ELOKUUN ELOHIIRET

vitsukka830: Sun kuulumisia olenkin jo odotellut :) Ihana juttu, että sait hyviä uutisia :) Kyllä mun mielestä ainakin voit hyvin jäädä tänne elokuisiin, kun olet jo porukassa mukana, jos vaan itse haluat :) 
 
Onnea viltsukka hyvistä uutisista! =)

Mekin saatiin hyviä uutisia, kaikki on niinkun pitääkin ja voimakas syke näkyi :) Uskoi vahvasti raskauden jatkumiseen kun kaikki oli niin hyvin, sanoi ettei usko että tulee keskenmenoa enää =) Ihanaa! Ja yksi vauveli siellä vaan näkyi, ja viikot oli just niinku olin laskenukki=)) Kivi tippui sydämmeltä <3
 
Hei kiitos kaikille tsemppaajille ja onnittelijoille:) ja onnittelut muillekin ultrassa olleille!
Jennivee: kivi tosiaan putoaa sydämeltä kun saa iloisia uutisia. Kokemus kovasta huolesta on kamalaa.

joku mietti ratsastusta raskausaikana..yks tuttu joka oli raskaana niin ratsasti tosi pitkään raskautta. tietty sit varmaan jos supistelee tms niin ei voi mut periaatteessa varmaankin pystyy aika pitkään kun tuo tuttukin köpötteli menemään niin et ainakin sillä oli jo selkeesti mahaa näkyvissä silloin. jakai sitä voi mennä eri vauhtia aina tilanteen mukaan:)

ootteko muuten pystyneet pahoinvoinniltanne syömään normaalisti tai ottamaan vitamiinitabletteja tms? mulla on nimittäin normaalistikin sellasta että on vaikeaa syödä tabletteja, meinaa alkaa kuvottamaan se "lääkkeen" maku ei pillereissä eikä oikeen poretabletitkaan maistu hyviltä. nyt alkaa olemaan sellanen tilanne et just ja just pystyn ottamaan mut meinaa kyllä laatta lentää mausta vaikka kuinka yritän syödä jotain hyvää samalla. herkkäkurkkunen:) toisaalta toivon et tulis enemmän vaan pahaa oloa niin ainakin olis henkinen vointi varmempi:D eli fyysinen pahoinvointi lisää henkistä hyvinvointia...vai??
 
Aivan ihanaa, meillä on sähköt <3 joku kyseli että kuinka kauan meinaa ratsastaa raskaana.. mulla on nuoria hevosia ja aijon ratsastaa niin kauan kun pystyn tuntuu hyvältä. valmennuksia on1-2viikossa. esteitä en ehkä hyppää sit isona mutta nyt kyllä vielä pompin :) vieraita hevosia en enää meinaa ratsastaa.. pitää vaan mennä ratsastushousuostoksille kun vanhat housut kaikki todella ahtaita.. tänään mulla ollut taas oireeton päivä, tai no on kuulunut mahassa mutta pahoinvointia ei ole ollut! no en mä sitä oloa kyllä kaipaankkaan ;) väsymystäkin on vähemmän. tai no illalla meen kyl suht aikaisin nukkuu joten tulee pitkät yöunet(yli 10tuntia) onko teille muille tullut jotain hassuja mielihaluja? itselle tullu himo mehujäihin..ja jääkylmiin mehuihin. ja lihan haju yököttää ja samoin tämä savunhaju joka meillä palon jäljiltä kaikkialla.>
 
Joudun myös poistumaan keskuudestanne. 5.1. alkoi vuoto, joka pari päivää voimistu vatsakipuineen päättyen rusehtavaan vuotoon. Eilen kävin kätilöopistolla ultrassa ja he totesivat kohdun olevan tyhjä. :((

Jotenkin yllätyin täysin, vaikka osasin pelätä pahinta. Vuoto ja kivut eivät olleet kuitenkaan menkkoja runsaampia ja siksi ajattelin, että kyseessä oli valemenkat/normaalia alkuraskauden vuotoa.

