Elokuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja zibbh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niina88: Pahoitteluni :(

Vitsukka830: Kyllä, "ihana" 2-vuotias täältä löytyy :D Pientä uhmaa ja omaa tahtoa tulee päivä päivältä enemmän. Kotihoidossa on, eli olen kotona.
Nyt hän on alkanut kovasti puhumaan ja tajuaa jo juttuja ihan hyvin. Ei siis ehkä uhmaa pahimmasta päästä kuitenkaan. Mitä nyt sattuu joskus naapurin tyttöjä moksimaan, ja joskus vähän minuakin :/ Täytyy opettaa, ettei saa lyödä.
Meillä on syöttötuoli vielä käytössä, mutta siitä on otettu se etukaari pois, eli käytännössä tavallinen tuoli, mutta parilla portaalla, ja korkeampi (tripp trapp -tyylinen).
En ajatellut tuplarattaita, on esikoinen silloin jo lähemmäs 3-vuotias, joten ehkä hän jo ajelee pyörällä, tai seisoo seisomalaudalla, tai kävelee! :)

Tytölle olisi nimi jo valmiina! emoticon

Sunnuntaita kaikille! Onpas täällä ollut mukavan vilkasta keskustelua :)

vitsukka, meillä myös käytetään vielä TripTrapp-tyylistä syöttötuolia, josta se etukaari on otettu pois (esikoinen siis lähes 3.5 v). On aivan ehdoton, että lapsi näkee kunnolla pöydälle. Tullaan varmasti käyttämään vielä hyvin pitkään, ja ostetaan seuraavalle lapselle toinen samanlainen. Uhma meillä on nyt ehkä hankalimmillaan mitä ikinä... Ilmeisesti 4 ikävuoteen mennessä odotettavissa vain pahenevaa. Äiti ja isi ajoittain on aika väsyneitä tuohon touhuun. Nimiä ei ole meillä mietitty yhtään. Meidän esikoinen on nyt päivähoidossa ja pidetään varmastikin päivähoitopaikka kesäkuun loppuun. En irtisano paikkaa heti, sillä ei koskaan tiedä, mitä vauvan kanssa tulee. Pidän backupin, jos vauva on esim hyvin paljon itkevä tms... 

suklaasydän, en ole oikeastaan pohtinut vielä synnytystä. Ehkäpä senkin vuoksi, että ensimmäisestä jäi niin hyvät muistot, etten ole ehtinyt vielä huolehtimaan. Neuvolalääkärikin sanoi jälkitarkastuksessa, ettei kyllä kuulosta ihan tavalliselta, kun kerroin muistelevani synnytystä aina iltaisin, jos en saa unta!

zibbh, ilmeisesti useimmiten sydämen lyönnit alkaa näkyä noin 6+0 raskausviikolta lähtien. Mutta itse ottaisin vähän pelivaraa siihen, jos hedelmöittyminen olisikin tapahtunut vähän luultua myöhemmin. 

ElMa, voi, voimia vuotelun kanssa. Ymmärrän täysin, että ajatukset on varmaan aika stressaantuneet ja huolestuneet.  Tarrasukkia kovasti ja tsemppiä!

Sazulle onnittelut ihanista uutisista varhaisultrasta!

Unelma-Anelma, täällä on aivan samanlaiset rauhalliset fiilikset raskauden suhteen. Se ei suinkaan johdu siitä, että ajattelisin kaiken olevan 100% varmuudella hyvin vaan esikoisen olemassaolosta. Jotenkin on niin onnellinen olo jo tuosta yhdestä lapsesta, että toinen olisi jo vain ekstraa :)

Hennasu, olit huolissasi siitä, ovatko oireesi raskausoireita vai jotain muuta. Kyllä minun silmääni kaikki vaikuttivat hyvinkin selkeästi raskaudesta johtuvilta :)

Muikkis, voisinpa sanoa jotain lohduttavaa tuohon keskenmenopelkoon. Siihen ei vain löydy sanoja. Itsekin pelkäsin sitä todella paljon toisessa raskaudessa (josta siis esikoinen syntyi). Ajan kanssa se alkaa helpottaa ja luotto raskauden jatkuvuuteen vahvistuu. Se on valtava helpotus, kun liikkeet alkavat tuntua ja pystyy itse seuraamaan lapsen hyvinvointia edes jotenkin.

