Ennenaikaiset supistelut/harjoitussupistukset

Liippaako tämä nyt likikään? :anyone

Melkein päivittäin maha tuntuu kivettyvän möykyksi, erityisesti sivuilta. Kipua ei ollenkaan, hassu, ehkä vähä epämiellyttävä tunne ainoastaan. En osaa ollenkaan nimetä, mistä saa alkunsa. Välillä rasituksesta, välillä ei mistään. Lepo ei vaikuta mitenkään, ei myöskään jalkeillaolo. Möykkyolo saattaa kestää tuntikausia. Neidin oloon ei tunnu vaikuttavan mitenkään, liikkuu tai lepäilee fiiliksensä mukaan.

Huomenna piipahdan neuvolassa sokeriohjeita saamassa, joten apu on lähellä, mutta olisi mukava kuulla, onko kellään muulla vastaavaa.
 
Kuulostaa kyllä harjotusupistuksilta. Mulla tuntui myös alussa kestävän useita tunteja, mutta myöhemmin aloin erottaa erilliset supistukset siitä yleisestä jännitystilasta. Harmillista vaan, jollei lepokaan niihin auta.
 
Supistus oli kyllä outo ja tunnistamaton asia. Viikon pari jatkuvasti kipeä selkä, yleinen tukala ja jotenkin ylensyönyt olo ilman ylensyömistä ja paineen tuntu alavatsassa kärjistyi alavatsan aaltoilevaan poltteluun, joka lopulta säikäytti. Nämä oireet eivät kuuluneet asiaan vaan olisivat saattaneet käynnistää synnytyksen. Lääkäri huomasi ultrassa syntymisyrityksen merkkejä kohdussa tai siinä jutussa vauvan ja maailman välissä. Se juttu (kohdunkaula?) oli pehmentynyt ja jotenkin rispaantunut sisäpuolelta. Viikko vuodelepoa ja toinen muuten iisisti ottamista sairaslomalla seurasi mulle supistuksista. Kannattaa ottautua oireisiinsa varsinkin kun on ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.
 
Täällä keskiviikkona lääkäri aika jossa tarkistetaan tilanne ja labra näytteet vien huomenna. Koska nyt jo toistamiseen 2 päivän supistukset aiheuttaa myös vatsan sekaisin menon.. ja rupee oksettaa. Eikä meinaa mennä levossakaan pois.. tekee sellaiseksi ärtyneeksi ja posket helottaa ku ne tulee... harkkarit sit erikseen..

Onko muilla ollut tuota et menis vatsakin sekaisin?
 
Zinnuli; just olin tulos kysymään samaa, et meneekö muillakin vatsa sekaisin suppareiden yhteydessä...

Mulla on nimittäin kans samantyyppinen oire, mut onneks itellänikin on ke iltapäivällä aika äitipolille, niin saavat tarkistaa ovatko supparit vaikuttaneet oikeasti mihinkään... Vähän pelottaa, sillä viimeksi kun mulla meni esikon odotuksessa maha sekasin suppareista, oltiin jo melkein synnyttämässä:eek: Enkä tosiaan vielä halua tätä miniä ulos...
 
Lääkäri käynti ohi, pitää ottaa niin rauhallisesti kun voi ja turvotusta on kiloja tullut 1105g /vko nyt tayssi käynnin jälkeen ja verenpaine oli 135/77 ensi viikolla siitä käynti että mihin suuntaan menee. Kanava ollu tayssissa 5 cm nyt oli 4 cm
 
Mä sain eiliseltä lääkärikäynniltä antibioottikuurin emätintulehdukseen, tällä pitäis saada supparit vähenemään. Ja joillakin naisilla kuulemma supistukset ja vatsantoiminta ovat yhteydessä, vaikkei siitä ole lääketieteellisesti mitään virallista tietoa. Onneks kohdunkaulaa yms. on jäljellä vielä hyvin, eikä avautumisen merkkejä ole. Jos kuuri alkaa vaikuttamaan toivotusti, maanantaina olis edessä työvuoro kolmen viikon saikun jälkeen...
 
Täällä eilisestä illasta tullut kivuliatakin suppareita, nyt vatsa todella kipeä ja arka koko kohdun alueelta ja ihme paineen tunnetta peräsuolen puolella... Neuvolasta neuvottiin kääntymään oman terveysaseman puoleen ja täällä odottelen takaisin soittoa. Ahdistaa ihan hirveesti, että mitähän nyt tapahtuu.
 