Tsemppiä kaikille ja toivottavasti teillä menee odotusaika paremmin! <3
 
norelli ja MamaK: Voi ei. :( Kovasti voimia!

Täällä myös ratsastusta harrastava ja tarkoitus on jatkaa niin kauan kuin hyvältä tuntuu (tai kunnes maha tulee tielle). Itse käyn siis ihan vai tunneilla kerran viikossa. Täytynee ensi kerralla mainita raskaudesta ratsastuksenopettajalle, ettei ihmettele jos en kykene aina ihan kaikkea tekemään.
Oletteko muut jo kertoneet raskaudesta harrastustenne ohjaajille (esim. tanssi, ratsastus, jumppa...)?

Hirveän väsymyksen sai kyllä viime ratsastustunti aikaan. Joulun takia oli 3 viikkoa "lomaa" hevostouhuista ja nyt kun kävi tunnilla tauon jälkeen, niin oli kyllä puhti poissa loppupäivältä. Onneksi tajusin ottaa evästä mukaan, sillä tallireissuihin kuluu vähintään 3 tuntia, joka on liian pitkä aika syömättä. ;p
Viikonloppuna tuli käytyä myös risteilyllä... Rankkaa touhua oli sekin tämmöisessä olotilassa ja melko villissä porukassa. Ruoka maistui ihmeen hyvin, mutta väsymys hidasti sen verran, ettei tarvinnut discon puolella käydä. ;p Hermotkin kesti ihmeen hyvin kännisten juttuja. Myönnän tosin, että kotiin palattua oli pakko itkeä kunnolla (ehkä jotain patoutumia ja väsymystä reissusta?). :D Yllättävän tuskaista oli sen sijaan bussissa istuminen: paluumatkalla alkoi sattumaan vatsaan, kun oli istunut pitkään paikallaan.
Olen huomannut saman kotona ollessakin. Parin tunnin istumisen jälkeen on pakko nousta ylös tai mennä makuulle epämukavan olon takia.
Onko muilla samanlaisia "istumis-ongelmia"?
 
Olen todella pahoillani Norelli ja MamaK teidän puolesta! Aivan liian moni on jo lähtenyt tästä ketjusta ja joutunut kokemaan pettymyksen :(

Mutta onneksi Vitsukka sai hyviä uutisia! Mulla on tuohon pahoinvointiin liittyen tehnyt hampaiden harjaus tiukkaa. Rupeaa aina oksettamaan kesken kaiken. Mä olen ihan himoharjaaja, joten nään kauhukuvia miltä mun hampaat näyttää jos en pysty harjaamaan niitä kunnolla 9 kuukauteen emoticon

Djh: Sinäpäs olet ollut reipas kun jaksoit merille lähteä :) Mulla on kans sama istumisongelma. Olen joutunut pitämään farkunnappeja auki kun välillä tulee niin epämukava olo. Mulla on istumatyö, joten kohta pitää varmaan hommata kuminauhavyötäröisiä farkkuja tai vastaavaa... Ajattelin sanoa mun agilityvalmentajalle raskaudesta, sillä viimeksi rupesi juokseminen ja tiukat käännökset ja pyrähdykset tuntumaan vatsassa inhottavalta, joten en jaksanut vetää täysipainoisia treenejä.

Väsymys on myös ollut kovaa ja pahoinvointi voimistunut koko ajan. Huomaan myös syöväni aivan järkyttäviä määriä. Tänään vedin kaksi ihan täyttä lautasellista kalakeittoa ja pari näkkäriä päälle. Vatsa ei saa päästä yhtään tyhjäksi tai heti on huono olo. Ja tämähän tarkoittaa että jotain pitää vähintään parin tunnin välein nakertaa. Mahtaa nousta paino kivasti... Onko teillä muilla ruokahalu lisääntynyt merkittävästi? Noita Nukkaposken mainitsemia mielihaluja ei vielä ole ilmestynyt, mutta inhokkeja sitäkin enemmän! Liha, roskaruoka, sipsit ja karkit ei tuumaa enää maistua, mutta tuoreet kasvikset sitäkin paremmin ja tuoremehut myös.