Eleanora, itse olen käyttänyt Espritin ja Helsingin Bebes-liikkeessä myytäviä äitiysvaatteita. Ovat aika kalliita, joten ostin muutamia vaatteita ja käytin samoja koko raskauden. Ainakin olivat laadukkaita. Ystävät ovat käyttäneet mm H&M:n äitiysvaatteita ja nekin ovat kuulemma aivan hyviä. Monet ovat tehneet myös kirpparilöytöjä, mutta minä en ole koskaan oppinut kiertämään kirppareita, niin ei ole tullut etsittyä.

niina, suuren suuret pahoittelut tilanteesta. Varmasti on vielä vaikeampaa, kun  mies on ollut poissa kotoa. Jos keskenmeno on tullut, voin sanoa, että siitä toipuu kyllä mutta vain ajan kanssa. Puhuminen heti tilanteen ollessa päällä on mielestäni tärkeää, jotta saa purkautua juuri aidoimmillaan ja tunteellisimmillaan. Onneksi teillä on jo kotona esimerkki siitä, että raskaus kyllä onnistuu, varmasti tulevaisuudessakin!

Minulla oli jotain kysyttävää, mutta pääsi unohtumaan, kun luin teidän tekstejä... Eipäs muuta kuin hyvää uuden viikon alkua ja onnellista vatsan kasvatusta!

mä en oo kyllä itse miettinyt nimiä, sillo ku ekaa odotin ja jo ennen sitä mietin kovasti nimiä, mut nyt en vielä enkä uskalla miettiä un haluan eka nähdä että ultrassa kaikki hyvin , vähän pelottaa mut raskaus oireet on kyllä kovat

Oho, maanantai tuli ja 8 viikkoa tarttisko ottaa ihan kuva, mielenkiintoista nähdä missä vaiheessa tää mammuttimainen olo tasaantuu.

Ihanaa ja parempaa alkavaa viikkoa kaikille! Meillä remontti jatkuu, kohta tulee taas mies paukuttaa ja omahan on edelleen Kiinassa.. kele.

Niina88: Voimia ja halauksia! Kuten merihevonen sanoi, puhuminen on todella tärkeää, ainakin oli minulle vastaavanlaisessa tilanteessa. Jaksamista!

Ja ai niin, nimistä! Niitä on mietitty jo ainakin vuosi tai kaksi vaikka yrittäminen on ollut ajankohtaista oikeastaan vasta tämän vuoden ajan. Tytölle ois muutamakin tiedossa, pojat nimistä ei oo ainakaan vielä löytynyt mitään yhtä ylitse muiden...

Oottekos te muuten ajatelleet yrittää selvittää kumpi teille on tulossa sitten rakenneultrassa jos ja kun toivottavasti kaikki sinne asti turvallisesti päästään vai haluatteko pitää yllätyksenä synnytykseen asti?

Niina88 Pahoittelut. :(

Nimistä Meillä olis jo periaatteessa pojan ja tytön nimet valmiina, tytön nimelle on saatu mieheltä lopullinen suostumus mutta pojan nimessä tällä on vielä veto-oikeus jos ei näytäkään siltä mitä olimme ajatelleet. Varsinkin tuo tytön nimi ollut useamman vuoden jo päätettynä. :)

Sukupuolesta ehdottomasti otetaan selvää, voi sitten henkisesti vähän varautua että kumpi sieltä on tulossa. Todennäköisesti ei kerrota kuin ihan lähipiirille että kumpi näkyi, saavat muut sitten arvailla. Voihan tietty olla että muksu itse ei suostu mitään paljastamaan mutta voisi se nyt vähän vilauttaa.

Kyllä meilläkin halutaan tietää sitten kun ajankohtaista, että kumpi tulossa.
Joskus joitakin aikoja sitten olen kuullut puhetta siitä, että se muka maksaisi jotain, kun menee selvittämään kumpaa sukupuolta tulokas on...? Onko tämä nyt joku vanha juttu vai jokin huhu?

Tänään on ollut huono olo. Söin tuttuun tapaan aamupalaa, kunnes en enää kertakaikkiaan kyennyt sullomaan leipää enää poskeen. Mitään oksenusta ei tullut, mutta huono olo tuli ja kesti sellaisen reilun tunnin.

