Ensimmäinen ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja jenka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä käytiin nt- ultrassa pari päivää sitten ja kaikki oli hyvin :)
Pikkuinen oli tosin nukkumassa, ja sehän suuttu sitten kun jouduttiin toinen herättämään. Käden ja jalat viuhto hurjana <3 Ja peukalokin meni suuhun :)
5,7cm pötkylä sieltä löyty ja ultran mukaan silloin olisi ollut 12+2 (neuvolan mukaan 12+4) eli laskettu aikakaan ei muuttunut.

Mulla oli aivan kauhea pelko tuosta ekasta ultrauksesta, kun ei ole mitään raskausoireita ollut, muuta kun älytön väsymys. Kaikki pelot kuolleesta sikiöstä tyhjään kohtuun kävi mielessä, mutta onneksi siellä oli pikkuinen vahvan sykkeen kanssa <3

Rakenneultra tuli eilen varattua, ja se olisi 10.10.

- Wilhelmiina & Toukka 12+6

Itse kävin maanantaina tossa varhaisultrassa silloin oli viikkoja 7+6 :)
Ja siellä se vauva uiskenteli ja kaikki näytti olevan hyvin :)

Ensimmäinen oikee ultra on sitte 16.9 odotan sitäki innolla koska silloin näkyy paremmin kaikki :)

Ultrassa käytiin täälläkin pari päivää sitten. Oli koiran iltalenkki aika ja vauvakin oli lenkillä...juoksi komeasti masussa:) Elikkä hyvinkin eläväinen kaveri, mittaaminen oli hankalaa, mutta noin 4,4cm. Laskettu aika pysyi samana 9.3. ja viikkoja silloin tuo 11+2. Kun oli niskaturvotus-mittauksen aika, päätti masumönkijä pistää yöunille ja mittaaminen oli kovan työn takana. No, suurimmaksi luvuksi saatiin 1,2mm ja pienin 0,6mm, mut siis kätilön mukaan turvotusta ei juuri lainkaan ja jatkotutkimuksiin ei ollut aihetta
Rakenneultraan varasin ajan 28.10.
Sitä odotellessa..........

Täällä on tänään käyty np-ultrassa!
Kaikki oli hyvin, ihan hurjaa miten voi 1vkossa 2pvssä sikiö kasvaa yli 2cm!! Tarkoitan, että kun kävin viime ti seinäjoella tätini ultrattavana niin pituutta oli 2,7cm ja tänään olikin 4,8!! Vastasi kooltaan hyvin viikkoja, 11+3 ja LA onkin mielenkiintoinen 12.3.12 :))) Ois hieno synttäri, saas nähä kuin ajallaan tulee kun esikko tuli 40+0! Niskaturvotusta oli  0,8mm, sama kuin esikolla np:ssä! Kuulemma 3mm on todellisen huolestumisen raja.
Hullua ajatella, että päivälleen 2kk päästä, 25.10., tiedänkin jo (viitteellisesti ainakin) sukupuolen, eli silloin siis rakenneultra ja on PUOLIVÄLI..
Oloja ei oo ollu vieläkään väsymystä lukuunottamatta.

Tsemppiä teille ultriin!

oho, tulipas numeroita yhteen viestiin :D

Tänä aamuna käytiin niskapoimu-ultrassa. Kaikki oli edelleen hyvin! :D (Olen siis aikaisemmin käynyt jo varhaisultrassa). Kokoa pikkuisella oli 6,1cm ja vastasi päivälleen viikkojani eli 12+4. Niskaturvotus oli normaali 1,26mm. Siellä hän nukkui ja kädet viuhtoi kovasti <3 Aivan ihana tapaus :) Olin myös ultran jälkeen vapaaehtoisessa veriseulassa. Tulokset tulee ens viikolla. Onko muita jotka kävi myös veriseulassa?

Niin ja siis mä kävin eilen veriseulassa! Niskaturvotuksen perusteella ei pitäi olla mitään hätää, mutta sen näkee sitten kun tulos tulee!

Nyt on käyty NP-ultrassa.. KAIKKI LOISTAVASTI! <3

Siellä meidän pikkuinen oli päikkäreillä ja venyytteli kovasti.. kun herätettiin turvotuslukeman saamiseksi niin heilutti kättä ja käänsi kylkeä.. :) Ihana! Turvotusta ei ollut kun 1mm ja muutenkin kaikki niinkuin pitääkin. LA aikaistettiin parilla päivällä, eli nyt 15.3.
Sydänääniä kuunneltiin myöskin..<3

Verikokeeseen menin vielä ultran jälkeen..