Käytiin viikonloppuna Syötteellä lomailemassa ja siellä tuli kokeiltua lumikenkäilyä. Oli oikein mukavaa mennä siellä tykkylumipuiden keskellä täysin off road vaikka lunta oli sen 70cm :) Jälkikäteen sain vain alaselän kipeäksi (mulla on entuudestaan vähän issias-tyyppistä lihasperäistä vaivaa). Sitä ei nyt sitten saa varmaan käyttää noita tulehduskipulääke voiteitakaan mm. mobilat ja Voltaren? Kokemuksia miten olette hoitaneet kipeää selkää muilla keinoin?

Itseä jännittää kovasti torstai aamun ultra. Toivottavasti siellä nyt syke näkyisi!
 
MamaK:lle virtuaalihalit, kurjaan kun ei kaikki pienokaiset pysy matkassa..


viltsukka830: hienoa kun sieltä tuli hyviä uutisia! :) täällä vielä ootellaan sitä ihan ekaa neuvolaa, joka on 18 päivä!
Kovasti ite stressailee että tuleehan se huono olo aamulla, ja jatkuu koko päivän, ainakin sitten tietää olevansa raskaana, eikä ole mennyt kesken.. uhkaavasti lähenee raskauspäivät sitä kohtaa, missä edellinen sikiö kuoli kesällä. Ihan ihme traumoja tekee itellensä ku stressaa näin. Mutta helpotus on suuri ku illalla menee nukkumaan ja koko päivän on etonu :D

Nuska: täällä on ruokahalu tuplaantunut, tunnin välein on jotain suussa, ja mieluusti raikasta, kevyttä ja tälläistä, esim. porkkanaa,jogurttia tai muuta. tsemppiä torstain ultraan!!

Mua etoo ihan älyttömästi PAISTETTU kananmuna!! HYI HITTO! se haju ku isäntä paistaa itelleen kananmunaa niin meinaa pyörtyä. Ja ruskeakastikkeen tekovaihe saa kans kylmät väreet ja oksetuksen aikaiseksi. :D

ja täällä unentarve on kans yli 10h yössä, menenki hyvin pian pojan perästä nukkumaan että saa varmasti tarpeeksi unta. silti päivällä meinaa uni viedä voiton jo hetkeksikin pysähdyn.

Kiitos vinkeistä muut ratsastajat, mulla kans uusien housujen osto eessä! Eilenkin ratsutin yhtä tammaa ja kyllä sitä uskalsi hypätä normaalisti vähän isompaa sarjaa, kun ei tuo maha tuntunu siitä mitään piittaavan. :) mutta en tosiaan itekkää enää tuntemattomien varsojen selkään mene :)



 
Hei!!

Tuli eilen käytyä ekaa kertaa neuvolassa ja saatiin np ultraan aika ja se olis parin viikon kuluttua. Onko jotku muutkin joutuneet sokerirasitus kokeisiin ? Joudun noin kuukauden kuluttua. Ei sais juoda ja syödä edellisenä iltana 22 lähtien kokeisiin asti eli aamu klo8. Miten siitäkin selviää. Saa syödä vähän väliä jotain hedelmiä, jugurttia tai leipää. Ei voi mennä koiran kanssa lenkille ennen kuin on syöny jotain työpäivän päätteksi. 

Onko hyviä keinoja mikä olisi parasta kurkkukipuun? Olen katsellu että kaikissa kurkkukipuun tarkoitetuissa lääkkeissä on ei raskauden tai imetyksen aikana. Mies on flunssassa jo toista viikkoa ja nyt se on tainut tulla minullekkin. Olin just kuukausi sitten saikulla flunssan takia. Ei taas tätä kamalaa flunssaa. 