Täälläkään ei supistuksille loppua näy, vaikka olenkin ollut sairaslomalla jo useamman viikon. Onneksi ihan kohta alkaa kesäloma ja sitten onkin jo äitiysloman paikka. Edelleenkään nuo supparit ei ole aiheuttaneet muuta kuin kipua ja ärtymystä, joten en ole osannut olla kovin huolissaan. Kohtu on ilmeisesti vaan päättänyt harjoitella koko raskausajan ahkerasti, kun viime kerralla jäi harjoittelut kokonaan :D Tsemppiä kaikille supistuksien kanssa kärvisteleville!
 
Täällä kans supistukset vaan jatkuu... ja nyt niitä ei helpota edes pieni liikkeellä olo. Ensi viikolla onneksi taas tarkistus.. jos en lähde sitten sitä ennen äippäpolille tarkastukseen. Mutta on toi nyt aika tehokasta ku 2 isompaa supistus päivää lyhensi kanavaa sentillä...
 
Voi itku, olen ajatellut ettei tämä koske mua, mutta nyt kyllä oireet täsmää. Parina viime viikkona on satunnaisesti ollut huono olo ja vatsakin on välillä tuntunut tiukalta, mutta on mennyt ohi pian. Tänään lähdin jo aamupäivällä töistä kotiin, kun oli koko ajan oksettava olo ja vatsa on ollut arka ja tiukkana koko päivän. Alavatsa on tuntunut menkkaiselta koko päivän ja peräsuoli on tuntunut myöskin kutakuinkin samalta kuin menkkojen yhteydessä. En ole kumminkaan oksentanut eikä mahakaan ole sekaisin. Parit kierrokset puuroa olen saanut syötyä aamupalan jälkeen ja vähän keksejä.

Kirsikkana kakussa pitäisi aloittaa tunnin päästä paasto sokerirasitusta varten.

Vähän ihmetyttää, kun en ole tehnyt mitään fyysisesti sen rankempaa, eikä esikoisen raskaudessa ollut mitään tällaista.
 
Masun asento muuttui sunnuntain supistuksilla ja tänään neuvolassa sanoivat sit et vaavi tukevasti pää alaspäin ja lähtökuopissa. Sanoi heti myös että vielä ei tarvitsisi todellakaan olla... Onko muilla jo pääalaspäin?
 
Mulla eilen neuvolassa th epäili vauvan olevan raivotarjonnassa. Sanoi myös, että voi vielä moneen kertaan kääntyä. Ei siis todellakaan ole laskeutunut tai kiinnittynyt mihinkään vielä.
 
Isot tsempit kaikille supistelijoille! :Heartred
Mulla on olo nyt aina pikkaisen enemmän helpottanut kun tulehdukset laantuneet. Lopulta siis mulla oli ollut yhtä aikaa virtsatietulehdus, emätintulehdus ja hiiva. Näitä kaikkia oli testattu jo aiemmin talvella mutta vasta reilu pari viikkoa sitten tarkemmat bakteerit jäivät kiinni labrassa ja sain osuvammat lääkkeet. Kannustukset siis selvitellä näitäkin, jos vaikka teistä jollain muullakin tilanne liittyisi tulehduksiin. Ei tässä nyt totaalista helpotusta ole tullut, mutta ihana kun voi edes pienissä iltaohjelmissa nykyään käydä.
 
Nyt kyllä pitkästä aikaa säikäytti! Myöhään eilen illalla kahdentoista aikoihin, kun olin käymässä nukkumaan alkoi omituinen polttava mahakipu ja samalla maha supisteli selvästi sillä veti mahan ihan kivikovaksi. Kipu säteili vielä selkäänkin ja muistutti jo tosi paljon alkavia synnytyssupistuksia. Herätin jo miehenkin ja etsin netistä synnytyssairaalan numeroa käsiini. Otin Panadolia ja päätin kuitenkin yrittää vielä lepäillä ja pikkuhiljaa (yli tunti siihen meni) kipu lieveni ja sain nukutuksi koko yön. Tein eilen normaalia pitemmän kävelylenkin niin olisikohan se syynä supistuksiin.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä ollut kans harkkasupistuksia jonkun verran. Nyt jon. 2kk ajan ollut seurana enemmän tai vähemmän myös yhtäkkiä alkavat menkkamaiset, mutta paljon voimakkaammat kivut alavatsalla, kestoltaan n. 20-70min kerrallaan. Joka paikasta on nää kivut sanottu olevan liitoskipuja ja ohitettu suurinpiirtein olankohautuksella. Oon siis itekkin luullut lopulta, että nämä kivut on normaalia raskaana ja että mun lantiolla on vaan paljon työtä valmistella, että sieltä vauva ulos mahtuisi.
Viimeksi neuvolassa käydessä oli juuri päällänsä nämä kivut ja vasta sitten ilmeisesti ymmärsivät, että kuinka paljon muhun oikeasti sattuu kun lähettivät sairaalaan näytille.
Siellä todettiin ainakin hiiva, johon olen nyt ottanut jo yhden 3pv kuurin. Supistuksenestolääkkeen antoivat myös ns rokotteena. Mikään näistä ei ole vienyt edelleenkään noita kipuja pois. Synnärille soitin tänään taas ja nyt eri lääkäri tms puhelimessa. Hän kysyi ovatko kipuni kuukautismaisia ja kun sanoin, että on meinasi hän, että se on hieman hälyttävää ja kuulostaa supistuskivulta.
Ei siis ihme, että kohdunkaula on pehmentynyt ja lyhentynyt kun näitä kipuja on jo näin kauan ollut lähes päivittäin!!? Taas pitää seurata tilannetta, ottaa vielä toinen 3pv lääkekuuri toosalle ja olla maanantaina yhteyksissä neuvolaan päin josta kuulemma saavat sitten taas lähettää sinne sairaalan synnärille.
Ja ma asti ei ole sairaslomaa eli sekin pitää taas jossain välissä hoitaa, kun eiveät saatana voi antaa mistään kuin pari pv kerrallaan -edelleen. Kiva työnantajallekkin kun saa käteen sitten kunnon pinon saikkutodistuksia sen yhden sijaan. Voiko tämä olla näin vaikeaa??