Tää on vaan kyllä niin ihanaa.. :)

Meillä kysyttiin ensimäisellä neuvola käynnillä haluaako osallistua veriseuloihin ja osallistuttiin niin kun edellisenkin kanssa niin neuvola täti sano et voi ottaa samalla, jos käy nii ei tarvii missää niiden takia juosta. Parempi nuin et sai samalla kertaa senkin tehtyä, muistelen et esikoisen kohalla piti käyä laprassa otatuttamassa verikokeet.. Ultraa odotellaan vielä hetki 9.9. olis aika sinne kahtomaan kuinka pikkuinen voi. :)

Meillä oli kanssa tänään np-ultra ja samalla kävin labrassa, missä jonotin melkein 2h. Mutta tärkein: pikkuisen sydän sykki kovasti. Pyöriskeli siellä ja viuhtoi kaikilla neljällä raajallaan niin kovasti, että poimua sai metsästää ultraamalla sekä sisältä, että päältä. Lopulta löytyi ja oli täysin normaalin rajoissa. Pituutta pikkukatkiksella oli 4,9cm ja kaikki tarvittava mitä näillä viikoilla voisi nähdä näkyi. Kyllä siinä tuli tippalinssiin ja ensimmäistä kertaa alkoi tuntua vähän todemmalta tämä raskaus, vaikka ei vielä kuitenkaan ihan käsitä, että kohta oon 2 lapsen äiti. Laskettuaika oli 2 päivää aikaisemmin eli nyt oltaisiin viikoilla 11+3 ja la olisi 13.3.

Tänään on ollut aika monella ultra!

Mekin käytiin tänään tsekkaamassa miten pikkuinen vaavimme oikein jakselee masussa. Kaikki oli ok! Niskaturvotusta 0,7mm, pituutta löytyi 55mm ja sydän pauhasi lujaa. Kuultiin myös sydänäänet. Laskettu aika pysyi samana, vaikkakin koko vastasi 12+1 viikkoja. Verikokeissakin tuli käytyä, muttei onneksi tarvinnut sentään kahta tuntia ootella.

Oli ihana saada monia kuvia pikkuisesta ja se ultra todellakin sai enemmän uskomaan, et kyll siel masussa oikeesti on elämää ja et maaliskuussa pieni nyytti syliin ollaan saamassa! :D

Pitää lopuksi viel sanoa, et innostuin heti pyytämään ystävää kummiksi ja hän suostui, vaikka luulin, ettei enää haluu uusia kummilapsia (kun sen suuntaista oli joskus puhellut)! Tänään oli hyvä päivä! Toivottavasti myös muillakin maaliskuun odottajilla! :)

Mulla ultra varattu nyt 9.9.! Eli vajaa kaks viikkoa pitäis ootella vielä..

Tänä aamuna huolestuin, kun luin kohdunulkoisesta raskaudesta.. Luin että mikäli on sairastanut klamydian, riski kasvaa.. Ja mulla on ollut klamydia joku 6v sitten :( Sain sen heti hoidettua, mutta tietysti tämmöinen alkaa jännittämään.. Että mitä jos mä olen mokannut tän raskauden olemalla väärän tyypin kanssa nuorempana? :(

Toisaalta, oire kohdunulkoiseen on, että kuukautiset ei jää pois, ja vaikka mulla pyörähtää kohta 10.vko käyntiin niin ei ole ollut mitään vuotoja.. 

Huolettaa.. Tähän asti on ollut semmoinen vahva tuntemus että kaikki on kunnossa.. Kai tää huolehtiminen on normaalia?

Onko jollain ollut kohdunulkoista tai oisko ketään jolla kokemuksia tästä klamydia-kohdunulkoinen-jutusta? 

Nyt meni vähän aiheen ulkopuolelle :) Mukavaa odotusta kaikille ja onnittelut niille, joilla todistetusti masussa on elämää! :D <3

Pachamama mäkin olen joskus nuorena sairastanut klamydian, ja sen seurauksena 4 ensimmäistä raskauttani on olleet kohdunulkosia. Tämä on ensimmäinen, joka on siellä missä pitääkin. Kyllä sä olisit tohon mennessä jo huomannut, jos raskautesi ois kohdunulkonen :)
Tai mulla ainakin ensimmäisessä tuli yhtäkkiä rv 8 normaalit kuukautiset, ja kun ultrattiin, paljastui ku:ksi, joka kuivunut itsestään pois. Seuraavassa ku:ssa repesi vasen munatorvi joskus kanssa muistaakseni rv 8, ja sen jälkeen seuraavat kaksi on ultralla todettu joskus rv 6 noin.
Kaikissa noissa neljässä mulla oli sama "oire", eli joskus ihan ensimmäisillä viikoilla, kun en vielä edes tiennyt olevani raskaana, tuli niin järkyttävä vatsakipu, että makasin koko yön kuumassa suihkussa ja oksensin. Tuon kivun lisäksi ei oikeestaan muita merkkejä tainnut olla. Mutta uskoisin kuitenkin, että tosiaan, olisit jo huomannut, mikäli sun raskautesi olis kohdunulkonen.

