Ennenaikaiset supistelut/harjoitussupistukset

Zipa

Vauhtiin päässyt keskustelija
heippa!
Hei kertokaahan te asiasta tietävät / omakohtaisia kokemuksia omaavat että milloin pitää huolestua näistä ennenaikaisista supisteluista?
Kun itseäni (rv16+3)ne on nyt vaivannut kävellessä tai pitemmän ja raskaamman työpäivän jälkeen, mut ovat menneet aika nopeasti ohi, mut nyt on supistellut jo kohta kaks tuntia putkeen, ei silleen kivuliaasti, ehkä hieman oli menkkakipumaista jomotusta, ja nyt ihan tuntuu kun se supistus alkaa ja liikkuu et ne on niinku "terävämpiä" eikä oo vaan sellasta epämäärästä koko mahan kovettumista/epämukavaa tunnetta niinkuin aikasemmin.
Niin sanokaa ny ensikertalaiselle et onks tää normaalia? Pitääkö huolestua? Koska pitää huolestua? Pitääkö lähteä käymään päivystyksessä?
 
Ite oon sitä mieltä että sit ku tulee vuotoa (lapsivesi tai veri) tai kun supistukset on oikeesti kipeitä ettei ilman särkylääkettä pärjää niin en lähtis päivystykseen jonottelee. Soittelet sit huomenna neuvolaan. Eiköhän ne ole harmittomia supistuksia, kohtu kasvaa ja toisilla tulee supistuksia herkemmin :wink älä huoli, koita nyt vaan levätä :)
 
Nyt otat 1g panadolia ja menet lepäämään :) jos kovasti kipu lisääntyy, soittele päivystykseen mutta muuten ota ihan rauhassa ja soita huomenna neuvolaan asiasta.
 
Jos supistuksia on säännöllisesti, kannattaa ehdottomasti soittaa äitipolille! Synnytyssali ainakin täällä päivystää ja vastaa kysymyksiin ja tarvittaessa ottaa näytille. Supistuksiin voidaan antaa tarvittaessa esim supistuksenestolääkettä. Toivottavasti nyt jo helpottanut. Grammanen panadoli ja pari lasia vettä + lepo saattaa auttaa, mut jos ei niin soita ihmeessä neuvoa!
 
Muokattu viimeksi:
Ihanaa saada teiltä neuvoja! Kiitos :Heartred
Ne terävimmät supistukset on loppunu, nyt on enää sellainen kova maha/ paineentuntu, sellanen supistelufiilis mikä on ollu aikasemminki, ei oo ainakaan pahentunut joten soittelen huomenna neuvolaan josko vois sulkea ainakin kaikki mahdolliset tulehdukset pois.
Kiitos vielä neuvoista ja rauhoitteluista:Heartred
 
Täällä myös eilen tuli illalla supistuksia ja niin terävinä ettei voinut oikein erehtyä!
Loppui onneksi kun lepäsi ja joi nesteitä
 
Mietin tässä googletellessani, että voiko olla että syömäni ananas sai aikaan nää supistelut.
Luin että ananas voisi aiheuttaa supisteluita, söin tänään kuitenkin puolikkaan tuoreen ananaksen:bookworm:
 
Voitteko nöin ensikertalaiselle kertoa miltä ne supparit edes tuntuu? Mulla on välillä alavatsassa menkkamaista mojotusta mutta kestää ihan pienen hetken vaan.
 
Zipa en usko et ananas aiheuttaa, tai sit miulla pitäs olla aika reilusti suppareita.. Oon vetässy viikonloppuna 3 kokonaista ananasta eikä tunnu missään :p ja miulla supistelee muuten herkästi. Oon kuullu et nestehukka voi supistaa ja magnesiumin puute (vrt lihaskrampit). Magnesiumia kannattaa napsia ja yrittää juua riittävästi :) itse vedän enimmäkseen kivennäisvettä..
 
Panda, harjotussuppari tuntuu ehkä helpommin kädellä. Mahassa voi tuntuu vähän kiristävältä ja kun kädellä kokeilee maha on kuin kova pallo..
 
Mä odotan kans ensimmäistäni ja pitkään mietin että onko nää nyt niitä supisteluita vai ei, kun oli välillä vaan sellanen epämääräinen painontunne/kiristys/ epämukava olo alavatsalla. Tuli yleensä lenkillä kun käveli reippaammin ylämäkeen tai pitemmän työpäivän/rankemman päivän päätteeksi.
Kyllä siinä muutama viikko meni kuulostellessa omaa oloa ennenkun oli ihan varma että kyllä nää niitä supistuksia on. Jokaisella nehän tuntuu vähän eritavalla ja voi tuntua kuulemma erilaisilta eri raskauksissakin.
 
Mulla itselläni pissahätä aiheuttaa supistuksia ja anashan saa nesteet liikkeelle et voisko kyse olla semmosesta ilmiöstä? Eli pissattaa normaalia enemmän niin tulee herkemmin harjotussuppareita :)
 
Onko teille kuinka herkästi varattu lääkärille tsekkausaikaa supistusten takia? Itellä kans supistelee päivittäin, hirveen huolissaan en osaa olla..tuskin tekevät mitään vielä, ehkä..
 
