Elokuun tarinat

Tänää pelästytti Nökkönen kyllä äiskän oikein huolella.. eilen illalla 7stä asti ei oo tuntunu liikkeitä juuri lainkaan.. vain muutama kyljen kääntö illalla 10 aikaan, sitten ei mitään. Aamulla 1 kevyt potkun tapainen ja sitten ei mitään.. hereillä oon ollut 6 asti.. Ehdin jo litkiä appelsiinimehut, jääkylmät vedet, syödä suklaata ja järkyttävän määrän mokkapalan kuorrutetta (neuvolasta sanottu, että sokeripiikki saa usein mahassa aikaan touhua), lepäillä molemmilla kyljillä, kävellä ja hytkyä kevyesti eikä mitään auta. Lopulta kun olin ottanut äippäpolin numeron esiin, neuvolakortin esiin ja mitannut vielä varoks lämmönkin ja juuri valitsemassa numeroa, tuntui mahasta kevyt muks.. 4,5h jälkeen pääsi kyllä pieni itku, kun lopulta tuntui jotain! Hetki ensimmäisen muks jälkeen ja muutama liike lisää. Nyt siellä on viimeset 10 minuuttia touhutta jotain.. ei edelleenkään kovaa rallia, mutta ainakin siellä liikutaan edes vähän :Heartred:rolleyes::love017:Heartred ehkä sitä ylireagoi, mutta kun liikkumattomuus jatkuin periaatteessa edellisestä illasta, niin kyllä mä ehdin pelästyä ja hurjasti! Heti pyörii pahimmat kauhuskenaariot mielessä.. Onko teille sanottu mitään, kuinka pitkä aika voi "normaalisti" mennä, ettei liikkeitä tunnu lainkaan?

Nyt on kahtena iltana ollut masu kovin kipeä, ensin alkanut pienempänä kipuna mutta jos ei heti ole päässyt lepäämään niin voimistunut ja selkä on nyt alkanut sanoa sopimusta irti. Saas nähdä mitä neuvolalääkäri sanoo, nyt alkaa vähän tuntua siltä etten jaksa enää töissä. Kääntely, nostelu ja kumartelu alkaa todella viedä voimia ja ergonomiassakaan ei aina ole kehumista :/ Mulla vain tuo työmoraali on välillä turhan korkeella että saikuttamaan en herkästi lähde, nyt vaan pitäs takoa päähän että mielummin ajoissa kun liian myöhään saikulle. Muru on kuitenkin se tärkein! ♡

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Epätodelliset 8vkoa ja 2pvä töitä jäljellä :oops: Laskettuaikaa onkin yli 12vkoa mutta hurjan vähän on sekin :grin

Askel synnytyksen lähestymiseenkin on otettu. Doulayhdistykseen otin yhteyttä ja pitäis tässä parin viikon sisällä sopiva synnytystukihenkilö löytyä :) Jännää tutustua uuteen ihmiseen. Mutta kuitenkin tuntuu todella turvalliselta saada saliin sellainen, joka tietää/taitaa ja on jarruttelemassa/vauhdittamassa, kun sitä eniten tarvitaan. Aikamoista liukuhihna toimintaa sairaalassa tuo meno on ja siksi kokemusten jälkeen on mukavaa, että Doulan saa tueksi sen kaiken keskelle.

One by one muitakin vauvatarvikkeita,isyyspakkausta on laiteltu kuntoon/järjestykseen. Vaatteiden pesun ja viikkauksen tosissaan jätän "viime tinkaan". Jos en ihan hullaannu ennen aikoja :wink

28+0, äitiyspoliklinikkakäynti takana ja sairaslomaa edessä, josta vaihdetaan suoraan äitiysvapaalle, 30.9 alkaa äippävapaat. Pienokaisella kaikki mallillaan, mutta kun migreenit/päänsäryt ei ole mihinkään mennyt niin enää ei lähdetä töihin kokeilemaan. Tähän samaan johtopäätökseen tosin oltiin työnantajan kanssa tultu jo viimeviikolla. Mutta nyt se on virallista ja lopullista.