Ja toi huolehtiminen on takuulla normaalia. Mulla on ultrassa jo sykkeet todettu rv 7, ja silti, joka ikinen päivä mä pelkään, että pikkunen on menehtynyt kohtuun :( Luojan kiitos maanantaina pääsee vihdoin np-ultraan :)

Tsemppiä, hyvin se menee! :)

Huh huh. Stressaan nyt niin paljon et oikeen mahaan sattuu.. Meinaan tota veriseulaa :( Alkaa jo vähän tuntua siltä et olisko kannattanu sittenkin jättää se väliin, mä kun olen maailman kovin stressaaja! Ultrassa siis kaikki oli hyvin ja niskapoimu normaali ja en yhtään epäile etteikö murulla olis kaikki hyvin oikeasti. Siitä ei ole kyse. Mut pitikin mennä lukemaan nettikeskusteluja veriseulasta... Pelkona on siis että saan jotain turhia huolenaiheita että tulee soitto että jotain pientä on havaittu ja kun olen lukenut miten paljon vääriä hälytyksiä tapahtuu niin pelkään tosissani et meiän kohdallekin sattuu niin ! En jaksais yhtään mitään ylimääräistä stressiä vaan haluaisin nauttia ja odotella hyvillä mielin. Veriseulaan meno oli hyvä juttu mikäli normaali tulos tulee mut jos ei tuukkaan.. Mulle olis ihan riittänyt ultran tulos kun ei esikoisestakaan edes tarjottu mitään veriseula-mahdollisuuksia. Ja tietenkin haluan kuulla varmuuden että sikiöllä kaikki on hyvin, siksi veriseulaan alunperin halusinkin. Mut en sillon vielä tiennyt että niitä vääriä hälytyksiäkin voi tulla. :( Anteeks tää vuodatus, oli pakko purata tää johonkin kun en miehelle kauheasti viitsi puhua tästä kun se ei voi sietää mun turhaa stressaamista.

Sharon: Miunkin ressauskyvyn tuntien jätin seulat välistä! Ja selvisi siinä kätilön kanssa jutellessa (np-ultran sijaan tehtiin raskaudenkeston määritys), että täällä ainakaan ne ei suostu tekemään "puolittaista" seulaa. Eli jos niskapoimu mitataan, niin sit on myös pakko mennä verikokeeseen! Että sen puoleen älä turhaan harmittele, että myös verikokeeseen osallistuit! =)

Kiitos Mykkyrä vastauksesta :) Niin, enköhän mä ihan turhaan stressaa. Mut kun luonne on mikä on niin.... :D Mut on ne inhottavia tilanteita että ensin puhutaan että jotain on vialla ja sitten joutuu sen takia lapsivesipunktioon jossa on se pieni keskenmenoriski ja sitten todettaiskin että juu ei siinä mitään ollutkaan. Että tällästä tilannetta mä pelkään! :/ Kyllä täällä meidän suunnalla se veriseula on ihan vapaaehtoinen ja kyllä mä toisaalta ihan tyytyväinen olen että siihen menin mutta välillä sitä vaan miettii että enhän mä sellasta esikoisestakaan tarvinnut joten miksi nytkään..

Pachamama:
Olen kokenut yhden kohdun ulkoisen raskauden. Alkoi oireilla verenvuotona niihin aikoihin, kun olisi kuukautisten pitänyt alkaa. Verenvuoto kuitenkin jatkui toista viikkoa ja lisääntyi kokoajan sekä kivut olivat aivan järkyttävät. Terveyskeskukseen soittelin lähes päivittäin viikon ajan, mutta sainoivat että on keskenmeno, ja mitään ei voi tehdä. Kun kivut menivät aivan sietämättömiksi, hakeuduin suoraan sairaalapäivystykseen. Raskauspussi oli oikeassa ja munatorvessa, jonka se oli kasvaessaan repinyt rikki ja verta vuosi jo vatsaonteloon eli jouduin saman tien leikkauspöydälle.

Tämä siis omalta kohdaltani ja aika äärimmäinen esimerkki. Oireet olivat siis ainakin minun kohdallani todella rajut, mutta jotenkin sitä sairaalaan menoa venytti, kun vihdoinkin se eka plussa oli tullut niin pitkän ajan jälkeen...

Nykyisen raskauteni aikana olin siis vkolla 8 ultrassa, jossa tarkastettiin alkion sijainti.

Nyt vaan koitan olla stressaamatta, jos jotain ikävää tapahtuu, niin harvemmin siihen pystyy omilla toiminnoillaan vaikuttamaan. (Tupakoinnin ja siiderin litkimisen lopetin heti plussatessa toki tietenkin :) )

KIITOS nelzu ja kantrinen - nyt on taas parempi mieli :) Mun kaveri joka in 17. vkolla lohdutteli myös.. Ja toisaalta oma olo kertoo myös että kaikki pn varmaankin hyvin :)

Aarrggghhh, täällä ois parin tunnin päästä vihdoin np-ultra. Ei se kyllä ensimmäinen ole, mutta varhaisultrasta on jo niin paljon aikaa, että jännittää ihan kamalasti...
Toivottavasti iltapäivällä ois hyviä uutisia kerrottavana teille, ja vihdoin minunkin vuoroni huokasta helpotuksesta kaikkien vastoinkäymisten jälkeen :)

Ei ollut kaikki hyvin, pienen enkelin sydän oli lakannut lyömästä noin viikko sitten :'(

Tätä tuskan määrää ei voi edes käsittää.

Takaisin