Mä kanssa mietin pitkään, että uskallanko hankkia. Jokainen tietysti tekee itse ratkaisunsa eikä mulla ole mitään intressiä mainostaa kenellekään, että sellaista kannattaisi ostaa (tai vastaavasti ei kannattaisi). Kuitenkin joitakin argumentteja, joiden vuoksi uskalsin laitteen lopulta hankkia.
-
https://www.vastalaake.fi/vl_puheenvuorot/onko-ultraaanitutkimus-vaarallinen-sikiolle/
Tämä blogipostaus, joka käsittelee ultraääntä yleisesti raskausaikaisena tutkimuksena. Doppler-laite perustuu samaan ultraääniteknologiaan, mutta on selkeästi matalatehoisempi.
- Yleisesti ottaen tuossa blogipostauksessakin käsitelty seikka, eli monet sellaiset dopplereiden turvallisuutta käsittelevät tekstit, joihin itse olen törmännyt, eivät vaikuta mitenkään kovin luotettavilta. Yksittäisiä blogipostauksia, joitakin epätieteellisiä vanhemmuusmedioita ym. Ainakaan suomeksi en onnistunut löytämään mitään ns. tiukkaa tutkimukseen ja dataan perustuvaa tietoa siitä, että kotidopplereita ei olisi syytä käyttää.
- Euroopassa myytävät dopplerit ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, joiden on täytettävä vaaditut turvallisuusmääräykset.
- Ohjeen mukainen käyttö, eli mahdollisimman lyhyen aikaa kerrallaan eikä mitenkään päivittäisenä hupina. Lisäksi oma laite on uutena ostettu, eli se on tehtaalta tulleessa kunnossa, sitä ei ole kolauteltu minnekään, säilytetty väärässä lämpötilassa tai muuta vastaavaa, joka voisi laitteen ominaisuuksiin vaikuttaa. Oikeasti olisin kyllä käytetyn ottanut mielelläni, jos vaan olisi tullut Torissa vastaan.
- Monet kotidopplereita vastustavat artikkelit eivät lopulta juurikaan ota kantaa kavitaatioon ja lämpövaikutukseen, jotka itselleni ovat niitä ns. todellisia riskejä, joita mietin, vaan käsittelevät sellaisia asioita, jotka ovat oikeaoppisella käytöllä vältettävissä. Eli ei diagnostisena välineenä, ei 100-prosenttisena takuuna siitä, että kaikki on kunnossa eikä korvaa asianmukaista neuvolaseurantaa. Argumentti "aiheuttaa vaan turhaa huolestumista" taas on ihmiskohtainen, joku toinen pääsee siitä turhasta huolestumisestaan kuulemalla ne äänet.