Elokuun elot

Täällä ne on ainaki kaupungin leivissä.. anoppi kun on perhepäivähoitaja..

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
No hitto, mun pitääkin jatkaa googlailua. Meneekö suski teillä poika anopin hoiviin?
 
Meillä niitä ei löydä netistä, vaikka olisivatkin kaupungin leivissä, vaan pitää soittaa ja kysyy kaupungilta.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mäkin oon henk. koht. sitä mielt et ei töihin samaan pk-ryhmään ku mis oma lapsi on. Omien sivusta seuraajan kokemusten mukaan siin tulee helposti se et lapsi takertuu äitiinsä ja kukaan muu lapsi ei sais ees vilkasta sitä.

Tässä linkki Lälly jos et viel ehtinyt selvittää asiaa.
 
Monet perhepäivähoitajat tekee yhteistyötä kunnan kanssa, jolloin kunta esim. ostaa palveluita heiltä. Eli kun hakee hoitoon kunnan kautta, mutta toivoo perhepäivähoitoon voi paikka löytyä. Toki on yksityisiä, jotka eivät kunnan kanssa kommunikoi, mutta näin ainakin täällä meillä hämeessä. Ja meillä taitaa ihan kunnan sivuilta löytyä myös perhepäivähoitajat.

Täällä oli aikanaan idea se, että kaikki (suurinosa) alle 3-vuotiaista sijoitettais perhepäivähoitajille, mutta tää uus lainsäädäntö on karsinut suurimman osan pphoitajajista pois, koska vaaditaan koulutusta, jota monellakaan heistä ei ole.. Toivottavasti kaikki saa aikanaan juuri sopivan ja miellyttävän hoitopaikan kullanmurulleen!
 
Kaupungilla ainakaan ei saa olla töissä samassa pk-ryhmässä kun oma lapsi tai puolison lapsi.
Yksityisistä päiväkodeista en tiedä, mut toi sääntö on tosi tarkka kaikissa kaupungin pk:issa.

Ja 80-luvulla tosiaan oli aika moni asia erilailla päivähoidossa, eihän silloin tarkistettu hoitajien taustojakaan, ja päiväkodeissa oli paljon kouluttamattomia ihmisiä töissä. :)
 
Niin ja suosittelen niille jotka perhepäivähoitoa miettivät, että tietävät etukäteen jotain (tuttujen kautta tms) siitä perhepäivähoitajasta jolle oman lapsensa vie. Koska niitäkin on todella laidasta laitaan.
Yhden tapauksen tiedän jossa tän pph:n mies olikin alkoholisti ja välillä töissä, välillä samaan aikaan hoidettavien lasten kanssa siellä kotona.
 
Kiitoksia kommenteista asiasta enemmän tietäville. Ei mulla oo tarhaa mitään vastaan, jos ryhmäkoot ovat kohtuullisia.
 
En oo ite viel ees miettiny koko asiaa, kun haluisin ite hoitaa pidempään.. ja anoppi asuu eri kunnassa niin hankalampi ois sinne laittaa hoitoon ja ei se varmaan ottais ees..

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Kiitoksia kommenteista asiasta enemmän tietäville. Ei mulla oo tarhaa mitään vastaan, jos ryhmäkoot ovat kohtuullisia.

Voit myös miettii ryhmäperhepäiväkotia. Olin itse hetken semmosessa töissä ja siis siel oli 2-3 hoitajaa ja 15 lasta. :) Lasten iät 0-5. Yleensä tosi kodinomaisia paikkoja, vaikka eivät ole kenenkään kotona. Itse tykkäsin ja ajattelin sitä pojallekin hyvänä vaihtoehtona.
 
Mä en oo ennen kuullut tostakaan. Kiitos tuhina ku avaat mulle enemmän näitä vaihtoehtoja. Mitä luulet onko tommoseen ryhmään kovakin tunku? Mä olin ihan järkyttyny et 4kk ennen hoitopaikan tarvetta pitää hakea tarhapaikkaakin. Eli kohta! En mä haluis näitä vielä miettiä ku vauvakin vasta alle 3kk mut pakkohan se on.
 
Käsittääkseni noihin pääsee lähes yhtä helposti ku kunnalliseenkin päivähoitoon. Ainakin siel mis mä olin töissä ni sanottiin et niis on aika hyvä vaihtuvuus siihen nähden kuin vähän loppuen lopuks niitä ryhmäperhepäiväkoteja on. Mäkin alan hakee vuoden vaihteessa päivähoitopaikkaa ja ajattelin kans hakee tohon meistä katsoen lähimpään ryhmäperhepäiväkotiin ensisijaisesti ja sit muut paikat kunnalliselt puolelt. Katoin netistä et täl hetkel näyttäs kaikis nois ryhmäperhepäiväkodeis olevan niin et ne ottaa 12 lasta ja siel on 2-3 hoitajaa eli aika ihanteellista. :)
 
Mullahan olis sijainnin kannalta paras laittaa lapsi tohon kivenheiton päässä olevaan tarhaan, mutta jos muuten parempi hoitopaikka löytyy kauempaa ni sinne kyntäminen on varmasti sen arvoista. Haluan, että hoito on lapselle kuitenkin mieluisaa eikä niin, että joka aamu hänet sinne itku kurkussa raahaan.
 
