Elokuisten höpinäketju

Itelläki meni pari pv että alko "hyväksyä" radin.. Mulla paasto oli 5.4 ja se raja 5.3. Kaikki muut reippaasti alle ja pysynykki vajaan 2vk. Paasto välillä ylittiny/ollu rajalla. Eilen kävin pikaseen neuvolassa, oletin että mittaaminen kotona höllentyis. Mutta ei :Angry Face: synnytyksee asti pitäs päivittäin mittailla melkeen joka välissä. Itestä se tuntuu kyl ni turhalta ku paastossa vaa ylityksiä mut ei muuten. Paaston tarkempi seuraus kyllä omalla kohdalla riittäisi..
Kuulostaa jo liioittelulta että joka päivä pitäisi mittailla, vielä viisi kuukautta! Onhan se hyvä että seurataan mutta rajansa kaikella kun vain yksi arvo on ylittynyt rimaa hipoen. Kotona mitattujen arvojen perusteellahan sinun ruokavalio näyttäisi olevan kutakuinkin kunnossa, vain pientä viilausta iltapalaan joka sekin selviää vain kokeilemalla niin hyvä tulee :smiling-eyes:

Näitä ihme nipoja saattaa neuvoloista löytyä.. Oma th-kätilö näytti todelliset karvansa tänään kun pissassa oli sokerit yhdellä plussalla. Kaikui kuuroille korville kaikki mitä kerroin, viis veisasi siitä kun sanoin että minulla on sokerit tulleet jokaisessa raskaudessa helposti läpi ja kolmessa raskaudessa olen rasituksessa käynyt eikä arvoissa ole ollut sanomista. Ei ollut mitään merkitystä sillä että olen tässä raskaudessa pystynyt vasta viikon verran syömään suht normaalisti, kahden kuukauden paaston jälkeen en todellakaan ole katsonut mitä olen suuhuni laittanut vaan syönyt hyvällä omallatunnolla juuri sitä mitä on ruokana ollut ja mitä on tehnyt mieli. Kerroin eläneeni kuluneen viikon aikalailla vapaasti syömisen suhteen kun kerrankin syöty eväs on toistaiseksi pysynyt sisällä. Ensimmäisenä ei ollut mielessä että mitähän pissanäyte sanoo sokereista.
No, rasitukseen menossa viikon päästä, katsotaan mikä on tuomio. Ruokailut nyt ainakin palautuu takaisin normaalin tasolle kun ei ole enää tänään ollut pakottavaa tunnetta ahmia ruokaa niin kuin se loppuisi kesken :tears:

Anteeksi vielä avautuminen. Kaikki sympatiat teidän puolella jotka painitte radi-diagnoosin kanssa, onneksi se on hoidettavissa ja vain väliaikaista. :red-heart:

Huoletta vedin tänään KOLME laskiaispullaa, ihan vain siksi kun otti niin päähän tämänpäiväinen neuvolakäynti.

Nyt sitten hihittelen pullasta turvonneelle mahalleni, aivan kuin mentäisiin jo rv20+ vaikka todellisuudessa ollaan vasta rv15+4 :Smiling Face With Open Mouth And Closed Eyes:

Mie aattelin, että tässä raskaudessa en enää suostu siihen rasitukseen, vaikka neuvolassa niin haluttaisiin. Ekassa raskaudessa kävin rv28 - ei radia. Tokassa raskaudessa passitettiin jo muistaakseni rv14 ekan kerran ja toka taas jotain rv29 mun isän esidiabeteksen takia - tulos ei taaskaan radia. Nyt en enää suostu sinne :Smiling Face With Open Mouth

Mie aattelin, että tässä raskaudessa en enää suostu siihen rasitukseen, vaikka neuvolassa niin haluttaisiin. Ekassa raskaudessa kävin rv28 - ei radia. Tokassa raskaudessa passitettiin jo muistaakseni rv14 ekan kerran ja toka taas jotain rv29 mun isän esidiabeteksen takia - tulos ei taaskaan radia. Nyt en enää suostu sinne :Smiling Face With Open Mouth

mullaki aikasempi sokerirasitus, ku isän isällä oli 2 tyyppi huonojen elämänvalintojen takia. No mä sain tuomion, mut lihavuus, pcos ja ”sukurasite” kombottaa aika hyvi.

mullaki aikasempi sokerirasitus, ku isän isällä oli 2 tyyppi huonojen elämänvalintojen takia. No mä sain tuomion, mut lihavuus, pcos ja ”sukurasite” kombottaa aika hyvi.

itekin jouduin rasituskokeeseen, koska molemmilla vanhemmilla 2.tyypin diabetes. Tässä ekasta rasituksesta pääsin läpi. Tosin paastosokeri oli ihan lähellä rajaa, joten saas nähdä pääseekö siitä myöhemmästä testistä enää ”läpi”.