Fysioterapia aloitettu tällä viikolla niska-hartiaseudulle, toivottavasti siitä vielä vähän apuja saisi oloon. Vaikka kotona ollessa melko hyvin kyllä jaksaa ja pärjääkin..

Tänään tuli myös ostettua ensimmäiset äitiysmallin pitkät housut (=farkut), vaikka mulla vaatteita oli ajalta ennen laihdutusta, alkoi housut nyt ahistaa tosissaan. Ja jos vähänki puristaa housut mahaa niin jo on tukala olo.

Tk lääkärillä käyty tänään. Eilen sitten alkoi kivuliaasti supistamaan töissä ja kotona vielä lepäillessä oli menkkamaista kipua varmaan puolituntia. Totesi että kohdunkaula on pehmentynyt ja lyhentynyt, mutta onneksi vielä kiinni. Sairaslomaa sain maanantaihin asti jolloin on neuvola lääkärin aika, hän saa sitten tarkemmin määritellä jatkot. Normi kotiaskareita saan tehdä jos vain kipuja ei tule, muussa tapauksessa täys lepo ja yhteydenotto äpolille. Sanoi lääkäri että ei vielä mitään hätää kuitenkaan näyttäisi olevan, neuvoi olemaan rauhallisin mielin ja lepäämään. Kyllä säikäytti! Tuli taas opittua että mielummin liia ajoissa sinne lääkäriin kuin liian myöhään! Viikkoja tosiaan vasta 25+5.

Tsemppiä tttiuhti!

Joko muilla on alkanut synnytysvalmennus? Meinaatteko mennä? Meillä oli eilen ensimmäinen kerta ja tykkättiin molemmat kyllä. Siellä oli perhekeskuksesta ihminen puhumassa parisuhteesta ja sen hoitamisesta, sitte puhuttiin odotuksista synnytysvalmennuksen osalta ja mikä arjessa tulee muuttumaan. Ens kerralla käsitellään sitten synnytystä. Tuli tosi hyvä fiilis, kun kuunteli sitä perhekeskuksen rouvaa ja hänen vinkkejään ja keinojaan hyvään parisuhteeseen ja sen hoitamiseen.. tuntuu, että meillä on ainakin tehty jotain oikein, kun on aina puhuttu kaikesta.. niin hyvästä kun pahastakin :hug003vaikka se välillä todella vaikeaa onkin.

Aaaw mulla kävi eilen kylässä pieni 2viikkoinen tyttövauva, ja voin kertoa hirveä vauvakuume iski. Huvittaa oikein miten pahasti se nyt pamahti päälle vaikka tietää että se oma pienokainen on täällä "kohta". Viikkoja täällä olisi 28+5 joten hetken siis kuitenkin saa odotella omaa nyyttiä, mutta onneksi pääsee tätä toista tyttöä näkemään, kun oma on niin päästään yhdessä työntelemään vaunuja. <3

Meillä on perhevalmennusta vasta 1. ja 3.9. Kaksi kertaa vain. Tai no kolmas kerta on kun joku täti tulee kotiin neuvomaan jotain juttuja, "yksityisopetusta" siis. :grin

Meillä on synnytysvalmennusta vain kerran, 2h mittaisena luentona auditoriossa. Vähän ollaan kahden vaiheilla että mennäänkö, jotenkin tuntuu että saako tuollaisesta tarpeeksi irti. Paratiisitar, kiitoksia tsemppauksesta! :)

Oho, onpas niissäkin eroja :eek: Täällä on 4 x 1,5-2h ja sitten erillinen tapaaminen vielä, kun lapsi syntynyt. Lisäksi on vielä mahdollista käydä ravitsemusterapeutin luentoa kuuntelemassa kerran :)

Meillä oli muutto heinäkuun lopulla ja voin kyllä sanoa, että jos uudelleen vielä raskaaksi tulen, en todellakaan halua muuttaa tässä vaiheessa enää! Sellaista stressiä, väsymystä ja itkuja.
Asunto on siis edelleen ihan hujan hajan ja mm. pienokaisen huone vielä maalattavana ja tapetoitavana ennen kuin edes pääsee mitään järjestelemään. Tuntuu siltä että kyllä tässä vielä kiire tulee ennen marraskuuta! Ja kun kaikki olisi ihanaa saada valmiiksi jo reilusti aiemmin.

