Endometrioosi ja raskaustoiveet

Jenni74

Puuhakas puhuja
Hei
Minulla diagnosoitiin endometrioosi noin vuosi sitten kystan poiston yhteydessä. Alkoi taas pillereiden syöminen. Vuoden lopussa päätimme mieheni kanssa yrittää raskautta. Kaksi kiertoa, eikä vielä napannut :( No, kyllä osasinkin hieman aavistaa. En ole vielä panikoitunut.
 
Mutta, koska en ainakaan hakusanoilla löytänyt aikaisempaa keskustelua, niin haluaisin kuulla moniko täällä on onnistunut tulla raskaaksi vaikka onkin endo? Ja kauanko kesti?
 
Teittekö jotain erikoista? Foolihappoja syön ja lasketaan päiviä :)
 
Kaikki tieto on tervetullutta. Endometrioosiyhdistyksen omilla keskustelupalstoilla on niin depressiivistä väkeä etten sieltä löytänyt haluamani vastauksia.
 
Terveisin,
Jenni
 
jenny74:kiitos kun avasit keskustelun tällaiselle aiheelle.Itseäkin kiinnostaisi kuulla muiden kommentteja vastaavassa tilanteesta.

Mulla on lievä endometrioosi epäily.meillä on myös haaveissa saada lapsi jota on nyt kaksi vuotta yritetty.Ollaan lapsettumuus tutkimukset käyty,mut endolle ei olla tehty mitään luultavasti sen lievyyden vuoksi ja kun minulle tehtiin munajohtimien aukiolo selvitys eikä siinä ilmennyt mitään vikaa.Nyt jatkuu yritys clomifen-kuuri apuna jossa kehitetään munasarjoihin useampi munarakkula et olis paremmat mahdollisuudet tulla raskaaksi.

En tiiä oliko tästä mun kirjoituksesta sinulle mitään hyötyä ko ei mekään olla vieläkään onnistuttu tulemaan raskaaksi.johtuuku sit endosta sitä ei voi tietää mut toiveikkaana kuiteskin olen et kyllä se vielä jotenkin onnistuu.[;)]
 
Mulla todettiin endometrioosi n. seitsemän vuotta sitten. Siitä asti hoitona ollu vaan pillerit ja Burana. Voisin olettaa, et on aika lievä, koska noilla oon pärjänny. Kontrolleissa ei oo tarvinnu käydä. Normit neuvolakäynnit on riittäny. Mua ei oo leikattu tms. Kesällä 08 jätin pillerit pois ja odottelin menkkakipujen kasvavan syksyn aikana, mutta niin ei käynykkään?!? Odoteltiin miehen kanssa vielä helmikuuhun 09, jolloin jätettiin kaikki ehkäisyt pois. Ei mitenkään laskettu kiertoa ja ovulaatioajankohtaa, vaan silloin ku huvitti niin yritettiin. Yritykset tuotti tulosta loppukesästä 09 ja kohta meillä on oma vauva sylissä [:)] Laskettu aika on 23.4. <3 Eli kaikki on siis mahdollista, vaikka oliskin diagnosoitu endo!!
 
Mulla ei ole endodiagnoosia mutta koska sitä jossain vaiheessa epäiltiin, oli mullakin aiheesta lääkärin kanssa keskusteluja. Endo ei aina aiheuta lapsettomuutta (eikä edes vaikeuksia lapsensaamisessa), vaan paljon on kiinni siitä miten vaikea endo on kyseessä ja missä niitä pesäkkeitä on: Jos on esim munanjohtimet tukossa niiden takia, voi hyvin ymmärtää että vaikeuttaa hommaa huomattavasti [;)] Joillakin vaikeilla tapauksilla siis saattaa estää raskaaksitulemisen kuitenkin kokonaan. Jos kuitenkin onnistuu tulemaan raskaaksi, on raskaus (pillereiden lisäksi) yksi parhaita hoitokeinoja endoon, saattaa kuulema hävitä (lähes) kokonaan raskauden myötä... Itsellä nyt ei ilmeisesti sitten olekaan endoa, mutta raskautuminen on silti kestänyt kohta vuoden - ja yhä yritys jatkuu. Tilastojen mukaan 80% pareista raskautuu vuoden sisään ja 90% kahden vuoden sisään, joten luulisin että lievästi endometrioosista kärsivillä ei yleensäottaen ole juuri tuota huonommat tilastot [:)]
 
Kiitos tästä aiheesta! Itsekään en oikein kokenut endometrioosiyhdistyksen sivuja parhaaksi mahdolliseksi paikaksi silloin, kun hain tietoa endosta ja raskauden mahdollisuudesta.