Mulla on sopivasti eka neuvolalääkäri 19 päivä, joten siltä ajattelin kysellä vähän miten näihin supistuksiin pitäisi oikeen suhtautua. Kun näitä tulee nyt ihan päivittäin ja varsinkin kun vähänkin rasittuu, et pitääkö nyt ylämäkien kävely jättää kokonaan vai onko se hyöty suurempi kun haitta vai mitä tässä pitäisi tehdä, voin kerroilla sitten lääkärin neuvot tänne kun olen viisaampi:)
 
Edellisessä raskaudessa alkoi kipeät supistukset 3kk ennen laskettua ja silloin määräyksenä tulikin sairaslomaa loppuajalle. Eivät halunneet ottaa riskejä tms. Mut nyt ei vielä oo kipeitä vaan epämukavia niin ei tiiä..kerro zipa tosiaan mitä sulle sanottiin :)
 
Mulla tosiaan supistelee tosi paljon ja eilen tuli jokunen oikein napakka ja poltteli alaselässä oikein mojovasti. Tänään aamulla rajun oksentamisen päälle tuli sit osa limatulppaa pois ja käväsin päivystyksessä. Paikat edelleen ihan pehmeet ja kanava hiukan lyhentynyt. Lääkäri ilmoitti et mitään ei saa nyt enää nostella ja ei sais tehä mitään, mikä aiheuttaa supistuksia. Tarttee otta ihan iisisti.
 
Mun supistelut olivat tehneet sen että paikat pehmeenä. Edellisessä tämä tapahtui vasta rv 30 jälkeen.. ei kuulemma tarvi olla huolissaan siltikään, testataan nyt viikon sairaslomalla supisteleeko kotona ollessa vai ei. Eli tokkopa tässä tarvii ennenaikaista synnytystä alkaa pelkäämään. Vähentää vaan sellaisten asioiden tekemistä mistä tietää tulevan supistuksia.
 
Tutulta kuulostaa.

Mannikka, kiitos viikon takaisista kannustuksista, supistuksiksi tosiaan itsekin vasta oireeni silloin tunnistin. Mun tuntemukset olleet hyvin samantapaisia mitä Zipalla (ja teistä monella muullakin). Kävelyn tai ihan normaalin työpäivän jälkeen vatsa ihan pinkee ja särkevä. Niin epämukava olo, ettei esim kävelylle voi ajatella lähteä. Illat menneet siis levätessä. Tosi selkeitä aaltomaisia tuntemuksia ei ole ollut vaan enemmänkin kokonaisvaltainen inhottava / särkevä /kivistävä olo vatsassa/kohdun alueella sekä toisinaan selässä ja kyljissä. + lisäksi paikallisia vihlontoja ja muita inhoja vaihtelevia särkyjä, joihin heräilee myös yöllä.

Mannikan kannustuksesta tosiaan soitin viime viikolla neuvolan neuvontanumeroon, josta käskivät soittaa seuraavana aamuna lääkäriajan. Kun aamu klo 8 soitti, ajan sai samalle päivälle. Terveyskeskuslääkäri tutki paikat käsin ja totesi kiinteäksi ja kohdun kaulan suht pitkäksi sekä kuunteli sydänäänet. Määräsi kuitenkin viikon sairasloman, jotta vatsalla ois mahdollisuus rauhoittua. Sairasloman lisäperusteena oli myös se, että en voi töissä istua selkäni takia kovin pitkään ja siksi töissä jalkeillaolo on suht rankkaa kotioloon verrattuna, missä on mahd. vaakatasossa oloon tuntemusten mukaan.

Lepo on auttanut. Paitsi maanantaina kun menin käymään jo ennalta varatulla fyssarilla kaupungilla. Tästä neljän tunnin reissusta vatsa taas ärähti loppuillaksi ja yöksi. Ja pelästyttäen sen verran aikaisempaa kovempia kipuja ja vihlontoja sekä vähän aaltomaisiakin tuntemuksia, että varasin seuraavana aamuna taas lääkäriajan. Sama tilanne; paikat kiinteät. Sain kuitenkin lähetteen vielä lisäksi gynelle. Päivystävä gynegologi (kättärillä) ultrasi ja totesi hyvältä vaikuttavan. EI muutoksia ja vauva voi hyvin.

Näistä oloista nyt eri ihmisten ja lääkäreiden kanssa jutellessa on käynyt selväksi että näillä (nyt 19) viikoilla kova kasvu aiheuttaa toisinaan supistelujakson, joka rauhoittuu ajan myötä. Paljon on kertomuksia, joissa supisteluista huolimatta synnytys lopulta yliaikaisena jne. Samalla kuitenkin pidetään tärkeenä ottaa suht iisisti. Ettei tieten tahtoen aiheuta tosi kurjaa oloa. Mua lääkäri pyysi tulemaan ens viikolla uudestaan, jos töissä olo rasittaa liikaa niin jatketaan sairaslomaa.

Hoitosuositukseksi oon saanut tosiaan lepoa sekä supistellessa 1g panadolia, joka kuulemma saattaa lieventää supistelua kivun lisäksi. Myös syöminen ja juominen saattaa rentouttaa. Ja lämmin suihku tai lämpimät kauratyynyt. Hyvä vinkki on ollut myös tukivyö, joka rauhoittaa vatsan heiluntaa ja tärinää liikkuessa ja siten myös rasitusta. Anita -vyö (mm. Bebesistä) tuntuu auttavan ainakin mulla ja toivon että sen kanssa töihin paluu myös onnistuu. Gyne myös mainitsi, että vaikka lepo on hyvä, ei kannata jäädä täysin sänkyynkään makaamaan koska silloin kohtu saattaa tottua paikallaan oloon ja supistella aina pienemmästä rasituksesta.

Että näin täällä. Tsempit jokaiselle! :-)
 
Kuulostaa tutulta myös mun edellisestä raskaudesta. Varsinaiset kipeet supparit tuli kuitenkin vasta synnytyksessä (40+3), eikä kohdunsuulla tapahtunut muutoksia kuin vasta lopussa. Ei siis välttämättä mitään hätää vaikka tottakai omaa oloa pitää kuunnella ja hääräillä vain sen mitä pystyy ja jaksaa.
 
Takaisin
Top