Elokuisten höpinäketju

Mä olin ihan totaalisesti unohtanut varata seuraavan neuvolan, reilun viikon päähän sain ajan. Sillon taitaa olla jo melkein rv 15, nyt alkaa tuntua siltä että aika menee nopeammin.

Mulla vaan alkaa vatsa olla jo tosi iso...pakko kertoa töissä kohta, kun nyt oon päässyt jo toimistollekin asti parina päivänä:tears: Alkaa siis pahoinvointi oikeasti väistymään, pitää vaan ehkä tottua siihen, että viikossa saattaa olla aina muutama päivä kun tulee oksenneltua. Tänään on ollut jopa suht normaali päivä kaikin puolin...

Mutta joo, äitiyshousut oon joutunut ostamaan ja pukeutumaan neulemekkoihin jne. Etänä työskentelyssä on se hyvä puoli, että voi vetää verkkarit jalassa kotona mutta toimistolle kun on pukeuduttava edes jotenkuten fiksusti. Ei vaan omat vaatteet, housut nimenomaan, mene enää päälle.

Vaunuja oon nyt tutkaillut iltaisin ja haluisin emmaljungan duo edge s:t....tokikaan niitä ei enää valmisteta uutena mut aika hyvin näyttäisi löytyvän käytettynäkin. Miehen hommaksi annoin turvakaukalon, mua ei yhtään nappaa tutkia mikä on hyvä jne joten hoitakoon sen. Uuden auton se jo osti, toki se oli etsinnässä muutenkin mutta sai jostain kumman syystä lisäintoa siihen vauvan myötä:tears:

Onko teillä kokeneemmilla muuten jotain vinkkejä, mistä kannattaisi ostaa raskaushousuja yms. vaatteita?
Tosin nyt mulla taas menee farkut ongelmitta jalkaan, aiemmin oli sellainen vaihe että pienikin puristus tuntui niin pahalta ettei pystynyt pitämään farkkujen nappia kiinni. Mun tarvii tällä hetkellä aika vähän olla ihmisten ilmoilla, mut niissä tilanteissa valitsin vaan sellasen paidan jonka alta avoin nappi ei näy :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Onko teillä kokeneemmilla muuten jotain vinkkejä, mistä kannattaisi ostaa raskaushousuja yms. vaatteita?
Tosin nyt mulla taas menee farkut ongelmitta jalkaan, aiemmin oli sellainen vaihe että pienikin puristus tuntui niin pahalta ettei pystynyt pitämään farkkujen nappia kiinni. Mun tarvii tällä hetkellä aika vähän olla ihmisten ilmoilla, mut niissä tilanteissa valitsin vaan sellasen paidan jonka alta avoin nappi ei näy :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Minä olen suosinut käytettynä ostettuja, torilla on monesti edullisesti vaatepaketteja odottavalle.
Tällä hetkellä en voi kuvitellakaan laittavani jalkaan mitään mahan päälle vedettäviä masutuubillisia housuja. Paksuissa lämpöleggingseissä joista yläreuna alas käännettynä olen hiihdellyt ihmisten ilmoilla, kaverina pidempi neuletunika. Näillä ajattelin selvitä mahdollisimman pitkään. Muutamia tunikoita varmaan ostaa kaappiin lisää.
Keväämmällä sitten kevyemmät leggingsit.

Kotona teeppari ja collegehousut tai tunika ja leggingsit.

Mua taas vähän kauhistuttaa, kun en huomaa oikein minkäänlaista vatsan kasvua, mitä täällä jo monella tuntuu olevan. Enkä joudu yöllä juoksemaan pissallakaan montaa kertaa. Heti herää pelko ettei tuolla ole mikään enää kasvanut :No Evil Monkey:. Ensi viikon ultraan tuntuu olevan valovuosi aikaa.

Mua taas vähän kauhistuttaa, kun en huomaa oikein minkäänlaista vatsan kasvua, mitä täällä jo monella tuntuu olevan. Enkä joudu yöllä juoksemaan pissallakaan montaa kertaa. Heti herää pelko ettei tuolla ole mikään enää kasvanut :No Evil Monkey:. Ensi viikon ultraan tuntuu olevan valovuosi aikaa.

