Endometrioosi ja raskaustoiveet

Suuret pahoittelut Nua teidän menetykseen :'( ei tuollaista tuskaa voi edes kuvitella. Mutta mukava kuulla, että sinulla raskaus hoiti endoa pois väliaikaisesti. Toivotaan teille pikaista uutta plussaa ja onnistunutta raskautta :Heartred
 
Nua, osanotot teidän menetykseen :sad001
Toivotaan pian uutta raskautta teille:Heartred
Hyvä kuulla kipujen helpottaneen raskauden myötä. Mulla on leikkauksen jälkeen ollut just satunnaisia kipuja ja menkka kivut on olleet kovemmat, mutta lääkäri tänään sanoi että se voi vaan olla kun paikat on vasta leikattu ja lähtee siitä sitten helpottumaan.
Voimia!:Heartred
 
Nua, osanotot :sad001

Mulla on endo diagnosoitu melkein 10v sitten, mulla se löytyi yllättäen, vaikka menkkakipuja oli aina ollutkin, mutta ei koskaan niin kipeitä että olisi tarvinnut kipulääkkeitä syödä. Kaksi kertaa on tehty laparoskopia, viimeisin v. 2008. Mulla siis on ollut ilmeisen lievä endo. Ei muita oireita kuin menkkakipuja, ja nekin pysyi Yasminelleilla kurissa.

Viime syksynä jätin pillerit pois, toiveena raskaus. Pari kuukautta meni, kunnes tein plussatestin. Raskaus meni hyvin, tosin vauva syntyi keskosena, syytä ennenaikaisuuteen ei löydetty. Synnytyksen jälkeen olen syönyt minipillereitä, niiden jälkeen on tarkoitus palata yhdistelmäpillereihin. Olen jännittänyt miten endo pysyy kurissa näillä minipillereillä, en oikein luota niiden tehoon.. Niiden kanssa on ärsyttäviä välivuotoja vähän väliä.

Tsemppiä kaikille endottarille! Ei se endo välttämättä ole este raskaudelle, tsemppiä siis kaikille yrittäjille :)
 
Olen uusi täällä palstalla ja tämä keksustelu osui silmiini.
Ensimmäiseksi haluan ottaa osaa Nuan menetykseen ❤ ja toivottaa kaikkea hyvää jatkoon!

Tämä endometrioosi asia on ollut elämässäni n. 10 vuotta. Olin aina kärsinyt kivuliaista kuukautisista, välillä kivut olivat niin kovat, että meinasi taju lähteä. Aloitin kuitenkin 16 vuotiaana e-pillerit ja kivut helpottuivat, eivät kuitenkaan kokonaan poistuneet. Kun sitten vuoden päästä hakeuduin lääkäriin yhdyntäkipujen vuoksi, gyne teki sisätutkimuksen, joka tuntui kuin puukolla olisi kohtua pistelty, ihan vedet tuli silmiin! Tällöin sain kuulla endometrioosista ja siitä, että hyvin todennäköisesti sitä sairastan. Aloin syömään e pillereitä 3-6 laattaa putkeen ja kivut pikkuhiljaa katosivat. Olen käyttänyt hormonaalista ehkäisyä nyt n. 10 vuoden ajan, tällä hetkellä ehkäisykapseli käytössä migreenin takia. Kipuja minulla ei oikeastaan ole ollut tämän 10 vuoden aikana juuri lainkaan. Menkkojen alkamisen tunnen kyllä alavatsassa, mutta kivuksi sitä en voi sanoa.

Nyt kun ehkäisykapseli kesällä poistetaan, on tarkoituksena yrittää saada raskaus alkavaksi. Pelottaa vaan toden teolla, mitä tuhoa endo on mahdollisesti aiheuttanut näin pitkän ajan sisällä. Vaikka minulla ei kipuja olekaan, onko se mahdollisesti voinut tehdä niin pahoja tuhoja, etten koskaan saakaan lapsia. Kysymys askarruttaa eniten siksi, koska diagnoosistani on niin kauan aikaa. minulle ei ole koskaan tehty mitään toimenpiteitä endon suhteen, hormonihoito on riittänyt.