Olotilat ovat pahentuneet. Nyt saa melkein oksennella pari kertaa päivässä ja yleensä hampaiden pesun yhteydessä. Ei kiva. Töissäkin on vähän väliä oksettava olo, ja on miettinyt muutamaan kertaan, että pitäisi vessaan mennä. Mutta onneksi ei ole vielä tarvinnut. Olen nimittäin keittiöalalla töissä ja hajua on monelaisia. Myös väsyttää aika paljon ja saa mennä jo nukkumaan kahdeksan aikoihin kun herätys on jo 4.30. Ja työpäivän jälkeen väsyttää myös. 

Tuli hankittua käytettynä yhdistelmävaunut ja pinnasänky. Pikku hiljaa kaikenlaista tarpeellista tulee sit hankittua. 

Millai aijotte kertoa töissä? Ite ainakin ajattelin pitää salassa niin kauan kuin vaan on mahdollista. Muutama kyl tietää, ja on ainakin joku kenelle voi puhua jos joku asia ei vaan kiinnosta tai on huono olo. Meillä on töissä muutenkin aika erikoinen tilanne kun yks työkaveri on myös raskaana ja on noin neljä viikkoa mua vaan edellä. Me sit supistaan jossain hiljaa ja ihmetellään tätä uutta elämää. 



 
Nuska: Jos pärjäilet ilman lääkkeitä, niin hyvä. Itse kärsin pahasta migreenistä ja joudun välillä ottamaan särkylääkkeitä. PArempi olisi siis ilman lääkkeitä, mutta Burana voi ottaa viikoilla 13-33. Alussa ei kannata, että vauvan alkukehitys pääsee hyvään käyntiin ja lopussa se voi estää sydämen "saumojen" sulkeutumista. Terveitä lapsia olen tuosta huolimatta saanut. Viime raskaudessa kun oli tosi epäselvää, miten selviäisin nuo viimeiset viikot ilman lääkkeitä, sain neuvolalääkäriltä lähetteen fysioterapiaan, joka oli lähinnä ennaltaehkäisevää hierontaa 2 krt/vko, aivan ihanaa muuten. Ja vielä, kun tyttö päätti sntyä etuajassa, sain kuitenkin käydä minulle määrätyn "kuurin" loppuun, vaikka olin jo ehtinyt synnyttää. Silloin kyllä nautin täysillä ja tunsin saavani verorahoille vastinetta. Mutta helppoa se lähetteen saaminen lääkäriltä ei ollut, mutta kannattaa pitää puolensa!
 
nyt en enää muista kuka kirjoitti mitäkin mutta pakko kommentoida sitä kun joku sanoi että hampaiden pesu etoo.... heh. itse viime raskaudessa olin tosiaan niin pahoinvoiva että alkuraskaudessa ei myöskään mies voinut kotonamme pestä hampaita tahnalla kun haju sai mut oksentamaan kovasti. kauhea kiroilu kun mies yritti joskus salaa pestä hampaat. illalla kyllä pesi mutta menin itse niin aikasin nukkumaan ettei haitannut unessa. mutta joo, itse olin melkein 9kk pesemättä tahnalla hampaita. en vain ystynyt ja ajattelin että se raju oksentelu joka teki pahaa ruokatorvelleni ei varmaan tehnyt hampaillenikaan hyvää...ja siksi ajattelin että mielummin jätän hampaat pesemättä tahnalla kuin oksennan aina sen jälkeen jolloin hampaat jäisi happamaan oksennuskeen:P yök. MUTTA: reikiä 0kpl.onneksi.

tosiaan toi pahoinvointi oli joskus jopa koomista kun kaikki tuntui etovan ja laatta lensi...tuli sellasia nolon hassuja hetkiä mm. töissä.
 
Kaikenlaisia oireita meiltä löytyy! Toivottavasti tällä kertaa hampaiden pesu olisi helpompaa, vitsukka830!

Täälläpäin myös sellaista kuvotusta, lähinnä aamuisin, ja usein tuntuu, että nyt tulee ulos, mutta sitten ei kuitenkaan.... No, ehkä parempi niin. Ja ruokaa täytyy tosiaan saada hirveen säännöllisesti, muuten tulee huono olo. Mitä kaikkia välipaloja olette keksineet?
 
