään ei pari viikkoa pitempään kestänyt. Se että raskausaikana tuntee itsensä väsyneeksi ja masentuneeksi ei onneksi suoraan tarkoita, että masentuisi synnytyksen jälkeen.

Mulle on tullut nyt vaivaksi unettomuus. Muutama yö jo menny niin että menen sänkyyn mut uni ei tule. Kokeillu mennä aikasemmi ja myöhemmin ja lueskella ja tehdä ristikkoa. Nyt takana 30min unta ja sen aikana todella ahdistava uni jossa join törkeen humalan päälle vaikka tiesin olevani raskaana. Voisko olla että stressaan yksinkertaisesti niin paljon tätä että vie multa unet? Nukuin kyllä eilenkin tunnin päikkärit mutta eikai 1,5h unta vuorokaudessa riitä kenellekkään :/

Tää vertaistuki täällä kyllä auttaa, kun lukee teidän muiden viestejä jaksamattomuudesta, ni tekis kaikille mieli vaan laittaa symppiksiä ja sanoa et hyvin te pärjäätte ja kyl se pahoinvointi ja väsymys siitä hellittää. Ehkä tässä pystyy jonkinnäköstä "synninpäästöä" antaa itsellekki tästä väsymyksestä :)

Pakko kyllä nostaa hattua teille, jotka selviitte töistä/kouluista näiden olojen kanssa!

Mulla myös raskaus vaikuttanut uneen. Nukun todella levottomasti, pyörin ja huokailen niin että mieskin herää öisin. Koko päivän sitten haukotuttaa. Öisin on myös todella kuuma ja hikoiluttaa vaikka ei ois mitään päälläkään.

Jaksamista kaikille oireitten kanssa! Mulla on oikeastaan ihan päinvastainen tilanne. Tänään 11+1 ja hiljalleen vähätkin oireet on alkanu rauhottuu. Jäljellä viel väsymys, pissalla ravaaminen, nälkä, aivastelu ja nenän tukkoisuus aamuisin. Mut siinä ne melkeen olikin. Edelleen mä kyl alan itkee ja kilahtelen huomattavasti herkemmin kun ennen, mut fyysiset oireet on laantunu. Voiskohan tää olla sitä että ekan kolmanneksen loppu lähestyy..? Eiks monesti keskiraskaus oo parempaa aikaa oireiden puolesta? En jaksais taas alkaa stressaamaan et onks pikkusella kaikki hyvin.. Tosin kotidoppler on laitettu jo tilaukseen... :)

Crysade, esikoista odottaessa näin usein unia, että poltin tupakkaa. Ja hirveän morkkiksen kanssa sitten aina heräsin.

Mä näin kans jotain tollasia tupakkaunia esikoisen odotusaikana, vaikken siis ees polta. Jotenkin unessa aina "unohti", et on raskaana. Sit unohti hoitaa vauvaa ym. tietysti raskaus on niin iso asia, että alitajunta sitä öisin käsittelee.

Täällä myös vaivana tuo öinen unettomuus. Eilen päivällä kun jäin kotiin niin nukuin sen 8 tuntia. Illalla sit ajoissa vuoteeseen ja tuntuu et herään yhtäkkiä keskellä yötä pirteenä. No tänä aamuna se kostautui kun sit nukuin pommiin ja myöhässä kouluun. Huoh, toivottavasti opettajat ei oo kovin ankaria jos tulee pari tuntia myöhässä :D Mulla kun kouluun matkaa junalla reilu tunti ja junia menee kerran tunnissa niin jotenkin alkaa tulla korvista ulos tää junamatkustus. Onneks joulun jälkeen alkaa harjoittelu niin oon kotipaikkakunnalla :)

Takaisin