Elokuun uutiset

Pauveli, oisko kyseessä babynest? Semmoinen vaikuttaa kätevältä ja tekisin kyllä vauvalle, jos nukkuisi heti isossa pinnasängyssä. Nyt kun on tuo pieni kehto ensisänkynä, niin ei sillä tavalla ole tarvetta. Ja miksei vois toimia tuossakin, jos vauva nukkuu vieressä ja pelkää pyörähtävänsä vauvan päälle.
 
Me ollaan annettu esikoiselle maitohappobakteereita päivittäin samalla kun D-vitamiinit. Eipä tullut mieleen, että mäkin voisin raskauden aikana syödä maitohappobakteereita ja se vaikuttaisi positiivisesti vauvaan. Täytyypä käydä apteekissa. Kiva kun täältä saa hyviä vinkkejä! :)
 
Kaipa niitä pesiä on kaupallisessa tuotannossakin, en ole missään törmänny enkä kuullut nimeä. Kaveri vaan kertoi hänen tuttavansa tehneen sellaisen itse ajatuksella että koko perhe (isompi lapsi myös) nukkuu samassa sängyssä, olisi vauvalla turvatumpi oma tila.

Meillä myös pienempi makuupaikka vauvalle ja aikomus sinne kyllä vauva nostaa takas syöntien jälkeen. Esikoisesta tulleella kokemuksella vaan tiedän, että tulee vauva löytymään myös meidän sängystä. :)
 
Alkaa jännittää jo..mitä vaatteita sisämaassa käytetään, tarkeneeko siellä paremmin kuin täällä. Otanko kutimet mukaan kun kuitenkin piti viettää yhteistä aikaa, mutta mitä jos herään keskellä yötä. Kutimet vois olla siksi hyvät mukaan. :wink
 
Mä kans syöny maitohappobakteereja jo jostain rv 20 lähtien, kun taipumusta allergioihin/atopiaan/astmaan, kovasti toivon että nää uudet tulokset maitohappobakteereista raskausaikana pitäis paikkansa ja ehkäsis vauvaa saamasta samoja tauteja :)
 
Minä kysyin aika ekoilla neuvolakäynneillä maitohappobakteereista terkkarilta, että kannattaako alkaa syömään. Terkkari ihmetteli että miksi. Kerroin että oon lukenu tutkimuksia, että vaikuttais suotuisasti lapseenkin.
Itselläni on allergioita, astmaa ja atooppistaihottumaa ja kerroin terkalle näistä. Se meinas kuitenkin, ettei niitä vois estää noin tulemasta lapselle.
En tiedä, käviskö kuitenki hakemassa purkin apteekista (satunnaisesti olen tähän asti käyttänyt)... Vai liekö sillä enää tässä vaiheessa merkitystä :/
 
Maitohappobakteereita annettiin sairaalassa ku oli ennenaikaisen synnytyksen vaara. Mie muistelen että juurikin sen takia, että lapsi, saapuessaan liian aikaisin tähän maailmaan, omaisi jonkinlaista bakteerikantaa suolistossa.

Oon syöny jo ennen sitä ja sen jälkeenkin osaksi noiden ruoka-aineyliherkkyyksien takia mitä itsellä on sekä myös immuniteettisuojan takia.

Eilen kävin lastentarvikeliikkeessä ja siellä oli noita pesiä myynnissä.
 
Mä söin maitohappobakteereita ekassa raskaudessa ja syntyneellä lopputuloksella oli koliikkia ja refluksia ja on edelleen paha atopia :D Syön niitä maitohappobakteereita kuitenkin nytkin. Jospa ne tällä kertaa ehkäisis edes sitä koliikkia....

