Tulenpa minäkin varovaisesti kurkkimaan tänne. Eilen sain testiin haamun ja tänään jo digikin näyttää plussaa, eli ei se haamu ollut vain minun päässäni.
Oireena on tähän mennessä lähinnä hillitön väsymys.
Minä aion kertoa vanhemmille vasta sitten ekan kolmanneksen jälkeen (tai ekan kolmanneksen lopulla - ei se nyt ihan niin päivälleen tarkkaa ole...). Niin teimme myös ensimmäisessä raskaudessa. Omat vanhempani varmaan odottavat jo kuumeisesti lisää lapsenlapsia, kun meidän esikoinen on jo kohta 3,5-vuotias, eli se on kyllä varmasti toivottu uutinen.
Miehen vanhemmista ei aina tiedä - miehen sisko sai raskaudestaan kommentiksi äidiltään "voi ei, oletteko te ihan varmoja, että jaksatte?".
Mutta tiedämmepä etukäteen, ettei sitä kannata ottaa kovin tosissaan...
Vanhempani ovat onneksi absolutisteja, joten meillä ei juoda viiniä joulupöydässä, eikä graavikala myöskään kuulu perinteisiin meillä. Eli sikäli helppoa salata asia, jos nyt ei ihan kauheasti oksentele. Ekassa raskaudessa minulla ei ollut pahoinvointia oikeastaan ollenkaan, mutta eihän sitä tiedä, miten tällä kertaa käy.
Töiden kannalta nyt on kyllä hyvä aika alkuraskaudelle, kun koko firma on etätöissä ainakin maaliskuuhun asti. Eli jos pahoinvointia tulee, voi oksennella ihan rauhassa kotona.
Eikä ole kukaan kyttäilemässä mahaa ja miettimässä, olenko raskaana vai vain syönyt liikaa.
Minulla oli muuten myös tiputtelua ekassa raskaudessa aika pitkäänkin. Olin varhaisultraan mennessä ihan varma, ettei kaikki ole kunnossa, kun oli tiputellut niin paljon, mutta niin se vain pienen sydän sykki. En silloin muutenkaan jotenkin uskaltanut uskoa, että raskaus jatkuu loppuun saakka, kun olin lukenut niin paljon keskenmenoista jne. Nyt on ainakin vielä jotenkin tyyni olo.
Tällä laskurilla voi muuten katsoa noita keskenmenon todennäköisyyksiä. Jo ihan tosi varhaisilla päivillä plussa tarkoittaa paljon todennäköisemmin vauvaa kuin keskenmenoa.