Elokuun jutustelut

Zaroza et sä nyt missään nimessä päivää pahoittanut. :) Unohdin itse hienosti tuon että suurin osa oirekeskustelusta on ollut tuolla Huhtikuu ketjussa. Ja mä tällä hetkellä pahoitan mieleni kyllä mistä tahansa, toisaalta toimii myös toiseen suuntaan eli huonokin vitsi voi saada 5 minuutin tukehtumisnaurukohtauksen aikaan yms.

Sit takaisin omaan napaan, herran jestas tätä oloa pikku hiljaa. Tällä viikolla nyt lähtenyt kehittymään tälläinen flunssainen krapulafiilis. Ainoa aika milloin tuntuu normaalilta eikä väsytä on 23-03 yöllä. Onneksi on kesälomaa mutta kohta kun alkaa koulu niin miten mä siellä pysyn hereillä? Joutuu tosi tarkkaan katsoa kuinka paljon syö, hiukankin jos vetää itsensä ähkyyn niin loppupäivä meneekin lievän kuvotuksen vallassa.

Dopplereista, oon aika kahden vaiheilla, toisaalta olis tosi ihana kuunnella, mutta toisaalta jos se laite hajoaa, patterit loppuu, ihan mitä vaan niin kestääkö sitten hermot sitä että paniikissa mietin miksi sydänäänet ei enää kuulu.

Oireista, en muista nähneeni kenenkään mainitsevan aiemmin, mutta onko muilla ollut plussasta asti ihan ihmeelliset yöunet jotka muistaa suhteellisen tarkkaan vielä herättyäänkin. Itse aiemmin nähnyt aina ennen menkkoja paljon unia, mutta nyt tuntuu sitten hormonit pitävän nuo koko ajan öisin pyörimässä.

 
Pikkus:

Mullakin oli tänään eka neuvola. En kauheasti sitä jännittänyt, mutta maanantain lääkäriä ja varhaisultraa kylläkin. En tavannut omaa neuvolatätiä kun se on sairaslomalla mutta mukava oli tämäkin täti. Valkuaiset oli plussalla niin vettä täytyy nyt sit kiskoa kaksin käsin ja näytteitä kiikutella jo huomenna tk:n... 

Heidh:

Mulla sama juttu, oon lueskellut kaikkien juttuja ja tykkään lukea... Mutta aika varovaisella mielellä vielä itsekin kirjoittelen, jos ma onkin vaan ikäviä uutisia. Toivon että saan pysyä täällä, ja samaa toivon ihan teille jokaiselle! emoticon
 
niin siis en mäkään usko niihin kiinalaisiin kalentereihin, ihan hupia vaan :D (vaikka kukapa niihin uskoisikaan)

saadaan ilmeisesti doppler yhdeltä ystävältä, ne sanoivat että olivat itse jo 9.viikolla kuulleet sydänäänet laitteella, aika aikasin! kun muistelen että ekassa raskaudessa ei kuultu neuvolassa ainakaan tuolloin vielä varmaan joskus 12 viikolla. voiskohan vauvan asennolla/sijainnilla olla merkitystä tohon?

mullakin huomenna eka neuvola, tosi monella teistä jio ollut! menikö teillä todella se 1,5tuntia????

pakko myöntää että epäuskoni otti vallan ja kävin tänään uudelleen ultrassa:) kaikki edelleen hyvin ja viikkoja vastaava sikiö. pienet kädentyngät tervehti että täällä ollaan ja sinnitellään;) n yt aion rauhottua...kuulemma 2-5% keskenmenoriski enää.(niin se vaan on että kovin ikävä kokemus historiassa aiheuttaa epäuskoa ja pelkoa vieläkin vaikka varmaan moni ajattelee että hullua olla noin hysteerinen...)
 
Ikuisuus: Mulla on kans noita tosi todentuntuisia ja selkeitä unia ollut plussasta asti. Usein ne on aika ahdistavia, ei mitään pilvenhattara/sateenkaari/yksisarvinen-kategoriaa.