Onko muita joilla on diagnoosi ollut näinkin pitkään ennen raskauden yrittämistä?
 
Belta, kaikilla endo ei ehkäise raskautumista. Riippuu vähän siitä missä sitä on, kuinka vaikea endo on kyseessä ja vähän tuuristakin on kiinni. Sulla on endo ollut hallinnassa vuosia ehkäisyn avulla, joten uskon että raskaudut kyllä :) mutta jos puolen vuoden sisällä ei tapahdu mitään ja etenkin jos endo-oireet käy pahaksi niin hakeutuisin jo siinä vaiheessa hakemaan apuja raskautumiseen.

Mulla oli yli 10 vuotta hormonaalinen ehkäisy käytössä ennen kuin se jätettiin pois ja alettiin yrittämään raskautta. Teininä ei ollut mitään endon oireita vaan ne alkoivat vasta nyt kun ehkäisy jäi pois. Luultavasti endo on saanut nyt jyllätä tämän 1,5 vuoden yritysajan. Mulla on pesäke ainakin vasemmassa munasarjassa ja se saattaa vaikuttaa ovulaatioon ja munasoluihin. Siihen sain avuksi letrozol-lääkityksen, jolla mennään kesään asti. Jos siihen mennessä plussaa ei näy niin seuraava askel on ivf.
 
Kiitos vastauksestasi Larissa! ☺ millaisia oireita sinulla endo aiheuttaa?

Saa nähdä, miten nopeasti tai voimakkaana endo oireet alkavat kun kapselin poistatan. Minut on ultrattu kolme kertaa tässä muutaman vuoden sisällä, niissä ei mitään poikkeavaa ole ollut mutta eihän endo käsittääkseni ultrassa näykään. Mietin vaan kun minulle ei koskaan ole tehty laparoskopiaa, että onko se kovin tavallistakin ettei sitä tehdä? Vai millä perusteilla siihen toimenpiteeseen sitten ryhdytään?
 
Mulla alkoi endo oireilemaan viime lokakuusta lähtien kipuna vasemmalla alavatsassa. Ensin sitä oli vain menkkojen aikaan, sitten menkoista ovulaatioon ja nykyään lähes päivittäin. Tammikuussa löytyi ultratessa kananmunan kokoinen endometriooma vasemmasta munasarjasta ja se siis kipuilee. Kipu on aika häiritsevää ja pahimmillaan öisin eli yöunet menee :/ Lapsitoiveen takia en saa syödä tulehduskipulääkkeitä ja panadol ei auta tarpeeksi. Joskus on kipua myös pissatessa ja menkkojen aikaan kakkosella käydessä eli endoa on varmaan myös suoliston ja virtsarakon pinnalla. Ai niin, ja koko yritysajan on ongelmana ollut tiputteluvuoto kierron lopussa, joka johtuu varmasti endosta. Sen takia alun perin lähdin tutkimuksiin.

Toivottavasti sulla ei iske pahat oireet heti päälle! Itsehän ehdin olla yli vuoden ilman hormonaalisia ehkäisyä kunnes nuo kivut alkoi. Ja siis ultrattiin useaan otteeseen tässä vuoden sisällä, mutta vasta nyt näkyi tuo pesäke munasarjassa. Olen nyt yrittänyt ruokavalion avulla vähentää oireita ja kyllä sillä jotain vaikutusta on, jos vain malttaisi olla tarpeeksi tarkka syömisissä :)
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja tuosta laparoskopiasta. Mulle sitä ei myöskään olla nyt tekemässä. Kun endoa on munasarjassa ja on toive raskaudesta niin lapassa saattaisi lähteä kuulemma osa munasarjasta, joka taas ei olisi hyvä juttu. Jos on toive raskaudesta niin raskaus olisi se paras keino hoitaa endoa. Kai se lapan tarve riippuu siitä missä endoa on, onko toiveet raskautua ja kuinka vaikea endo on. Joskus siitä on hyötyä raskautumisessa, mun tapauksessa ehkä haittaa kun endo on munasarjassa.
 