Huh, anteeksi avautuminen ja valitusvirsi, mutta voimat alkaa olla jo fyysisesti ja henkisesti aika finaalissa näitten jatkuvien vaivojen takia. Minne osoitteeseen joutui mun tilaamani helppo ja hehkeä raskaus?? :sorry:
 
Toi on kyllä kurjaa ja hälyyttävääkin, jos ei kipuja oteta tosissaan! Mä en olekaan kuullut aiemmin, että liitoskivut olis kuukautiskipumaisia?!
 
Aivan kamalaa kyllä todella, kun kipuja ei kuunnella. Itsellä onneksi otettu vakavasti kun kertonut millaisia ovat ja ainakin puhelimessa ohjeet oli että jos panadol ja lepo ei auta niin pitää mennä näytille. Nyt on ollut rauhallisempaa kun sen supistus esto piikin sain viimeksi ja tosiaan hiivaan myös 3 pvän kuurin. Supistuksia on ollut mutta ei niin jämäköitä ja kipeitä. Eikä kuukautismaisia.
Tiistaina taas tutkimukset onneksi taas ja tilanne tarkistetaan ja siitä 2 viikkoa niin on neuvola lääkärin tapaaminen.. menee aika hyvin nää syklit niin luottavaisin mielin on saanut olla.
Vauva on edelleen tukevasti pääalaspäin mutta ei paina kohdunsuuta onneks.. tai ei viime tutkimuksessa painanut.
 
Multa kysellään aina et onko ollut supistuksia kun niitä harkkareita aiemmin tuli koko ajan kun olin töissä, koitin käydä lyhyellä kävelyllä tai kun vain kyykkäilin tai kumartelin. No aikoihin ei ole ollut edes yritystä tehdä mitään noista, kun tiedän niiden supistavan, eli sanon ettei ole supistellut niin movasti. Mainitsen vain aina et kipuja tulee kuitenkin alavatsalle päivittäin ja niitä vaan voivotellaan ja toivotellaan parempia vointeja. !!?
Mistä sitä ensikertalaisena voi tietää, että nuo kivut ovatkin oikeasti todella kovaa supistelua, kun harjoitussupistukset tuntuu ihan täysin erilaiselta. Mä oon tällä hetkellä vaan niin vihainen mun neuvola-hoitajalle!!
Olen nyt selannut nettiä niin keskustelupalstojen kuin asiatekstien osalta ja koittanut kerätä valmiiksi tietoa mitä käyttää huomenna neuvolassa, työterveydessä ja sairaalassa, kun mistään näistä ei paikoista ei mua olla osattu infota oikein. Töihin muka pitäis vielä mennä? Juu ei. Se ei todellakaan ole tämän lapsen hengellä leikkimisen arvoista ja jos jostain näistä paikoista se vielä ymmärretään niin ollaan jo voiton puolella. :banghead::banghead::banghead:
 
En mäkään oo kuullut että liitoskivut olis tällaisia, mutta niin ne vaan on sanoneet että luultavasti säteilee häpyluulta tuohon alavatsalle ja nivusiin. Lääkäri kun paineli sitten häpyluuta niin ei se ollut pätkääkään arka edes, eli ei liitoskipuja siis. Kohdun alue oli tosi arka koko alaosasta sivuja myöten. :sad001

Millaisia sun supistuskivut on olleet Zinnuli? Tosi hyvä jos ovat helpottaneet.
 
Takaisin
Top