Ennenaikaiset supistelut/harjoitussupistukset

Ei ole kivuliaita :) Mutta hieman inhottavaa, kun aina stressaan niiden aikana, onko kaikki hyvin. Verta ei ole ikinä tullut.
Mutta raskautta on kohta 20 viikkoa täynnä, niin huomaan, että nämä 'harjoitussupistukset' ovat muuttuneet pikkaisen voimakkaammiksi viimeaikoina. Ja kestää sen 4-5 minuuttia. Aikaisemmin kesti vähemmän.
Kai tämä stressaaminen on normaalia, varsinkin kun esikoista odottelen... Aina pelkää pahinta.
 
Mulla on vihdoin supistelut vähentyneet huomattavasti *kopkop*, kun olen tietoisesti alkanut olemaan kevyemmin enkä töissäkään enää nostele tai kurottele mitään yhtään raskaampaa :) Ne supistelut häiritsivät kyllä työhön keskittymistä, joten suosiolla otan iisimmin ja onneks mulla on niin ihanat työkaverit, et nekin ymmärtää :Heartred :)
 
Tilannehan täällä meni siihen, että työterveyslääkärin kanssa päädyttiin että työt loppuu tähän ja jään loppuajaksi kotiin :/ toisaalta olen totta kai todella helpottunut kun todnäk loppuu supistelut ja kivut tähän ja näin ollen ei tartte pelätä ennenaikaista synnytystä. Mutta onhan tää kamalaa kun yhtäkkiä ei olekkaan omia työhaasteita ja ammatillista identiteettiä. Miten sitä taas sopeutuu kotiäidin rooliin? Mistä sitä repii nyt niitä mun rakastamia haasteita ja mitä mä nyt organisoin ja Excel taulukoin? No joo..onhan tää jo kolmas kerta mulle kun jään kotiäidiksi ja aina aika menny nopeasti loppujen lopuksi. Muutoksen alkuvaihe taitaa vaan aina olla totaali kieltäytyminen ja kriisi :D onko muilla vastaavia fiiliksiä?
 
Mullakin on supistelut vähentyneet, en oo kyl tosin tehny pitkiä lenkkejä koiran kanssa, mut puutarhassa oon kuokkinut hiki hatussa ja se ei sit aiheuta suppareita:eek:
Mut hyvä näin:happy:
Mä pelästyin kans tossa viime viikolla kun jalat turpos ihan älyttömästi, et eikai tää nyt tuu olee tälläistä loppuun asti!? Koska muuten en kyllä töissä voi olla loppuun asti:nailbiting: ja stressaavinta tässä on viel se, et mulle ei oo viel ees palkattu sijaista! Kuka sen sit perehdyttää:sorry:...
Onneks jalat on nyt paremmat, puolikas päivä etänä kotona jalat kohti kattoa niin on pysynyt nesteet siellä missä pitääkin:)
 
Tänään on taas ollut oikein tosi paljon supisteleva päivä. Aamupäivällä supistukset tuli reilun tunnin ajan säännöllisesti 3 minuutin välein ja supistukset oli yhtä kipeitä, kuin millaisia on ollut kun aiemmat synnytykset on käynnistyneet. Ne lopulta rauhoittui kun vaan lepäs ja makas paikoillaan. Nyt onkin ollut noiden jäljiltä alavatsa todella kipeä ja samoin häpyluu. Nuo supistukset myös veti reisiin saakka, kuten on synnytyksessäkin vetäneet. Vielä olisi yksi viikko ja 2 päivää, että sikiö lasketaan viikkojen puolesta elinkelpoiseksi eli kesto on sillon 23+0, kunpa näitä viikkoja vielä kertyisi reippaasti lisää.
 
Mulla myös alkoi tänään illasta supistukset, jotka säteili ensimmäistä kertaa reisiin ja veti mahan ihan kivikovaksi. Alkoi ihan sängyssä maatessa, joten en nyt oikein ymmärrä. Tunnin kesti, mutta nyt alkaa helpottamaan. Mulla rv 22+6. Kyllä nää vaan aina säikäyttää.
 
Öö. Oiskohan mulla ollut tänään harkkasupistuksia?

Käveltiin kaupungille syömään aika pieni matka, ehkä kaksi kilometriä. Syömässä alkoi tuntua tosi ikävältä oikealla puolella vatsaa. Välillä luulin, että olo helpottuu, sitten kipu tuli takaisin. Tuntui, ettei omalla toiminnalla ollut siihen mitään vaikutusta. Tuntemus säteili oikeaan reiteen ja myös selkään, mutta meni sitten ohi. Yhteensä pientä kipuilua kesti ehkä 15 minuuttia. Ei se ollut mitään sietämätöntä, mutta käveleminen tuntui ikävältä, joten istuskeltiin kaupungilla hetki vielä syömisen jälkeenkin.

Koska olo oli yhtäkkiä aivan normaali, käytiin ruoan jälkeen vielä kaupassa, mutta päätettiin mennä bussilla kotiin, mitä me ei ikinä tehdä. Kotona menin sänkyyn makoilemaan ja välillä huomasin, että kohtu selvästi ikään kuin kiristyi ja koveni. Se meni aika nopeasti ohi, mutta alkoi pian uudestaan. Tällä kertaa en tuntenut minkäänlaisia kipuja.
 