Tsemppiä sinulle kipujen kanssa ja onnea yritykseen! ☺ olen lukenut, että greipinsiemenöljystä voisi olla apua endoon, koska vähentää tulehdusta. Sitäkin kannattaa kokeilla
 
Olen ihmeissäni miten erilaista tietoa eri sivustoilla endosta ja lapsettomuudesta löytyy. Jostain löysin että lievää endometrioosia sairastavan mahdollisuudet tulla luonnollisesti raskaaksi on vain 2%(kun terveellä kyseinen prosentti on n. 20%). Ja sitten taas jossain sanotaan että "vain" n.20-30% tarvitsee hedelmöityshoitoja. Tuo 2% tuntuu niin pieneltä! Voiko se tosissaan olla totta. Onko kenellekkään lääkäri koskaan maininnut millaiset mahdollisuudet todellisuudessa on tulla raskaaksi ilman hoitoja?
 
Itse sain diagnoosin 2012 tähystysleikkauksen yhteydessä, kipuja oli kerennyt olla jo useamman vuoden ennen sitä. Ultrassa vaan ei ikinä näkynyt mitään, endo oli pientä ja pistemäistä. Sitä poltettiin oikeasta munasarjasta ja kohdun takaseinämästä, kaikkea ei saatu poistettua.

Kaksi vuotta ehdittiin luomuna yrittää raskautumista ennenku tärppäs, ilman ehkäisyä menkka-, yhdyntä- ja tärinäkivut oli todella pahoja.

Nyt vkolla 11 raskaus, on ollut päivittäistä vihlontaa ja välillä pientä vuotoakin. Epäilen että endosta johtuu, mutta ar-ultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin. Iso pelko on keskenmenosta, kun ei tiedä miten endo on vuosien aikana levinnyt. Eikä kyllä tunnu siltä että raskaus helpottaisi endon oireita.
 
Belta, mulle ei ole polilla kerrottu että millaiset todennäköisyydet on raskautua endon kanssa. Luomuna varmaan aika pienet kun ei ole 1,5 vuoden aikana tapahtunut mitään... Letrozol on nyt käytössä ja joltain sivustolta kuin että ovulaation induktio (esim Letrozolilla) parantaa raskautumisen mahiksia endon kanssa 6-kertaiseksi. Eli jos meillä olisi luomuna 3% mahikset niin letrojen kanssa se olisi jo 18% eli aika lähellä "normaalia" yrittäjää jolla ei ole endoa.

Alien, toivotaan että raskaus sujuu hyvin loppuun asti :Heartred kurjaa jos endosta on haittaa raskaanakin :/

Itse aloittelen täällä nyt endoa hoitavaa ruokavaliota jos sillä saisi vähän kipuja kuriin. Alkuun nyt kofeiini, vehnä, soija ja sokeri täysin pois. Eipä tästä voi haittaakaan olla :) ja ei tiedä vaikka auttaisi raskautumaan :)
 
Mulla todettiin endoepäily 2014 syksyllä, mutta sanoivat että "ainut hoitokeino" on e-pillerit. Ei ole siis tutkittu sisäkautta, eikä juuri näkyvää ole, mutta kipujen takia epäily. Ennen kuin aloitin e-pillerit 15 vuotiaana olin muutaman kerran ensiavussa menkkakipujen takia, joka ei nyt ihan normaalia ole. Silloin ei sanottu / tiedetty sanoa endoepäilystä mitään, mutta pillerit kyllä määrättiin.

Nyt oon ollut ilman pillereitä 12/15 asti, ja pelottaa kanssa jos se endo siellä on ja alkaa villiintymään. Tulin heti raskaaksi, mutta se meni kesken. Pelottaa että se oli nyt siinä. Mutta tää keskustelu kyllä loi toivoa!

