Ennenaikaiset supistelut/harjoitussupistukset

Mulla on myös ruvennut tulemaan just teidänkin kuvailemia harkkasupistuksia jo viikon ajan päivittäin. Neuvolassa asiasta mainitsin ja lähettivät pissakokeisiin. En kuitenkaan itse usko tulehdukseen sillä tunnistan kyllä jos sellainen olisi. Voi tietty olla oireetonkin mutta en usko. Lupailivat neuvolalääkärin aikaistamista jos tulehdusta ei ole. Tuntuu kyllä että lääkäriaika tulisi silti liian myöhään. Ei kai auta muu kuin varailla itse lääkäriaika ens viikolle. Kohdunsuun tilanne nimittäin huolestuttaa.
 
Tänään oli sitten sellainen päivä, että supistukset olivat jatkuvasti päällä. Koko aamun iltapäivään asti koitin lepäillä, mutta mahan kiristävä ja paineen tunne ei hellittänyt. Soitin sitten päivystykseen ja mut pyydettiin tarkistukseen. Ainakin kolme tuntia siellä odottelin ja välissä tehtiin pissa ja verikokeita sekä lopuksi alatietutkimus. Siinä istuskellessa ja odottaessa supistukset tuntuivat vain pahenevan. Onneksi kohdun tilanne oli kuitenkin ennallaan ja ultralla katsottaessa kaikki pikkuisellakin hyvin. Neuvoksi sain vain jatkaa liikkumista ja elämää kuten ennenkin. Tietysti omien voimien mukaan, jos liikkuminen tuntuu pahalta niin sitten otetaan rauhallisemmin. Oli kyllä niin helpottavaa kuulla, että kaikki on niin kuin pitääkin ja supistukset ovat tosiaan vaan harjoitussuppareita.
 
NONNI! Nyt on neuvolalääkärillä käyty ja tarkistuksessa kaikki hyvin, ei pehmenemistä eikä kohdunsuusta menisi edes nuppineula, sanoi lääkäri:grin kuulemma harkkasupistukset johtuvat usein myös kohdun kasvusta, niitä ei tarvitse varoa ja välttämällä välttää että kävelyillä saa käydä edelleen ei haittaa vaikka vähän supistelisi, kunhan vähän rauhoittaa askelta jos kovasti alkaa kiristelemään ja kaikki hyvin jos eivät ole kivuliaita ja rauhoittuvat kuitenkin päivässä:)
Sanoi myös, että vaikka nyt supisteleekin herkästi niin se ei tarkoita sitä että se välttämättä jatkuisi koko raskauden ajan:)
 
Olipa hyviä uutisia teillä :) hieno juttu! Mulla on myös tää lepo auttanut asiaan, supistukset vähentyneet merkittävästi ja ihana tunne kun ei oo maha arka ja kipeä kokoajan! Jospa tää tästä meillä kaikilla helpottais.
 
ihan samaan malliin supistelee kuin aiemminkin, mutta kipeitä ei oo ollut yhtään :) Oon kovasti yrittäny pysyy aloillani mutta tällä luonteella sula mahdottomuus :) Kohdunsuulla vihloo edelleen jos on tullu tosi paljon suppareita. Ens viikon tiistaina tsekataan taas ultralla samalla kun on ru.
Se mikä on tosi positiivista on et liitoskivut ei oo enää jäätävät, mul on niiden osalta ollut jopa kivuttomia päiviä
 
Niiiin ja nyt on tullu sellanen ilmiö et vauva myllää niin paljon et seki alkaa supistaa :D ei oo heleppoo prkle
 
Kiva kuulla Odecca sinusta, kun minäkin ehdin jo miettiä, onko kaikki kunnossa, kun et ole ehtinyt kirjoittelemaan. Toivottavasti supistukset eivät ole aiheuttaneet muutoksia kohdunsuulla ja vauva saa rauhassa majailla mahassa.
 
mä käväsin yks päivä päivystyksessä ja sillon molemmat suut oli kiinni mutta kaula hiukan lyhentynyt, mutta sanovat että ei tartte olla huolissaan ainakaan vielä :)
 
Hienoa, että parempivointisia tilanteita teilläkin. Tai ettei ainakaan suurempaa huolta. Mullakin lepo auttoi ja nyt oon taas pystynyt töissäkin käymään. Tahtia on joutunut hidastamaan ja turhia rasituksia välttämään, mutta ihan selkeästi vointi on paljon parempi. Nyt rv 21+2. Rakenneultrakätilön mukaan eniten kasvusupistuksia on viikoilla 18-24, jonka jälkeen usein helpottavat.
Ehkäpä meillä kaikilla on tää vaihe meneillään ja tästä vatsat vielä rauhoittuu.
 