Tänään mulla on se varhaisultra ja pikkusen jännittää, mitä siellä näkyy :)

Eilen vahingossa tuli lipsautettua anoppilaankin tästä raskaudesta. Ja kun huomasin oman 'mokani', niin eihän siinä voinut kyyneliltä välttyä. Onnittelivat kumpikin ja olivat aivan onnessaan :) Joten, tasapuolisuuden nimissä täytyy kertoa omillekkin vanhemmille piakkoin.

Niina88:lle paljon voimia :'(

Nimiä ei olla vielä mietitty. Pojan nimikii päätettiin vasta pitkän aikaa synnytyksen jälkeen :)

Synnytystä olen miettinyt ja paljon. Mulla oli eka synnytys niin karmea kokemus että harkitsen jopa lähteväni seuraavan synnyksen lähestyessä reissuun, jotta pääsen johonkin toiseen sairaalaan synnyttämään. Niin pahat traumat jäi koko puolentoista viikon sairaalassa oloajasta :(

Sukupuoli aiotaan selvittää heti :) Jos np-ultra on myöhäisimmässä vaiheessa ni aiotaan varmaan siellä jo tivata että mitä siellä näkyy :D

Onkos muilla esiintyny närästystä? Mua närästi eilen autossa niin kovin että tuskan hiki valui, eikä rennieitä tietenkään ollu mukana. Tuntu ihan siltä ku nuotio ois palanu mahassa :( Onneks helpotti suht nopeesti ku päästiin kotiin rennie-paketin kimppuun :)

(.) vielä sen verran että nyt on tosi helpottunut olo kun syke on nähty. Gyne sanoi että riski keskenmenoon on todella pieni (ei suostunut kuitenkaa mitää lukuja sanomaan) ja pienenee päivä päivältä :) Mä aion nauttia nyt tästä raskaudesta täysillä kipuineen kaikkineen <3 Raskaana olen kunnes toisin todistetaan ;)

Muikkis: ei maksa mitään jos kysyy sukupuolta, toi on joku huhu vaan 

Puntsi: ennenku plussasin mä söin mutta nty en muista mitä niin alkoi närästää ja mä tokasin sillo miehelle "mua närästää ja viimeks närästänyt ku olin raskaana, ompas outoa" siitä seuraavana päivänä plussasin. Mulla oli koko viime raskaus aivan järkyttävää närästystä joka paheni loppuraskautta kohden, öisin varsinki ja iha oksennus tuli yöllä muutamaa otteesee kurkkuu, hyi että toivottavasti nty välttyisin siltä. Mullakin oli aivan hriveä synnytys kokemus, mutta ihanat hoitajat, mä olin menossa kättärille synnyttää mutta sielä oli sulku niin jouduin naisten klinikalle , tälläkertaa toivon pääseväni sinne kättärille vaikka naistenklinikalla oli ihanat hoitajat 

Mä jsut phdiskelin tässä tai muistelin, mulla alkoi viikolla 15 viime raskaudessa turvotus, käsissä iha ensimmäsienä, mul oli niin pahaa se pistely yön aikana et mulla piti olla vasemmassa kädessä sellanen lasta koko raskauden ajan öisin, se autto, myöhemmni alko sit oikeessa kädessä kans tosi paha. Mulla oli nini kauheesti turvotusta että ei mahtunut sukat eikä kengät jalkaan, nyt toivon että en koe samaa koska talvella on paha olla ilman kenkiä.

Mulla oli eieln ja toissapäivänä aivan hirveetä pahoinvointia, ihan ku krapula olis ollut, en oksentanut mutta kauhee olo. tänäänki on pahoinvointia mutta ei yhtä pahaa, viime raskaudessa en siitä kärsinyt. Kyllä mä nyt niin toivon että matkalainen pysyy menossa mukana ihan loppuu saakka ja että kaikki olis hyvin 

Huomenta!

Niina88: Pahoitteluni ja paljon voimia ja haleja sinne!!