Oon ymmärtänyt et atooppinen taipumus on geeniperimässä. Että siihen on vaikea/mahdoton vaikuttaa. Onneksi on osaavia ihotautilääkäreitö ja poikamme iho on nyt kuin samettia! :)
 
Kai noihin jonkun verran voi vaikuttaa ennalta ehkäisevästi, mutta apu on varmasti tapauskohtaista. Meidän perheessä mulla on kaiken maailman allergiat/astmat/atopiat/suolisto-ongelmat, isoveljellä ainoastaan lievä kissa allergia ja pikkuveljellä sekä äidillä heinänuha. Isällä ei mitään eikä isovanhemmatkaan tunnusta. Ja niinhän nuo väittää, että samalla tavalla kaikkien raskausaikana toimittu. :wink

Muoks. Pyrin kyllä tekemään kaikkeni, jotta tuleva pienokainen välttyisi vaivoilta. Ruokavalion kautta suurimmaksi osaksi, koska suolisto on yks tärkeimmistä "elimistä". Hyödytöntä tai ei, mutta en ole haittojakaan keksinyt. :)
 
Mä oon syönyt maitohappobakteerivalmisteita kaikissa aiemmissa raskauksissa. Nytkin söin jossain vaiheessa, mutta nyt on mennyt kyllä jo pari kuukautta ilman, kun en uutta purkkia oo muistanu ostaa. En tiedä onko ollut vaikutusta. Yhdellä lapsista oli refluksia ja maitoallergia vauvana ja toisella on edelleen lievää atooppista ihottumaa. Mulla tai miehellä ei ole suurempia allergioita. Vauvoillekin oon antanut D-tipat sellaisena valmisteena, jossa on maitohappobakteeri samassa, kun se on aiheuttanut vähemmän mahavaivoja.
 
Anteeksi jo etukäteen suolistoaiheiset viestini, mutta olen aiheesta niin innoissani. :D Neuvolatätien (kuten lääkäreidenkin) ravitsemustieteen koulutus on muuten melko vähäistä ja esim. tietoa maitohappobakteerien vaikutuksesta ei välttämättä ole. En kuitenkaan usko olevan haittaa, jos varuiksi niitä napsii. :) Alan (suolisto) tutkimus on viime vuosina lisääntynyt paljon ja tietoa tulee, mutta kestää aikansa että se saavuttaa suositukset. Itse atoopikkona olen kiinnostunut erityisesti suoliston kunnon ja ihon hyvinvoinnin yhteydestä. Eli voiko esim. ruokavalinnoilla ja riittävällä ravintoaineiden saannilla/imeytymisellä olla yhteyttä ihon hyvinvointiin. Yksilökohtaista on, mikä kenellekin sopii, mutta onhan sitä ollut keskustelua vuotavasta suolesta ja herkkyydestä mm. gluteeniviljoihin, maitoon, sokeriin, lisäaineisiin... Myös se on minusta surullista, että äidin imetysdieettejä ei virallisesti tueta. Eli vaikka vauva oireilee niin ei välttämättä neuvota kokeilemaan maidotonta/viljatonta tms. välttämisruokavaliota, vaikka selvä on että lapseen päätyy maidon mukana samoja aineita mitä äiti saa ravinnostaan.

Ja asiasta toiseen: minäkin olen ajatellut baby nestin ompelua. :) Kaverilla oli sellainen vauvalleen ja näytti tosi kätevältä!
 
Lingon, miun on ihan pakko kertoa tähän väliin omasta empiirisestä tutkimuksestani :wink

Minä jätin puoli vuotta ennen raskautta gluteenin ja maitotuotteet pois ruokavaliostani. Samaan aikaan siirryin käyttämään pelkästään luonnonkosmetiikkaa. En tiedä onko kyse yhteisvaikutuksesta vaiko pelkästään toisesta, mutta minulta hävisivät sekä nivelkivut ja -turvotus (nivelpsoriasis selkärangassa ja sormien ja varpaiden nivelissä) sekä ihopsoriasis suurelta osalta ihosta. Sitä on enää kyynärpäissä, kun ennen sitä oli joka puolella kroppaa.

Ja koska autoimmuunisairaudet liittyvät immuniteettiin ja suolisto on pääosassa immuunijärjestelmässä, niin minä uskon vahvasti että puhtaalla ruualla on todellakin tekemistä näiden aitoimmuunisairauksien kanssa. Olenko käsittänyt väärin vai onko atooppinen ihottumakin ole liitetty joissain tapauksissa myös immunologisiin sairauksiin?
 
