Lälly, mä oon ollu muutamassa perhepäivähoitopaikassa pienenä, ja mulla/äidillä on niistä ikäviä muistikuvia. Jos meinaat laittaa lapsen sellaseen, niin varmistu et on ihan normaali meininki siellä. Mua rangaistiin pienenä siitä et itkin yksinäisyyttäni, muistan vieläki sen kun seisoin nurkassa vaikka oisin tarvinnu lohdutusta, ja mä oon ollu jotain 3v. Toisessa paikassa oli mun äidin mielestä jotain muuta kummallista tunnelmassa ja mun äiti ei halunnu viedä mua sinne enää. Mä oon ollu tarhassa niiden jälkeen, ja siel on ollu kivointa. Mun ikävien kokemuksien vuoks en aio laittaa lasta perhepäivähoitoon.
Mä taas oon ollu maailmam parhaalla perhepäivähoitajalla koko hoitoikäni. Päiväkodissa oon ollu vaan mun vakihoitajan loma-aikoina ja se oli aina ihan kamalaa. Vieläkin ollaan hyvissä väleissä ex-hoitotädin kanssa :)
Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
Perhepäivähoidossa on se huono puoli et jos se hoitaja on sairaana tai lomalla niin mihin sit joutuu? Ryhmäperhepäiväkoti on siinä mielessä parempi eikä niin haavoittuva. Meidän esikoinen oli ryhmiksessä ja tykättiin tosi paljon. Samoin olen ite ollut ryhmiksessä töissä ja siitä vaan hyviä kokemuksia :) kodin omaista ja lapset eri ikäisiä eli pienemmät saa enemmän huomiota!
Sent from my SM-G900F using Vau Foorumi mobile app
Mä ite en tahtois viijä mihkään lastani. perhepäivähoito on hankala just sen takia ku kannattas ottaa selvää et mitä niiden seinien sisällä tapahtuu, en tietenkään yleistä mut ite veisin vaan semmoseen paikkaan josta oisin kuullu paljon hyvää. Päiväkoti taas on hankala sen takia että yleensä lapsia on liikaa aikuisiin nähden. Vasta kuulin viisi vuotiaan onnettomuudesta päiväkodissa jonka seurauksena lapsen kalloon on jouduttu poraamaan reikä jotta paine saahaan kallon sisästä pois. Lapsi kärsii edelleen jatkuvasta päänsärystä ja joutuu ravaamaan lääkärissä. En syytä tietenkään ketään mutta jos hoitajia olisi ollut tarpeeksi ois tältäki voitu EHKÄ välttyä.
Mäkin oon ollut pienenä perhepäivähoidossa ja siel mut pakotettiin väkisin nukkumaan ku hoitaja halus käydä lasten kanssa nukkumaan. Äiti oli saanut raivarit ku hoitaja oli selittänyt et hänen on saatava päiväunet. Äiti oli sillon todennut sille ettei hänkään saa töissä nukkua ja ku hoitaja oli vaan vängännyt vastaan ni äiti oli soittanut jollekin niiden vastaavalle joka oli laittanut sen kuriin.
Onpa Tuhinamurmelilla ollut omituinen kokemus Vai että päikkärit työaikaan, olis kyllä raskaana ollessa tullut tarpeeseen :D
Ite oon ollu onnellisesti kotona hoidossa varmaan johonkin päälle 3v asti. Sisko syntyi kun olin 2v niin äiti oli luonnollisesti kotona. Päiväkodissa olin sitten, jossa tykkäsinkin olla. Mutta enhän tosiaan mikään vauva enää ollut..
Onko teillä muuten miehet puhuneet, haluavatko pitää vielä isyysvapaita sen 3vkon lisäksi minkä sai pitää äidin kanssa yhtaikaa?
http://www.kela.fi/isan-vapaat_isyysvapaa-ja-isyysraha
Ja siis noin minäkin oon käsittäny, et äiti ois töissä. Siis jos pitää enemmän ku 3vko. Meillä mies on puhunu, et kans haluais olla vauvan kanssa kotona, mutta mulla kun ei ole töitä mihin palata niin vähän hankaloittaa asioita, työnantajalle kun pitäisi ilmoittaa ajoissa isyyslomasta.
Meillä mies luultavasti pitää tuon yhden kk:n isyysvapaata mun vanhempainvapaan jälkeen. Haaveena olis säästää niin, että minäkin voisin lomailla tuon kuukauden palkatta. Meillä tosin heitetty ilmoille idea, että isi jää tyttöä hoitamaan helmikuusta jokatapauksessa ja minä palaisin töihin, koska hänen työtilanteensa on auttamattomasti huonompi.
Mä en suoraan sanottuna tiedä mikä on isäkuukausi, oon vaan lukenut et se on vanhan lain juttuja ja antanu olla :D En siis tiedä miten se eroaa nykyisestä, joku fiksumpi voi varmaan valistaa?
En oo varma onko tota isäkuukausi käsitettä enää olemassa. Mutta 18pv eli sen kolme viikkoa saa olla äidin kanssa samaan aikaan. Ja loput eli eikös siitä tuu se kk pitää pitää vanhempainvapaan jälkeen eri aikaan äidin kanssa. Eli isä ei voi olla 7 viikkoa yhteensä äidin kanssa kotona mikäli äiti saa vanhempainrahaa. Mutta kukaanhan ei estä isää pitämästä tuota kuukautta esim. Äidin kesäloman tms. Aikana. Kun sen saa pitää ennen kuin lapsi on 2v.
Toi perhepäivähoito on kyl sellainen mitä pitää itsekin miettiä. Sivusta kun on nähnyt ton anopin töissä, niin sellaiseen omankin lapsen uskaltaisi jättää.. anoppi ja sen yks kaveri on kyllä ihan unelma hoitajat lapsille..harmi kun ne asuu eri paikkakunnalla niin ei voi sille kaverille hakee..täällä taas sit tiedä ketään, niin tiedä sitte myöskään onko kuin hyviä hoitajia
mun äiti oli pph kun olin pieni ja se ootti mun pikkuveljeä, joten torkkui meidän kans päikkäreillä.
muksut kun oli pkssa ja pphlla niin molemmissa oli kaikkien mentävä päikkäreille ja harjottelussa eskariryhmän kokopäiväset meni myös. Nukkua ei ollu pakko, mut levätä piti kuitenkin. Et ei siinä unipakossa mitään kummallista ole.
oon tuuminu et jos rupeiskin pphksi kun khtuki loppuu.
isä voi pitää isäkk vaik äiti ois kotonakin, äiti ei vaan saa tukia Kelalta sillon.
Meillä olis tänään pitkästä aikaa mummolaan meno! Koko kesänä käyty tosi vähän mummolassa kun aiemmin ollaan käyty ainakin kerran viikoon :) Esikoinen jo odottaa kovasti mummun ja vaarin näkemistä :)
Mut siis isyysloman voi pitää äidin äitiys/vanhempainrahakaudella mut ton toisen jakson isä voi pitää ja saada vpäivärahaa ilman et se on pois muista vanhempainrahoista. Mut sitä ei voi olla yhtäaikaa.