Elokuun jutustelut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja zibbh
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä muuten huomasin, että ei ole pariin päivään ollut sellaista paineen tuntua alavatsassa, eikä
juuri muitakaan vastaavanlaisia tuntemuksia.
Nyt on siinä mielessä jännät paikat, kun edellinen raskaus päätyi keskenmenoon juurikin
näillä viikoilla. Maanantaille varasin siis lähinnä tämän johdosta varhaisultran, vaikka aluksi
olin sitä mieltä, että sinne minun on turha mennä. Saan kuitenkin mielenrauhaa vaikka toki senkin jälkeen voi sattua mitä vaan.
Äsken oli ihan pakko tehdä luiskatesti ja vahvat viivat siellä näkyi.
Täytyy vaan koittaa ottaa rauhassa, vaikka melko vaikeaa se varmasti onkin.

Kokeilin äsken ihan aikana kuluksi netistä löytyviä eri raskauslaskureita. Aika paljon on niissä heittoa. Tämän ja yhden toisen sivuston mukaan olisin viikoilla 6+5 tänään, kun taas yhden toisen laskurin mukaan 4+4 (!!?) ja yksi väittjotain viikkoja 5+(...).

Muikkis: Mun edellinen (ja ensimmäinen) raskaus päättyi kans keskenmenoon viime keväänä, mutta vasta pikkusen myöhäisemmillä viikoilla, tais olla tasan 11+0 sillon. Mutta silti huomaa jännittävänsä ja vähän pelkäävänsä. Ja just kun oli niitä menkkakivun omaisia kipuja jokin aika sitten, niin jo pelkästään niiden tuntuminen sai läpikäymään samoja tunteita, joita käsitteli keskenmenon aikaan. Yksi asia, mikä oli vaikea käsitellä, oli se alkuun joutuminen. Kaikki meni taas alkuun, siihen yrittämiseen. Juna oli ns. saatu liikkeelle ja olin siinä kyydissä, mutta sitten jouduin ennen pääteasemaa poistumaan junasta, kävelemään takaisin lähtöasemalle, eikä ollut mitään takeita, että pääsen heti seuraavan junan kyytiin vai pitääkö odottaa siellä lähtöasemalla kovinkin kauan, ennen kuin taas saa liikkua eteenpäin. Yritän kuitenkin olla luottavainen ja rauhallinen, että tämä kerta on erilainen ja saamme keväällä ottaa vastaan pienen vauvan perheeseemme.

Tänään muuten tuli Postiin se Yhteinen odotus-kirja, josta juteltiin muutaman kanssa siellä Huhtikuu-ketjussa. Ihan mukavalta kirjalta vaikuttaa mitä vähän selailin. Ja hinta oli tosiaan edullinen, Adlibris.comista vain 3,60 e eikä edes postimaksuja. Olen tehnyt muistiinpanoja oloista muualle ennen tätä, mutta nyt taidan alkaa lyijykynällä täyttämään tuota odotuskirjaa. Siellä on myös paljon isän kanssa yhdessä täytettäviä kohtia ja joitain ihan isän itsekin täytettäviä.

No välillä tuntuu että pää räjähtää ku yritän miettiä oireita. Eilen tuli taas

itkettyä jos ei mitää vauvaa olekkaa tulossa ja kaikki joutuu taas alusta aloittamaan :(

Sitten on sellasia päiviä että uskon olevani raskaana. Aika piinaavaa kun ei oo oikein oireita.

