Elokuun höpinät

No niimpä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Perusteli kieltoa sillä, että samat riskit kuin ratsastuksessa. Onnettomuusriski ja kuulemma ei tee hyvää kohdulle pompotella pyörän selässä.. Kuntopyöräily on ok.
 
Mä en harrasta mitään liikuntaa, hyvä jos välillä keittiöön pääsen oksentamatta 😁 Mulla on nyt lähtenyt painoa viis kiloa, arvatenkin lihasta myös paljon. Jospa loppusyksystä pääsis uimahalliin.

Ihana kun tulossa vähän viileämpiä päiviä!
 
Voi kun ootan että jostain sais lisää energiaa treeniin, en oo treenannu 4viikkoon yhtään! 😱 Nukun kun esikoinen nukkuu eikä treenaamisesta tuu yhtää mitää sillonkun on hereillä poika. Mies tekee reissuhommia eli ei mahista senkää nukuttaa poikaa et ite tekis treenin, kun ei oo kotona kun 10pv kuukaaudessa nyt 😵 mulla katotaa verikokeissa myös ferritiinit, löytyiskö sieltä syypää tähä väsymykseen, oo nimittäin esikoisen syntymästä asti ollu tosi väsynyt ja nyt raskaus lisää unen tarvetta entisestää.. tavoite ois päästä tekee 3x lihaskuntotreeni viikkoon 😊
 
Mä sain dopplerilla kuulumaan tänään jotakin. 😍 Välillä vilahti lukemana sikiön sykkeeksi sopiva lukema, välillä taas ehkä ihan sekunnin ajan kuului just sitä laukkaavaa ääntä mitä ymmärtääkseni pitäisikin kuulla. Oman sykkeen ja istukan suhinat uskon kuulleeni myös. Ei mikään oikeaoppinen löydös tuo vielä, mutta haluan uskotella itselleni, että ei ne lukemat tyhjästä tulleet ja joku sen lyhyen laukkaäänen aiheutti. 😊
 
Mun tekis mieli myös hommata doppleri mutta nyt niin usein lukenut monesta paikasta että saattaa olla haitaksi sikiölle niin en ole uskaltanut hankkia. Toisihan se kyllä mielenrauhaa kuunnella itse että pikkutyypillä sydän sykkii.
 
Mun tekis mieli myös hommata doppleri mutta nyt niin usein lukenut monesta paikasta että saattaa olla haitaksi sikiölle niin en ole uskaltanut hankkia. Toisihan se kyllä mielenrauhaa kuunnella itse että pikkutyypillä sydän sykkii.
Mä kanssa mietin pitkään, että uskallanko hankkia. Jokainen tietysti tekee itse ratkaisunsa eikä mulla ole mitään intressiä mainostaa kenellekään, että sellaista kannattaisi ostaa (tai vastaavasti ei kannattaisi). Kuitenkin joitakin argumentteja, joiden vuoksi uskalsin laitteen lopulta hankkia.

- https://www.vastalaake.fi/vl_puheenvuorot/onko-ultraaanitutkimus-vaarallinen-sikiolle/
Tämä blogipostaus, joka käsittelee ultraääntä yleisesti raskausaikaisena tutkimuksena. Doppler-laite perustuu samaan ultraääniteknologiaan, mutta on selkeästi matalatehoisempi.
- Yleisesti ottaen tuossa blogipostauksessakin käsitelty seikka, eli monet sellaiset dopplereiden turvallisuutta käsittelevät tekstit, joihin itse olen törmännyt, eivät vaikuta mitenkään kovin luotettavilta. Yksittäisiä blogipostauksia, joitakin epätieteellisiä vanhemmuusmedioita ym. Ainakaan suomeksi en onnistunut löytämään mitään ns. tiukkaa tutkimukseen ja dataan perustuvaa tietoa siitä, että kotidopplereita ei olisi syytä käyttää.
- Euroopassa myytävät dopplerit ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, joiden on täytettävä vaaditut turvallisuusmääräykset.
- Ohjeen mukainen käyttö, eli mahdollisimman lyhyen aikaa kerrallaan eikä mitenkään päivittäisenä hupina. Lisäksi oma laite on uutena ostettu, eli se on tehtaalta tulleessa kunnossa, sitä ei ole kolauteltu minnekään, säilytetty väärässä lämpötilassa tai muuta vastaavaa, joka voisi laitteen ominaisuuksiin vaikuttaa. Oikeasti olisin kyllä käytetyn ottanut mielelläni, jos vaan olisi tullut Torissa vastaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
- Monet kotidopplereita vastustavat artikkelit eivät lopulta juurikaan ota kantaa kavitaatioon ja lämpövaikutukseen, jotka itselleni ovat niitä ns. todellisia riskejä, joita mietin, vaan käsittelevät sellaisia asioita, jotka ovat oikeaoppisella käytöllä vältettävissä. Eli ei diagnostisena välineenä, ei 100-prosenttisena takuuna siitä, että kaikki on kunnossa eikä korvaa asianmukaista neuvolaseurantaa. Argumentti "aiheuttaa vaan turhaa huolestumista" taas on ihmiskohtainen, joku toinen pääsee siitä turhasta huolestumisestaan kuulemalla ne äänet.
 
Mä kanssa mietin pitkään, että uskallanko hankkia. Jokainen tietysti tekee itse ratkaisunsa eikä mulla ole mitään intressiä mainostaa kenellekään, että sellaista kannattaisi ostaa (tai vastaavasti ei kannattaisi). Kuitenkin joitakin argumentteja, joiden vuoksi uskalsin laitteen lopulta hankkia.

- https://www.vastalaake.fi/vl_puheenvuorot/onko-ultraaanitutkimus-vaarallinen-sikiolle/
Tämä blogipostaus, joka käsittelee ultraääntä yleisesti raskausaikaisena tutkimuksena. Doppler-laite perustuu samaan ultraääniteknologiaan, mutta on selkeästi matalatehoisempi.
- Yleisesti ottaen tuossa blogipostauksessakin käsitelty seikka, eli monet sellaiset dopplereiden turvallisuutta käsittelevät tekstit, joihin itse olen törmännyt, eivät vaikuta mitenkään kovin luotettavilta. Yksittäisiä blogipostauksia, joitakin epätieteellisiä vanhemmuusmedioita ym. Ainakaan suomeksi en onnistunut löytämään mitään ns. tiukkaa tutkimukseen ja dataan perustuvaa tietoa siitä, että kotidopplereita ei olisi syytä käyttää.
- Euroopassa myytävät dopplerit ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita, joiden on täytettävä vaaditut turvallisuusmääräykset.
- Ohjeen mukainen käyttö, eli mahdollisimman lyhyen aikaa kerrallaan eikä mitenkään päivittäisenä hupina. Lisäksi oma laite on uutena ostettu, eli se on tehtaalta tulleessa kunnossa, sitä ei ole kolauteltu minnekään, säilytetty väärässä lämpötilassa tai muuta vastaavaa, joka voisi laitteen ominaisuuksiin vaikuttaa. Oikeasti olisin kyllä käytetyn ottanut mielelläni, jos vaan olisi tullut Torissa vastaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
- Monet kotidopplereita vastustavat artikkelit eivät lopulta juurikaan ota kantaa kavitaatioon ja lämpövaikutukseen, jotka itselleni ovat niitä ns. todellisia riskejä, joita mietin, vaan käsittelevät sellaisia asioita, jotka ovat oikeaoppisella käytöllä vältettävissä. Eli ei diagnostisena välineenä, ei 100-prosenttisena takuuna siitä, että kaikki on kunnossa eikä korvaa asianmukaista neuvolaseurantaa. Argumentti "aiheuttaa vaan turhaa huolestumista" taas on ihmiskohtainen, joku toinen pääsee siitä turhasta huolestumisestaan kuulemalla ne äänet.
Itse en oo ostanut, vaikka harkitsin, koska lääkäri rv 8+0 nimenomaan sanoi, että doppler voimakkaampi kuin normi ultraääni. Eikä sitä suostuttu lapsettomuuspolilla siksi käyttämään ollenkaan.

Kotilaitteet myös huonosti tutkittuja, eikä noilla viikoilla voi sairaalassakaan (saati kotona) varoa osoittamasta sillä aivoja, silmiä tai sydäntä. Istukkaankin voi vaikuttaa.
Käyttöaika saisi silloinkin olla vain muutamia sekunteja, eikä tehdä päivittäin tai edes viikottain.

Onneksi näistäkin tulee lisää tutkimuksia ja sitä mukaa saadaan lisää tietoa. Toistaiseksi luotan meidän lapsettomuuslääkärien arvioihin, mut ymmärrän myös sen, jos haluaa dopplerin hankkia.
 
Pakko muuten hehkuttaa! Olo on ollut jo kolmatta päivää hyvä! ❤️😍

Edelleen tulee pahoinvointia ja välillä oksentelua, mutta ei vaivaa koko ajan. Joku muutos tapahtunut, kun rv 12+0 lähti käyntiin. Toivottavasti kestää mahdollisimman pitkään tämä. ❤️😅
 
Pakko muuten hehkuttaa! Olo on ollut jo kolmatta päivää hyvä! ❤️😍

Edelleen tulee pahoinvointia ja välillä oksentelua, mutta ei vaivaa koko ajan. Joku muutos tapahtunut, kun rv 12+0 lähti käyntiin. Toivottavasti kestää mahdollisimman pitkään tämä. ❤️😅
Samaa täällä odotellaan 😅 12+5 menossa ja ei helpotusta 😞
 
Mulla on joka raskaudessa ollut hampaidenpesu kauhean vaikeaa yökkäilyä. Eilen illalla ei jäänytkään enää sille tasolle ja ei pystynyt pidättelemään.😝 Voin vain kuvitella minkälaista olisi päivittäin oksennella. Toivottavasti teillä kaikilla helpottaa jo pian.
 
Ollut luottavainen ja rauhallinen olo raskauden suhteen viikon. Eilen sitten kävin siellä seulaverikokeissa ja illalla jo näkyi tulokset omakannassa ja nyt sitten taas huolettaakin. Google on laulanut ja monessa paikassa sanottu että veriarvoja ei pitäisi alkaa tulkitsemaan ilman nt-ultraa, mutta silti jossain mielensopukassa kolkuttaa hcgbv/d arvo, joka oli vain 17.1. Papp-a oli lähemmäs 500. Olisi varmaan pitänyt jättää katsomatta saatika googlettamatta noita tuloksia.

Nt-ultra 5.9., kai se vaan pitää sinne asti odottaa.
 
Ollut luottavainen ja rauhallinen olo raskauden suhteen viikon. Eilen sitten kävin siellä seulaverikokeissa ja illalla jo näkyi tulokset omakannassa ja nyt sitten taas huolettaakin. Google on laulanut ja monessa paikassa sanottu että veriarvoja ei pitäisi alkaa tulkitsemaan ilman nt-ultraa, mutta silti jossain mielensopukassa kolkuttaa hcgbv/d arvo, joka oli vain 17.1. Papp-a oli lähemmäs 500. Olisi varmaan pitänyt jättää katsomatta saatika googlettamatta noita tuloksia.