Ei kannata olla ollenkaan huolissaan, kaikille sitä vatsaa ei tule ja varsinkin ensimmäistä odottavilla massu voi olla varsin pieni. Itsekin lähdin synnyttämään esikoista 41+0 niin pienellä mahalla, että monella on isompi jo näillä nykyisillä viikoilla (10+). Ei jäänyt raskaudesta yhtään raskausarpea eikä venynyttä nahkaa, kun kumpu oli niin pieni. Itsehän olin varautunut, että lähes 41-vuotiaana raskaus venyttäisi vanhat kudokset ihan pilalle, mutta hyvin oli vielä joustoa :tears:

En tosiaan tarvinnut mitään äitiysvaatteita esikoista odottaessa ja nyt tästä toisestakaan ei ole kyllä yhtään mitään vielä havaittavissa. Itse nautin siitä, että pystyy normaalisti liikkumaan, mulle ei tullut ensimmäisestäkään missään vaiheessa mitään ankkakävelyä eikä ryhdin muutosta. Monesti tuntuu olevan myös varsin perinnöllistä kenelle se massu kasvaa varhaisessa vaiheessa ja kenelle ei. Toki myös äidin pituus vaikuttaa, mitä pitempi sitä pienempi maha todennäköisesti, kun keskivartalossa on vauvalle tilaa ilman että tarvii ulospäin työntyä. Ja kohdun asento vaikuttaa myös, taaksepäin kallistuneilla kohduilla varustetut kuten minä, selviävät yleensä suhteellisen pienellä mahalla.

Ja en käy yöllä vessassa ollenkaan, se tuli viime raskaudessa vasta viikoilla 30+

Odotat esikoista ilmeisesti? Ei huolta, kyllä se masu sieltä tulee. :smiling-eyes: Meillä ei-ekakertalaisilla paikat on venyneet jo aiemmin ja siksi vatsakin lervahtaa helpommin aiemmin esille. :tears: Ei toki kaikilla, mutta monilla.

Siis en muista tarkkaan koska itsellä alkoi esikoisesta housut kiristää, varmaan ainakin pari kuukautta myöhemmin mitä nyt. Rakenneultrassakin olin vielä tavallisilla housuilla, toki ne ei olleet mitkään kireimmät housut, mutta silti. Ja nyt alkoi jo joskus viikolla 10 kiristää monet housunvyötäröt. Toki tässä raskaudessa tuntuu etten muutenkaan siedä painetta vatsan alueella, tätä ei ollut esikoista odottaessa, eli sekin vaikuttanut varhaisiin housuostoksiin.

En sanoisi että minulta löytyisi vielä mitään vauvavatsaa, kohtuhan on vasta greipin kokoinen näillä viikoilla, huomenna rv10+0. Mutta alavatsalla on kyllä sellainen turvotus ollut jo viimeisen kuukauden (hormonit, hormonit) etten ole voinut pukeutua 'normaalisti' enää vähään aikaan koska kaikki vähänkään vatsan päälle nousevat vaatteet ahdistaa. Piti alusvaatevarastoakin vartavasten uusia kun en pysty enää olemaan tavallisesti käyttämissäni pikkuhousuissa ilman kiristävää tunnetta alavatsalla. Ostin matalalla lantiolla olevia pöksyjä, enää ei ahdista.
Paino ei ole vielä lähtenyt nousemaan vaikka turvotusta löytyykin. Sitä odotellessa että alamahan turvonnut pullataikina muuttuu pyöreäksi vauvamasuksi, viimeksi rv16 eteenpäin taisi selvästi olla jo masua :White Smiling Face:
Eikä tätä vartta ei ole liiemmin pituudella siunattu, 159cm :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Takaapäin ei tosin ole vielä viimeisillä viikoillakaan huomannut että olisin raskaana, edestä ja sivuilta ainoastaan.