Kyllä nuo kuulostavat supistuksilta. Myös issias saattaa aiheuttaa tuollaista säteilevää kipua.
 
Jes, mä saan fyssarilta lainaan tukivyön supistelujen vuoksi! Jospa vähän helpottais töissä seisomista ja koiran kanssa lenkkeilyä.
 
Tässä tarkemmin tutkailin tota paperia, jonka terkka mulle tulosti, ja ilmeisesti tuolta meidän apuvälinelainaamosta saa lainaan vain SI-tukivöitä. Onko SI-vyöstä mitään apua supisteluun? Kun lähinnähän on selkävaivoihin jne. tarkoitettu.
 
Si-tukivyö on tarkoitettu ristisuoliluunivelen löystymisen aiheuttamaan kipuun eli suomeskis symfuusi eli liitoskipuihin. Sillä ei kyl ole mitään tekemistä supistusten kanssa eikä oikeestaan varsinaisesti selkäkipujenkaan. Symfuusikivut voi säteillä selkäänkin päin, mutta ne johtuu lantiosta ja ei sen vuoksi ole selkäkipua :)

Supisteluun ei kyl auta oikein mikään, jotkut vaan on herkempiä supistelemaan. Parasta on välttää semmosta mikä niitä supistuksia aiheuttaa. Mulla on aikoinaan ollut käytössä myös tukivöitä jotka nosti vatsaa sillä ajatuksella et helpottas supistuksia yms, mutta kaikki vatsaa puristava aiheutti supistuksia vaan lisää ja selvästi häiritsi vauvaa.
 
Täytyypä siis varmaan soitella sille terkalle, että mitähän ihmettä. Oon kanssa huomannu, että nyt mun ihkauudet ja vieläpä reilun kokoisetkin äitiyshousut aiheuttaa ahdistusta ja supistelua :sad001
Sitähän tuo th:kin toitotti, että pitää sitten ottaa iisisti, mutta fakta on, että iisimmin ei voi ottaa, ellei jää töistä pois ja kotiin makaamaan.
 
Ja kyllähän tuo selkeesti on rasitus joka niitä aiheuttaa eli seisominen ja kävely ja ei siihen ole vyötä joka sen vaikutuksen veis pois. Mä oon tänään herännyt puol ysi ite ja 17 supistusta on tähän mennessä tullut :D yksikään ei ole kipeä, mutta koska mä en pysty tällä hetkellä liikkumaan lainkaan niin tulee huomattua hyvin...
 
Mulla alko illalla yhtä äkkiä alavatsa kipu. Ensin vähän kovempana sitten ns. jatkuvana. Kesti noin tunnin ennen kuin helpotti. Sen jälkeenkin vatsa edelleen tosi arka ja kipeä jos tekee jotain.
 
Mä en tiedä onko nää supistuksia, mutta nyt muutaman päivän ajan tuntunut että vatsa kovettuu iltasin tosi pitkäks aikaan ja tulee välillä menkkamaisia jomoja. Neuvolaan soittelin tänään eikä ne osannu sanoo siihen mitään? Muutenkin vatsa ollut tosi kipee viimeviikosta asti, kosketusarka molemmilta sivuilta alavatsalla ja sit kaverina järkyttävät liitoskivut. Hmph taidan marssia huomenna avoimeen neuvolaan.
 
Mulla myös nää supistukset tuntu alkuun kestävän todella pitkään, siis tuntui sellasilta kestosupistuksilta. Sitten kun tajusin, mistä on kyse ja ymmärsin rentouttaa itseni, niin kestosupparit loppui. Nyt on vaan näitä "tavallisia".
 
Mä oon nyt NKL:käyrillä ja odottelen kätilöä joka sit tarkistaa kohdunkaulan yms.. Herra päättää kokoaika karata käyriltä, mut sykkeet on ainakin tasaset ja hyvät kokoaika. Edelleen supistaa ja sano kätilö vatsaa tunnustellessa että selkeitä suppareita. Noo seuraillaan :)
 
Tsemppiä jennyhannele :)

Mulla on lähinnä satunnaisesti tullut harkkasuppareita. Kaipa se riittää kohdulle harjoitukseksi :grin
 
Kaikki näytti oikein hyvältä, kohdunsuu tiukasti kiinni eikä merkkejä avautumisesta. Nyt määrättiin täys liikuntakielto ja muutenkin pitäis ottaa iisisti. Esim siivoukset jättää miehelle.. Mitenhän mun perfektionistisuus kestää tän :D Varmaan huokailen niskantakana sit kokoaika... Vauvan arvioitu paino oli nyt 660g :Heartred
 
Mä olen ollut jo viikon sairaslomalla jatkuvien supistusten vuoksi ja tää tulee jatkumaan sitten viralliseen koulun lomaan asti. Vois jo sanoa, että kaikki arjen toiminnot aiheuttaa supistuksia: käveleminen, seisominen, istuminen, nälkä, täynnä oleva rakko, puristavat vaatteet, kevyen kassin kantaminen jne.. Voisin varmaan jatkaa loputtomiin. Välillä supistaa ihan levossakin. Kohdun tilanne ei ole kuitenkaan muuttunut ja hyvä näin. En saanut edes liikuntakieltoa, mutta rauhallisemmin aion tietysti ottaa ja välttää nostelua. Tsempit sinne muille samoista vaivoista kärsiville!
 
Takaisin
Top