Kiitos SyksynValo tuosta kasvusupistusinfosta :) Toivon niin, et itsellänikin rauhoittuis sit parin kk:n sisään nämä... On niin kurja olla aina saikulla sen takia, et supistaa pirusti ja vaan lepo auttaa....:cool: Vaik sit tietty 30+ viikoilla viimestään tulee uudet vaivat, mitä ne sitten onkaan:wacky:
 
Mua jotenkin hämmentää se, kun en tiedä, miltä harjoitussupistukset tuntuu. Mulla on ajoittain ollut sellaista kohdun kireyttä ja paineen tunnetta, mikä voisi olla supistus, mutta tämä epämukava tunne onkin sitten jatkunut yhtäjaksoisesti monta tuntia peräkkäin, joten tuskin on supistuksia..? Ja näitä ollut sieltä rv 13 lähtien.
 
Mulla on myös ollut epävarmaa, mitkä tuntemuksista olleet supistelua ja mitkä muuta. Satunnaisesti tuossa aikaisemmin kohdun alueella on tuntunut aaltomaisesti edennyt vähän kouraiseva (muttei erit kipeä) tuntemus, jolla on selkeä alku ja loppu. Oletan, että ne nyt vähintään ovat olleet supistuksia. Myös odecca kuvaili, että supistukset tuntee erillisenä.

Näiden lisäksi mullakin on ollut suurempana harmina rasituksessa ja iltaa kohden voimistuva yleinen koko vatsan paineentunne, palloksi kovettuminen ja kivistys kohdun ja selän alueella, jota saattaa jatkua monta tuntia. Lopulta kävelemään pääsee enää hissutellen ja yleisesti kelju olo helpottaa levossa vähän ja aamuksi selkeämmin. Tämän yleisjännityksen olen kuullut liittyvän (ja itsekin tulkinnut) supisteluun liittyväksi. Tai ainakin joksikin sellaiseksi, jonka myötä on rasitusta syytä vähentää ja pyrkiä lepäämään. Erityisen huolissaan pingottumisesta ei käsittääkseni tarvitse olla, mutta jo ihan oman olonkin vuoksi lepo on usein iltaisin ainoa vaihtoehto. Myös nuo selkeimmät supistelutuntemukset ovat mulla olleet hetkissä, jolloin vatsa on ollut ensin jo valmiiksi jännittynyt ja kivistävä yleisesti.

Nyt pari viikkoa vatsa on ollut vähän rauhallisempi, mutta vieläkin mahd. rauhallisesti saa ottaa. Nyt mielessä on luottamus, että kaikki on ihan ok, eikä oireista oo raskaudelle haittaa. Hyvä silti tuntemuksia kunnioittaa ja oman olon takia silti toivoo, että jännittymisherkkyys tässä vielä muutamaksi kuukaudeksi lievenisi. Olis ihana päästä ulkoilemaan ja vaikka kävelemään työmatkoja taas.
 
Mä heräsin yks aamu ja kokeilin vatsaa ja se oli ihan kova, minkäänlaista kipua siis ei ollut, vatsa oli vaan kova ehkä 2min, oisko nää sit ollu niitä harkkasuppareita?
 
Harkkasupistuksia ne taitaapi olla. Käsittääkseni ihan normaalia, että niitä tulee :)
Onko kellään kokemuksia etisestä istukasta?Tuliko jotain erityisohjeita silloin?
Mulla todettiin eilen rakenneltrassa sellainen. Nyt vaan jännittää entistä enemmän nämä supistelut :/ työt kun aiheuttaa aika napakoita sellaisia..
 
Mulla todettiin nyt rakenneultrassa etinen istukka. Lääkäri sano ettei peitä koko kohdunsuuta ja olettaa sen siirtyvän kohdun kasvun myötä. Jos ei siirry tarpeeks niin tehdään sektio. Sitä seurataan ultran kanssa samalla kun tehdään noita muita seurantoja. Mulla on muutenkin ylimääräsiä ultria niin menee siin samalla :)
Jos tulee verenvuotoja niin sit näytille, saattaa kuulemma hiukan vuotaa jos kovasti alkaa kohtu kasvamaan.
Mä olen tosi supistusherkkä ja ei mulle ainakaan sanottu mitään et niistä tuossa haittaa ois. Mainitsi et vaan tuo vuoto asia on semmonen mistä näytille.
 
Mä sain tänään vihdoin jonkun neuvolasta kiinni, ja mulle sanottiin, että nää harjotussupistukset on ihan normaaleja, jos on kivuttomia, eikä ole muita tulehdusoireita. Minua eivät siis ohjanneet lääkärin pakeille, vaikka supistuksia ollut todella paljon viime päivinä. Oma tilanne on onneksi vähän helpottanut, kun tajusin mistä on kyse, ja osaan toimia sen mukaan, eli yrittää istahtaa hetkeksi alas kun siltä tuntuu. Tämän myötä on toistaiseksi loppunut ne toista tuntia kestävät kestojännitystilat.

Ja mullekin tosiaan sanottiin, että on varsin tyypillistä, että alkavat näillä viikoilla, kun kohtukin alkaa kasvaa vauhdilla.
 
Onko kenelläkään muulla supistuksia seksin jälkeen? Mulla aina muuttuu vatsa kivikovaks seksin jälkeen, pitäiskö huolestuu? Se loppuu yleensä 5 min jälkeen.
 
Eiköhän tuokin ole ihan normaalia, rasituksesta johtuvaa, jollei ole kivuliaita?
 
Takaisin
Top