Vitsit ku ite kuvittelee olevansa oireeton, mut sitten kun lukee näitä teidän muiden juttuja niin onhan mulla aika paljon oireita, niitä ei vaan tajua raskausoireiksi. Aion tehdä huomenna aamulla ton viimeisen testin pois. Toivottavasti viiva ois vahvistunut, viimeksi testasin viikko sitten ja ei ollut vielä niin vahva kuin voisi olla.

vitsukka830: Mä ymärrän kyllä täysin ton epäuskoisen fiiliksen. Mä niin odotan varhaisultraa. Ensin ajattelin että varaisin sen lähemmäs viikkoa 8, mutta nyt tuntuu että en jaksa odottaa ja taidan varata sen jo viikolle 7+?. Ja muuten tosta neuvola-ajasta, niin mulla ekassa raskaudessa meni ekassa neuvolassa oikeesti se 1,5 tuntia. Mäkin ajattelin eka että se on tosi paljon, ettei varmasti mee niin kauan. Siellä vaan on niin paljon sitä asiaa ja juteltavaa.
 
Pikkus: Mekään ei meinata pakkausta nyt ottaa kun esikoiselta kaikki tallessa, saatiin 2010 pakkaus ja en tykänny yhtään siitä ja monissa vaatteissa oli kans reikiä tai lankoja roikku ja käyttämättä jäi.

Ei taida olla yhtä laadukas enään toi äaitiyspakkaus mitä esim isovanhemmat sitä kehuu joskus olleen.
 
Liinu85 Ei oo joo pilvenhattaroista tietoa, itelläkin aika paljon jotain painajaisten rajoilla meneviä mutta yks oli kyllä jälkikäteen niin hauska että pakko kertoa tännekin.

Meidän lapsi oli jo syntynyt ja oltiin ristiäisissä kun tajusin että mä en oo missään välissä muistanut tarkistaa sen sukupuolta. Paniikissa nyin miestä hihasta että kumpi se nyt on. Keskustelu meni jotakuinkin näin:
Mies: No poika tottakai!
Minä: Siis miten niin, ei meillä voi olla poika, ei sen pitänyt olla poika.
(tässä välissä pappi jo julisti lapsen nimen, nimeksi tuli Markus Jonathan)
Minä: Mikä hiton Markus???? Markus Jonathan??? Ei meidän lapsi voi olla Markus, miks mä en saanut sanoa mitään tuohon?
Mies: Yhdessähän me se sovittiin ja pappi sanoi jo nimen, ei sitä voi enää vaihtaa.
Loppu uni olikin sitten lähinnä kriiseilyä että meidän lapsella on kamala nimi ja se on väärää sukupuoltakin.


Pahoittelut muuten Markuksille, se on mun mielestä oikeasti ihan hyvä nimi mutta tunnen pari Markusta liian läheisesti että nimeäisin muksun samalla nimellä. :)
 
Tosta unesta tuli mieleen kun kaveri oli nähnyt ajat sitten unta että me saatiin tyttö ja oli ristiäiset, kastettiin se Ristoksi, ja kaveri oli ollut ihan hädissään ja paniikissa että onko ne hulluja

Yöt menevät täälläkin pissalla ramppaamiseksi, kaksi ekaa kertaa herään tunnin välein kun olen käynyt nukkumaan ja sitten kuudelta aamulla. miten sitä voikin riittää??
 
Sanna77, hahahah :D :D :D Meillä oli esikoisen kanssa lähinnä tosi vaivaantunut tunnelma kun mies pyrki pysymään verhon takana siihen saakka että sisätutkimus oli ohi ja ultraaminen alkoi. Eka ultra on meillä vasta 18.9. eli mun laskujen mukaan sillon olis 9+1.

Eleanora, aika ihana tuollanen ajatus ettei tutki etukäteen että mitä äitiyspakkaus sisältää niin saa sitten ihan yllärinä hypistellä niitä vaatteita :) Mulla on muuten kans välillä kamala väsy niin ettei jaksais yhtään mitään, hyvä että jaksaa olla töissä hereillä. Ihan kamalaa kun samaan aikaan pitäis muka kahvin juontia vähentää...

Pikkus, nyt kun tarkemmin ajattelen niin olin itsekin vähän pettynyt viimevuonna äitiyspakkaukseen. Osa vaatteista jäi kyllä käyttämättä huonon laadun vuoksi. Ja kun meillä tulee noita vaatteita ovista ja ikkunoista (toinen sisko sai lapsen helmikuussa ja toisella on LA kuukauden päästä) niin ei ehkä olekaan kannattavaa meidän enää pakkausta ottaa.

vitsukka830, ainakin istukan paikalla on vaikutusta siihen että miten hyvin sydänäänet saadaan kuulumaan. Eli jos on istukka edessä niin silloin se on hankalampaa.

Ikuisuus, kyllä nuo unet on välillä nin järjettömiä :D

Omaa napaa, tänään tajusin sitten mitä mies tarkotti joskus sillä että olen raskaana vielä pahempi kuin kuukautisten aikaan. Heti kun tulin töistä kotiin alkoi hirveä painostus ja komentelu ja mökötys jos kaikki ei mennytkään niinkuin ite olisin halunnut :D Sitten pitikin päästä jo nukkumaan päikkärit niin se helpotti vähän.

Tuo kotidoppleri kuulostais muuten kivalta mutta mies sano että ehottomasti sellasia hömpötyksiä ei meille hommailla. Onneks työsuhde-etuna voin käydä millon vaan vilkasemassa ja kuuntelemassa pikkusta ultraäänellä jos rupee huolettamaan. Ammatiltani kun olen röntgenhoitaja. Vaikka enhän mä paljon siitä kuvasta ymmärrä.

Mä päätin muka eilen illalla että nyt jätän tämän kirjoittelun vähemmälle ja odottelen että päästään vähän turvallisemmille viikoille, mutta enhän mä sitten osannutkaan. On ihan tosi mahtavaa että meitä on niin monta samassa tilanteessa olevaa joiden kanssa jakaa kokemuksia! emoticon
 
Ikuisuus: Sun uni emoticon
Tuttu kaava. Unessa on jokin epäkohta, mihin yrittää vaikuttaa, mutta ei pysty! Kamalan ärrsyttävää! emoticon
 
Rakas tyttäreni Jemina on äiteen luvalla pois koulusta tänään, ajellaan Tampereelle Ava-Klinikalle katselemaan tilannetta. Aika jännää, nyt kyllä näkyy taatusti myös sen toisen sisältö mikäli on sitä sisältöö, kerron sitten :) Nää mun tytöt ovat kyllä ihan tohkeissaan, MOLEMMILLE OMA!! JEE! Ei tarvi tapella kumpi kantaa ja hoitaa, sitten taas toisessa hetkessä ne hoksaa että vähäks äiti aamulla väsyttää lähteä kouluun jos NE huutaa koko yön ai että.. sanoin että kuulkaas murut ku ei siellä näkyny viimeeks elämää kuin toisessa pussissa, ihan rauha nyt. Tää hössäys alkoi jo alkionsiirrosta ku ne kuuli että 2 laitettiin. Huh. Mun ei tartte yhtään hössätä. Poika 16v käy ampparia ja kertoi eilen että niiden luokalla on tyttö ( ikä?) joka on raskaana ja tammikuussa laskettu aika, ja että hän ei tykkää yhtään ku se käy koko ajan röökillä, ajattelis sitä vauvaa.  Eiks just ollu jossain tutkimus että nuoret äidit tarkoituksella pössyttävät et syntyis pienempi vauva?? KÄÄK!! Kaikkea sitä, ihmeellinen maailma..
 
Noista unista :D Minäkin näin yksi yö ihan omituista unta.
Olin kavereitteni kanssa lähdössä jonnekkin koreaan matkalle.
Paikan päällä lähdimme kaupungille ja kiskoin olutta siellä sen minkä kerkesin (minä en
edes ole oluen ystävä!). Yht äkkiä havahduin, että ei helv* mähän olen raskaana ja join olutta.
Iski kauhea paniikki ja lähdin lentokentälle, että minun on pakko päästä takaisin kotiin.
Lentolippuni ei kelvannut ja yritin epätoivoisesti hankkia uutta, mutta kukaan ei ymmärtänyt minua ja itkin vain kaikkien ihmetellessä. 
Herätessä vielä oli vähän sellainen hassu fiilis, että piti oikein miettiä olenko mä juonut jotain sopimatonta :D
 
