Elokuun uutiset

Ne trooppiset yöt on ilmeisesti täällä teidänkin öiden edestä. Siis huhhuuuh miten on taas ollut kuuma!
 
Nyt jos olis viisas lähtis hetkeks ulos. Pikku ukko on onnistuneesti unilla niin vois
a.) kitkeä lopun pottumaan
b.) Haravoida huonot omenat puitten alta pois ettei pikku ukko söis niitä
c.) Kerätä viinimarjoja
d.) Nukkua. Tämä ei ole oikeasti vaihtoehto, vain toive.
Maalla asumisen riemuja..
 
Voi, kun mä pystyisin tekemään noita a-c -vaihtoehtoja. Ei ole mitään jakoa tuollaiiin hommiin ollut koko kesänä. Tai marjoja keräsin pari litraa, mitä nyt yltyin kurkottamatta ja kumartelematta. Mutta kyllähän se totuus on, että pakkopullalta ne varmaan sitten tuntuisivat ja olis vaikka mitä muuta, jos hommiin vielä pystyis.
 
Lähinnä vaan se et mistä niitä hommia alkaa purkaa. Pottumaata pepusteltu, hiukan oli kyllä hankalaa.

Huomenna pojan 2v neuvola ja muutomassa kaupassa käynti. Sisko perheineen tulossa viikonlopuksi ja sitten olis vielä kahdet synttäritkin, joista toiset vietetään meillä. Eli pientä siivoamistakin olis tarjolla. Eipähän tekeminen lopu keskeno_O
 
Syöttekö maitohappobakteereita nyt viimeisellä kolmanneksella? Aiemmassa raskaudessa söin, ja myös synnytyksen jälkeen sekä annoin vastasyntyneelle oman kuurin kun neuvolasta suosittelivat. Olin juuri lukenut aiheesta tutkimustuloksia, joiden mukaan maitohappobakteerivalmisteilla näin käytettynä olisi huomattava koliikkivaivoja ehkäisevä vaikutus. Olin vierestä seurannut ystäväperheen vaikeasta koliikista kärsivän vauvan arkea ja suoraan sanottuna hirvitti, josko meidänkin vauvalla on sitten koliikki. Johtui sitten kuureista eli ei, mutta en muista esikoisen koskaan itkeneen vatsavaivoja ja on ollut aina hyvä nukkuja ja kummallisen terve. Siis ei ole sairastellut edes nuhaa kuin vain hampaitten puhkeamisen aikana pari pv.

Mitä koliikki muuten loppujen lopuksi on?
 
Mä en syöny esikoisen aikaan maitohappobakteereja, eikä esikoinenkaan saanu niitä vasta kun 10kk:n ikäisenä. Ja esikoisella ollut hyvin vähän /ei ollenkaan vatsavaivaa. Enkä pitäisi erityisen sairastelevakaan olevan; ensinmäinen nuhatauti 8kk:n iässä. Tässä raskaudessa on gefilus-mehu ollut mun mieleen, niin siinähän sitä maitohappobakteeria tulee tällä kertaa. Katsotaan miten menee vauvalla sitten...
 
Muistaisin joskus lukeneeni, että koliikki on vain selittämätöntä itkuisuutta. Joidenkin mielestä syy on suolistoperäinen ja joidenkin mielestä liittyy hermostoon. Itse olen napsinut satunnaisesti maitohappotabuja, mutta en ole tullut edes ajatelleeksi, että vaikuttaisiko se vauvan vastustuskykyyn ym.

Mites muuten inkivääritee, uskaltaako juoda? Muistaisin, että on ollut puhetta, ettei inkivääriä itsessään suositella.
 
Inkivääri ei sinällään ole kielletty, vaan inkiväärivalmisteet. Joskus on ollut suosittua napsia inkivääri-kapseleita pahoinvointiin ja niissä on inkivääriä tiivistettynä isoja määriä, minkä on todettu mahdollisesti aiheuttavan km:ja. Itse olen syönyt tuoreella inkiväärillä maustettua ruokaa esim kiinalaisessa ravintolassa satunnaisesti, enkä ole siitä ollut huolissani. Teestä en osaa sanoa minkä verran teessä on oikeasti inkivääriä ja onko ns tiivistetyssä muodossa. Olen vältellyt inkivääriä kaikessa mitä itse en hahmota onko missä muodossa ja miten paljon.

Muoks. Inkivääritee oli erikseen mainittu eviran listassa ns ei suositeltuna... Ja nimenomaan inkiväärin / valmisteiden pitkäaikaista käyttöä tulisi välttää.
 