Mulla riehaantui endometrioosi melko nopeasti sen jälkeen, kun noin 2,5 vuotta sitten lopetin pillerit. En tosin ensimmäiseen vuoteen saanut mitään diagnoosia, ennen kuin löysin hyvän lääkärin. Sain kuulla useampaankin otteeseen lääkäreiltä, että raskaaksitulo voi olla vaikeaa ja kaikkea muuta masentavaa, joten en oikeastaan edes uskaltanut toivoa, että voisin tulla raskaaksi.

Sitten kaverini sai ylipuhuttua, että lähtisin kokeilemaan vyöhyketerapiaa endometrioosin kivunhoitoon ja ehkä myös avittamaan raskaaksituloa. Ja kuinkas sitten kävikään, kävin kaksi kertaa vyöhyketerapiassa ja tulin seuraavalla kierrolla raskaaksi!
Tuntuu vieläkin vaikealta uskoa, että "sain" tulla raskaaksi ja olen kyllä joka päivä kiitollinen, että näin kävi lääkäreiden pelottelusta huolimatta.

Ennen kuin tulin raskaaksi, olin endon takia tosi kipeä, masentunut ja toivoton. Viikkoa ennen tähystystä (jonne pääsyä odotin vuoden) tein kuitenkin positiivisen raskaustestin. Raskausaikana endo ei ole vaivannut ollenkaan, mitä nyt alkuraskaudessa tuli samanlaista tiputteluvuotoa, mitä endo on mulle aina aiheuttanut. 
Nähtäväksi jää, mihin tilanne menee synnytyksen jälkeen. Valitettavan monilla endo ei siihen kuitenkaan stoppaa, mutta vielä en jaksa murehtia sellaista.

Toivon sydämestä, että aloittaja ja muutkin lasta toivovat, endosta kärsivät raskautuisivat pian. Kai se niin menee, että osa tulee ns. luomusti raskaaksi, osa hoitojen avulla ja joku ei valitettavasti niidenkään avulla. Raskautumiseen kuluva aika tuntuu olevan hyvin yksilökohtaista. Esim. omalla äidilläni meni minun saamiseksi 10 vuotta. Itse taisin päästä vähemmällä, jos nyt kaikki menee loppuun saakka hyvin.

Eipä tässä kai muuta, tsemppiä hirmuisesti kaikille endon kanssa kamppaileville!!
 
Meille syntyi terve tyttö pari päivää edellisen kommentin jälkeen! Rv 36+3 tyttö päätti tulla maailmaan 29.3. Multa löydettiin synnytyksen yhteydessä endometrioosipesäkkeitä kohdun suulta ja ne aiheutti veristä vuotoa sekä ulospäin että sisälle lapsiveteen ilmeisesti. Ainakin mulle kerrottiin lapsiveden olleen veristä. Synnytystä eivät kuitenkaan häirinneet, mutta varmasti olivat häirinneet raskaaksituloa silloin kun yritimme koko kevään ja kesän. Kuitenkin näin onnellisesti tarinamme päättyi tai oikeastaan tästä se vasta alkaa. Tyttö on terve ja syö, nukkuu sekä kasvaa vauhdilla [:)]
 
Juu, kyllä endometrioosidiagnosilla voi tulla raskaaksi! Ainakin täällä :) Aamulla tikussa paistoi kaksi viivaa - joten tässä nyt mennään! 5 yk takana.

Tsemppiä kaikille!!

t. iki-onnellinen!
 
Moikka!

Kerron oman tarinani.

Minulla oli pari vuotta kestäneet voimakkaat alavatsakivut takana,  jotka veivät aika ajoin osastohoitoon suonensisäiseen lääkitykseen tulehdusarvojen kohottua. Pitkään sanottiin, ettei ole mitään gynekologista, koska ultrassa ei havaittu mitään ja skopia endoepäilyn vuoksi tehtiin v.2006 eikä löydöksiä ollut.