Kiitos Unelma-Anelma! Mukava, että jonkun muunkin mielestä tuo äitiyspakkauksen avaaminen yllärinä on söpö ajatus, itsestäkin on, mutta välillä tuntuu, että pitääköhän muut mua ihan pöhkönä :P Mulla on välillä tällasia päähänpinttymiä :)

Minäkin oon nähny tosi eläväisiä unia. En mitään tositosi erikoisia, mutta sellasia vivahteikkaita. Viime yönä olin joku selostaja tms. kesäolympialaisissa. Selostin jotain naisten kisaa. Ei ollut triathlon, vaan lajin nimi oli biathlon ja siinä oli vain juoksu ja pyöräily.

Kiva, että pääsee viikonlopun viettoon, kun oon nyt pari päivää ollu tosi väsynyt töiden jälkeen. Vielä oon jotenkuten selvinny ilman päiväunia, ja ollut vähän pakkokin, kun on ollu iltamenojakin useampana iltana, mutta jos sama jatkuu, niin pitää alkaa torkkumaan ens viikolla töistä tultua.
 
Mä tykkäsin enemmän viimevuoden pakkauksen väreistä kun tästä uudesta. Ainut kiva on mun mielestä toi laatikko :D 
 
Mä vedin eilen kahdet päiväunet. Ekan kerran siinä 12 aikaan ja toiset joskus viiden aikaan ja silloinkin huikeat pari tuntia. Yleensä en nuku päiväunia ollenkaan.
Illallakin tuli uni ihan hyvin :D

Päätä mulla on särkenyt nyt toista päivää. Panadolia olen ottanut yhden eilen ja nyt yhden aamulla ja vieläkin jurmii otsalohkoa! :(
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa kans usein pää kipee ja neuvovat ottaan kaks 500mg kerrallaa. Eilenki jouduin sitte ottaan kaks kertaa ton kaks 500mg.. Mut sitähän voi ottaa 1-2tbl kolme kertaa päivässä.
 
Tintulalle pahoittelut, olen käynyt tuon itse kerran läpi ja se on kyllä todella suuri pettymys ja suru. Hyvä asia kuitenkin on, että olet kuitenkin tullut raskaaksi ja voit pian yrittää jo uudestaan! Km on niin kovin yleinen, tunnen todella monta, jotka ovat sen kokeneet ja heti seuraavalla tärpillä kaikki on mennyt hyvin. Kovasti tsemppiä sinulle ja tietysti myös kaikille muille, oireellisille ja oireettomille, hormonihirviöille, panikoijille, kaikille odottajille ja siitä haaveileville! :)

Mulla on 6+3 menossa ja selkeät oireet. Pahoinvointia etenkin aamupäivisin ja monesti ruokailun jälkeen, tai jos on liian nälkä. Rinnat tuntuu raskailta, turvonneilta, kipeiltä ja pinkeiltä. Oon väsynyt, valkovuotoa tulee päivittäin, itkettää helposti, koko ajan nenässä tuntuu pahoja hajuja, finnejä naamassa (ei ole näkynyt sitten teinivuosien)....... Lisäksi normaalisti tykkään syödä aika tervellisesti, kalaa, vihanneksia, salaatteja ym. niin nyt ei tee niitä mieli yhtään, vaan lihaa ja kaikkea rasvaista! :P Ja sitten aika usein vaikka on nälkä, ei tee sitten kuitenkaan mieli syödä mitään. Olen kertonut kahdelle parhaalle kaverille tästä. Tänään menen bileisiin, joissa yritän huijata muka juovani eli kuljettelen drinkkilasia kädessä ja käyn salaa kaatamassa siitä lavuaariin... Tai sitten ostan alkoholitonta siideriä tms. ;)

Mulla on ensi viikolla varhaisultra (7+2), toivottavasti se ei ole liian aikaisin... En pysty odottaa pidempään kun on tuo km ollut aiemmin. Eka neuvola on vasta kahden viikon päästä. Kävin tällä viikolla kyllä jo verikokeessa testaamassa tokson, koska meillä on kissa. Voisi kyllä kuvitella, että mulla on se joskus ollut, koska olen kissojen kanssa touhunnut koko ikäni. Mutta siitäkin on ihan kiva saada tieto (tulos tulee siis vasta ensi viikolla).