No onpa ollu tosi villejä tuloksia laskureissa! :O
...mistähän mun piti kommentoida... (tää on just tätä!) niin! siitä neuvola-ajasta! Mulle sanottiin että varata 2 tuntia!! Isällekki tehdään kuulemma terveystarkastus :)

Eleanora: Joo, ihan sama fiilis tosta keskenmenoasiasta, yksi hankalampia asioita oli sietää sitä että kaikki lähtee taas alusta eikä tiedä koska tärppää ja miten siinä käy. Lisäksi vaikka itse jo ekasta raskaudesta sisimmissäni tiesin keskenmenoriskistä enkä mitenkään itsestään selvänä pitänyt että kaikki menee hyvin, niin Silti sitä jollain tapaa alitajuisesti ajatteli että eihän nyt mulle mitään käy kun oon terve ja nuori ja heti lähtenyt raskaus käyntiin jne...mutta eihän noi merkkaa mitään, se on sattumaa ja huonoa tuuria monesti, kaikillahan niitä huonoja munasoluja on:)

neuvola-ajasta: kävin tänään istumassa 2h kätilön luona. siis voi kun sitä juttua tulu tuli ja tuli. käytiin läpi ties mitä. en muista että esikoisesta olis tällasta ollut. enkä mä juuri mitään kysynyt edes. aj kuinkahan sitä selviää niiden kaikkien lappusten ja labralähetteiden kanssa:D
mä olin yksin siellä ja miehen asioista käytiin läpiu jotain et onko sairauksia ja onko suvussa jotain tiettyä sairautta.

itelläkin vähän synnytys jo pyörinyt mielessä, tosin esikoisen synnytys oli ihan ok, eli en oikeen mitään pelkään, enemmänkin odotan ;)

äitiyspakkauksesta: joku sanoi että tykkäsi enemmän aiemman vuoden pakkauksen värityksestä. sama täälläkin, mutta olihan tuokin hieno, kun ajattelee että meillä suomessa on tohon mahdollisuus ja onhan siinä vaikka mitä... voi olla kuitenkin ettei oteta sitä koska esikoiselta tallessa kaikki mitä tarvii. makuupussi oli tosi käytetty, samoin lakanat, harja ym pienet jutu ja osa vaatteista. paljon jäi kyllä käyttämättäkin koska vaatteita kuitenkin oltiin ostettu aika paljon ja musta ne oli tosi isoja kokoja!! meni varmaan sirolle tytölle vasta vajaa puolivuotiaana.....

Muikkis:raskauslaskurit tosiaan mullekin näyttäneet ihan eri lukemia:D kätilö tänään korjasi itseasiassa lasketun ajan 3.4, vaikka ite täällä puhuin 4.4.

hei kaikki te, joilla tulossa toinen/kolmas/jne...: onko vanhemmat lapset hoidossa vai kotona kun jäätte kotiin?(siis jos alle kouluikäisiä:)) käyty parin kaverin kanssa keskusteluita ja aika eriävät mielipiteet oli näillä ystävilläni. itselläni ei oo kovin tuomitsevia ajatuksia asiasta.

No, tänään taisin saada ekan kokemuksen noista kummista tunne-elämyksistä. Oon ollut jotenkin herkempänä kritiikille ja kaikelle ikävälle (esim. palelulle) koko päivän. Sitten nyt illalla naurettiin yhessä miehen kanssa jollekin tyhmälle jutuille, niinkuin me usein, ja mua alkoikin yhtäkkiä naurattamaan oikeen kyyneleet silmissä. Kohta se nauru vedet silmissä muuttuikin itkuksi ja haukkovaksi hengitykseksi. Sain puuskutettua hengenhaukkauksien välissä että "en voi tälle mitään" ja mies halasi mua niin kauan että hengitys tasaantui ja itku loppui. Ihme kohtaus. Tunteet taitaa tosiaan olla pinnassa meillä odottavilla äidiellä. Onkos muilla ollu vastaavia tai miten nuo tunteidenheilahtelut ja muut on ilmenny?