Larissa muuten, kiinnostaa, oliko tuosta ruokavaliosta kipuihin apua? Kuinka kauan jatkoit / jatkatko vielä?
 
Mulla todettiin endoepäily 2014 syksyllä, mutta sanoivat että "ainut hoitokeino" on e-pillerit. Ei ole siis tutkittu sisäkautta, eikä juuri näkyvää ole, mutta kipujen takia epäily. Ennen kuin aloitin e-pillerit 15 vuotiaana olin muutaman kerran ensiavussa menkkakipujen takia, joka ei nyt ihan normaalia ole. Silloin ei sanottu / tiedetty sanoa endoepäilystä mitään, mutta pillerit kyllä määrättiin.

Nyt oon ollut ilman pillereitä 12/15 asti, ja pelottaa kanssa jos se endo siellä on ja alkaa villiintymään. Tulin heti raskaaksi, mutta se meni kesken. Pelottaa että se oli nyt siinä. Mutta tää keskustelu kyllä loi toivoa!

Larissa muuten, kiinnostaa, oliko tuosta ruokavaliosta kipuihin apua? Kuinka kauan jatkoit / jatkatko vielä?


Huutelen täältä, vaikka asia ei koske mua, mutta äidilläni on endo ja hän alko "hoitamaan" sitä ruokavalion muutoksella ja hällä se autto! Kertonut että olo on ihan eri ja kivut ei ole niin kovat ku aikasemmin. :)
 
Tiiamariia, ruokavaliosta on ollut mulle ISO apu kipuihin! Ilman sitä mulla on kipuja läpi kierron ja särkylääkkeitä menee maksimi määrät. Ruokavalion kanssa ei ole endokipuja ja menkkakivut on normaalilla tasolla :O eli mulle ainakin toimii! :) Kannattaa kokeilla, ei siinä mitään häviäkään :) jatkan edelleen ruokavaliolla, välillä tulee lipsuttua, mutta pienet hairahdukset eivät ole tuoneet kipuja takaisin. Pääosin pysyn viljaton-sokeriton-soijaton ruokavaliossa :) kofeiinia kestää kunhan ei vedä överiksi. Ja jos päätät kokeilla ruokavaliota niin kannattaa vetää aluksi useampi viikko ihan nollalinjalla (eli lukea tuoteselosteet että ei ole lisättyä sokeria, vehnää yms). Mulle pelkkä vähentäminen ei auttanut. Jos haluat vielä jotain aiheesta jutella niin laita vaikka yksärillä viestiä :)

Meillä on nyt takana eka ivf. Ei mennyt putkeen vaan oli monta mutkaa matkassa, mutta saatiin 3 alkiota pakkaseen odottelemaan elokuun siirtoa :) tuoresiirtoon ei päästy vuodon takia. Huomenna menen laitattamaan vielä zoladex-kapselin, joka vaikuttaa 4-5 vk ja hillitsee endoa kesän ajan.

Tsemppiä kaikille endon ja lapsettomuuden kanssa painiville!
 
Muokattu viimeksi:
Joo mulla alkoi viime kierrossa ainakin 2 viikkoa putkeen kestävät kivut, epäilin raskautta tietysti taas mutta veikkaan että enemmän endon kannalla.. pitää yrittää kokeilla. Sokerittomuus, liekö mahdottomuus itelle... :D
 