Hyvää vointia kaikille! :)

 
 
Kiva lukea teidän hassuista unista :) Mä en muista yhtään unta nähneeni.

Heini90: kiva kuulla, etten oo ainut. Miten oot saanut pidettyä hermosi kurissa ja uskottua, että raskaana ollaan?

Ikuisuus: hyvä juttu, peace ;)

vitsukka830: Mä kävin tänään ja kyllä siellä nyt ainakin 1 h 15 min meni. Isä oli mukana ja keskusteltiin kaikenlaista. Jätin virtsanäytteen, otti hemoglobiinin, mittas verenpaineen ja punnitsi mut. Oli kyllä tosi kiva neuvolantäti, harmi että lähtee kouluterkkariksi kuukauden kuluttua ja tuohon tulee tilalle joku toinen. Hirmu rento, huumorintajuinen, ystävällinen ja positiivinen oli. Ei yhtään sellainen, mitä kauhutarinoita oon joskus lukenut.

Hei te dopplereista enempi tietävät? Onko suosituksia mikä on hyvä ja mikä on ihan susi? Olisiko esimerkiksi tällainen passeli: http://www.raskauskeiju.fi/index.php?tr=10&ala=&tuote=10 ?
 
Taas ois perjantai.. äkkiä ne viikot vaan tuntuu menevän vaikka näin alussa vielä ollaankin :)

Unista sen verran, että mulla on kans ollu jos jonkimoista elämää tuol pääkopassa öisin :D viime yönä oltiin ostamassa keittiöön kelloa..

Mä en noista dopplereista tiedä tai ei ole kokemusta, mutta moni kaveri on sanonut että ihan tuo halvin versio tuolla raskauskeiju.fi sivulla on ollut ihan toimiva. Ja että sydän äänet on saatu kuulumaan jo 8+ viikoilla. Itse meinaan sen ainakin hankkia :)

Joku puhui tytöstä joka raskaana ja käy jatkuvasti tupakalla. Mä en kyl pysty jotenkin hyväksyyn että maha pystyssä poltetaan pitkin kyliä. Mulla tulee jotenkin sellane inhottava olo ja tuntuu et eikö se äiti yhtään ajattele sitä vauvaansa ja se että muiden ihmisten nähden. Täysin en kuitenkaan tuomitse niitä jotka polttaa raskauden aikana jos edes yrittää lopettaa ja on reippaasti vähentänyt. Ja se että polttais sit mieluummin siel kotona. Itsekin poltin, mutta nyt ollut pari kolme viikoa "kuivilla". Onneks ja siitä ylpeä!

vitsukka830 kyllä siel neuvolassa saa ajan kulumaan kun höpisee ja se että kannataa ja pitää kysyä kaikkea mitä mieleen tulee :) Mulla meni eilen sen 45min vaikka oli varattu just sen 1.5h.. mutta aiemmassa raskaudessa olin siel varmaan vartin :D
 
Moi kaikille!

En oo moneen päivään kerenny käydä lueskelemassa teidän kuulumisia niin nyt yritän kovasti pysyä perässä mitä kellekin kuuluu. Meitä on vaan niin paljon ettei vielä pysy oikein perässä mutta tässähän me koko ajan tutustutaan

Onnea uusille plussanneille ja tervetuloa mukaan!

Juuliska: Täälläkin pissa haisee mut en osannu yhdistää sitä raskausoireeksi ennen kuin luin täältä et muillakin on sama juttu...

Muikkis: Mulla ei oo ollu maha sekasin, lähinnä ummetusta. Itse en oo vielä nähny unia mut esikoisen raskausaikana näin monia unia missä join alkoholia ja sit olin ihan paniikissa et herranjestas, enhän minä saanut juoda! Tai sit menin unessa tupakalle ja kun poltin ni samalla muistin et oon raskaana.

Tintula: Voi ei! Paljon voimia!