Kävin tänään varhaisultrassa ja meidän pikkuisella kaikki hyvin, pieni sydän sykki ja koko vastasi arvioituja viikkoja <3. Olen Puntsin kanssa samoilla linjoilla että nyt sitä uskaltaa enemmän heittäytyä tähän raskaana olemiseen. En nyt mennyt kyselemään keskenmenoriskeistä, mutta mitä olen muiden juttuja lukenut niin ei varmaankaan mikään kauhean iso enää (I hope...). Olen aikaisemmin kirjoittanut tänne vain kerran, en jotenkaan uskaltanut ennen tietoa pikkuisen voinnista. Tänään sitten kirjoittelen tuonne esittäymisosioon jossakin vaiheessa. Ja olen lukenut teidän juttuja jo parisen viikkoa suurella mielenkiinnolla! emoticon

Joku kyseli makeanhimosta (anteeksi, olen hajamielinen ja huono muistamaan kuka tarkalleen puhui ja mistäkin, ja välillä tuntuu että pää on pehmentynyt entisestään tän raskauden myötä...  !!). Mulla käynyt just niin, että aikaisemmin olin varsinainen sokerihiiri mutta nyt mutustan mieluummin jotain suolaista tai hedelmää. Äsken ultrasta tullessa kävin kaupan kautta ja ostin niitä uunissa lämmitettäviä lihapasteijoita. Pieni napostelu helpottaa pahoinvointia joka tuntuu omalla kohdalla toistaiseksi pahenevan. Kai sitä vois alkaa leipomaan itsekin. Toivon että mulla sit äitinä olis energiaa ja aikaa leipoa kaiken ohella, mutta miten todellisuudessa niin se on sit toinen juttu!

Mammavaatteita en ole vielä katsellut missään... Pitäisi kyllä uusia vaatevarastoa ihan muutenkin koska ennen raskaaksi tulemista lihoin viitisentoista kiloa eikä vanhat farkut meinaa enää siksi mahtua. Olin siis sitä ennen todella hoikassa kunnossa. Mutta mitään sen kummempaa turvotusta tai muutosta masun alueella ei ole vielä huomattavissa.

Nyt lopettelen tältä erää ja kerään hetkisen voimia ennen kuin jaksan edes ajatella siivoamista tai apteekissa käyntiä. Hyvää viikonalkua kaikille! emoticon

Niina88: Oon tosi pahoillani :(

Viimeksi selvitettiin sukupuoli, mutta kun oli tyttö kyseessä niin mitään varmaa ei voitu sanoa, vaan saatiin 95 % varmuudella tyttöveikkaus. Mä olin ihan varma senkin jälkeen, että esikoinen olisi poika, mutta toisin kävi. Nyt olisi tosi jännää olla ottamatta selvää sukupuolesta, mutta todennäköisesti en pysty siihen.

Nimiä en oo vielä miettinyt hirveesti. Esikoisenkin nimi päätettiin vasta syntymän jälkeen, vaikka vaihtoehtoja oli tietty pyöritelty jo ennen. Lopullinen nimi ei ollut alkuperäisissä vaihtoehdoissa.

vitsukka: Meillä on Svan of Sweden syöttis, jota voi säätää samaan tapaan kuin Tripptrappia sitä mukaa kun lapsi kasvaa. Kaari otettiin pois kun esikoinen oli n. 1,5-vuotias. Mä luulen, että seuraava saa käyttää tuota vanhaa syöttistä ja esikoiselle ostetaan sitten sellainen korkea lasten tuoli esim. Ikeasta.

Muikkis: Mua jännittää sun puolesta toi tän päivän ultra, tuu sitten heti kertomaan kuulumiset!

Kaikille ultrassa käyneille ja hyviä uutisia saaneille onnittelut! Mä oon menossa vasta ens viikolla.

Puntsi kirjoitti:
Onkos muilla esiintyny närästystä? Mua närästi eilen autossa niin kovin että tuskan hiki valui, eikä rennieitä tietenkään ollu mukana. Tuntu ihan siltä ku nuotio ois palanu mahassa

Mua alkaa närästää aina iltaisin ihan hirveesti, kun menen sänkyyn. En oo vielä muistanut käydä Rennietä ostaan. Sitä söin edellisessäkin raskaudessa. Koskaan muulloin mua ei närästä, kuin raskaana ollessa.

Sain ekan neuvola-ajankin, nyt perjantaina 24.8., ja aikaa varattiin 2 tuntia... ja miehen täytyy tulla mukaan...