Heippa! Tulinpa kertomaan tarinaani tuolta lokakuu2016 porukasta, kun huomasin tämän taas aktivoituneen. Minulle sanottiin melkein 20-vuotta sitten että vain ihmeellä tulisin raskaaksi endometrioosin vuoksi. Meilläpä ei sitten 15 vuoteen ole ollut mitään ehkäisyä käytössä, koska migreenini vuoksi en voi syödä pillereitäkään. Hoitonakin endoon siis vain kipulääkkeet. Laparoskopiaa ei koskaan tehty, koska olimme asennoituneet siihen, että elämme lapsettomana parina. Monta puhjennutta kystaa, lukemattomia määriä sairaslomaa ja tajunnan vieneitä kipukohtauksia myöhemmin 2012 joulukuussa huomasin odottavani vauvaa. Mitään muuta selitystä asiaan ei löydetty lääkärinkään kanssa kuin ikäni ja antibioottikuuri. Osa naisista on hedelmällisimmillään vasta yli 30-vuotiaina kuulemma. Minulla oli pitkittynyt flunssa syksyllä 2012 ja söin juuri ennen raskautumistani vahvan antibiootin, mikä sattaa muuttaa hormonitasoja. Endokivut jäivät synnärille 2013 pitkäksi aikaa. Raskaus pysäytti endon etenemisen lähes kahdeksi vuodeksi. Vaikka menkat alkoivat uudelleen vielä tyttöä imettäessäni, kivut olivat tiessään. Kun tyty oli noin kaksi, kivut palasivat ja kaksi kystan puhkeamisesta johtuvaa "kipukohtausta" minulla oli. Koska raskautuminen viimeksi oli mysteeri, luulimme lapsilukumme olevan yksi. Tammikuussa tänä vuonna kuitenkin huomasin kolme päivää kivuliaasta oviksesta vuotoa, joka loppui päivässä ja osoittautui kahta viikkoa myöhemmin kiinnittymisvuodoksi. Testi oli selvä plussa ja nyt mennään rv 25+3. Raskautumista edelsi 10 viikon ruokavalio ja kuntokuuri, muuta taikatemppua ei tehty, joten ehkäpäs ruokavalio vaikutti hormonikiertoon tai "paikkojen" happamuuteen. Toivoa on, uskokaa pois! Entisestä lapsettomasta voi tulla kahden lapsen äiti. Ensin sopeuduttiin ajatukseen elämästä kahden, nyt mietitäänkin miten varmistamme pojan syntymän jälkeen perheemme jäävän nelihenkiseksi . Kolmatta lasta ei enää 35-vuotias varmasti jaksaisi.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksestasi Larissa! ☺ millaisia oireita sinulla endo aiheuttaa?

Saa nähdä, miten nopeasti tai voimakkaana endo oireet alkavat kun kapselin poistatan. Minut on ultrattu kolme kertaa tässä muutaman vuoden sisällä, niissä ei mitään poikkeavaa ole ollut mutta eihän endo käsittääkseni ultrassa näykään. Mietin vaan kun minulle ei koskaan ole tehty laparoskopiaa, että onko se kovin tavallistakin ettei sitä tehdä? Vai millä perusteilla siihen toimenpiteeseen sitten ryhdytään?

Minulle ei siis koskaan ole tehty, diagnoosista aika lähelle se 20 vuotta. Minun lääkärini sanoi aikoinaan että laparoskopia tehdään, jos halutaan raskautta yrittää hoidoin. Hänen mukaansa toinen syy olisi ollut se, jos endo leviää suolistoon niin pahoin, että aiheuttaa ongelmaa. Luulen kuitenkin olevan yksilöllistä, minulla näin. Ehkä katsoivat, että kipujen hoitona laparoskopia on näin ärhäkässä endossa väliaikaista ja onhan kyseessä leikkaus, joita ei varmaan kevyin perustein lähdetä tekemään.
 
Mulla todettiin endo kun Olin 16vuotias sanoivat että en koskaan saa lasta luonnollisesti niin paha oli tilanne.... Olin siis luopunut toivosta kun marraskuussa 2012 tein positiivisen testin ja mulla on terve lapsi nyt... mulla oli vielä se että mun ovulaatio lääkärissä todettu oli 4päivää ennen kuin menkat alkoi... ja vuoden synnytyksen jälkeen ne oli heti menkkojen jälkeen... nyt ovuloin ns. Normaalisti! Tsemppii kaikille endoa sairastaville lasten hankintaan!
 
Takaisin
Top