Nt-ultra 5.9., kai se vaan pitää sinne asti odottaa.
Tsemppiä ultra-ajan odottamiseen. Varmasti huolettaa.
Voin kuitenkin lohduttaa, että mulla oli juuri lähiaikoina ystävällä sama tilanne. Oli mennyt laulattamaan herra Googlea ja tottakai sieltä tuli sitten jos jonkinmoista diagnoosia. Nt-ultrassa kaikki hyvin ja samoin vasta tehty rakenneultra.
Toivotaan, että sinullakin käy hyvin ja huoli on turha :red-heart:

Ohi aiheesta, näitkö HCG- ja papp-a -arvot Kannasta? 😳 mulle terkkari ja lääkäri vielä erikseen painottivat, että täytyy muistaa pyytää hoitajalta ne arvot, ettei tule Kantaan.. Vai voiko olla sitten paikkakohtaisia eroja. Itse käyn Fimlabin toimipisteessä.
 
Tsemppiä ultra-ajan odottamiseen. Varmasti huolettaa.
Voin kuitenkin lohduttaa, että mulla oli juuri lähiaikoina ystävällä sama tilanne. Oli mennyt laulattamaan herra Googlea ja tottakai sieltä tuli sitten jos jonkinmoista diagnoosia. Nt-ultrassa kaikki hyvin ja samoin vasta tehty rakenneultra.
Toivotaan, että sinullakin käy hyvin ja huoli on turha :red-heart:

Ohi aiheesta, näitkö HCG- ja papp-a -arvot Kannasta? 😳 mulle terkkari ja lääkäri vielä erikseen painottivat, että täytyy muistaa pyytää hoitajalta ne arvot, ettei tule Kantaan.. Vai voiko olla sitten paikkakohtaisia eroja. Itse käyn Fimlabin toimipisteessä.
Mä voin vastata omalta osaltani, että Fimlab/Tampere ja näin Kannasta. Ne ei näy siinä normaalissa laboratoriotulokset-listassa, vaan pitää scrollata sivu alaspäin, siellä on erikseen kohta "vanhalla tavalla tallennetut" tai jotakin sinne päin. Mullekin Fimlabin hoitaja arveli, ettei niitä laitettaisi Kantaan ollenkaan, mutta laitettiinpa kuitenkin.

@Hildamaria tsemppiä epätietoisuuteen :red-heart: Jos asia ihan hirveästi piinaa, niin yksityisellä tehty ultraääni voisi ehkä olla mielenrauhan arvoinen? Mutta noista arvoista löytyy googlaamalla valtavan paljon keskusteluita ja ainakaan suomeksi ei mitään selkeää taulukkoa, josta maallikko voisi asiaa tulkita. Niistä keskusteluista taasen selviää, että mitä kummallisemmilla arvoilla ihmiset kertovat saaneensa ihan terveitä lapsia, eikä seulan kokonaistulos ole edes hälyttänyt, kun kuitenkin merkityksellistä on se kokonaisuus eikä mikään yksittäinen arvo. Mutta ymmärrän äärimmäisen hyvin, että asia huolestuttaa silti, enhän itsekään ole osannut olla panikoimatta tässä raskaudessa oikeastaan yhtään mitään.
 
Mä oon käynyt jo kahdessa varhaisultrassa, 7+1 ja 9+4 mutta niin vain silti kävin katsomassa olisiko huomiselle vapaita aikoja ja oli, joten aamulla käyn kattomassa pienen tilanteen vaikka viikko sitten viimeksi käytiin. Huomenna ois 10+5.
En voi sille mitään että nousee heti kaikesta ihan järjetön huoli. Pitääköhän ne siellä yksityisellä mua ihan kajahtaneena kun menen sinne taas...
Jos kaikki ok ja vielä nt-ultrassa, niin jospa sitten pääsisi jo hiukan rauhottumaan 🙄

@Suhko juu omakannasta näin labratulokset samana päivänä kun verikokeet oli otettu.
Piti vaan käydä kattomassa kilpirauhastulokset (mulla vajaatoiminta ja lääkitystä pitää raskaana ollessa aina säätää vähän) ja siinä vilkasin ne muutkin. Mietin pitäiskö googlettaa mitä nuo meinaa ja siinähän ne yöunet sitten menikin 🤦🏻‍♀️
 
Siellähän se pieni heilui ja huitoi minkä kerkesi ja normaalisti viikossa kasvanut. Helpotti nähdä taas ❤ paremmalla mielellä odottelen sitä nt-ultraa.
Vastasi 11+1. Ei silti näkynyt oikein mitään vatsan päältä kuvattaessa. Mulla on kyllä ylipainoa, se varmaan vaikuttaa? Saa nähdä saako nt-ultrassa näkyviin mahan päältä vai pitääkö ultrata alakautta.
 