Olinkin ehtiny eka kirjottaa muusta asiasta, ennen kuin huomasin, että sillä aikaa olit kommentoinut mullekin. Mulla oli ihan sama fiilis itellä. Koko ajan kun miehelle puhuin raskaudesta, sanoin "jos kaikki menee hyvin" ja en mielestäni pitäny mitenkään itsestäänselvänä, että kaikki vaan menee kuin unelmaa. Mutta oli se silti ihan tosi kova paikka kun raskaus menikin kesken ja joutui takaisin aloitusruutuun ja nyt toisessa raskaudessa huomaa, että tarkkailee itseään ja kehoaan entistä tarkemmin. 

vitsukka830 kirjoitti:
Eleanora: Joo, ihan sama fiilis tosta keskenmenoasiasta, yksi hankalampia asioita oli sietää sitä että kaikki lähtee taas alusta eikä tiedä koska tärppää ja miten siinä käy. Lisäksi vaikka itse jo ekasta raskaudesta sisimmissäni tiesin keskenmenoriskistä enkä mitenkään itsestään selvänä pitänyt että kaikki menee hyvin, niin Silti sitä jollain tapaa alitajuisesti ajatteli että eihän nyt mulle mitään käy kun oon terve ja nuori ja heti lähtenyt raskaus käyntiin jne...mutta eihän noi merkkaa mitään, se on sattumaa ja huonoa tuuria monesti, kaikillahan niitä huonoja munasoluja on:)

Vitsukka830, en oo vielä miettinyt asiaa. Esikoinen on huhtikuussa 1v 4kk ja todennäköisesti ollaan kotosalla koko porukka. Mutta mieli voi vaihtua.. 

Sanna77, ihana kun teidän tytöt on niin innoissaan tulokkaasta/tulokkaista!

Pikkus, onnea savuttomuudesta ja tsemppiä myös jatkoon!

suklaasydän, kyllähän se synnytys mietityttää. Meillä esikoinen syntyi hätäsektiolla. Mut siis nukutettiin hieman ennen puolta yötä enkä vielä aamullakaan ollu varma että oltiinko saatu tyttö vai poika :D. Tärkeintä oli sillon keskellä yötä hetkeksi herätessäni saada vaan tietää että vauva voi hyvin. Saa nyt nähdä että miten ne kaikki tunteet nousee uudelleen pintaan kunhan tässä edetään. Mieluiten synnyttäisin luonnollisesti nyt tämän toisen kun kahden sektion jälkeen sitä mahdollisuutta ei sitten enää ole. Mulla on kyllä ihan sellanen tunne niinku en ois koskaan lasta synnyttänytkään, hyvä kun edes tiedän miltä kipeät supistukset tuntuu kun ei esikoisen kanssa ehtinyt edetä synnytys lainkaan.

vitsukka830,
meillä esikoinen jää kotiin sitten kun minäkin jään äippälomalle (silloin ikää 1v 5kk), jos en oo ihan hirveän kipeä. Haluan käyttää hyväksi sen mahdollisuuden viettää hänen kanssaan mahollisimman paljon aikaa, kohta kun sen huomion joutuu jakamaan vauvan kanssa.

Täällä on väsyttänyt tänään ihan uskomattoman paljon. Sitä tuntuis olevan liikkeellä. Heti töiden jälkeen piti nukkua pari tuntia. Ja pari tuntia heräämisestä mies katto silmät pyöreenä kun kysyin että voisko se kattoa poikaa jos menisin vielä uudelleen nukkumaan kun niin kamalasti väsyttäis :D Lenkille pitäsi muka jaksaa lähteä kun poikakin saatiin nukkumaan, mutta taidan siirtää lenkin huomiselle.

Vitsukka830: Esikoinen pysyy kotona, on tälläkin hetkellä. Jos saan jonkun lyhytaikaisen työn ennen äippälomaa, niin menee tietty silloin hoitoon, mutta kun mä oon kotona niin sekin on. Mun mielestä on vähän outoa pitää lasta hoidossa jos ite on kotona, toki on erityistapauksia jolloin se on parempi vaihtoehto, mutta lähtökohtaisesti se on mun mielestä vähän kummallista.

