Endometrioosi ja raskaustoiveet

Enni mä suosittelen jo puolen vuoden jälkeen soittelee aikaa ainaki ultraan, voivat toki julkisella olla nihkeitä kun ei diagnoosia ole :/ Mutta jos kivut tulee niin nopeesti takas, niin siinähän on jo tarpeeksi syytä tutkimukselle.

En tiedä miten muualla menee, mutta mä varasin terveyskeskukseen lääkärille ajan, täällä jos lapsettomuudesta kyse niin pääsee lääkärille joka myös pätevä ultraamaan ja hän sit teki lähetteen Oysiin, kun meidän pikkukaupungissa ei tehdä mitään nuita lapsettomuuteen liittyviä juttuja.

Yleensä endon hoidossa pillereitä syödään putkeen, tavoitteena siis vuodottomuus. Luulen, ettei sillä lääkärillä oo kauheesti ollu tietoa endosta. Tosi paljo kuulee gyneistä, jotka ihan ulalla koko sairaudesta :mad:
 
Triana, Aijaaaa! Minä oon sit ollu aika pihalla näissä asioissa! Pitää yrittää ottaa lisää selvää jostain. Mistä tai miten sen diagnoosin voi sitten saada? Vai onko se mahdollista vasta sitten jos ei toistakaan lasta ala kuulua..oon just ton takia nykyään käymättä lääkärissä, kun yksityisille ei oo varaa ja tkhon ei saa ees aikaa tai vähätellään vaan eikä ees tutkita.
 
Enni kannattaa käydä Endometrioosiyhdistyksen nettisivuilla, siellä paljon hyvää ja nimenomaan oikeaa tietoa! :) Mä sain diagnoosin ivf-hoidon follikkeliultrassa kun oli niin selkee ja iso endometriooma munasarjassa. Jotku saa magneettitutkimuksen perusteella ja jotku vasta sit tähystysleikkauksessa.. Ja sitten osa saa ihan pelkästään oireiden perusteella. Diagnosointiviive Suomessa on jopa 6-9v, joten sen kans saa moni taistella. Tämä on niin huonosti tunnettu ja alidiagnosoitu sairaus..

Jos sulla nyt pillereillä kivut pysyy poissa niin endokin luultavasti pysyy kurissa, ymmärrän kyllä ettei se paljoo lohduta kun joutuu epätietoisuudessa elämään :dontknow Mä kävin myös ennen lapsettomuustutkimuksiin menoa yksityisellä gynelöä ja hänen lähettämänä Oysissa naistentautien polilla kipujen takia, mutta en saanu apua sillon ku ultrassa ei näkyny mitään.
 
Okei, täytyypä käydä! Eli siis voiko sellainen naistentautien lääkäri, gyne tai muu eikoislääkäri antaa sen diagnoosin pelkkien oireiden perusteella? Jos ei siis halua lähettää mihinkään tutkimuksiin. Ajattelin vain, olisko järkevää soittaa tälle lääkörille missä kävin, että ois valmiina jo se diagnoosi paperilla..
 
Triana, katoppa oli painovirhepaholainen sujahtanut ekaan postiin. Siis tammikuussa 2018 on aloitettu yrittäminen ja tosiaan nyt varasin shvon:n että pääsis asiassa ehkä eteenpäin. Kun olen lukenut, että endopotilailla kannattaa oottaa se 6kk ja sitten hakeutua tutkimuksiin. Niin nut alkaa olla se 6kk. Ja nyt tässä kierrossa tapahtuu kummia, mutta olen tehnyt 7 (!) raskaustestiä virtsasta viimeisen puolentoista viikon aikana ja kaikki selkeitä negoja.

Enni, ite varaisin aikaa sellaselle naistentautie erikoislääkärille/gynelle, jolla endo kuuluu erikoisosaamisiin.
 
Enni joo diagnoosin voi saada myös oireiden perusteella, mutta tuntuu olevan aika harvinaista :bored: Mä kans suosittelen varaamaan ajan jollekin, joka perehtyny endoon, se vaan on sit usein helpompaa yksityisellä kuin julkisella.