Moni on kirjoittanut tuosta väsymyksestä, ja ihmettelen, kun mulla ei sitä vielä ole tuntunut mitenkään erityisesti. Ajattelin aina, että mä varmasti olisin niitä ihmisiä, jotka on aivan poikki, mutta ainakaan toistaiseksi ei ole näin käynyt. Ehkä se jossain vaiheessa iskee vielä.

Maikkuli: en itekään haluaisi töissä ihan heti kertoa, kun  kurja sitten selitellä, jos jotain kävisikin... Mutta vähän hankalalta tuntuu, kun tänään just katottiin jo kesän lomia, ja teki mieli sanoa, että taidankin jäädä heinäkuusta sitten vähän pidemmälle lomalle... Ja vielä kun se vaikuttaa myös vähän muiden lomiin, niin täytyy kattoa jos lähimmille työkavereille joutuu kertomaan jo piakkoin.

Mukavia päiviä kaikille, ja parempia oloja myös! Tosin jotenkin tuntuu, että tällainen huonovointisuus on helpompi kestää kuin tavalliset taudit, tällä kun on joku tarkoitus :)

P.s. Facebook-ryhmä vois olla kiva!
 
Mä alan jo pikkuhiljaa huolestua, kun olo on niin normaali. Saan kyllä nukuttua aika hyvät unet ja, kun oon pojan kanssa kotosalla niin syön melko tiuhaan. Esikoisesta ei myöskään ollut mitään pahempia oloja vasta, kun viimesimmällä kolmanneksella, kun tuli liitoskivut yms... mutta mutta... sais olla se ultra jo nopeesti!! :/ Huomenna alkaa reilun kuukauden tauon jälkeen tanssitunnit... Saas nähä, kuinka kunto kestää... Tuntuu, että hengästyy paljon normaalia helpommin.

 
Minä voin perustaa sen ryhmän sinne, mutta tarvitten nimiä että saan lisättyä teitä siihen ryhmään (sitä ei saa muuten perustettua) Teen siitä semmosen ettei kukaan muu ku ryhmän jäsenet nää sitä ryhmää tai sen jäseniä =) Saatteko vaikka täällä laitettua viestillä mulle nimiä? =)
 
Jennivee, jos teet salaisen ryhmän, siis ettei kukaan näe, saa haettua tai mitään niin sun täytyy olla kaikkien kaveri ensin.. Salattuun ryhmään voi lisätä vaan omia kaveria. Mutta voit tehä vaikka suljetun ryhmän ensi jollain nimellä, mitä ei osaa yhdistää raskauteen ja sit ku kaikki alkaa oleen sielä, muuttaa salaiseksi :) Ja tolloinhan kaikki voi erikseen itse pyytää kutsua :) 
 
Työputki takana niin kerkeää taas kirjottelemaan.

Norelli ja MamaK pahoitteluni kesken menoista :( Voimia teille!

Meillä jännitetään, koska alkuraskauden ultrassa ei näkynyt sykettä ja se oli ainoa asia minkä nuo teknikot suostuivat kertomaan siitä mitä näkyi. Sanoivat toki että saattaa olla liian aikainen ajankohta nähdä sitä jos laskennat heittää. No lääkäriltäni saan sitten kuulla koko raportin parin päivän päästä. Blääh... Raskausoireet on kyllä varsin voimakkaat edelleen, ei vuotoa eikä minkäänlaista kipuilua. Ois vaan kiva tietää että kaikki on ok.

Töissä jouduin jo kertomaan raskaudesta koska meillä on potilaita joilla tarttuvia tauteja ja kemoterapiaa saavia, eli mitä kannattaa raskaana ollessa välttää. Pahoinvointi on voimistunut jonkin verran, että alkoi jo hiukan haitata töissäkin oloa. No sisulla vaan ja kyllähän se olo siitä parani hetken päästä taas kun piti välillä taukoa ja söi välipaloja.

Joku kyseli selkäkipuun hoitoa, kannattaa kokeilla lämpöhoitoa kaurapussin avulla, mulla ainakin rentouttaa hyvin. Kurkkukipuun mulla on hyvin tehonnut sitruuna-hunaja tee.

