Elokuun uutiset

jnk

Puuhakas puhuja
Toivottavasti menee oikein kun avaan tätä kännykällä.. :D

Aiemmin tuntui että kaikki hoidossa, pari juttua pitää hankkia mutta listat ja kaikki on eli hommat on vähintään puoliksi tehty. No nyt kun aika vähenee niin tulee sellanen olo, että kaikki on ihan kesken ja en oo vielä ees ehtinyt miettiä puoliakaan mitä pitäis (pitäis ja pitäis..). Onko muilla viime hetken paniikkia jo ilmassa?
 
Järki sanoo, ettei mitään syytä panikoida, mutta silti tulee päiviä että tekis mieli hoitaa kaikki kuntoon heti nyt. Ja sitten yritän rauhoittua toteamalla, että parempi vaan rauhoittua kun tähänkin mennessä kerinny mieli muuttua monesta asiasta moneen kertaan.
 
Kävin just läpi et mitä vaatteita on ja missä koossa. Tää ekan saaminen ei yhtään sovi mun luonnolle kun haluisin suunnitella kaikki valmiiksi. Hyvä kun en ala tekemään exceliä että mitä vaatteita jo on :D Vaikeeta just arvioida että kuinka paljon loppuviimeksi tarvii 50-60 kokojen vaatteita (puhumattakaan kuinka kauan niitä käytetään).
 
Vähän osviittaa määrästä. Meillä koot 56-68 kukin mahtuu omaan keskikoiseen säilytyslaatikkoon (vähän huono mitta, mutta...). Koosta 74-> tarvii jo pari laatikkoa (ulkovaatteita ei ole laskettu tähän arvioon). Esikoinen puklaili vähän, mutta kakka sillon tällön karkas vaipan reunasta. Aloitettiin koosta 56, 6vkon iässä oli jo koko 62 käytössä.
 
Riippuu vauvasta. Pienikokoinen, refluksikko keskimmäinen tarvitsi monin kertaisen määrän vaatteita noihin kahteen muuhun verrattuna ja yhtä kokoa käytettiin kuukausia (vuoden ikäisenä meni vielä 68cm)Toisilla taas nuo ensimmäiset koot (50-56) meni molemmat ehkä kuukauden ja vuoden ikäisenä on ollut käytössä 80-86 vaatteet. Mutta ei minusta noita isompia kokoja kannata etukäteen kaappiin hamstrata, ne ehtii kyllä hankkia sitten kun tarvii. Jos kaapissa on 62cm asti vaatetta, niin kyllä niillä ainakin pari-kolme ensimmäistä kuukautta pärjää, vaikka olisi isokokoinenkin vauva.
 
No mulla on neljä bodyä koossa 50-60 eli taitaa tulla shoppailupäivä huomiselle :D
 
jnk, mä tein aikoinani esikoisen vaatteista ja muista hankinnoista ihan kunnon taulukon :grin Me saatiin joka puolelta lahjoina niin paljon vaatteita et olin ihan sekaisin et mitä nyt on ja mitä vielä tarvitaan. Listasta kävikin sitten ilmi, että meillä oli tyyliin 20 bodya mutta vaan kahdet puolipotkuhousut eikä yhtään sukkia, joten hyötyä oli! Ehdin hankkia puuttuvat tavarat ajoissa, eikä mikään tarvittava päässyt unohtumaan kun olin listannut sinne myös mitä kaikkea vielä tarvitaan (esim. hoitopydän muovifroteesuojukset, pinnasängyn laitapehmusteet yms tavarat joita ei välttämättä osaa edes ajatella ensikertalaisena). Kun tavara oli hankittu, ruksasin sen eriväriseksi taulukossani. Oli kätevää :p

Paniikkia täällä ei ole ilmassa kun valtaosa tavaroista on jo valmiina esikoiselta, pitää vaan hakea varastosta. Kokemuksesta tiedän jo myös että päivä se on synnytyksen jälkeenkin, mies vaan listan kanssa kauppaan niin hommat hoituu.
 
Mulla ei oo tälle uudelle tulokkalle ostettuna siis yhtään mitään. Enkä oo ehtiny edes kartottamaan mitä meiltä löytyy valmiiksi.. Äitiyspakkauksen verran oon saanu aikaseksi, se on ollut jo pitkään avaamattomana vierashuoneessa. :D Ei taida stressi pahemmin painaa tälläkään kertaa. Ehkä joskus syyskuussa katselen kaukalot ja vaunut ja mietin sitten niitä vaatteitakin. Sitten syssymmällä. (:
 
Ihana asenne! Mä kans menin noin pitkään mut nyt tällä viikolla joku naksahti :D

Mä niin teen sen excelin. Hyvä et oon saikulla niiden tekemisestä ja kuitenkaan en pysty pitämään näppejä irti ko. ohjelmasta..
 
Kattelen tässä toisenlaisia äitejä ja pikkuhiljaa alkaa hiipiä tajuntaan, että kahden kuukauden päästä meillä voi olla pieni vauva. Välillä vaikea käsittää.
 