Uutukainen okei, kyllä mä sinuna vaatisin jo jotain tutkimista, kun endoa on aiemmin epäilty. Toivottavasti yhä useampi endoa sairastava pääsis ajoissa tutkimuksiin ja hoitoihin, eikä kävis niinku mulle, että oikeen pitkän kaavan kautta :sad001
 
Joo, kiitti vaan kaikista neuvoista! Ja kertokaa toki lisää jos mitä tulee mieleen. Toivottavasti sais sen diagnoosin, niin helpottais jatkoa. Ei oo vielä tietoa, milloin alkais uus yritys.
 
Uutukainen okei, kyllä mä sinuna vaatisin jo jotain tutkimista, kun endoa on aiemmin epäilty. Toivottavasti yhä useampi endoa sairastava pääsis ajoissa tutkimuksiin ja hoitoihin, eikä kävis niinku mulle, että oikeen pitkän kaavan kautta :sad001
Juu, eilen kun juteltiin miehen kanssa niin hän oli siinä luulossa et tätä mun endoa on jotenkin seurattu tässä vuosien varrella. Haha! Ei todella. Qlairat auttoi kipu- ja vuoto-oireistoon, niin KUKAAN lääkäri ei tässä vuosien varrella ole ottanut koppia tästä, vaikka joka kerta olen perussairaudeksi tämän maininnut. No silloin ei lasta vielä yritettykään, mut yritys olisi päällänsä.
Ja ku mulla ei tosiaan ole muita tutkimuksia alla kuin se 2013 tehty ultraääni... :sorry:
 
Uutukainen, Etkö vois soittaa ja vaatia uuden ultran ja jos ei näy siinä, niin sen magneetin? On epäily endosta ja lääkkeetkin oli käytössä. Teillä vielä yrityskin päällä, niin pääsee leviämään. Jos saat asiaan selvyyttä niin kerro!
 
Enni, varasin sairaanhoitajalle vastaanottoajan ensi viikolle. Josko sitä kautta saisi vastaanoton lääkärille ja vaikka lähetteet verikokeisiin.
 
Mua on nyt ahdistanut viimeiset kaks päivää ihan riittävästi. Mä haluaisin koko ajan vaan itkeä ja maata sängyssä. Ollaan miehen vanhemmilla kylässä huomiseen asti ja täällä on pakko yrittää edes esittää pirteää ja iloista ja hymyillä. Niin. Vitun. Tuskaa.
Me ei olla mistään näistä puhuttu kenellekään, mies jo tossa ehdotti et jos kertoisin appivanhemmille niin mun olo vois helpottua. Mut en tahdo puhua näistä niille. Kun ei mun omakaan perhe tiedä. Niin en kyllä puhu appivanhemmillenikaan.

Perseestä, että ainut perheenjäsen, jonka kanssa asiasta vois keskustella ja saada vertaistukea, on kuollut ja kuopattu...
 
No täällä voit ainakin puhua. Ja täällä ymmärretään. Ei mekään kerrottu yrityksestä kellekkään, ei minusta ollut ees vaihtoehtoja. En koe ketään niin läheiseksi, että haluaisin tällaisia kertoa. Vanhemmat ihmiset varsinkin on kovia kyselemään vauvojen perään ja muutenkin puhuvat aivan kuin kaikki olisi itsestäänselvää. Ois niin monesti tehnyt mieli kertoa totuus, ihan vaan jottei kenenkään toisen mieltä pahottaisi kysymyksillään. Pahimpia on ne muka vitseiksi naamioidut jutut, jotka ei naurata ketään muuta kuin kysyjää. Mutta ei se helpota, nyt kysellään jokos toinen on tulossa, millon, ootteko aatellu TEHDÄ kaverin, eikös ois jo aika kun eka kävelee jne jne.
 
Mulla on myös endo. Ennen esikoisen yritystä söin 15 vuotta E-pillereitä. Ne kun jätin pois niin alkoi samat vaivat kun jo nuoruudessa. Hirveitä kuukautiskipuja. Tuntuu peräsuolessakin kipua kun kuukautiset alkaa. Oviskivut kauheat. Esikoista yritettäessä kävin yksityisellä jossa todettiin toisen munasarjat liimaantuneen kohtuun kiinni. Tulin raskaaksi puolen vuoden yrityksen jälkeen. Esikoisen synnytys päättyi kiireelliseen sektioon ja siinä samalla ovat nähneet munasarjan pinnalla endoa.
Seuraavat raskaudet saivat kuitenkin alkunsa muutamassa kierrossa. Yksi tuulimuna ollut.
Endo on siitä ihmeellinen, että se voi vähäisenäkin aiheuttaa lapsettomuutta ja jollakin voi olla sitä kasvua paljon ja silti tulee raskaaksi. Toivoa siis on. Mä menen ensi maanantaina gynelle anelemaan takaisin pillerit juuri sen takia että endo pysyisi kurissa. Mun vauva täyttää 10kk ihan kohta ja kolmas ei ole tervetullut vielä ja saa nähdä tuleeko kolmatta enää. Mutta varmuuden vuoksi haluan pitää endon kurissa. Se on sitten eri asia saanko niitä pillereitä kun ikää kohta 35 ja aurallinen migreeni. Tähän asti syönyt lääkärin luvalla kun migreeniä ei ole ollut usein.
 