Viime vuoden lopulla kuitenkin pillerit jäivät pois ja ovulaatiotikut tulivat tilalle, mutta ehkäisyn loptettamisen jälkeen kivut tulivat sietämättömiksi. Vauvahaaveen vuoksi lääkärit kuitenkin kallistuivat uuteen laparoskopiaan, vaikka minulla "mitään gynekologista ollutkaan" ja ajan sain tämän vuoden huhtikuulle.

Löydöksenä leikkauksessa oli endometrioosipesäkkeet kohdun takana, rakossa ja muutamassa  muussa paikassa ja ne poistettiin. Lisäksi vasen puoli alavatsan suolistosta oli pienen kämmenen kokoiselt alueelta liimautunut vatsanpeitteisiin kiinni ja kiinnikkeet ja suolisto irroitettiin leikkauksessa. Skopiaa seuraavana päivänä alkoi uusi kierto ja raskauduin heti alakerran siivousoperaation jälkeen.

Nyt siis onnellisesti kymmenellä viikolla raskaana ja toinen tulossa. Meillä taisi olla ratkaisevasti apua skopiasta. Pitäiskö lähettää kiitoskortti sairaalaan...? [:D]

Tsemppiä kaikille endon kanssa painiville! Itse toivon, ettei tuo ikinä uusi ja pääsen eroon panacodeista, tramaleista ja sairaalavierailuista ja voin elää kivutonta elämää raskauden jälkeen. Nyt on hyvä olla. [:)]
 
Heips,

onko täällä joukossa viel endometrioosin kans painiskelevia yrittäjiä? :) Olis mukava vaihtaa kuulumisia ja kokemuksia vertaisten kanssa...
 
Heippa!

Minä täällä pyörin taas ja toista kuumeillaan tällä kertaa. Yritys aloitettiin tammikuussa ja nyt yk3 pärähti käyntiin tätin tullessa kylään vkonloppuna. Tuolta ylempää voit lukea historiaa ykkösen odotuksesta ja syntymästä. Syntymän jälkeen on menkat ollu oikeestaan kivuliaammat ku ennen ekaa raskautumista. En tiedä sitte onko endo ärhäköityny synnytyksen jälkeen. Yleensähän käy toisinpäin...mutta ihan hyvillä mielin kuitenki ollaan, enkä epäile että jotenki ois vaikeampi raskautua vaikka endo diagnoosi onki taustalla. Enkä tosiaan tiedä mikä tilanne on nyt, muutaku tuon synnytyksessä tehdyn havainnon, että etäpesäkkeitä kai on kohdunsuulla, mikä vaikeuttaa varmasti raskautumista.
 
Moi Marika!

Luin sun jutut tuolta ylempää ja ihana kuulla, että oletta onnistuneet saamaan jo lapsen. Meillä täällä ensimmäinen haaveissa, nyt menossa yk4 ja parhaat päivät käsillä :) Luvassa toivottavasti paljon helliä hetkiä ja kunpa se onni olis nyt mukana. Alussa murehin hirvittävästi tuota endoa, mut mä oon onneksi saanu sen käsiteltyä jotenkin mielessäni, niin se ei ole enää päivin ja öin mukana. Ittekin oon selvinnyt suhteellisen helpolla kipujen suhteen. En juurikaan kärsi mistään vaivoista ja siksi luotan vielä tässä vaiheessa, että onnistumme tämän vuoden aikana. Mahdollisimman pian tietenkin, ettei tilanne mene kovin pahaksi. Minulla endoa on vähän siellä täällä, mutta ovat tällaisia pieniä "täpliä". Siunkaan tilanne ei kuulosta pahalta, joten mahkut toiseen lapseen on varmasti hyvät! Miten siulla on sujunut ensimmäisen lapsen kanssa?
 