Unelma-Anelma: Me kerrottiin heti plussauksen jälkeen meidän perheille. Ei osata olla kertomatta ku ollaan niin läheisiä ja nähdään melkein päivittäin. Myös parhaat ystävät tietää. Muille kerrotaan np-ultran jälkeen ja sitten kerron myös töissä. Olen tosin tällä hetkellä hoitovapaalla mut pitäähän sinne ilmottaa että en vielä tuukaan tammikuussa töihin.
Me meinattiin ottaa äitiyspakkaus, ehdottomasti. Otin esikoisellekin ja kovasti oli vaatteille käyttöä. Ja oli ihana aukasta se paketti ja tutkia mitä kaikkee sieltä löytyykään. -masu- sanoi, että monissa äitiyspakkauksen vaatteissa oli reikiä tai muuta vikaa ja minä huomasin kyllä ihan saman. Korjailin monia vaatteita jo ekan käyttöönottopesun jälkeen. Missähän ne vaatteet nykyään tehdään kun ovat niin huonolaatuisia? Pussilakanakin oli esikoisen pakkauksessa ommeltu niin kieroon kun vaan voi. No joka tapauksessa haluun silti uuden pakkauksen!

Omaa: Täällä pahoinvointi jatkuu, se alkaa aamulla kun saa silmänsä auki ja jatkuu siihen asti ku meen nukkumaan. Syöminen helpottaa aina noin puoleks tunniks oloa, mut eihän sitä koko ajan voi syödä. En oo kyllä onneks vielä oksentanu vaikka paha olo onkin. Se on niin jännä kun esikoista odottaessa ei ollu ollenkaan pahoinvointia. Väsymystäkin on, onneks mies lupas hoitaa poikaa kun pääsee töistä et saisin otettua pienet tirsat.

Ooon nyt tosi etuajassa mut joko teitä mietityttää synnytys? Itellä on jo pyöriny päässä se kun jännittää kun esikoinen synty kiireellisellä sektiolla että miten tämä tuleva? Lääkärin kanssa oli puhetta sillon kun esikoinen synty että seuraavan lapsen kohdalla mun lantio kuvataan että mahtuuko vauva sieltä syntymään. Edellisenkin kohdalla kävin kyllä synnytystapa-arviossa, mutta sanoivat että hyvin sopii syntymään. (Oon alle 160cm pitkä niin synnytystapa-arvio tehtiin automaattisesti). Noh, sen näkee sitten...

Joko teillä on paino noussu? Mulla ei vielä mutta esikoisen aikana paino nous monta kiloo ekan kolmen kuukauden aikana ja ärsytti kun neuvolassa sanottiin et ekan kolmanneksen aikana painon ei pitäs paljoa nousta. Nyt jo jännitän etukäteen painonnousua vaikka tiedän että se on ihan tyhmää. Esikoisen raskausaikana paino nous noin 16 kiloo ja hyvin sen sain sit imettämällä pois.



 
suklaasydän: Mua vähän jännittää synnytys. Viime kerralla kaikki meni periaatteessa hyvin, mutta menin ihan liian aikaisin sairaalaan ja siellä jouduin olemaan melkein koko ajan käyrillä enkä saanut liikkua. Otin aika aikaisessa vaiheessa epiduraalin, joka ei edes kunnolla toiminut ja synnytys oli pitkä. Olin lisäksi valvonut jo pari vuorokautta ennen synnytystä ja sekin kesti yli vuorokauden, että synnytyksen jälkeen oli aika heikko olo. Tällä kertaa haluaisin olla mahdollisimman pitkään kotona ja liikkua, haluaisin päästä avautumisvaiheessa ammeeseen ja synnyttää mahdollisesti ilman kivunlievitystä. Jotenkin sitä viimeksikin luulin, että pystyisin olemaan ilman epiduraalia, mutta oma kivunsietokyky olikin alhaisempi kuin luulin. Nyt aika on kullannut muistot, ja luulen taas kestäväni kipua paremmin, mutta en sitten tiedä. Tällä kertaa aion kuitenkin valmistautua synnytykseen paremmin kuin viimeksi.

Mulla on paino vähän laskenut, koska ei tee mieli ruokaa ja oon touhunnut ihan hulluna tässä lähipäivinä. Pyöräillyt tytön kanssa kymmeniä kilsoja päivässä ja käynyt lenkillä yms.
 
Takaisin
Top