Endometrioosi ja raskaustoiveet

Mäkin nyt uteliaisuudesta lukaisin ketjun läpi, kun tämä raskautuminen on niin pirullisen vaikeaa.

Taustaa, mulla tytär 12/17, jota sitäkin yritettiin yli 2 vuotta. Kierto starttasi 8kk synnytyksen jälkeen. Ehkäisy (pessaari, ei hormonaalista) jätettiin pois kun esikoinen oli 10kk eli nyt on menossa yk10, Dpo1.

Mun kierrot on vuoden alusta menneet kokoajan vaan huonompaan suuntaan. Tiputtelua alkoi muutamia päiviä ennen menkkoja ja yltyi nopeasti siihen, että reilut tiputteluvuoto alkavat ovulaatiota suoraan. Nyt tukena loppukierroissa ollut 3yk:ta lugesteron. Mikä kyllä katkaisee tiputteluvuodon ja pitää suunnilleen poissa kp1:een saakka.

Tässä kierrossa tilanne vaan entisestään on pahentunut ja tiputtelin lähes koko ennen ovulaatiota ajan ja tietenkin ovulaation jälkeen, ennen kun aloitan taas lugejen laiton.

Asiaa on tutkittu verikokein ja gynekologisesti, eikä poikkeamia ole tullut vielä vastaan. Nyt vasta viimeisen parin kierron aikana on ollut jotakin kiputuntemuksia, jotka ovatkin herättäneet pelot endosta. Gynelle olen taas menossa syyskuun alussa.

On mietteissä nostaa lapsettouushoitoasia nyt uudestaan esille. Viimeks kun vuotohäiriöitö helmikuun lopulla alettiin tutkimaan, oli lääkäri sitä mieltä, että vuosi pitää yrittää. Tuntuu silti ihan kiusaamiselta, että miksi, koska kierto välivuotoineen muuttuu joka kierrossa vain huonompaan suuntaan. Toisaalta marraskuukin on jo ihan pian ja sittenhän se vuosi onkin jo täynnä.

Tuo lohtua, että ihmiset (suurinosa ei valitettavasti kaikki) endosta ja muista vaikeuksista huolimatta ovat onnistuneet raskautumaan.

Tietenkin tiedostan, että olen onnekas, että on jo yksi lapsi, mutta kovasti syli huutaisi vielä toistakin. Tsemppiä teille kaikille naisille, toivottaasti kaikkien matka vielä lopulta palkittaisiin.
 
Osaako joku sanoa miten endometrioosi todetaan? Olen käynyt aina säännöllisesti gynekologilla eikä koskaan ole mainittu mistään poikkeavuudesta.. pillereiden lopettamisen jälkeen ovulaatiokivut ovat olleet tosi kovat.. olen alkanut miettiä, että voisiko se johtua endometrioosista? Näkeekö sen ihan normaalilla gynekologin käynnillä vai tarvitaanko sen toteamiseksi jotain erikoisia kokeita?
Kiitos avusta!!
 
Osaako joku sanoa miten endometrioosi todetaan? Olen käynyt aina säännöllisesti gynekologilla eikä koskaan ole mainittu mistään poikkeavuudesta.. pillereiden lopettamisen jälkeen ovulaatiokivut ovat olleet tosi kovat.. olen alkanut miettiä, että voisiko se johtua endometrioosista? Näkeekö sen ihan normaalilla gynekologin käynnillä vai tarvitaanko sen toteamiseksi jotain erikoisia kokeita?
Kiitos avusta!!

Endometrioosi valitettavasti näkyy harvoin ultrassa selkeästi, se pitää todeta joko leikkauksella taida joskus magneettikuvauksella. Jos endometrioosi on levinnyt pitkälle, se näkyy hyvin tarkoissa ultra laitteissa, tämän tiedän, koska itselläni näkyy herkällä ultralla. Mutta muuten yleensä endometrioosi todetaan oireiden perusteella, koska leikkausta ei haluta tehdä kevyin perustein.
 
Olen uusi joukossa ja ajattelin lyhyesti kirjotella kun aihe on liiankin tuttu itselle. Endometrioosia useita vuosia takana, useampi keskenmeno ennen esikoista, tosin silloin en tiennyt vielä endoa sairastavani. Toisen lapsen sain - 13. Kumpikaan ei tärpännyt ekalla, ei tokalla eikä viidennelläkään kerralla, lopetin laskemisen. Sen jälkeen paheni seuraavina vuosina niin paljon, että jalat lähti kivun takia useasti alta. Endo oli levinnyt niin, että jopa vessakäynnit pelotti kivun takia. Särkylääkkeistä ei apua, Visannea sainendon hoitoon reseptillä, mutten koskaan aloittanut, koska ne sivuvaikutukset..Yhdistelmäpillerit olisi toki auttaneet, ne piti teinivuosien ja varhaisen aikuisiän menkkakivut aisoissa, mutta käytäntö muuttui jossain vaiheessa eikä esioireista migreeniä sairastavana niitä saanut enää käyttää :sad001Hormonikierukka ollut hoitona nyt kolmisen vuotta ja ensiviikolla sen poisto koska toiveissa raskautua ❤️ Itselleni olisi kolmas, puolisolle ensimmäinen ja kovasti jännittää ja pelottaakin, mahtaako enää onnistua. Oireilu loppui kierukan aikana kokonaan ja toivonkin, että kropassa olisi nyt hyvät lähtökohdat raskaudelle. Ikää on itsellä kohta 34, joten aikaa vastaan taistellaan myös, mutta päätin, että nyt ei stressata eikä lasketa päiviä.. saas nähdä :nailbiting: hyvällä mielellä kuitenkin liikkeellä endosta huolimatta ja on lohduttavaa lukea, etten ole ainoa asian kanssa painiva :Heartred
 
Meillä oli nyt vasta toinen kierto yritystä käynnissä. Ensimmäinen kierto päättyi kemialliseen ja tässä kierrossa ei tärpännyt lainkaan. Endoepäily diagnoosina, tähystyksiä ei ole tehty, eikä ultrassa ole näkynyt. Kävin myös kolonoskopiassa kun suolistokipuja on ja joskus ollut vertakin joukossa. Suolistostakaan ei kuitenkaan kiinnikkeitä löytynyt.

Hormonaalisen ehkäisyn lopetin jo muutama vuosi sitten (vähän vastoin gynen neuvoja) koska kierrot ovat muutenkin ihan sekopäisiä. Kipuja on vaihtelevasti ja esimerkiksi oikealta tapahtuva ovulaatio aiheuttaa todella pahat kivut. Vatsa myös turpoaa ihan rantapalloksi ovulaation ja kuukautisten aikana.

Elokuussa olen taas menossa Naistenklinikalle ja otan asiaa puheeksi. Käskivät yrittämään 6kk ja palaamaan asiaan jos yritys on tuloksetonta. Menen sinne nyt muissa asioissa (kohdunkaulan ektopian hoito), mutta ajattelin keventää mieltäni juttelemalla myös tästä alkaneesta, tuloksettomasta yrityksestä :sorry: Vähän pelottaa miten tämä onnistuu ja milloin. Ikää on jo 30.
 
Itellä myös vahva epäily diagnoosina. Jätin pois pillerit ku ekaa yritettiin, meni 6kk ja menkat muuttu niin kivuliaiks et ei vaan pystyny olee sen kivun kanssa enään ni sain sitte lähetteen naistenpolille. No just ku aika olis ollu sinne ni plussasin (jee!:angelic:) ja tutkimuksia ei sitte tehty. 8kk siin loppujen lopuks meni että raskauduin. Raskaus itsessään suju normaalisti.

Edellisessä parisuhteessa ollu pari keskenmenoa. Ja hiukan nuorempana saatto kuukautiset jäädä 6-8kk pois ilman syytä. Välillä tulivat takas iteksee, välillä söin terolut kuurin. Aina ku ollu ilman hormonaalista ehkäsyä ni kivut ollu ihan kamalia, eikä oikee perus buranat, panadolit tai naprokseenit auta. Tai sit saa vedellä niitä ku mikäki narkki :hungover:

Äiti sitä epäili mulla jo teini ikäsenä ku olin kuulema sillonki ain tosi kipee. Ite en sitä juurikaan muista. Pari kertaa olen sairaalassa ollu ku hirveet mahakivut ja tulehdus arvot koholla ja ekaks epäilty umpparia mut lopulta mitään syytä ei keksitty ja kivutki hävis sit muutamas päiväs. Niist ajoista on kyl jo se 10-15v mist tultu huomattavasti eteenpäin, ku ei sillon varmaan endoa olis ymmärretty epäillä monellakaan.


Esikoinen on nyt 8kk ja toisesta haaveillaan heti perään, vielä ei oo kyllä merkkejä kierron käynnistymisestä ollu. Kauhulla kyl odotan et mimmoset kivut mahtaa tulla ku ne taas alkaa :nailbiting: Siks toivonki raskautuvani, sillee ettei tulis edes menkkoja välissä :hilarious:
 
Takaisin
Top