Sitten vielä tämä, että yhden lapsen jälkeen vielä ehkä selviytyy, mutta mitä useamman lapsen saat, sitä vaikeammaksi menee enää päästä lähtöruudusta eteenpäin. Hyvällä ystävälläni on kolme lasta ja joka kerta hänen asemansa on huonontunut entisestään, vaikkei ole millään pitkillä hoitovapailla ollutkaan. Siinä on myös taustalla se, että aletaan nähdä nainen äitinä, ei enää asiantuntijana. Omalla alalla on myös moneen työpaikkaan tosi vaikea päästä, jos alla on pitkiä perhevapaita. Monesti ne asenteet on niin kovia, että pistää mietityttämään miksi sitten taivastellaan sitä, että suomalaiset saa entistä vähemmän lapsia ( vaikka korona nyt hieman lukuja nostikin). Eikä se ongelma monella alallakaan pääty siihen, kun lapset on synnytetty ja hoitovapaat pidetty. Sen jälkeen nainen on kävelevä "tilapäinen hoitovapaa" eli sitten selän takana puhutaan, kuinka "eihän se ole töissä kun silloin tällöin, jatkuvastihan sillä on joku lapsista kipeänä". Sitten kun siitä on selvitty, ollaan tilanteessa, jossa naisella alkaa olla liikut liikuttu. Kun monessa paikassa +50 naisen on tosi vaikea saada työpaikkaa, mutta sen sijaan miehet vielä +60-vuotiaina ovat karismaattisia johtajia, kokeneita asiantuntijoita jne. Tasa-arvo ei tule valmiiksi minun elinaikana, se vaatisi suorastaan ihmeen, mutta on vaan jatkettava taistelua eteenpäin.
Mulle oli ensin kriisi, kun mun esikoinen on tyttö, olin niin pahoillani, että hän ei saa elämässä kaikkia niitä mahdollisuuksia kuin miehet tai ainakin hän joutuu tekemään todella paljon enemmän töitä sen eteen ja taistelemaan ennakkoluuloja ja syvään juurtuneita asenteita vastaan. Itse toki olen varsinainen leijonaemo, joka tulee puuttumaan varmasti siihen, jos mun tytöltä vaaditaan esim. kauniimpaa käytöstä kuin pojilta tai yritetään työntää hoivaajan ja pikkuapulaisen rooliin. Tätähän tehdään paljon päiväkodeissa ja kouluissa ( tytöt laitetaan keräämään lelut, auttamaan järjestelemisessä, leikkimään nätisti ja hiljaa nukeilla, kun samaan aikaan pojat saa olla "poikia".