Hei taas kaikille, mukana ollaan onneksi vielä <3

Alussa oli pientä kuvotusta mistä päättelin että voisin olla raskaana..nyt ei onneksi mitään! tai siis vielä, en usko että pääsisin näin helpolla..vähän jännittää että onhan siellä oikeasti masuasukki..niin ja oireista vielä, täälläkin on ollut vatsa tavallista "sekaisempi" ja vessassa on saanut ravata tiuhempaan.

millä viikoilla varhaisultraan voi menä?

joku täällä puhui pienestä vuodosta. vuoto on tietenkin aina pelottava juttu..viime raskauden aikana noin rv.11 aloin vuotaa verta ihan tolkuttomasti! pelästyin niin kovin että tässäkö tämä nyt oli. viikon verran verta tuli aikas paljon, ei mitään pikku tihuttelua..viikon lopulla olin jo niin paniikissa että varasin ajan yksityiselle vaikka muutaman päivän päästä olisi ollut eka ultra. vastaanotolle mennessä pelotti niin kovin ja ihan tärisin..kaikki oli onneksi hyvin, huh sitä helpotusta <3

Äippäpakettia tuskin otetaan..meillä on tuo viime kertanen paketti jo, ja kuitenkin kaikkea löytyy jo..eiköhän me se raha oteta tällä kertaa :)

tuosta sukupuolitestistä en ole kuullut..mutta en taitas semmosta ostaa..kotidoppleri meiltä löytyy, ja se on kyllä mahti laite tämmöselle hermoheikolle :)

Ikuisuus: siis saako kaksosia odottava 3 äippäpakettia halutessaan??? :O

zaroza: mulla on tuo sama doppleri, tosi hyvin on toiminut, suosittelen! ja taitaa olla melkolailla halvin kuitenkin :) ..me sillon jopa nauhotettiin vauvan sydämen ääniä, tosin jäi niin viime tippaan, että hyvä ettei ehtinyt jo poika syntyä :D

vitsukka: poikani on kotona kun minäkin jään kotiin, ikää on nyt 11kk ja hoitoon en ole häntä laittamassa vielä pitkkäääään aikaan. nautin kotona olemisesta, saa nähdä lapsen kehityksen läheltä, tämä aika on kuitenkin niin lyhyt kun pienet ovat pieniä. tuntitöitä olen kuitenkin tehnyt siitä asti kun poika oli 4kk..onneksi on työ jossa voin käydä kotiäitiyden ohella..pääkoppani ei kestäisi pelkkää kotona olemista.

huomenna ollaan taas lähempänä huhtikuuta emoticon

Ajattelin tulla tänne vähän avautumaan kun en vielä uskalla tutuille avautua. Enkä oikein uskalla viekä esittäytyä.

Tein 6.8 testis jossa oli selkee plussa,mutta 2pvä siitä alko vuoto ja mielettömät kivut alavatsassa.
Vuoto kesti 4pvä.

Soitin neuvolaan ja kyselin että saiskos aikaa ultraan varmistaakseen että
kohtu on tyhjä, niin terkkapa sano että teeppä sunnuntaina vielä digitesti ja soittele maanantaina niinkatellaan mitä tehään.
No miehän tein työtä käskettyä ja sunnuntaina diginäyttöön pamahti RASKAANA 2-3
Soitin sit maanantaina terkalle ja se laitto lähetteen varhaisultraan erittäin epäsäännöllisten kuukautisten takia ja varas neuvola ajan 31.8 :-)

Eipä keretty kun tiistaihin niin vuoto ja kivut palas. Eikun suoraan äitipolille tarkastukseen jossa
todettiin että vuoto tulee kohdun suulta, mutta limakalvot on paksuuntuni, keltarauhashormoonia erittyy ja oikealta löytyi sikiöpussi ja häivähdys ruskuaispussista. Hcg oli tiistaina 1604.

Verikokeissa kävin uudestaan perjantaina ja Hcg oli 5677 ja uusi aika ultraan varattiin ensi
perjantaiksi 24.8 klo9

Vielä en uskalla iloita koska sykettä en oo nähny, eikä mitään oireita oo ollu. Ja vuotoa oli viimeks eilen ja vuoto siis joka kerta ollu ihan kirkasta.