Nyt väsyttää yövuoroputken jälkeen eikä paljon jaksa kirjoittaa. Ehkä meillä on parin päivän päästä jotain uuttaa kerrottavaa. Toivottavasti positiivista sellaista.
 
Surku tulee kun elokuisia listalta häviää näin kamalalla tahdilla :(  Osanotot ihan jokaiselle !

Ei oikein uskalla edes täällä käydä kattoos, kamalasti on nyt tullut keskenmenoja. Pelkään, että omakin menee kesken(ikäänkuin se tarttuis!!!). Lähestulkoon jokainen vessakäynti on semmonen jänitysnäytelmä... Ja olot jatkuu samanlaisena. Väsyttää, oksettaa, ällöttää ja pyörryttää.

Joku kyseli tuosta sokerirasituksesta. Tiedän itse siihen taas joutuvani ja saavani insuliinitkin mitä todennäköisimmin. Olen nyt mittaillut silloin tällöin sokereita ja aika huimissa luvuissa pyöritään :( Ja kun vain jotkut ruoat maistuu, niin on hieman vaikeaa toi tarkkaaminen noiden ruokien kanssa. Vaikka tuntuu siltä, että sokerit nousee huimasti syön sitten "hyvin" tai "huonosti". Ja jostain luin, että jos on ollut ensimmäisessä raskaudessa gestaatiodiabetes niin seuraavassa raskaudessa rasitukseen laitetaan hieman aikaisemmilla viikoilla. Ja kyllä se rasitus menee, jos pääsee välillä vaiks vähän pötköttään. Mulla oli ensimmäisellä kerralla kirja mukana niin meni hieman jouhevammin se pönöttäminen.

Niin ja kurkkukipuun/ orastavaan flunssaan: raastat tuoretta inkivääriä noin pari ruokalusikallista ja hunajaa oman maun mukaan, laita kannuun ja kuumaa vettä noin litra puoltoista päälle. Anna mujuuntua muutama minuutti ja siitä sitten juot päivän aikana niin johan kiertää kaikki paskuudet! :D 

Ja selkäkipuun toimii piikkimatto!! :D
 
No mikähän se sellanen nimi ois ? :D Mää oon hirveen huono keksimään :D
Ja supernovalle paljon tsemppiä, toivotaan että kaikki ois kuitenki hyvin!
 
No mites olisi ihan Elokuun elohiiret 2012? Ei kait siitä kukaan "ulkopuolinen" mitään tajua? :D Ja voihan ne nimet laittaa privana jos ne pitää hakea niin. Tai sitten jos sen voi jotenkin etsiä itse ja liittyä ja sä vaan sitten "hallitsijana" hyväksyt?

Supernova: Oikein paljon tsemppiä ja virtuaalihalit sinne! Kurjaa kun joudut odottamaan pari päivää! Kiitos myös kaurapussi vinkistä!

Maamukka: Mä sain joululahjaksi piikkimaton ja siinä luki että ei suositella raskaana oleville... en ole sitten uskaltanut käyttää :( Joku tutkimus mun mielestä sanoi myös että inkivääri ei olisi terveellistä jossain vaiheessa raskautta. Mikä kyllä kuulostaa ihan uskomattomalta, sillä olen aina ajatellut että se on terveysvaikutteinen mauste. Itsekin käytän sitä paljon ruuanlaitossa. Ja sehän on tyyliin Intian "kansallismauste" ja siellä on porukkaa kuin pipoa, joten saanen hiukan epäillä kyllä että olisi muka pahasta...

Tikaro: Täällä kans on migreenitaipumusta. Pelkään koko ajan että mulle iskee kunnon kohtaus päälle ja ei sitten voi ottaa buranaa kun toi Panadol on ihan karkkia siihen verrattuna. Mulla on kerran ollut semmoinenkin kohtaus että näkyi auroja ja meni puhekyky, not nice :( Luulin saaneeni aivoinfarktin ja kuolevani siihen paikkaan.
 
Takaisin
Top