Elokuun tarinat

No huhhuh, olipa eilen päivä o.o mulla on ollu 2päivää polttelua mahassa ja pissalla pitäny rampata ja mitä kaikkee. Eilen 9:00 rupesin soittelemaa neuvolaan eikä kukaan vastannu vaikka jätin soittopyynnönki, sitte soitin päivystykseen 12 aikaan ja ei sieltäkään soitettu takasi. Menin tklle 13 aikaan ja otin vuoronumeron ja ootin 16 asti ennen ku mut otettii sisälle ja sinä aikana 3 ihmistä otettii sisälle?! Olin tosi kippee ja mahhaa poltteli ja selkä kipeä, ei kukaan hoitaja huomannukkaa mua..
No pääsin sisälle ja pissanäytteet ja pika serpit otettii joo no huonoa näytti ja lääkäri paineli mahaa ja sattu kovasti, puol kuuelta pääsin vasta pois tklta ja lähete KYSiin... synnytys saliin käyrille ja verikokkeet ja pissanäytteitä ja vauvan liikkeet katottiin (kunnon tunteitten myllerrystä) mies reppana iha paniikissa.. ONNEKS kaikki oli vauvan osalta hyvin, lääkäri ei meinannu saaja mittoja eikä virtauksia otettua ku vauva liikku niiiii hirveenä xD rupes naurattamaan ku tympääntyneen llone lääkäri muutenki ja vauva pistää parastaan :D
Nojoo, siinä suikkastiin jotkut bakteeri näyttert alapäästäki ja pissatulehuksena lähtivät kuitenki hoitamaan.
Enhä mää ollukkaa kotona ku vasta puol 1ltä yöllä että lääkärissä ja vaikka missä meni koko eilinen päivä o.o tk voisi parantaa tuota touhua! Tänään lepopäivä :-) taidan kahtoa disney klassikoita ;-)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
riSa ikävää ettei teillä oo valmennusta englanniksi, mut sen verran voin lohduttaa että ei siitä paljoa apua ollut meillekään, kun tosiaan uusia asioita ei juurikaan käynyt ilmi.
Onneks sentään jotain matskuja ollaan löydetty netistäkin englanniksi. Jos haluut voin laittaa teille linkkejä joita saatiin valmennuksesta ja sen powerpoint-esityksen, joka me nähtiin valmennuksessa. Nettilinkeissä joita me saatiin siellä oli ainakin toi "meille tulee vauva" vihko englanninkielisenä nettiversiona, joku nettisivu kaksikulttuurisista perheista ja muuta kaikkea enemmän tai vähemmän hyödyllistä, niin ei tartte ihan kaikkea kääntää,
 
Kiitos mielellään otan vastaan linkkejä yms, säästyn ihan joka asian kääntämiseltä. :D
 
riSa mä avaan näille ihan oman viestiketjun niin voidaan siellä jakaa kaikki matskut ja muutenkin vaihtaa sanaa
 
No huh Idapa, onneksi selvisit säikähdyksellä! Kyllä tuo tk:ssa jonottaminen on tympeetä touhua. Mulla on koko raskauden aikana ollut paljon vti-oireita, mutta kertaakaan ei tulehdusta ole löytynyt. Nytkin on ikävää tunnetta alavatsalla, mutta viimeksi tutkittiin pari viikkoa sitten ja ei löytynyt yhtään mitään. Epäilen että tuntemukset liittyy mulla nyt siihen että kohtu painaa jo kovasti rakkoa. Alavatsa ei painellessa tunnu kuitenkaan aralta.
 
No sanoppa elä muuta! Olin nii onnellinen ku lääkäri sano ettei vauvalla oo mitää hätää ja ettei oo vielä tulossa maailmaan! Kyllä täällä meijä paikkakunnalla kusee nii pahasti tkn touhu, oli lapsi tai raskaana oleva nainen kyseessä nii varmasti jouvut oottaan sen 5h helposti... ja lopputuloksena kuitenki se että jouvut 40km- 120km päähän lähtemään koska ei oo resursseja tehä...
Nii ne kyssissä sano mullekki että kohtuki kasvaa nii se saattaa aiheuttaa semmosta kipuilua ja tietysti sitä virtsaamisen tarvetta enempi. :-)

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Kun jossain kohtaa pääsin oireketjuissa hehkuttamaan, että iskias ja välilevyn pullistuma on pysyneet ihmeen hyvänä, niin nythän se sitten alkaa kostautua. Iskias on juilinut nyt parin viikon ajan oikein huolella. Sen on saanut iltaisin pysymään kurissa venyttelyllä ja pienellä jalkojen pyörittelyllä yms.. sen verran, että on saanut unta. Nyt hermo on niin jumissa, että etenkin oikea jalka nykii omia aikojaan ja on levoton, alaselkää särkee eikä venyttelyt, kävelyt tai rullailut auta. Lämpötyyny vie hetkeksi kipua, mutta ei auta hermotukseen ja nykiviin jalkoihin. Unta on todella vaikea saada ja istuminen, makaaminen tekee pahaa.. enää edes paksu tyyny jalkojen välissä ei helpota oloa. Kyseessä ei oo siis levottomat jalat, mangesiumia syön ja tukisukatkin ollu aikas ahkerassa käytössä. Suonikohjuja on ilmestynyt ja nekin varmaan omalta osaltaan tykyttää, mutta säteily tulee selvästi selästä. Saan itse naksautettua rankaa ihan vaan kääntämällä lantiota, mutta sekään ei enää auta edes hetkeksi. Mitään vinkkejä, millä tota saisi helpottamaan? Omat keinot loppuneet. Neuvolaan pitänee varmaan huomenna soitella, että saisi fyssarille lähetteen, mutta en tiedä onko siitä tukivyöstä tähän vaivaan juurikaan apua.. Muut saaneet apua fyssarilta ihan itse vaivan hoitoon (alueen manipulointia, hierontaa, apua auki venyttämiseen tai muuta käsittelyä?) vai lykänneet vaan venytysohjeet ja tukivyön käteen?
 
Mulla kun pelkäsivät tuota välilevyn pullistumaa ei fysioterapeutti uskaltanut selkään juurikaan koskea. Jalkojen lihaskalvoja hiero että veri kiertäisi paremmin, mutta sanoi, ettei uskalla koskea selkään, kun vauvaa ei saa kuulemma häiritä hieronnalla. Loppujen lopuksi mun selkäkivut osoittautui vain lihasperäisiksi, mikä todettiin puolitoista kuukautta ton välilevyn pullistuma arvelun jälkeen, mutta siihen mennessä kun kukaan ei ollut uskaltanut koskeakaan tohon mun selkään niin nyt se on aivan jumissa ja tehnyt musta todella kankean. Kaikki liikkuminen sattuu. Mies yrittää kipeitä kohtia hieroa ja itse yritän mammajoogalla saada selkää auki.

Tukivyön hankin auttamaan liikkumisessa, mutta se jää mulla ainakin selässä aavistuksen verran liian ylös eikä siksi auta tuohon lanneselän alueeseen juuri lainkaan. Jonkin verran keventää taakkaa kun joutuu pidempiä matkoja kävelemään, mutta aika vähän siitä on ollut apua.
 
Eilen se vihdoin saapui. Kaukan odoteltu äitiyspakkaus!! Aika suurikokoisia oli monet vaatteet ja aika poikamaisia värit, mutta oli sitä vaan niin älyttömän ihana penkoa ja tonkia. Voi että sitä mahtavaa fiilistä. Nyt on lähdettävä ostamaan kankaan, niin pääsee vulraamaan laatikkoa prinsessalle ensisängyksi :)
 
Minullakin sormet syyhyää että pääsis jo päällystämään laatikon sängyksi mutta pitänee ensin odotella tämä muutto alta pois niin on sitten tilaa ja tarvikkeet käsillä.
 
Paratiisitar, onko selän lepoasento tuttu? Selinmakuulla, mielellään hieman kovemmalla alustalla kuin sänky, polvet 90asteen kulmassa ylhäällä. Esim. Rahi jalkojen alle/ parikolme sohvatyynyä /tai sit jos pääset lattialle ja sieltä hyvin ylös, niin sinne makuulle ja jalat sohvalle.
Myös säteilyoireeseen voi kokeilla varovaista selän traktiota. Selinmakuulla jalat koukussa jalkapohjat alustalla. Kädet reisien yläosiin, mahdollisimman lähelle lonkkia. Sitten kevyesti työnnät käsillä jalkoja itsestäsi poispäin. Ikäänkuin koittaisit työntää "reisiluuta pois lonkkamaljasta". Pidä muutama sekunti ja palauta rauhallisesti. Toista pumpaten muutaman minuutin ajan tai sen aikaa kun kädet jaksavat. Keskivartalo kannattaa yrittää pitää mahd. Rentona, jottei lihakset estä pienen liikkeen tapahtumista.
Si-tukivyötä kannattaa ainakin kokeilla, jollekin toimii, toiselle ei.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minullakin sormet syyhyää että pääsis jo päällystämään laatikon sängyksi mutta pitänee ensin odotella tämä muutto alta pois niin on sitten tilaa ja tarvikkeet käsillä.
Mulla on ihan sama homma. Muutto viikon päästä, joten siihen on pakko jaksaa oottaa.... :)
 
Täällä myös havaittavissa sormien syyhyämistä :D Mutta muutto on meilläkin edessä ennen kuin pääsee vauvan juttuja laittamaan, kehtoon täytyisi tosin patjakin vielä ennen muuttoa ostaa, että sen ehtisi leikellä sopivan kokoiseksi ja ommella päällisen myös oikean kokoiseksi :) Ottaako muilla muuttoon valmistautuminen miten koville? Mä olen pakkaillut jo parin viikon ajan, turhimmista tavaroista aloittaen ja nyt on keittiön astiakaapit kahta hyllyä lukuunottamatta tyhjät ja kaappien ovet pesty jne, mutta ensimmäistä kertaa koko odotusaikana sain selkäni todella jumiin rehkiessäni :/
 
Täällä myös havaittavissa sormien syyhyämistä :D Mutta muutto on meilläkin edessä ennen kuin pääsee vauvan juttuja laittamaan, kehtoon täytyisi tosin patjakin vielä ennen muuttoa ostaa, että sen ehtisi leikellä sopivan kokoiseksi ja ommella päällisen myös oikean kokoiseksi :) Ottaako muilla muuttoon valmistautuminen miten koville? Mä olen pakkaillut jo parin viikon ajan, turhimmista tavaroista aloittaen ja nyt on keittiön astiakaapit kahta hyllyä lukuunottamatta tyhjät ja kaappien ovet pesty jne, mutta ensimmäistä kertaa koko odotusaikana sain selkäni todella jumiin rehkiessäni :/

Voi vitsi Jonsku90, elä pelottele... :D Miun pitäs tänään vasta ALOTTAA kamojen pakkaus ja ollaan siis muuttamassa reilu 90 m2 asunnosta isoon omakotitaloon. Pakattin häkkivarasto vasta viime viikonloppuna, mutta kaikki muu on vielä eessä. Häkkivaraston pakkauksesta meni maha ihan kovaksi, varmaan johtu nostelusta ja raahailusta. Nyt ajattelin, että pakkaan koko viikonlopun, mutta silleen rauhakseen, että pidän taukoja.

Enemmän jännittää toi kamojen purkaminen, kun meillä on uudessa talossa 2 kerrosta ja mies lähtee 3 vko työmatkalla elikkä purkaminen jää pitkälti mun vastuulle. Mutta toisaalta onhan se ihana päästä laittaa uutta ja ekaa omaa kotia ja etenkin sitä pikkuprinsessan huonetta. Jännittää kyllä, miten jumiin tässä vielä menee....
 
Hulina lepoasento on tuttu, mutta tota traktiota pitääkin kokeilla. Kiitos vinkistä! :)
 
Voi voi... ja eikö se ollut mun vuoro saada tämäkin! FLUNSSA!!! Kaikki ne iskee muhun :sad001 Nyt sitten sairaslomaa ja tulevan 4pvän vapaan varjelua tiedossa. Ettei nyt vaan tartteis viikkoa sairastaa!!!!! :mad: Kohta Terveystalolle arvioitsemaan työkunto.
 
Pömpylälle pikaista paranemista! Täälläkin käytiin tänään työkykyä arvioimassa ja saikkulappuhan se lätkähti kouraan äitiysloman alkuun saakka. Täytynee alkaa miettiä miten päivänsä kuluttaa, onneksi on koira että tulee liikuttua. Sepä lääkärin ohjekin oli että joka päivä pientä kevyttä liikuntaa että selkä ei mene huonommaksi.
 
Pömpylälle pikaista paranemista!! :) Täällä myös selkä reistailee, istuminen on kaikista pahinta... Öisin ei saa nukuttua kunnolla. Sinnittelin pari pv töissä mutta tänään luovutin. Ei vaan pysty, liian tuskallista.
 
Oi voi.. Mun pitäis ens viikolla palata töihin. Teidän juttuja lukiessa ei kuulosta kovin hyvältä idealta toi työnteko.. Ennen kesälomaa jo selkä reistaili pahasti ja nyt harkkasuppareita menee jos vähänkin kumartelee. Nyt viimeiset 1,5vko oon vielä päässyt tosi helpolla kun mies on kans ollut lomalla ja hoitanut tosi paljon lapsia et oon saanut levättyä. Täytyy nyt muutama päivä käydä kokeilemassa ja katsoa miltä tuntuu, väkisin en kyllä ala siellä kituuttamaan :rolleyes:
 
Takaisin
Top