Gluteenin olin itseasiassa jättänyt pois jo pari vuotta aikaisemmin ja se helpotti hieman nivelkipuja, mutta maidon jättämisen jälkeen meni viisi päivää kun kivut olivat kokonaan poissa. Olen siis välillä myös testannut ja syönyt maitotuotteita ja gluteenia. Ja aina ovat kivut palanneet.
 
Voi tuo atopiakin kai joissain muodoissa liittyä immunologisiin sairauksiin. Oletko Kattika ihan 100% maidoton? Meidänkin talous on ollut gluteeniton parisen vuotta. Maitotuotteita lähinnä juusto ja voi + pojalla luomumaitoa, viiliä ja turkkijogua. Vielä vahvemmin nuo maitotuotteet jäi kun miehellä todettiin ärtyvä suoli, ja ei kyllä kestä edes laktoosittomia nykyään. Mahdollisimman prosessoimaton ruoka ja pitkälti itse tehden mennään. :) Silti mietin, että voisiko nuo juusto ja voi pitää vielä itsellä yllä ihottumaa. En vain ole saanut niitä jätettyä! :D Raskauskin hormonimuutoksineen voi tehdä omansa ja mulla onkin pahentunut ihottuma nyt vikalla kolmanneksella. Onneksi vain käsissä ilmenee, mutta kyllä se alkaa jo rassata mieltä.
 
Itseasiassa en ihan täysin 100% maidoton. Käytän luomuvoita. Se on ainoa. Juustostakin olen kuullut, että sitä parempi mitä kovempi. Eli ei kermajuustoa. Saatan jossain vaiheessa kokeilla jotai juustoa, koska sitä on ikävä.
Minä sain vatsaoireitakin maidosta ja laktoosittomat tuotteet oli kaikkein pahimpia aiheuttajia. Ne kun on vielä enemmän käsiteltyjä kuin ihan tavallinen maito.
 
Vois kyllä jättää tuon kermajuuston pois ja katsoa vaikuttaako jo se. Voista olen joskus tehnyt gheetä, mikä toimii hyvin. Täytynee testailla. :) Jännä tosiaan, että laktoosittomat jopa pahempia. Toisaalta järkeenkäypää, etenkin jos laktoosi ei ole ongelma vaan joku maidon proteiini.
 
Viikonloppu vieraat kestitty. Lähtivät jo jatkamaan matkaa ja isäntäkin on pojan kanssa synttäreillä. Päivän pieni lepohetki menossa:Heartpink.
kohta alkaa taas hulinat kun tulee pojan 2v synttäreille väkeä. Väsyttää jo valmiiks, mutta eikai tässä muukaan auta kun liikkeelle kohta lähteä että saa tän kämpän johonkin kuosiin..
 
Koitas Kattika luomu maitotuotteita tahi sitten homogenoimattomia (luomut on sitä jo valmiiksi yleensä, mutta purkeissa pitää lukea homogenoimaton, se pilkkoo rasvan tuo homogenointi). Itsellekin laktoosittomat/hylatuotteet teki olon vaan pahemmaksi.
Itse en kahteen vuoteen syönyt vehnää kokonaan gluteenia en siis ole hylännyt, käsi-ihottuman takia lähdin kokeilemaan. Lopetin myös suurimman osan karkinsyönnistä yms. ylimääräisestä sokerista niin tulehdus kehossani rauhoittui. Nyt on tullut raskausaikana syötyä molempia. Aion taas synnytyksen jälkeen palata kuuriin.
 
Mie käytin monta vuotta (lähes kymmenen) luomumaitotuotteita ja vatsa kyllä tykkäsi, mutta niveltulehdus lähti vasta maidottomalla. Mie käytän kaura- ja mantelimaitoa niissä missä tarttee, esim pannarissa tai riisipuurossa :)
 
Meilläkin nuo kaura- ja mantelimaito toimii hyvin. Myös riisimaitoa silloin tällöin ja kermat korvataan aina kookoskermalla. :)
 
Takaisin
Top