Esikoisen aikaan varsinainen vauvamasu ilmestyi vasta puolessa välissä raskautta josta sitten kasvoikin selkeästi viikko viikolta loppuun saakka :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Muokattu viimeksi:
Juu, mä mielelläni ottaisin sen version jossa maha on pieni. Mulla on jokaisessa raskaudessa maha ollut todella iso, ja kasvaa nimenomaan tuohon eteen eikä sivuille. Kolmosta odottaessa mun pomo kysy suoraan millon oon jäämässä äitiyslomalle kun maha jo niin iso...en ollu käyny edes nt-ultrassa vielä siinä vaiheessa :Grinning Face With Smiling Eyes:

Eikä tosiaan tämä näyttäis tekevän poikkeusta, vaikka vähän niin toivoin. Varmasti joo turvotustakin mutta ei kyllä jää epäselväksi, että on vauvamaha. Paino on mulla noussut vaan 700g....johtunee tosta pahoinvoinnista ja oksentelusta.

Isosta mahasta huolimatta oon onneks viimeiseen asti pystynyt liikkumaan hyvin eikä esim mitään liitoskipuja oo ollut. Toki tää raskaus onkin ollut nyt ihan erilainen ja kaikki urheilu jäänyt....ajattelin nyt ruveta käymään salilla, ja vähän lenkkeillä. Nyt kuitenkin ikää enemmän ja mä en kyllä kestä jos en pääse urheilemaan kun nytkin jo hajoo pää...ja pelkään kyllä mihin kuntoon meen jos en urheile millään tavalla. Nyt jo selkä ja niska jumissa...

Mulla taas maha jo tosi iso omasta mielestä, vaikka esikoista odotan. Siskolle syntyy vauva huhtikuussa ja mulla on yhtä iso maha sen kanssa. En tajua vaan. Ollaan miehen kans vitsailtu et oiskohan siellä kaksi. Ihan litteä vatsa oli ennen raskautta. Nyt 11+6. Tai sit oon vaan lihonu jotenki älyttömästi. Vaakaa ei oo niin vaikee sanoo paljon painoa on tähänmennessä tullu lisää. Ultraa odotellessa. Vielä pitäs 1,5 vko malttaa odottaa. Vu:ssa ei oo käyty.

Juu, mä mielelläni ottaisin sen version jossa maha on pieni. Mulla on jokaisessa raskaudessa maha ollut todella iso, ja kasvaa nimenomaan tuohon eteen eikä sivuille. Kolmosta odottaessa mun pomo kysy suoraan millon oon jäämässä äitiyslomalle kun maha jo niin iso...en ollu käyny edes nt-ultrassa vielä siinä vaiheessa :Grinning Face With Smiling Eyes:

Eikä tosiaan tämä näyttäis tekevän poikkeusta, vaikka vähän niin toivoin. Varmasti joo turvotustakin mutta ei kyllä jää epäselväksi, että on vauvamaha. Paino on mulla noussut vaan 700g....johtunee tosta pahoinvoinnista ja oksentelusta.

Isosta mahasta huolimatta oon onneks viimeiseen asti pystynyt liikkumaan hyvin eikä esim mitään liitoskipuja oo ollut. Toki tää raskaus onkin ollut nyt ihan erilainen ja kaikki urheilu jäänyt....ajattelin nyt ruveta käymään salilla, ja vähän lenkkeillä. Nyt kuitenkin ikää enemmän ja mä en kyllä kestä jos en pääse urheilemaan kun nytkin jo hajoo pää...ja pelkään kyllä mihin kuntoon meen jos en urheile millään tavalla. Nyt jo selkä ja niska jumissa...
Minullakin maha kasvaa valtavaksi vaikka kaikki lapset olleet 'standardimittaisia' syntyessään, näyttää vaan aika hurjalta kun jättimäinen pallo kasvaa tuohon eteen minun kokoisella :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Itsekin odotan kovasti että pääsen taas liikkumaan! Pää meinaa todellakin hajota tähän paikallaan oleiluun, kroppa ja mieli kaipaa kunnon rääkkiä.

Mulla taas maha jo tosi iso omasta mielestä, vaikka esikoista odotan. Siskolle syntyy vauva huhtikuussa ja mulla on yhtä iso maha sen kanssa. En tajua vaan. Ollaan miehen kans vitsailtu et oiskohan siellä kaksi. Ihan litteä vatsa oli ennen raskautta. Nyt 11+6. Tai sit oon vaan lihonu jotenki älyttömästi. Vaakaa ei oo niin vaikee sanoo paljon painoa on tähänmennessä tullu lisää. Ultraa odotellessa. Vielä pitäs 1,5 vko malttaa odottaa. Vu:ssa ei oo käyty.
Jos teille tuleekin kolmoset :Grinning Face With Smiling Eyes:

Kiitos teille, täytyy vaan uskoa että kaikki voi olla hyvin ja onhan mulla selkeitä oireitakin. Ihan ku nyt aamulla ois pieni kumpukin alavatsalla :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:.

Kyl mulla on farkut ollut pois käytöstä jo toista kuukautta. Kuminauhallisia housuja vaan käytettävä ja aika pian lähettävä ostoksille kun ei kehtaa kaksia housuja vaan vaihdella töissä :D Painoa tullut jo 4kg kiitos ei oksentelun ja hitaan suolen. Mutta ihan perustouhua mulla. Painoa vaan tulee alusta asti ja mahakin näkynyt aina aika pian. Ei kai voi toisiin vertailla, kaikki ollaan erilaisia :) Mutta tänään ultraan! 12+2

Niin, jos siellä onkin useampi. :smiling-eyes: Mutta siis kyllähän noissa masuissa on eroja. Alkuraskauteen kuuluu monella isoakin turvotusta, sitten kuten Nupoko tuolla edellä mainitsi, kohdun kallistumissuunta, keskivartalon pituus ja muut anatomiset seikat vaikuttaa myös siihen miten kumpu alkaa näkyä. Tuo turvotusasiakin on sellainen, että sitten kun se häviää, tilalla on se oikea kumpu, joten ei ehdi koko huveta välttämättä missään vaiheessa. :Grinning Face:

Mulla on kans ollu valtavat masut kummastakin edellisestä, edessä. Takaapäin ei näkynyt kumpikaan edes synnärille mennessä. Itsellä mittaa huimat 158cm. Vatsa on ollu arka turvoksissa vaihtelevasti. Paino on vielä miinus merkkinen ennen raskautta verrattuun tän kovan pahoinvoinnin takia. Välillä vatsa on niin turvoksissa kuin olisi jo viikolla 20+++ ja välillä ei huomaa eroa. 9+2 nyt ja ultraan vielä 3vk. En jaksais millään odottaa.

Mä olen 170 senttinen ja leveäharteinen. Mulla myös jaksoi vatsalihakset sinnitellä tiukasti yhdessä sinne 36+ viikoille. Loppuajasta oli pieni väli ja jälkitarkastuksessa 5 viikkoa synnytyksestä, hämmästeli neuvolalääkäri miten tiiviisti ja tiukasti vatsalihaspalat olivat jo yhdessä. Nyt teen vielä suoria vatsalihaksia sinne viikolla 16 asti. Muutenkin pysyy vatsalihakset kunnossa, kun aion hiihtää niin pitkään kuin lunta vain on ja sitten lenkitän koiria esikoinen rintarepussa, joka vaatii myös jo keskivartalolta kunnon pitoa, kun neiti on lähes 10 kilon jytky.

Kolmoset olis kyllä aika shokki varmasti
Meillä ei mielestäni ole suvussa kaksosia, paitsi tänään muistin, että mahdollisesti mun äidin isän siskolla olisi eli äitini serkut. Siksi en millään usko, että itse voisin kaksosia odotella, mutta jostain syystä se ajatus kuitenkin on vaivannut koko tämän raskauden. Varsinkin, kun oireet niin paljon rajummat kuin aiemmissa.

Meillä on vähän identtisiä kaksosia suvuissa ja kesken menneitä, mutta identtiset kaksosethan ei periydy. Niitä voi sitten tulla kelle sattuu. Olihan se järkytys keväällä kuulla odottavansa kaksosia. Mutta tuskin salama kahesti samaan paikkaan iskee niin mun kaksospelot on jo hävinneet :D Ja kieltämättä se tanskalaisäiti hiippaili minunkin verkkokalvoille ja lievästi järkytyin :o

No ois kyllä melkonen pommi, jos siellä useampi ois. Ehkä mä uskon, että tämä on vaan turvotusta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: meillä kyllä molemmissa suvuissa paljon kaksosia. Se siinä hirvittääkin, et kun meidän suvussa kaikki ei oo kaikilla kaksosilla menny hyvin. Mutta luottavasin mielin eteenpäin. Jospa tällä ensimmäisellä kerralla ainakin olisi kuitenkin vaan yksi tulossa.

Takaisin