Mulla kans silloin ku viimeks olin kontrollissa gynekologilla (oisko ollu 2003) ni löyty just sellasia sormenpään kokosia täpliä siellä täällä. Musta tuntuu et nyt synnytyksen jälkeen on menkat ollu paljon kivuliaammat ku ennen raskautta emoticon  Ennen ku aloin odottaa esikoista ni en yleensä tarvinnu särkylääkettä menkkojen aikana, mut nyt ei tulis mitään ensimmäisistä päivistä ilman Panadolia. Niin, ja mä jätin pillerit pois n. vuosi ennen ku raskauduin eikä oireet mulla ainakaan siihen mennessä pahentunu, et siinä mielessä voit olla huoleti kait. Tietty jokainen on oma yksilönsä...

Esikoisen kanssa ollaan pärjätty ihan mainiosti miehen kanssa. Meiän vauva on ollu ihanan rauhallinen ja muutenki helppo. Hän on melkeinpä kellon tarkka että oon aina tienny mihin aikaan on nälkä ja milloin on aika mennä nukkumaan emoticon  Isovanhemmat ovat kateellisina kattoneet meiän perhettä ja molemmat mummot ovat päivitelleet kuinka helpolla ollaan päästy!! Mutta en siis valita emoticon

Tsemppiä yritykseen teillekkin!!!
 
Heips!
Täällä ei muutamaan vuoteen ole juttua ollu, mut jospa täällä voisis silti kirjotella ja muut kohtalontoverit liittyis mukaan.
Täällä yritystä ollu 3vuotta. Viime toukokuussa olin naistenklinikalla jossa ultrasivan ja tutki käsin käsin oli kuulemma vaikea ylttää kohtaan jossa kipua (endoa) ja nyt odottelen laparoskopia aikaa. Ihana kuulla tarinoita siitä että raskaus tapahtunut kun kohtu on siivottu.
Onko endo uusiutunut ja helpottiko kivut ? :)
Millainen se leikkaus oli?
 
Hei!
Mulla on "melko varma" endodiagnoosi oireiden perusteella. Koskaan ei ole leikattu ja ultrassa on vaan kerran näkynyt joku kasvannainen kohdun takana, kontrollissa kuitenkin jo kadonnut. Mut menkakivut ja lopulta jatkuvat krampit ovulaatiosta vuodon alkuun, kivuliaat vessakäynnit ja yhdynnät, tärinäkipu ym. oli aika selviä merkkejä, että endosta on kysymys.
Pillereiden lopetuksen jälkeen alkoivat kivut ja endoepäily (kipuja toki jonkinveran jo teinistä saakka), 5kk yrityksen jälkeen tultiin vielä toisiin aatoksiin ja otettiin vielä kondomi käyttöön 8kk ja tänä aikana endo-oireet paheni julmetusti. Lopulta lääkärin kehotuksesta annettiin lapselle lupa tulla ja 10kk yrityksen jälkeen sain viimein tulla raskaaksi. Oireet ja mieliala alkoivat olla aivan kauheita, mutta nyt viikkoja 17 ja sekä henkisesti ja fyysisesti voin paremmin kuin vuosiin!
Itsekin seurasin endometrioosiyhdistyksen keskusteluja, mutta en saanut sieltä vertaistukea, lähinnä ahdistuin vain enemmän. Nyt en vielä halua ajatella, miten endon kanssa käy synnytyksen jälkeen, mut ainakin usko raskautumisen mahdollisuuteen on palannut!
Tsemppiä sulle Mymmelisti!
 
Moi! Mulla diagnosoitiin endometrioosi 5 vuotta sitten. Pääsin laparoskopiaan melko nopeasti ja siellä poistivat muutaman kiinnikkeen. Tähystys ei itsessään ollut kovinkaan kummoinen operaatio, mutta tutkimuskaasu aiheutti mulla kovat kivut käteen ja sainkin sairaslomaa pari viikkoa.

En halunnut tuolloin aukiolotutkimusta, sillä lastenhankinta ei ollut ajankohtaista. Lääkäri kyllä kehotti hankkimaan niitä heti. Sain pillerit, joita söin pari vuotta. Kokeilin varmaan 5-6 eri merkkiä, mutta ei sopineet mulle mitenkään. Luovuin pillereistä 3 v sitten ja odottelin kauhulla kipujen palaamista. Olo ei muuttunut mihinkään eikä endometrioosi riehaantunut! Tulin tänä kesänä ensimmäisestä yrityksestä raskaaksi, joten tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville! Ei se aina ole lapsettomuustuomio, onneksi!
 