Mulla ei ollu esikoiselle ostettuna kuin kaksi 50 koon bodya, isompia vaatteita olin sit saanut serkuilta yms. Esikoinen oli 50cm/3400g ja hirmu kauan sopi 50-56 vaatteet. Niitä piti kyllä hankkia melko paljon sitten lisää. Mutta hyvin ehti hankkimaan vauvan ollessa jo maailmassa :)

Nyt aion ostaa jonkun ihanan pikku-pikku vaatekerran vaaville! :Heartred
 
Ihana miten eri tavalla äidit valmistautuu vauvan tuloon :grin ja kaikille se on se paras tapa, eihän me samasta muotista olla. Mä olen niitä ylihysteerisiä joilla oltava kaikki valmiina. Olen ostanut kaikki vaatteet valmiiksi 56-74 koossa ja joitain esikoiselta jääneitä on isompiakin. Meidän nurkat pyörii tavaraa täynnä vauvalle ja jotkut pikkujutut mitä vielä ostamatta ahdistaa oikein mieltä. :facepalm: Tunnen itseni välillä vähän hulluksi :joyful:
 
Mä en siksi hötkyilis noiden isompien kokojen kanssa, kun ainakin meillä kävi niin, etten esikoista odottaessa osannut oikein arvioida minkätyyppisiä vaatteita vauvalla ite tykkää eniten käyttää ja minkä mallinen vauva sitten lopulta on. Helpompi hankkia sopivaa ja varmemmin käyttöön tulevaa, kun tietää esimerkiksi onko vauva mallia hoikka vai pyöreä. Meillä jäi paljon vaatteita esikoisella käyttämättä vain sen vuoksi, että ne oli malliltaan vääränlaisia.
 
Hyvä pointti! Oon yrittäny vältellä isompien kokojen ostelua kun 68-80 löytyy äitiyspakkauksen ja tutuilta tulleiden vaatteiden takia jonkin verran jo, ja haluan jättää shoppailumahdollisuutta vähän tulevaisuuteenkin, ettei lapsen koko elämä oo jo ennen syntymää vaatetettu :D mut erittäin hyvä syy lisää pysyä tällä linjalla toi että lapsen vartalonmallista ei voi tietää vielä, enkä esikoisen kohdalla itekään tiedä millaisia vaatteita on kiva käyttää vauvalla. 56-60 kokoisia ei kovin paljoo oo vielä ja tuntuu vaikeelta arvioida paljonko niitä tarvii kun syntymäkoosta, kasvuvauhdista ja puklaustavoista ei oo hajuakaan. Mut tosiaan pääseehän kauppaan synnytyksen jälkeenkin..
 
Oon kans saanut kavereilta paljon yli 62cm kokoisia vaatteita ja kaikki sanoi että äippäpakkauksessa on paljon pieniä kokoja (alle 60cm) mutta ei niitä nyt ollutkaan. Ihan hyvä että vähän kävin läpi mitä niitä edes on :D Kyllähän niitä sitten saa ostettua vauvan synnyttyä mutta en nyt ekaan kahteen viikkoon nyt ainakaan halua alkaa vaatekaupoissa pyörimään :/ Valmiiksi suunniteltu on puoliksi tehty!
 
Mä en niinkään ole kokenut vauvan ruumiinrakennetta ongelmana vaatehankinnoissa, mutta se, minkäkokoinen vauva on eri vuodenaikoihin vaikuttaa tosi paljon myös siihen, minkälaisia vaatteita voi käyttää. 68 tai 74 koossa voi jäädä kokonaan käyttämättä lyhythihainen tai pitkähihainen body, jos on täys kesä (onko niitä vielä Suomessa..:wink ) tai talvipakkaset. Me saatiin jokunen aivan ihana fleecehaalari tai vastaava lahjaksi, mutta ei niitä voinut heinä-elokuussa käyttää. Jos meidän toka kasvaa esikoisen malliin, niin äp:n talvihaalari jää auttamatta käyttämättä. Nyt on kyllä tyttö tulossa, joten voisi olla vähän pienempi..ja haalari näytti hiukkasen isommalta samasta kokomerkinnästä huolimatta eli toivoa on. :)
 
Mulla saattaa iskeä paniikki kun käytetyt jotka sain ne on ihan jotain mini newborn kokoa tai ainakin näyttävät siltä, että saattaa olla että joudun sittenkin ostmaan vielä jotain 54 ehkäpä? Pesen ensin kyllä kaikki niin on sitten helpompi arvioida mitä vielä tarvitaan.
 
Hei, sellanen vinkki (jota en ole huomannut mainittavan), itse ainakin pidin niissä kaikkein pienimmissä bodeissa ja yöpuvuissa (meillä käytettiin yöpukuina sellaisia pitkähihaisia ja -lahkeiseia potkupukuja), että on hihoissa se sellainen "kääntötasku" ja sukat. Eli kun se ihan pieni lapsi helposti raapii itseään pitkillä kynsillä, eikä niitä sais heti oikein leikata, oli noi kääntöhihat tosi kätevät. Pysyi paremmin paikoillaan kuin erilliset tumput. Valitettavan vähän vain on bodeja, jotka olis kietaisumallia ja olis noi kääntöhihat.
 
Takaisin
Top