Hankinnat on hyvällä mallilla, löytyy vaunut, turvakaukalo, vaatteita ja varusteita, kestovaippoja ja pinnasänky. Kaikki ovat vaan varastoituna laatikoihin ja pusseihin vielä tällä hetkellä. Työmatkoilla junassa neulon vauvalle peittoa :)

Perhevalmennus on alkanut ja kolme kertaa niitä on jo takana, mutta vain kerran olen päässyt itse paikalle. Vielä on neljäs kerta ja sairaalan synnytysosastolle tutustuminen itsenäisesti ennen h-hetkeä ja sitten vielä tapaamisia muutama kerta lapsen syntymän jälkeen. Tuo yksi tapaaminen ainakin oli mielestäni hyvä ja sen perusteella suosittelen perhevalmennusta kaikille keitä se yhtään kiinnostaa. Tietysti vaikuttaa olevan melkoisen erilaista eri paikkakunnilla...

Doulayhdistykseen otin yhteyttä ja pitäis tässä parin viikon sisällä sopiva synnytystukihenkilö löytyä :)

Hei,
mihin yhdistykseen olit yhteydessä ja miten tuo käytännössä toimii? Itsekin olen pohtinut doulan hankkimista, muutama yksityinen tuntuu ainakin tarjoavan palvelujaan esim. ensikodin lisäksi.

Petruska, uskon että alkaa olla jo tässä vaiheessa raskasta se muuttaminen! Meillä muutettiin just sillä viikolla, kun sain tietää olevani raskaana. Vaikka tuolloin ei tietenkään maha painanut eikä varsinaisesti ollut kiire, niin mulla sen projektin sietämättömäksi teki välittömästi plussan jälkeen alkanut hirvittävä pahoinvointi. Oli yhtä tuskaa siivota vanhaa asuntoa, kun koko ajan heikotti ja yökkäytti. Sama homma sitten uudenkin asunnon järjestelyn kanssa. Tuntui, ettei pystynyt mitään ajattelemaankaan. Ja kun muuttoon liittyy aina stressiä ja totuttelua uuteen, niin samalla piti totutella ajatukseen raskaudesta. En ollut kovin hilpeällä tuulella tuolloin. :wink

Meillä neuvola järjestää 3 perhevalmennus kertaa, joista yksi oli vain isille. Itse en ole päässyt yhteenkään, olisin miehen kanssa halunnut mennä, mutta hän ei pääse ikinä töittensä takia. Mua ois ehkä kiinnostanut se synnytyksestä ja kivunlievityksestä kertova tapaaminen, mutta toisaalta voihan niistä kysellä neuvolassakin. Tosi paljon vaihtelua paikkakunnittain näyttää tosiaan olevan! Hassua, ettei ole valtakunnallisesta samat säännöt/toimintamallit näissä...

Hei,
mihin yhdistykseen olit yhteydessä ja miten tuo käytännössä toimii? Itsekin olen pohtinut doulan hankkimista, muutama yksityinen tuntuu ainakin tarjoavan palvelujaan esim. ensikodin lisäksi.

Ensikotiin Helsinkiin otin yhteyttä :) tai sen Ensikodin doulatukihenkilöön.

Tänään tuli kutsu postissa perhevalmennukseen. Ekalla kerralla aiheena on raskauden eteneminen, tunne-elämä, parisuhde ja uusi perheenjäsen, valmentautuminen synnytystapahtumaan sekä synnytysvideo! :grin Tokalla kerralla aiheena synnytys, isä/tukihenkilö synnytyksessä, synnytyskipu ja sen lievitys. 2 tuntia / kerta.