Aamu 7+6

Kiitoksia kaikille! Kyllä tää tästä alkaa taas tasaantua. Onneksi alkaa järki viedä voittoa tunteista, kun on saanut itkettyä ja juteltua. Ja niinkuin joku sanoi meillä on jo yksi lapsi ja se kyllä mun toipumista edistää mietteillään ja jutuillaan huomattavasti. Eikä ole syytä epäillä, ettei enää toista voisi saada joten uutta yritystä, kun aika on oikea. Tää vauva ei vaan voinu elää syystä tai toisesta.

Ihanaa raskautta kaikille!

Eleanora, ei se mitään, niin olen minäkin malttamaton. Tekis mieli jo tilailla jostain parit housut valmiiksi, mutta pitää koittaa malttaa odottaa vielä jokunen viikko.
Sovittiin eilen ettei haluta tietää tämän toisen sukupuolta ennen kuin hän maailmaan tupsahtaa. Esikoisen kanssa kävi niin, että en olisi hänenkään sukupuolta halunnut tietää, mutta kun itse ultrailin niin pippelihän siellä kuvissa vilahti. Kysyttiin sitten lääkäriltä pari kuukautta ennen LA sitä ihan varmistukseksi että olenko nähnyt oikein. Tässä raskaudessa pitää yrittää pitää näppinsä ultraäänestä kaukana :D

niina88, olen todella pahoillani! Hyvä että on kuitenkin tärkeitä ihmisiä siinä lähellä joiden kanssa voi asiaa purkaa. Jaksamisia!

vitsukka830, kyllähän täälläkin on jo nimiä mietitty kun jo ensimmäisen kanssa se nimirumba käytiin. Todettiin sillon että tytölle olis ollu paljon helpompi meidän keksiä nimi. Ja täytyy myöntää että salaa olen itekseni tässä miettinyt että jos tulee nyt pikkuveli/-sisko niin mikä hänen nimekseen tulisikaan :)

merihevonen, sinäpä puit mun ajatukset lauseeksi! :)

Namida, hienoa että ultrassa kaikki hyvin! :)

Sen verran omaa napaa ja oiresta, että eilen kuvotti ensimmäisen kerran. Aikasemmin ei ole ollut oikein kunnon oireita. Onneksi ei sen kummemmin että olis normaalia olemista häirinnyt, vaikka ikävältähän se tuntuu.
Tänään ultralla vilkuilin masua, enkä nähnyt siellä varmaksi mitään. Viikot ois nyt 5+0, joten en oo vielä huolestunut. Loppuviikosta vilkasen uudelleen. Sillon pitäs jo näkyä jos siellä jotain on (niin ainakin esikoisen kanssa).

Nimistä: yhdet vaihtoehdot on molemmille mietittynä, tosin voivat muuttua vielä moneen otteeseen:) 

Sukupuolesta: ennen kuin tulin raskaaksi, olin satavarma, että tällä kertaa emme kysy sukupuolta vaan jätämme jotain jännitettävää. Toisin kuitenkin todennäköisesti käy.. Nyt on sitten tullut vahvasti sellainen olo, että pitää saada tietää tuleeko sieltä toinen prinssi vai kenties prinsessa. Tai vaikka molemmat! Meillä on suvussa kaksosia ja jännitys suuri, jotta montako sieltä on tulossa <3

Onko kellään vielä tyttö- tai poikaoloa?

Mulla on taas poikaolo. Katsotaan meneekö taas oikein ;)

Aamu: Mulla on siinä mielessä poikaolo, että tämä raskaus on tähän asti mennyt ihan  erilailla kuin viimeksi. Viimeksi olin jo näillä viikoilla oksentanut vaikka kuinka kauan, mutta nyt ei mitään. Viimeksi mulla oli tosi vahva poikaolo ihan loppuun asti, mutta tyttö tuli.

Hyi olkoon, mikä olo oli tänään aamulla. Nousin joskus viiden aikaan pissalle ja samalla reissulla ajattelin hörpätä vähän ananasmehua. Sänkyyn päästyäni, tuli niin kuvottava olo.
Ja samaan aikaan oli nenä ihan tukossa.
Onko muilla ollut tukkoisuutta? Siis mä en pysty niistämään yhtään, mitään ei tule, mutta nenä on aivan täysin tukossa! :(

Tosiaan eilen kävin varhaisultrassa ja sen mukaan kaikki oli hyvin! :)
Laitoin jonkunsortin kuvankin tuonne toiseen ketjuun siitä :D

Takaisin