Sinne rasitukseenhan ei ole kenenkään pakko mennä. Sinne ei voida määrätä vaan se on vapaaehtoista. Itse en ole ikinä mennyt, enkä mene niin kauan kuin kotona mittaamalla ei olla ikinä lähelläkään rajoja.

Sinne rasitukseenhan ei ole kenenkään pakko mennä. Sinne ei voida määrätä vaan se on vapaaehtoista. Itse en ole ikinä mennyt, enkä mene niin kauan kuin kotona mittaamalla ei olla ikinä lähelläkään rajoja.

Itselläni huono sanavalinta. Tosiaanhan ne on vapaaehtoisia. Itselläni ei ole kotona välineitä millä mitata, joten siksi käyn suositelluissa testeissä. Koen, että on hyvä tietää, jos radi olisi.

Itse kävin nyt myös sokerirasituksessa (16+0) ja ilokseni sain sieltä hyvät arvot, ei radia. Viime raskaudessa olin joskus viikolla 26 rasituksessa ja sain yhden arvon ylityksen ja jouduin mittailemaan loppuraskauden noita. Muistan miten shokki ja kova kolaus diagnoosi oli. Olen varautunut siihen että toisella testikerralla se saattaa itsellekin vielä napsahtaa, kun keho on myöhemmin kovemmalla koetuksella.

Voipa olla että joutuu lääkkeelle ite, paastoarvo seilaa. En vielä oo keksiny sitä täydellistä iltapalaa. Toki nyt lomalla ni vähä löysemmin ajattelin ottaa.

Voipa olla että joutuu lääkkeelle ite, paastoarvo seilaa. En vielä oo keksiny sitä täydellistä iltapalaa. Toki nyt lomalla ni vähä löysemmin ajattelin ottaa.

Kaveri joutui syömään joka ilta raejuustoa iltapalaksi ( ja sen kanssa jotain kurkkua, tomaattia tms), kun iltapalassa ei kestänyt käytännössä olla kuin ihan himpun verran hiilaria. Hän ei siis voinut syödä mitään leipää, puuroa, maustettua jogurttia, mysliä, sokerisia hedelmiä tms. Hän ei ole raskauden jälkeen voinut syödä raejuustoa ollenkaan, kun tuli radi-aikana totaalisesti kiintiö täyteen.

Mulla ollu parissa ekassa et oon iltapalaks syöny siipiä tai kana filettä kun ei mullakaan saanu olla hiilaria tai paasto pomppas. Kolmannessa puolivälin jälkeen olikin niin et söi miten vaan niin paastot pomppi yli rajan. Nyt paastot on viä ollu ihan jees veikkaan et puolivälistä lähtee taas nouseen. Ite oon käyny tasan ekassa raskaudessa sokerirasituksessa ja se riittäny neuvolalle kun mittaillu sit kotona sokereita. Kaikissa raskauksissa ollu radi. Mulla keho ei osaa toimia istukka hormoonin kanssa normaalisti.

Jos aamuarvo on se joka koholla, kannattaa kokeilla myös lyhyempää paastoaikaa. Toisilla se liian pitkä paasto nostaa sokereita. Illalla myöhäisempi iltapala tai yöllä jotain pientä laittaa suuhun jos herää. Ja tuo loppuraskauden päivittäinen mittailu kuulostaa ihan kiusanteolta. Meidän alueella seurataan sokereita alkuun pari vkoa 4x vrk, jonka jälkeen riittää 2-3 pv 4xmittaukset/vko, jos arvot hyvänä pysyny. Tuolloin jos arvoissa heittoa mitataan taas tiheämmin hetki ja tietenkin tarv. Äpkl lähete. Mut en oo kuullu ett päivittäin tarviis mitata ku vaan jonkin aikaa jos arvoissa heittoa.