Se on kyl järkevää. Meilki on tos kulman takana päiväkoti ja toi ryhmäperhepäiväkoti on vähän kauempana, mutta jos sinne poika pääsis ni ei sil matkal olis sillee mitään merkitystä.
 
Elokuu :) Ja tosiaan vuosi sitten plussat, olin kaasona polttareissa ja tiesin, että olin raskaana vaikkei vielä näkynytkään plussaa. Join ehkä desin siideriä ja loput kaatelin mm. paljun reunalta alas. Ja tässä elokuussa ois muuttopuuhia hiljalleen ja pienen neidin nopean kehityksen taltioimista. Ja vanhempieni pyöreiden vuosien kekkerit.

Ehkäpä kesäaika on hiljaisempaa foorumilla muutenkin, ei ehdi notkuu koneella.

Tulevan kodin lähellä on päiväkodin tiloissa ryhmäperhepäivähoito, ryhmäkoko n. 8 lasta 1-3 v. Mikä ero tällä on siihen päiväkotiin? Se on niin lähellä, että sinne varmaan tyttö laitetaan sitten kun aika on kypsä :)
 
mulla on vain positiivisia kokemuksia perhepäivähoidosta omien pienten kohdalta ja mielestäni ehdottomasti parempi hoitomuoto pienille lapsille kuin pk.

mut onneks ei tartte vielä itte miettiä hoitokuvioita, kun tää eskarinalkukin tuntuu mullistavan yhtä paljon äidin kuin tytönki maailmaa.. Tuntuu kuin yks tipunen alkais jo pörhistellä siiven tynkiään.
 
eiks pkssa ryhmäkoko voi olla 15-20 lasta. Ainakin siel mis harjottelua tein, oli 1-5v lasten ryhmässä 15 ja eskariryhmässä yli 20.

mun mielestä se on aivan liian paljon lapsia samaan tilaan niin pienenä..
 
Jos ryhmässä on niin sanottuja osapäivälapsia, jotka on vaikka 15pv kuussa vaan hoidossa voi ryhmässä olla vaikka 25 lasta tai enemmän, koska laskennallisesti ryhmässä on tilaa useammalle kuin 21 lapselle, kun kaikki ei ole paikalla. Mutta tämä sääntö ei poista sitä mahdollisuutta, etteikö silloin tällöin voisi sattua niin, että kaikki lapset ovat samaan aikaan paikalla. Alle 3-vuotiaiden ryhmässä ei saa olla kuin 12 lasta kerrallaan.
 
Itsekin päiväkodilla töissä ollessani tuumailin että ei ole päiväkoti ihan pienen paikka! Ryhmäkoot on tätien määrään nähden huikeita ja siellä tosiaan menee asioita paljon tätien silmien ohi eikä siitä tätejä voi kyllä syyttääkään kun se meno on sen verran vilkasta!
Joko ryhmis tai perhepäivähoitaja alle 3v parempi! :)
Itsellä ois tällä hetkellä suunnitelmissa että saisi viikonlopputöitä tai osa-aikaisen hommia. Saisi samalla toteuttaa kotiäitinä oloa kun ei olisi täysiä päiviä poissa töiden vuoksi! Ja jos viikonlopputöitä löytäisi niin silloin lapset ei tarvitsisi ulkopuolista hoitajaa ollenkaan vaan isukki saisi hoitaa tytöt tuolloin :)

Mut saapa nähdä! Koulukin pitäis käydä loppuun.
Ja tosiaan ilmat on kyllä niin makeita että eipä tuota tule koneella roikuttua :)
 
Alle 3v ryhmissä 12 lastakin on oikeasti paljon jos hoitajia on 3, ja lapsistä suurin osa kokoaikasia ja varsinkin jos on niitä alle 1v- vähän yli 1v lapsia useampi.
Täällä meidän kaupungissa ainakin pk-ryhmissä on täyttöprosentti melkeen sadassa, ja siis useammassa ryhmässä saattaa olla lapsia liikaakiin hoitajien määrään nähden.
Sit jos sattuu asumaan jossain pienellä paikkakunnalla tai tuolla pohjoisemmassa niin tilanne saattaa olla parempi.... Mut täällä etelässä on ahdasta.

Toinen iso ongelma mistä ei puhuta tarpeeksi on se että päiväkodeista monet, ainakin meidän kaupungissa ja voisin kuvitella että esim Helsingissä, on vanhoissa rakennuksissa joissa kytee homeongelma, mutta kaupunki yrittää viimeseen asti välttää remontit. Ja sit me työntekijät ollaan jatkuvasti flunssassa/poskiontelontulehduksessa/ym, ja lapset myös.
Sama koskee kouluja.
Että kyllä pienelle lapselle paras vaihtoehto mun mielestä olis kun löytäisi hyvän perhepäivähoitajan :)
 
Takaisin
Top