Elokuun elot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä ymmärrän tän mikä on se isän 18 päivää ni sillon kotona äidin kanssa mut vääntäkää nyt rautalangasta että miten se loppu menee??

Sent from my SM-T805 using Vau Foorumi mobile app

Eikö se mene niin, että äiti luopuu omistaan, että isä saa pitää?

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha

Isyysvapaan pituus
Isyysvapaa on enintään 54 arkipäivää eli noin 9 viikkoa. Tästä enintään 18 arkipäivää eli noin 3 viikkoa isä voi olla kotona äidin kanssa samaan aikaan. Isyysvapaa voi olla palkallista tai palkatonta. Mikäli isyysvapaa on palkaton, maksaa Kela isälle isyysrahaa vapaan ajalta.

Isä voi olla kotona yhtä aikaa äidin kanssa valintansa mukaan 1-18 arkipäivää sinä aikana, jolloin äiti saa äitiys- tai vanhempainrahaa. Loput isyysrahapäivät voi pitää vanhempainrahan jälkeen. Halutessaan isä voi pitää kaikki isyysrahapäivät äitiys- ja vanhempainrahakauden jälkeen.

Eli about noin kun muistelin. Tosin se nyt ei mulle vielä ihan varmaks auennut et tuleeks isäkuukausi muiden vanhempainrahojen päälle. Mut näin mää sen tosta ymmärtäisin. Eli et mies vois käyttää sen sitten kun mun vanhempainrahat on käytetty.

Siltä tuo kuulostaa! Pitääkin huikata miehelle tuosta. Sehän pelastaisi ensi kesän, ei olisi pakko laittaa tyttöä vielä hoitoon!

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Meillä tuttava perhe ainakin teki juuri noin, että äidin vanhempainrahakauden jälkeen isä jäi pitämään isäkuukautta. näin ollen lapsi sai olla kuukauden pidempään kotona.

Mä aattelin et mies kusettaa kun sanoi et tänään on torstai. Eilen oli tiistai. Oli? Hiivatti. Mies ollu töissä tän viikon ja mä jo sekoon päivistä.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Mäkin oon koko ajan päivistä sekasin... Kun ei itellä oo mitään koskaa niin kaikki päivät on samanlaisia..

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app

tiedättekö voiko isukki pitää ton isäkuukauden jos äippä on kotihoidontuella? vai menettääkö se äityli nekin pennoset..? moon niin pihalla noista KELAn hommista enkä tajua koskaan sanaakaan noista "selitteistä" :confused:

kelan sivuilta: "Perhe voi saada samaan aikaan hoitorahaa ja äitiys- tai vanhempainrahaa, jos hoitorahan määrä perheen muista alle kouluikäisistä lapsista ylittää äitiys- tai vanhempainrahan määrän. Käytännössä näin käy vain, jos perheessä on useita alle kouluikäisiä lapsia, joita ei hoideta kunnallisessa päivähoidossa tai yksityisen hoidon tuella. Hoitorahaa ei makseta lapsesta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa. Tuloista riippuen, voi hoitolisää kuitenkin jäädä maksuun äitiys- ja vanhempainrahakaudella.

Hoitorahaan ei vaikuta isyysraha, joka maksetaan äitiys- ja vanhempainrahakaudella (1-18 arkipäivää). Vanhempainrahakauden jälkeen saatu isyysraha kuitenkin vaikuttaa hoitorahaan, kuten äitiysraha ja vanhempainraha, joten laske, voiko tukia saada samaan aikaan."

Eli yleensä, jos on täysin ilman muita tuloja, niin voi saada yhtä aikaa, mut jos isä jää isyysrahalle töistä, niin kela maksaa jo niin "isosti" isyysrahaa, ettei siitä jää enää kotihoidontukea a.k.a hoitorahaa maksettavaksi. Ja tuo "useita alle kouluikäisiä". Meillä on neljä alle kouluikäistä kotona, eikä jäänyt kotihoidontukea maksettavaksi.