Kaikille ryhmäläisille paljo paljon tarrasukkia jotta vauvat pysyisivät matkassa. :)

Zibbh Juu niin se menee että yksiköstä saa yhden paketin, kaksosista saa sitten 3, kolmosista saisi jo 6 pakettia ja nelosista 10 jos enää osaan niin pitkälle laskea. Ihan fiksu systeemi koska kyllä ne monikot kuormittavat eri tavalla kuin yksin saapuva ihan pyykinpesun osalta ja myös rahallisesti. Noistahan tulee myös lisää äitiysvapaata (tai jotain niistä vapaista) mutta en muista oliko esim kaksosilla ja kolmosilla siinä eroa.

ElMa86 toivottavasti kaikki on kunnossa. Paljon liimaa ja tarrasukkia pienelle.

Hei tännekin!

Sanna77 - Ihanaa kuulla, että sinulla tytöt ovat noin onneissaan perheenlisäyksestä! :) Voit olla ylpeä pojastasi, kun hänkin paheksuu sitä, että hänen luokkalaisensa polttaa raskaana, fiksuja nuoria harvoin enään näkee :s... En voi tajuta enkä voi hyväksyä miten joku ihminen voi tehdä tulevalle lapselleen tuollai, vauvahan voi syntyä aivan terveenä, mutta sitten nuo raskausajan tupakoinnin vaikutukset näkyvät lapsen kehityksessä vasta myöhemmällä iällä :/... Aivan kauheaa. Tekee ihan pahaa ajatella, että tuollaiset ihmiset jotka eivät vauvastaan pätkääkään välitä niin lisääntyvät ja sitten kunnon ihmiset kärsivät lapsettomuudesta... pistää kyllä niin vihaksi >:/

k_repolainen - Itse kävin varhaisultrassa viime tiistaina, jolloin oli rv 6+3 ja sekään ei liian aikaisin ollut, kyllä siellä jo pienen helposti eroitti ja sydänkin löi hurjaa tahtia :) Joten tsemppejä tulevaa ultraa varten!! :) Ymmärrän myös, että keskenmenon takia haluat mennä varhaisultraan. Itsekin kun viime raskaudessa tuo keskenmeno todettiin vasta np-ultrassa niin ajattelin, että jos vielä raskaudun niin ar-ultraan kyllä menen. 

Muikkis - tsempit tulevaan ar-ultraan! :)

Unelma-Anelma - täällä myös väsymys pukkaa päälle. Täytyy varmaan päikkäreitä alkaa nukkumaan jos helpottaisi vähäsen :)

zibbh - Itse kävin varhaisultrassa rv 6+3 silloinhan oli jo seitsemäs viikko käynnissä. Kai lääkärit nykyään suosittelevat, että aikaisintaan 6+ viikolla menisi :)

ElMa86 - Sinne paljon tarrasukkia mukaan! Toivotaan, että kaikki olisi kuitenkin hyvin :)

Omaa: Täällä ultrassa käyty viime tiistaina rv 6+3. Pikkuinen vastasi tasan niitä viikkoja ja päiviä mitä pitääkin, ja sydän löi kovaa tahtia<3 Kaikki siis hyvin. Kirjoittelin enemmän tuosta ultrakäynnistä tuonne 
Ultrakuulumisia & kuvia 1-20vko -osioon. Ensi viikolla soittelen np-ultra aikaa. Yritän saada sen rv 11+5-12+3. Yhteen varhaisultraan varmaankin vielä menen, koska jotenkin tuo maaliskuinen keskenmeno kummittelee mielessä. Tuo toinen varhaisultra voisi olla joskus rv 8+3-9+3. Ensimmäinen neuvola oli eilen, mutta siitä käynnistä ei nyt mitään sanottavaa oikein ole, ihan perusasioita käytiin vain läpi.

elma86: hui mitä jännitystä olet joutunut kokemaan! onneksi pääsit ultraan katsomaan tilannetta. perjantaihin pitäisi jaksaa odottaa vielä... :)

en olekaan tajunnut että kaksosista, kolmosista ym saa enemmän kuin 2 / 3 äippäpakettia, hienoa että monikkoperheitä tuetaan!

tuo varhaisultra houkuttaa kovasti..en millään jaksaisi odottaa rv12 asti..huoh.

Hei onko täällä kenelläkään kaksostenvaunuja ennestään, suosituksia? jos nyt tuonne huhtikuulle asti päästään turvallisesti, niin tuplien osto tulee kyllä ajankohtaiseksi..kun esikoinen silloin 1,5v..

oma olo on ennallaan..ehkä hiukan väsympi, mutta oksetusolo on pysynyt poissa, ihanaa!

Äsken rupesin oikein miettimään sitä mun keskenmenoa ja ihan tottas se alkuun päätyminen oli
se kaikken ärsyttävin ja ahdistavin asia. Mä en olis millään jaksanut odottaa niitä yksiä kuukautisia ja kun ei tiennyt ollenkaan, että koska ne edes alkaa. Pari päivää itketti koko ajatus ja jo hetken aikaa mietin, etten jaksa edes yrittää uudelleen.
Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan :)

Voi tätä syömisen halua! emoticon
Koko ajan pitäis olla jotain syötävää! Ja vaikea hillitä haluja!
Ahdistaa jo ajatus siitä, että syön itseni jättikokoiseksi odottajaksi, kun muutenkin
on noita ylimääräisiä kiloja vähän turhankin paljon!
Jospa se tästä tasaantuisi, toivottavasti....

Joko te muut olette käyttäneet mammavaatteita vai onko niille vielä ollut tarvetta?

Mä meinaisin noita Emmaljungan kaksos/sisarus vaunuja :) Nytki emmaljungat ja en kyllä aio merkkiä vaihtaa, niin tyytyväinen olen ollut näihinkin nyt :)

Mä aion pärjätä meidän vanhoilla Emmaljungilla. Esikoinen matkustaa tarvittaessa niissä ja pikkuinen liinassa.

Sazu91: Onnea hurjasti sydämensykehdinnästä:) Tulee niin paljon luottavaisempi olo raskauden etenemisen suhteen kun näkee että alkuvaiheessa kaikki ok.

rattaista: monet tutista käyttää sellasia tuplarattaita, joissa ne istuinosat on päällekäin.. onkohan niitä useampaa merkkiä? kuulemma ainakin kaupunkiympäristössä helpompi liikkua.meillä esikoinen toisen synnyttyä olisi 2v4kk, joten ajateltiin että pärjätään seisomalaudalla. jos perheen kesken mennäään pitempi kävelylenkki, niin sitten otetaan matkarattaat/talvella pulkka! mutta siis:Oon kuullut että noita Emmaljungia on kehuttu!

me ei tiedetä mitä tehdään esikoisen hoidon suhteen...että jatketaanko vai ei. mä en tiedä kuinak hyvin saan hänelle järjestettyä samanikäistä seuraa(jota todella kaipaa), koska asutaan aika kaukana kaikesta kerhotoiminnasta ym ja autoa/bussiyhteyksiä ei oikeestaan ole käytettävissä...

Äitiyspakkauksesta: en ookaan tajunnut että monikkoperheet saavat noin paljon pakkauksia:D vois kuvitella ettei kolmosten vanhemmat halua ihan noin montaa pakkausta:D

zibbh: ootko jo kokeillut doppleria? minkä hintainen oli?

ainiin...
Elma86: mut passitettiin keskenmenoraskaudesta kans mittaamaan hcg:ta ja silloin sanottiin muistaakseni et 2-3 pv välein pitäis tuplaantua arvo, eli eikös toi vaikuta ihan hyvältä ainakin siihen nähden? :)

pakko vielä purkautua, että: Hajoan tähän pahoinvointiin!!! Aika kuluu niiiin hitaasti.

Takaisin