Täällä ilmoittautuu yksi juuri eilen endo-diagnoosin saanut. Antaa kyllä toivoa, että muut endottaret ovat plussanneet tästä riesasta huolimatta! :)

Pahoittelen pitkää sepostusta, mutta tässä mun taustaa:

Meillä on nyt takana yritystä 1,5 vuotta ilman merkkiäkään plussasta. Heti kun jätin hormonaalisen ehkäisyn heinäkuussa 2014 pois vaivana on olleet ylimääräiset tiputteluvuodot kierron lopussa. Terolut ja lugesteron kokeiltiin avuksi, mutta plussaa ei kuulunut. Elokuussa 2015 tehtiin aukkari, kohtu ja munasarjat olivat lääkärin mukaan "kuin oppikirjasta". Kuulemma näillä eväillä pitäisi raskautua ilman ongelmia. Vähitellen kuukautiskivut voimistuivat ja kierron ekan päivän joutui yleensä olemaan pois töistä kun silmissä pimeni. Lokakuussa alkoi karmeat vasemman puoleiset alavatsakivut aina menkoista ovulaatioon. Sama kuvio toistui joka kierrossa ja raskautta ei kuulunut. Joulukuussa sain viimein miehen suostumaan simppanäytteen antoon, jotta saataisiin hoidot eteen päin ja hänen näytteensä oli onneksi erinomainen :) Lääkäri määräsi letrozolin avuksi ovulaatioon (vaikka ovuloin ilmankin) tammikuusta 2016 alkaen. Eilen olin sitten ultrassa, jotta nähtäisiin onko lääkkeellä ollut toivottu vaste. Sainkin sitte sekä hyviä että huonoja uutisia, sillä oikeassa munasarjassa oli upea folli ja ovuloisin pian, mutta vasemmassa munasarjassa sen sijaan möllötti 5 cm:n kokoinen endometriooma.

Laparoskopia ei mulle ole kuulemma tähän hetkeen suositeltu vaihtoehto, sillä leikkauksessa lähtisi myös osa vasemmasta munasarjasta. Endometriooman kehitystä seurataan ja jatketaan siis letrozolilla kevääseen raskautta toivoen. IVF- jonoonkin laittoivat meidät jo, mutta olivat sitä mieltä että meillä on hyvä mahis onnistua kotikonstein letrojen avulla. Toivotaan :Heartred

Tällä hetkellä mulla on jatkuvat kivut menkoista ovikseen ja panadolia saan vain syödä :/ Letro-kuurin aikana kierron alussa (5 pv) kipuja ei ole, sillä se lamaa estrogeenin tuotantoa, mutta kun kuuri loppuu niin kivut palaavat.

Mitä teille muille kuuluu?
 
Muokattu viimeksi:
Hei Larissa ja tsemppiä teille yritykseen!
Kirjottelin tuonne aiemmin, raskausviikkoja silloin oli 17. Nyt tilanne on vähän eri, meidän pienen pieni tyttönen kuoli kohtuun viikolla 27. Eli nyt osaan vastata myös omaan huoleeni siitä, mitä endometrioosille kuuluu synnytyksen jälkeen. Mulla kesti jälki vuoto noin 3vko ja noin viikko vuodon loppumisen jälkeen alkoivat tyypilliset oviskivut. Kivut jatkuivat kohtalaisina menkkoihin saakka ja yllättäen ne ekat menkat synnytyksen jälkeen olivat lähes kivuttomat!! Varuilta otin 1g panadolia ekana kunnon vuotopäivänä ja pari päivää myöhemmin saman verran selkäkipuun. Ja se siitä. Toivotaan että ei pahenen ennen kuin raskaudun (toivottavasti pian) uudelleen. Mulla raskaus oli endon suhteen täysin kivuton ja kuulemma se kertoo siitä, että rakaus on "hoitanut" mua ja endo rauhouttunut. Vaikka endokipuja onkin jonkun verran, niin ainakin tuossa ekassa kierrossa huomattavasti vähemmän kuin mitä viimesessä kierrossa ennen raskaaksituloa.
 
Takaisin
Top