Muistakaa että laki on hiljattain muuttunut, ja vanhat kokemukset esim. isäkuukaudesta ei taida ihan sellaisinaan päteä. Mä en kyllä yhtään muista, miten noi menee, mutta selvitettiin asioita keväällä ja silloin huomattiin, että kavereiden vinkit oli usein pielessä, koska liittyivät lainmuutosta edeltävään aikaan.

Meillä mies jää vanhempainvapaalle joskus talvella, varmaan niin että ollaan jonkun aikaa molemmat puolipäiväisesti töissä. Keväällä mies on enimmäkseen kotona tytön kanssa.

Nythän muuttui se ainakin että hoitovapaa jaetaan vanhempien kesken puoliksi mutta sehän ei vaikuta vielä meille. Vai tuliko se muutos edes, muistan vaan kun siitä valmistelusta kovin kohistiin.

Sent from my SM-T310 using Vau Foorumi mobile app

Koetanpas täältä kysellä teiltä kanssa mammat joilla isompia lapsia vauvan lisäksi että milloin teillä on jääny päikkärit pois? Meillä kun esikoinen 2v on nyt kuukausi tolkulla vängännyt päikkäreitä vastaan. Tyttö kyllä näyttääkin toisina päivinä olevan virkumpi mutta päikkäreille mennään tietty kun helpolla en luovuta. Mutta sitten se on sitä sängyssä tuuskaamista ja juttelua, eikä aiotakaan nukahtaa. Oon kokeillu kaikki niksit ja temput ja mikään ei toisinaan tunnu toimivan. Ja meillä siis esikoinen kotona eikä mitään aamuherätyksiä ole. Eli voiko vaan olla että ilman päikkäreitäkin pärjää? Siihen en kyllä kauheasti jaksaisi uskoa koska hän on VASTA 2v!!

Yksilöllistä. Meillä esikoinen oli 2v, kun jäi päikkärit vähemmälle eikä kotonaollessa nukkunutkaan päiväunia, kun yön nukkui 12-13h. Mut sit hoitopaikassa uni maittoi kun yöunilta herätettiin aamuisin. Kakkonen on syksyllä 5v ja varmaan vois vieläkin nukkua päikkärit joka päivä yöunien häiriintymättä, ja ihan omasta halustaan nukkuikin reilusti yli 3v asti päikkärit. Nyt kolmonen on 1.5v ja oon joutunut rajaamaan päikkäreitä, kun illalla sit kukkuu liian pitkään. Nukkuis siis tyyliin 3tuntiakin päivällä, mut sit illasta menee hulinaksi. Eli maks 2h annan nukkua. Veikkaanpa et talven mittaan päikkärit vähenee ja jättää ne pois siinä 2v tienoilla.

röppö, itsekin miettinyt sitä että kun esikoisella ei sitä aamuherätystä ole ja nukkuu kuitenkin sen 10-11h yössä että riittäisikö se sitten. Mutta onneksi on päiviä jollonka vielä nukkuu päikkärit mutta toisinaan sitten ei millään. Esikoinen aina ollut huono nukkumaan päikkäreitä, ihan vauvasta saakka. Eli jatkamme vielä kyllä päikkäreille menoa mutta en ota paineita jos ei nuku. Ja on tosiaan varmasti lapsikohtaista se kuinka paljon unta tarvitsee esim päikkäreillä

Meillä kans toi just 2 vee täyttänyt on ollut vaikeampi saada päikkäreille viimeisen kuukauden ajan välillä. Mut oon aatellu, et se johtuu kuumuudesta ja toisinaan liikunnan vähyydestä aamupäivän aikana. Hän myös kotihoidossa, ja yöunet 10-12 h. Odotan kyllä vielä viileämpiä kelejä ennenku uskon et ois edes aikomassa jättää päikkärit pois.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Niin, kyllä mullakaan ei luonne taida vielä antaa periksi noiden päikkäreiden suhteen :P Mutta kyllähän se semmonen tahtojen taistelu on aika ajoin että oikein turhauttaa

Niin on, tahtojen taistelu nimenomaan!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin