Elokuisten höpinäketju

No ei mulla ivf ollu, mut edeltävänä päivänä ovistikku oli nega ja seuraavana plussa. Mies oli kivasti ilta-yössä eli 16h pois kotoo ja seuraavan aamuna oli viel plussa uudestaa ovistikussa, ni hoidettii homma kotii. Ja seuraavana 2 päivänä oli taas negat tikus. Ni hirveesti ei jää arvailuje varaa :tears: Mut kai hän o sit vaa pien. :red-heart:

Joo ja ei ne ovisplussatkaan aina ihan satavarmoja oo, niitä kaksi vuotta tehneenä saattoi olla plussa välillä kolme-neljä päivääkin. Ja sitten senkin kun ottaa huomioon et plussasta 1-1,5 päivää saattaa mennä munasolun irtoamiseen. Mutta tosiaan, ei näitä kai ikään niin tarkkaan varmaksi tiedä, jos ei ole ultralla varmennettu vaikka hyvin lähelle omat arviot saattaa mennäkin. Mun arvio nyt kun ei tällä kertaa hoidoissa oltu heitti 3 päivällä nykyisestä lasketusta ajasta. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Itse olen ymmärtänyt, että kasvu on alussa varsin kaavamaista. Jos on hoitoalkuinen tai ovis tikutettu, ei mielestäni voi jäädä ainakaan kovin paljoa kasvussa jälkeen. Monesti olen kuullut, että nämä kasvussa jälkeen jääneet ovat sitten päätyneet keskenmenoon. Jos ovulaatiota ei selvästi tunne, eikä ole tikuttanut, voi tulla hyvinkin suurta vaihtelua pelkästään kuukautisista laskemalla. Kun samallakin naisella voi ovulaatio vaihdella kierrossa jopa yli viikolla. Ja eihän se tarvi kuin yhden kierron, jolloin sylttää ja ovis onkin ihan eri päivänä. Tästähän johtuu monesti se, että laskettu aika aikaistuu. Mutta tosiaan kaikki mikä perustuu vain kuukautiskierrosta laskemiseen, voi johtaa monen kohdalla hyvinkin erilaiseen lopputulokseen kuin mitä todellisuus on.

Itseäni ärsytti, että neuvolassa se terkkari pyörittelee sitä pirun kiekkoaan ja hokee, että hänestä laskettu aika on 2-3 päivää aikaisemmin ja käytti pohjatietona hänen oletustaan 28 päivän kierrosta ( ei ole ikinä mulla ollut) ja ei ottanut kuuleviin korviin sitä, että ovulaatio tikutettu ja yhdyntä ajoitettu. ( ja lisäksi vielä varhaisultrassa todettu, että omat laskelmani täysin paikkaansa pitäviä).

Itse olen ymmärtänyt, että kasvu on alussa varsin kaavamaista. Jos on hoitoalkuinen tai ovis tikutettu, ei mielestäni voi jäädä ainakaan kovin paljoa kasvussa jälkeen. Monesti olen kuullut, että nämä kasvussa jälkeen jääneet ovat sitten päätyneet keskenmenoon. Jos ovulaatiota ei selvästi tunne, eikä ole tikuttanut, voi tulla hyvinkin suurta vaihtelua pelkästään kuukautisista laskemalla. Kun samallakin naisella voi ovulaatio vaihdella kierrossa jopa yli viikolla. Ja eihän se tarvi kuin yhden kierron, jolloin sylttää ja ovis onkin ihan eri päivänä. Tästähän johtuu monesti se, että laskettu aika aikaistuu. Mutta tosiaan kaikki mikä perustuu vain kuukautiskierrosta laskemiseen, voi johtaa monen kohdalla hyvinkin erilaiseen lopputulokseen kuin mitä todellisuus on.

Itseäni ärsytti, että neuvolassa se terkkari pyörittelee sitä pirun kiekkoaan ja hokee, että hänestä laskettu aika on 2-3 päivää aikaisemmin ja käytti pohjatietona hänen oletustaan 28 päivän kierrosta ( ei ole ikinä mulla ollut) ja ei ottanut kuuleviin korviin sitä, että ovulaatio tikutettu ja yhdyntä ajoitettu. ( ja lisäksi vielä varhaisultrassa todettu, että omat laskelmani täysin paikkaansa pitäviä).

Voihan toki olla usein niin, mutta esikoinen vastasi tosiaan sen 5 päivää pienempää. Terve vauva kuitenkin syntyi ja otti kasvun kiinni sinne nt-ultraan mennessä. Vaikka voi olla et tarkoitit isompaakin heittoa kuin tuo 5 päivää. :Smiling Face With Open Mouth

Mua on pitkään mietityttäny, et miten on mahdollista: jos oon 100% varma minä päivänä/päivinä mulla oli ovulaatio ja minä päivänä oli yhdyntä, ni miten on mahdollista, et sikiö ei vastaa viikkoja?

Millaisesta heitosta siis kyse? Mullakin oli tikutettu ovulaatio, mutta hedelmöittyminen on kyllä tapahtunut myöhemmin, kuin tuolloin. Kysyin noista ovistestien tarkkuudesta lääkäriltä, kun varhaisultrassa alkio oli sitten ovulaatiosta hieman jäljessä. Hän totesi, että onhan ne tarkkoja juu, mutta ei pitänyt sitä mitenkään kummallisena, että munasolu olisi hedelmöittynyt vasta pari kolme päivää testauksen jälkeen, vaikka siitäkin oli sitten vielä pari päivää heittoa siihen varhaisultran antamaan lukuun.
Minulla oli vielä kolmena päivänä tuo ovulaatiotesti positiivinen, eli se näytti ilmeisesti jonkin verran etukäteen jo. Pahimmat oviskivut olivat kolmantena testauspäivänä sekä neljäntenä päivänä, jolloin en enää vaivautunut tekemään testiä. Eli en tiedä, olisiko näyttänyt ovista vielä neljännellekin päivälle.
Ja viikolla 12 tuo sikiö olikin sitten palannut kuukautisten mukaan laskettuun aikatauluun, eli vastasi viikkoja. Eli varhaisultran heitto oli sitten korjaantunut rv 12 mennessä. Ja varhaisultrassa lääkäri sanoi, että ne alun heitot ovat hyvin tavallisia.

Eilen oli nt-ultra. Harmillisesti jouduin menemään sinne yksin miehen flunssan takia.

Kaikki oli pikku tyypillä hyvin. Näytti jo ihan oikealta pieneltä vauvalta siellä kylkeä kääntäessä ja jalkoja ja käsiä ojennellessa ❤️

Muokattu viimeksi:
Ultrassa kaikki vaikuttais olevan ok, turvotus oli 1,8mm. Mulla ei oo kyl yhtään vakuuttunut olo tosta ultrasta :Grimacing Face: se oli se sama ultraaja, joka ei viel 1,5vk sitten löytänyt koko sikiöö. Katottii vaa niskaturvotus ja sekin mitattiin kallosta?! Ennen on aina mitattu niskasta. Haluisin ehkä rakenneultran keskussairaalassa, enkä tuolla neuvolassa...

Ultrassa kaikki vaikuttais olevan ok, turvotus oli 1,8mm. Mulla ei oo kyl yhtään vakuuttunut olo tosta ultrasta :Grimacing Face: se oli se sama ultraaja, joka ei viel 1,5vk sitten löytänyt koko sikiöö. Katottii vaa niskaturvotus ja sekin mitattiin kallosta?! Ennen on aina mitattu niskasta. Haluisin ehkä rakenneultran keskussairaalassa, enkä tuolla neuvolassa...
Eikai siellä tehdä neuvolassa nt-ultria!? :Weary Cat Face:

Olen ymmärtänyt että joka paikassa äitiyspoli on se missä ne ultrat suoritetaan, sekä nt- että rakenne. Hieman outo kyllä tuo kallosta turvotuksen mittaaminen, kuten sanoit, niskastahan se turvotus kuuluu jo nimenkin puolesta tehdä.

Eikai siellä tehdä neuvolassa nt-ultria!? :Weary Cat Face:

Olen ymmärtänyt että joka paikassa äitiyspoli on se missä ne ultrat suoritetaan, sekä nt- että rakenne. Hieman outo kyllä tuo kallosta turvotuksen mittaaminen, kuten sanoit, niskastahan se turvotus kuuluu jo nimenkin puolesta tehdä.

Kuulostaa kyllä oudolta ja luottamus tuollaiseen ultraajaan, joka ei hetki sitten löytänyt sikiötä, on kyllä melkoisen ohuella pohjalla. Olen ymmärtänyt, että normaalisti nt:t ja rakenne hoidetaan joko äitiyspolilla ja täällä pk-seudulla sitten käydään Bulevardin sikiöseulontayksikössä. Epäilen, ettei neuvolassa ole osaamista eikä kokemusta nt-ultraan. Kun osaaminen ultraamiseen on sillä tasolla, että sikiö löydetään loppuraskaudesta, mutta suurin osa ei kykene edes kokoarvion tekemiseen. Itse en voisi luottaa tuollaisen tahon tekemään nt-ultraan. Siinä kuitenkin sikiö on vielä todella pieni ja osaamaton/kokematon ultraaja voi todella helposti vetää ihan väärät lukemat. Enkä tosiaan ymmärrä tuota kallosta mittaamista yhtään.

No johan kuulostaa oudolta. Ja meillä ainakin tutkittiin yhtä jos toista asiaa vauvasta, joten sen lisäksi, että nt otettiin kallosta niin kuulostaa kyllä muutenkin vähän ihmeellisestä...enkä ihmettele yhtään, että haluat jossain muualla ultran.
Ikinä oo törmännyt, että nt otettaisiin kallosta:Smirking Face:

Täällä ei katottu mitään muuta kuin et oli elossa ja nt-mitattiin. Ei mitään puhettakaan nenäluusta, näyttääkö selkä tai vatsanpeitteet ehjältä jne... olis ollu parempi olla menemättä koko ultraan. Täällä tosiaan terveyskeskuslääkäri tekee ultrat neuvolassa... aina ennen ku on käynny ultrassa on voinnu vähän huokaista helpotuksesta, mut nyt ei todellakaan oo sellanen olo

Täällä ei katottu mitään muuta kuin et oli elossa ja nt-mitattiin. Ei mitään puhettakaan nenäluusta, näyttääkö selkä tai vatsanpeitteet ehjältä jne... olis ollu parempi olla menemättä koko ultraan. Täällä tosiaan terveyskeskuslääkäri tekee ultrat neuvolassa... aina ennen ku on käynny ultrassa on voinnu vähän huokaista helpotuksesta, mut nyt ei todellakaan oo sellanen olo
Mulla on vaan kokemus sikiöseulontayksiköstä ja siellä kyllä katsotaan tosiaan elossaolon lisäksi tietysti niskaturvotus, meillä katsottiin edellisellä kerralla lisäksi päätä ja sen rakennetta, nenäluun olemassaolo, raajat ja selkä sekä sisuskaluja. Napanuoran virtaukset katsottiin myös ja ihon eheys, virtsarakko ja vatsalaukku. Nämä ainakin eli tosi tarkkaan käytiin läpi myös rakenteita, vaikka ne toki katsotaan vielä rakenneultrassa tarkemmin, kun sikiö on isompi. Jos nenäluu löytyy, on todennäköisyys Downin syndroomaan todella pieni.

Saatiin muuten ultrassa myös hyvin epävarma poikaveikkaus. Saa nähdä muuttuuko rakenneultrassa. Sinällään tuo tukisi omaa arvausta, sillä oireet eroavat esikoisen raskaudesta. Vaikka kai kaikki raskaudet voivat olla keskenään erilaisia sukupuolesta riippumatta.