Tsemppiä ultra-ajan odottamiseen. Varmasti huolettaa.
Voin kuitenkin lohduttaa, että mulla oli juuri lähiaikoina ystävällä sama tilanne. Oli mennyt laulattamaan herra Googlea ja tottakai sieltä tuli sitten jos jonkinmoista diagnoosia. Nt-ultrassa kaikki hyvin ja samoin vasta tehty rakenneultra.
Toivotaan, että sinullakin käy hyvin ja huoli on turha :red-heart:

Ohi aiheesta, näitkö HCG- ja papp-a -arvot Kannasta? 😳 mulle terkkari ja lääkäri vielä erikseen painottivat, että täytyy muistaa pyytää hoitajalta ne arvot, ettei tule Kantaan.. Vai voiko olla sitten paikkakohtaisia eroja. Itse käyn Fimlabin toimipisteessä.
VSSHP/TYKS mulla ja tuli päivää ennen nt-ultraa näkyviin Kantaan noi.
 
Siellähän se pieni heilui ja huitoi minkä kerkesi ja normaalisti viikossa kasvanut. Helpotti nähdä taas ❤ paremmalla mielellä odottelen sitä nt-ultraa.
Vastasi 11+1. Ei silti näkynyt oikein mitään vatsan päältä kuvattaessa. Mulla on kyllä ylipainoa, se varmaan vaikuttaa? Saa nähdä saako nt-ultrassa näkyviin mahan päältä vai pitääkö ultrata alakautta.
Juu, ylipaino voi vaikuttaa näkyvyyteen.

Tyksissä ainakin osa ultraajista tekee nt:n pelkästään mahan päältä ja sit täytyy varata uus aika toiselle ultraajalle, jos ei mahan päältä onnistu.
Jotkut taas tekee molempia.
 
Mulla katsottiin 10+0 vatsan päältä yksityisellä, mutta vähän harmitti ettei katsottu alakautta, kun näkyvyys olisi ollu paljon parempi alakautta. Näkyi toki kädet ja jalat ym, mutta olis silti ollu selvempi ja tarkempi alakautta.
 
Moi, uutena täällä kirjoittelen. Viikkoja alkaisi olemaan noin 12 kasassa, nt-ultra edessä tän viikon pe 2.9. Varhaisultrassa nähtiin sykkivä pieni tyyppi viikoilla 7+6 heinäkuun lopussa. Niin monta keskenmenoa omassa historiassa ja niin kova pahoinvointi ollut nyt sieltä asti kun testin tein, ettei ole oikein vielä jaksanut ja toisaalta uskaltautunut tänne kirjoittelemaan, varovaisin mielin vielä odotellaan, vaikka tosi iloinen uutinenhan tämä on. Mutta ehkä tästä nyt vähitellen tänne juttuihin mukaan. :)
 
Mulla on joka raskaudessa ollut hampaidenpesu kauhean vaikeaa yökkäilyä. Eilen illalla ei jäänytkään enää sille tasolle ja ei pystynyt pidättelemään.😝 Voin vain kuvitella minkälaista olisi päivittäin oksennella. Toivottavasti teillä kaikilla helpottaa jo pian.
Oi, kohtalotoveri täällä. Tsemppiä! Tuo joka-aamuinen ja -iltainen hammaspesuyökkäily alkaa olla jo kyllä sellainen peikko, että vaatii aina henkisesti tsempata itseään että jaksaa mennä tekemään sen.:Grimacing Face:
 
Takaisin
Top