Kiitos Enni. Tuntuu vaan jotenkin niin avuttomalta ja toivottomalta. Kun mä en jaksa niitä ainaisia kyselyjä ja uteluita ja muuta vastaavaa. Isäni kysyy joka kerta soittaessaan, et olenko jo raskaana. Ja sittenkun avauduin siitä sisarelleni, miten paljon se ärsyttää, niin hän oli vaan sitä mieltä että se vitsailee. Ymmärtämättä yhtään miten paljon muhun sattuu. Ja miten voisikaan, kun en ole kertonut.
En vaan koe, että haluaisin keskustella tästä kenenkään kanssa ennen kuin me saadaan lääkäriltä selvyys tähän tilanteeseen. Enkä mä sillonkaan halua sääliä keneltäkään. Haluan, et kaikki pitää mölyt mahassaan ja ymmärtää sen, että hoputtamalla tää asia ei etene mihinkään.

Rankinta tässä on yrittää esittää iloista, mutta siinäkään en ole täysin ehkä onnistunut. Eikä mun varmaan edes tarvisi.
Tänäänkin meinasin purskahtaa itkuun, kun mies sanoi näyttävän kivalta, kun työnsin sukulaispoikaa rattaissa... näki varmaan ilmeestä, että kohta pääsee itku.

Ja tervetuloa joukkoon, Herttarouva. Toivottavasti saat jonkun tolkun oireisiisi. Aurallinen migreeni on ongelmallinen pillereitä ajatellen, mutta jospa löytyisi jokin toinen toimiva väylä oireettomuuteen.
 
Uutukainen, Voisitko vaan sanoa jotenkin, että kerrot sitten kun on jotain kerrottavaa? Tai jotenkin tolla tyylillä, ettei tarvitse kertoa mitään mutta kyselyt loppuu.. Minulla oli yksi ärsyttävin sukulainen joka kyseli jatkuvasti, sanoin suoraan että asia ei kuulu sinulle.
 
Olen isälleni useasti todennut vastaavanlaista, ei ole nyt pitkään aikaan kysellyt. Onneksi tää visiittikin alkaa olemaan loppusuoralla, ni ei tarvi enää esittää.
 
Jes hyvä! Nyt sen on selvittävä vihdoin. Täällä taas mahaa ja lantion aluetta särkeny pari kolme päivää, mikähän nyt särkee. Ärsyttävää, kun 2/3 kuukaudesta särkee, koskee tai jomottaa ihan ku alkais menkat tai tulis joku mahatauti.
 
Uutukainen jes! :) Toivottavasti on hyvä lääkäri, joka kuuntelee ja ottaa tosissaan.

Enni kuulostaapa tutulta :sour: Monesti mietin, että miten paljo energisempi ja ilosempi sitä ois, jos ei lähes aina kävis kipeää johonki..
 
Tiiättekö, lyön päätä seinään täällä.

Mulla siis oli tossa kuun vaihteessa se kuusi päivää ihan ihmeellistä tiputteluvuotoa, jota ei menkoiksi voi sanoa. Toissapäivänä illalla tuli ovulaatiolimaksi tulkitsemani vuoto. NYT aamulla nännit kosketusarat ja kipeät. Täsmälleen samalla tavoin, kuin tammikuussa plussauksen aikoihin vaikka se menikin kesken.

Ja mulla on tiistaina se lääkäri.
Tää on just niin tätä. Jos se vuoto ei ollu menkat vaan jotain muuta ni kp47 tänään. Jos se vuoto oli tähänastisen kuukautishistoriani oudoimmat menkat ni kp17 ja limojen perusteella ovis kp14-15...

Että mene ja tiedä. :rolleyes:
 
Takaisin
Top