Täälläkin nyt nt-ultra takana ja siellä kaikki hyvin! Kovasti köllötteli lähellä selkää (taaksepäin kallistuva kohtu), mistä seurasi huono näkyvyys. Piti ultrata kahdesti vatsan päältä ja kahdesti alakautta, eikä siltikään meinattu saada kaikkea mitattua. Ja piti lantiota liikutella että saatais pieni ihminen vähän vaihtamaan sijaintiaan, mutta selvästi oli minityyppi päättänyt ettei ole yhteistyössä mukana :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Heavy Black Heart:

Täälläkin nyt nt-ultra takana ja siellä kaikki hyvin! Kovasti köllötteli lähellä selkää (taaksepäin kallistuva kohtu), mistä seurasi huono näkyvyys. Piti ultrata kahdesti vatsan päältä ja kahdesti alakautta, eikä siltikään meinattu saada kaikkea mitattua. Ja piti lantiota liikutella että saatais pieni ihminen vähän vaihtamaan sijaintiaan, mutta selvästi oli minityyppi päättänyt ettei ole yhteistyössä mukana :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :Heavy Black Heart:
Täällä myös tänään np-ultra takana. Ensin pikkunen makoili selkä ruutuun päin, mutta ultraajan pienellä painelulla kääntyi sellälleen sätkimään ja peukkua imemään :smiling face with heart-eyes:

Niin ihana lukea näitä! :Two Hearts::Two Hearts:

Noniiiin se olis nt ultra takana... Sieltä löytyikin pikkuisia ihan kaksin kappalein! Järkytys on suuri ja päivä on mennyt nauraessa ja itkiessä kun ei oiken osaa suhtautua asiaan.. Tietenkin olemme todella onnellisia, mutta onhan tämä nyt aikamoinen muutos ihan kaikkeen! Tosi pelottavaa jotenki ajatalla edes asiaa :tears: Ja ensimmäisestä raskaudesta kumminkin kysymys niin ei ole edes kokemusta lapsesta yms... Voi olla vähän sekavaa tekstiä mutta niin on kyllä kirjottajan ajatuksetkin! Viikolla olivat pienempiä eli nyt mennään vikkolla 13. Huhhuh täytynee nyt sulatella asiaa hieman, mutta olihan tämä ihana uutinen :red-heart:

Tuplaonnea @Mamma2022 ❤❤! Meillä on esikoiskaksostytöt nyt 4v ja muistan niin tuon tunteen! Mä luulen et esikoisina oli jopa helpompi hoitaa kaksoset kun ei ollut kokemusta vauvoista ollenkaan, siinä sit piti opetella vaan vähän erilainen arki :smiling-eyes:

Noniiiin se olis nt ultra takana... Sieltä löytyikin pikkuisia ihan kaksin kappalein! Järkytys on suuri ja päivä on mennyt nauraessa ja itkiessä kun ei oiken osaa suhtautua asiaan.. Tietenkin olemme todella onnellisia, mutta onhan tämä nyt aikamoinen muutos ihan kaikkeen! Tosi pelottavaa jotenki ajatalla edes asiaa :tears: Ja ensimmäisestä raskaudesta kumminkin kysymys niin ei ole edes kokemusta lapsesta yms... Voi olla vähän sekavaa tekstiä mutta niin on kyllä kirjottajan ajatuksetkin! Viikolla olivat pienempiä eli nyt mennään vikkolla 13. Huhhuh täytynee nyt sulatella asiaa hieman, mutta olihan tämä ihana uutinen :red-heart:

Siis ihanaa! :smiling face with heart-eyes: Voin kuvitella ihanan kamalan kauhistuneet fiilikset :tears: Onnea:red-heart:

Nyt iski ongelma eteen! Olen siis päiväkodissa töissä ja meillä ens viikolla ruokana jauhemaksapihviä. Neuvolasta sanottiin jo aiemmin, että niitä en saa syödä ollenkaan.. eli jos töissä sitä tarjoillaan, niin täytyy jättää väliin. Mä en halua kertoa vielä työkavereille. Meillä ei ole mitään mahiksia vaihtaa sitä johonkin muuhun ruokaan niin ettei joku näkisi. Mä en tiedä mitä mä teen :tears: Auttakaa mua kehittämään joku suunnitelma.. ei sellasta varmaan ole edes olemassa. Kiinni tuun jäämään :tears: Työkaverit muutenkin vihjailee jatkuvasti mun mahdollisesta raskaudesta puoliksi vitsillä:rolling:

Onnea tuplista! :Two-hearts:

Varmasti on onnen ja kauhun sekaiset tunteet. Onneksi teitä on muutama muukin täällä elokuisissa, vertaistuki on tärkeää :folded:

Takaisin