Muokattu viimeksi:
En tullut katsoneeksi, onko tuo asetus muuttunut miten ja milloin, mutta kyllä jossain vaiheessa kaikissa inkiväärivalmisteissa piti lukea tuo raskausjuttu, esim. inkiväärilimsassa ja lämpövoiteestakin olen merkinnän ko merkinnän bongannut. Ja sain neuvolastakin vielä helmikuussa paperin, jossa inkivääri oli kiellettyjen listalla. Tosin nämäkin ohjeet vaihtelivat paikkakunnittain. Itse olen silloin tällöin kyllä inkiväärilimsan, tai syömässä käydessä inkivääriä syönyt ja taisin tuorettakin pureskella pahoinvointiin. Mutta kotona ruokiin sen läträämisen lopetin. Mun kaverin lapsi meni nyt kouluun ja siihen aikaan,kun hän odotti, inkivääriä suositeltiin pahoinvointiin :D. Ja jos tekee itse inkivääriteetä, niin ihan pieni palanenhan riittää, siten ainakin tietää paljon sitä on käyttänyt.

Vaasan listassa oli rucolakin kielletty. Neuvolassa ei osattu ees sanoa miksi, epäiltiin että kyse oli salmonellavaarasta.
 
Kun äitini odotti minua, oli pellavansiemenet suositeltu apu ummetukseen. Ei silleen, että olisin jättänyt nykyisen suosituksen huomiomatta, mutta en myöskään ole menettänyt yöuniani syötyäni leipää jossa pellavansiemeniä. :)
 
Kai näissäkin pätee eniten maalaisjärki ja kohtuus. Sekä tietty kun tietää mistä ruoka on peräisin ja määrät. :)
 
Konjakkia oma äitini otti päivittäin supistuksiin kesän ajan mua odottaessa. Oiskohan pitänyt kysäistä äippäpolilta asiasta :D
 
Olen syönyt maitohappobakteereita jo toiselta kolmannekselta lähtien kun neuvolassa sitä suositteli sekä jotain öljykapseleita suositteli niin oon syönyt mustaherukkaöljykapseleita pari joka päivä. Ne voi ehkäistä atooppista ihottumaa..näitä siis siksi kun itsellä taipumusta. Voi siis ehkäistä vauvan ihottuman jo näin aikaisin. Pakko kokeilla josko vaikka auttaisikin.
Joo kyllä olen syönyt pieniä määriä pellavansiemeniä, joissain ruuissa on ollut inkivääriä, mutta kotona en ole käyttänyt. Nytkin kurkkukipuisena olis mukava ryystää inkivääriteetä..mut ei ni ei. Olen syönyt vahingossa pästoroimatonta tuorejuustoa, en ole aina muistanut pestä tomaatteja yms. Olen hörpännyt pienen maistiaisen kuohuviinilasillisesta. Vauvakirjassa luki kuitenkin että voit nauttia punaviinilasin silloin tällöin...en ole kyllä halunnut.
Järki käteen näissä asioissa siis juurikin se maalaisjärki. :)
 
Haaveita on vaikka muille jakaa ja sitä myötä ahdistusta.... On kaikenlaista hommaa ja olisin ehkä vielä halunnut johonkin lämpimään minilomalle mutta tuntuu että aika menee siivillä
 
Missähän keskustelussa oli oman nukkumatilansa vaativista miehistä... Kuiteskii kuulin sellaisesta kuin pesästä vauvalle. Eli olis niinku pienen koiran peti; ommellaan pehmustetut reunat kangaspohjaan, mikä estäis isi-miehen (ja äidinkin) kääntymisen vauvan päälle. En tiedä onko miten toimiva käytännössä, mutta vähän mietin jaksaisko alkaa askartelemaan ja kokeilemaan.
 
Muokattu viimeksi:
Minäkin olen syönyt maitohappobakteereja lähes läpi raskauden. Pidän itse niitä sen verran tärkeänä, että annetaan vauvallekin tämän synnyttyä. :) Olen muutenkin kiinnostunut suoliston kunnon vaikutuksesta lähes kaikkeen sairasteluun ja oireisiin, joten sitä lisää opiskellessa. Ainakin probiootit ja riittävä kuidun saanti hyvästä. :)
 
Suoliston kunnon vaikutus sairasteluun. Silloin kannattaisi yrittää jättää gluteeni ja sokeri ja etsiä kuidunlähteet muulta kuin suomalaisista viljoista. Itsehän vältän vehnää, ennen myös sokeria, mutta nyt raskauden aikana on päässyt vähän lipsumaan. :)
 
Takaisin
Top