Täällä ei vissii tartte mennä yhteenkään perhevalmennukseen. Aikataulu ei täsmää ollenkaan :sad001 8.15 aamuisin joka kerta! Vuorotyöläisenä joko olen töissä tohon aikaa, menossa töihin tuohon aikaan tai sitten nukun että jaksan mennä töihin iltapäivästä. Voi olla että on vapaapäivä mutta nekin nykyään käytän hyvin pitkälti nukkumiseen ja lepäämiseen. Ei muuten jaksa käydä töissä :confused:

Ompa pömpylä ihan hulluun aikaan teillä valmennus! Eihän kukaan työssäkäyvä tuohon pysty, ja kai meidän pitäisi oletusarvollisesti vielä olla työssä käyviä.. Täällä valmennus alkaa ensi viikolla, tiistaisin klo 17, 4xn.2h. Tasan yksi kerta tosin käsittelee varsinaisesti synnytykseen liittyviä asioita. Sitten voi ns. omatoisesti käydä lähempänä LA:a tutustumassa synnytysosastoon, sielä kierrokset kerran viikossa.

Ja elokuun 16. Huh, päivät ne vaan menee... Tällä viikolla saatu pakastimeen marjoja talveksi ja nyt lämmittelen miehen kotipaikassa leivinuunia, kohta karjalanpaisti ja kaalilaatikko uuniin. Muuten siis kaikki mukavasti, mutta nämä säryt :/ voi kun helpottaisi edes hetkeksi... Pään kanssa vielä pärjäsi, mutta nyt alkaa selkä+rinnat oireilla...

Jonsku87, nimenomaan ihan pyllystä nuo ajat ja todellakin pyrkimys olla töissä vielä 8vkoa :) Harmikseni olen huomannut että alaselkää juilii ja kylkeä/rintakehää tuntuu painavan joku! :sad001 Eikä tämä vuorotyöläisen "arki" väsymystä helpota :mad: Olis kiva nauttia vapaa-ajasta, mut sen saa hyvin pitkälti voimien mukaan suunnitella tarkkaan. Tänäänkin kaikkea kivaa touhuttiin miehen kanssa mut iltapäivällä iski jo hirveä väsy! Pakko oli kyliltä kotiin päästä lepää. Energiat menee kyllä täysin tän kehon ylläpitoon o_O

Pitkään vaivannut iskiaskipu ja muutenkin selkäkipu hävisi jonnekkin (koputtaa puuta), joten ainakin tähän asti elokuu on ollut melko kivuton. :p Sään viiletessä on muutenkin olo ollut parempi, ei enää ole niin älytttömän tukala.
Mahassa myllätään kokoajan enemmän ja mahan päältä kevyesti painaessa välillä jo tunteekin asukin pään/takamuksen mikä on aika vinkeä tunne. Tuleva isukkikin on ihan innoissaan hipeltämässä mahaa ja puhelee sille välillä.
Sukulaisia on viime aikoina käyny vierailemassa useampikin ja heidän mukana on tullut iiiiso kasa vaatetta ja muuta tarviketta. Nyt taitaa olla kyllä toppavaatteita lukuunottamatta enemmän kuin tarpeeksi vaatetta tyypille. Oma isä on luvannut tehdä pienelle hoitopöydän ja hankkia joululahjaksi pinnasängyn ja kovasti jo muutenkin tuleva vaari näyttää valmistautuvan kovasti. :)
Loppukuusta onkin sitten edessä muutto uuteen asuntoon jossa sitten voi alkaa ihan kunnolla laitella paikkoja valmiiksi tulokasta varten, nyt olen vähän koittanu hillitä itteäni kun tiesin että muutto oisi jossain vaiheessa edessä.

Meillä tosiaan vain yhden kerran synnytysvalmennusta, mutta sitten voi halutessaan käydä kuuntelemassa asiantuntia luentoja esim. Omasta ja lapsen ravitsemuksesta. Aikataulullisesti meillä noi on jopa suht hyvään aikaan, luennot on arkisin illalla ja synnytysvalmennua puoliltapäivin viikonloppuna.
Mä olen niin nauttinut tästä sään viilenemisestä! Olen henkeen ja vereen kesä sekä helleihminen, mutta työnteko ja oma olo näillä helteillä on ollut jotain hirveetä. On kyllä pitänyt miettiö mitä laittaa päälle ja kenkiä on tasan kahdet mitä käyttää kun muut puristaa. Jospa tää nesteturvotus alkais nyt sulamaan. Onko muilla ollu jalkojen turvotuksen kanssa ongelmia?

Takaisin