Joo ei mulle sanottu kun, et 3pv viikossa ja niinä päivinä 4kertaa eli paasto, aamupala, lounas ja päivälline. Neuvola tätillä ei meinannu mennä ollenkaa jakeluu, et mun työvuorot saattaa olla semmoset, et kerkeen oikeesti syömään sen lounaan eli pitää ruokkiksen ni 1kerran/kk. Ensinnäki, et pitäs olla niin pitkä työvuoro, et saa/voi pitää ruokkiksen, ni on suoranaine ihme ja kuka hitto vetää lämpimän aterian ja käy vessassa alta 10min? Kyl mä joudun valittee et käynkö vessas vai syönkö mielummi!!

Joo ei mulle sanottu kun, et 3pv viikossa ja niinä päivinä 4kertaa eli paasto, aamupala, lounas ja päivälline. Neuvola tätillä ei meinannu mennä ollenkaa jakeluu, et mun työvuorot saattaa olla semmoset, et kerkeen oikeesti syömään sen lounaan eli pitää ruokkiksen ni 1kerran/kk. Ensinnäki, et pitäs olla niin pitkä työvuoro, et saa/voi pitää ruokkiksen, ni on suoranaine ihme ja kuka hitto vetää lämpimän aterian ja käy vessassa alta 10min? Kyl mä joudun valittee et käynkö vessas vai syönkö mielummi!!
No teillä on kyl sit lyhys ruokatauko kun yleensä on sen 20min. Mä ymmärrän sen et sokereita pitää aluks mitata se 3-4 viikkoo tiheemmin et näkee mut sit mulla ainakin et riittäny se 2-3päivänä ja sillonkin aamu ja jompikumpi lounas tai päivällinen. Siis jos ei ole ollut heittoja. Jos tulee ylityksiä niin sit taas pari viikkoa tiheämpi seuranta sit riippuen tasaantuuko vai pitääkö alottaa lääkitys.

No teillä on kyl sit lyhys ruokatauko kun yleensä on sen 20min. Mä ymmärrän sen et sokereita pitää aluks mitata se 3-4 viikkoo tiheemmin et näkee mut sit mulla ainakin et riittäny se 2-3päivänä ja sillonkin aamu ja jompikumpi lounas tai päivällinen. Siis jos ei ole ollut heittoja. Jos tulee ylityksiä niin sit taas pari viikkoa tiheämpi seuranta sit riippuen tasaantuuko vai pitääkö alottaa lääkitys.

Pointti oli siis se, et mun työpäivien pituus pitäs olla yli 7h et voin pitää ruokkiksen ja mulla on niitä päiviä 1/kk. Eli mun työpöivät on pääasiassa 4-7h joihin kuuluu ainoastaan 1-2kpl 10min kahvitaukoa. Ni niihin päivii mun pitäs ymppää lounas.

Pointti oli siis se, et mun työpäivien pituus pitäs olla yli 7h et voin pitää ruokkiksen ja mulla on niitä päiviä 1/kk. Eli mun työpöivät on pääasiassa 4-7h joihin kuuluu ainoastaan 1-2kpl 10min kahvitaukoa. Ni niihin päivii mun pitäs ymppää lounas.

Aa no sitten. Otat ja teet lounas mittaukset vapaa päivinä. Eikä lounaan tarvii olla lämmin. Lähinnä tärkein alkuun on et näkee onko jokin vuorokauden aika jolloin sokereissa eniten heittoo jos on heittoo.

Joko ootte pohtineet milloin jäätte äippälomille? Edellisistä jäin just sen 30 arkipäivää ennen la mutta nyt oon alkanut pohtia, että voisi jäädä jo heti, kun mahdollista.

Mulla alkais heinäkuun lopussa. Ajattelin jättää kesälomatkin pitämättä, niin olis sit säästössä vajaa pari vuosilomaa hoitovapaan alkua ajatellen. Sairaslomalle sitten, jos ei pysty jostain syystä tekemään töitä äitiyslomaan asti.

Joko ootte pohtineet milloin jäätte äippälomille? Edellisistä jäin just sen 30 arkipäivää ennen la mutta nyt oon alkanut pohtia, että voisi jäädä jo heti, kun mahdollista.
Olen joka tapauksessa kotona hoitovapaalla kun äitiysloma alkaa niin aloitan sen niin myöhään kuin mahdollista eli viimeistään 30 arkipvää ennen la. Jos töissä olisin niin aloittaisin varmaan mahdollisimman aikaisin.

Takaisin