Elokuisten höpinäketju

Mä otin housut pois neuvolalääkärillä kun se sano et ultrataan ja sit se halusikin ensin kuunnella keuhkot ja sydämen niin sano että ei tarvi vielä housuja pois ottaa :rolling: "ai lääkäri, joo housut pois":rolling:

Mut ultrattiin vatsan päältä varhaisultrassa. Viikkoja ei etukäteen tiedetty, mutta 8+2 saatiin mitoiksi. Aiemmissa raskauksissa oon käynyt läpi raskauden kontrolleissa kohdunkaulan tilanteen varmistamiseksi ja silloin on vielä myöhäisilläkin viikoilla ultrattu sekä vatsan päältä että alakautta. Saa nähdä seurataanko tätä raskautta niin tarkasti kun on kuitenkin molemmat kaksi raskautta ollut ihan täysiaikaisia.

Miä ihan järkytyin kun tässä viime aikoina vasta luin että nt ultria tehdään jossain alakautta. Aina multa on mahan päältä katsottu ja rakko oltava täysi. Eiköhän samalla tavalla nytkin. Tai jos ehdottaa alakautta niin sit on liikaa mahamakkaroita tai jotain :D

No lapsettomuushoidoissa on ihan perus että katsotaan munasarjojen jne tilanne alakautta ja ar-ultrassakin vatsan päältä ei yleensä näy mitään niin housut siis pois. Viimeksi nt-ultrassakin aloitettiin mahan päältä mut vaihdettiin kesken kaiken kun toisen vauvan mittoja ei meinannut nähdä. Eikä makkaroita silloin ollut omasta takaa :smiling-eyes:

Joo ei ne mahamakkarat niin vaikuta, mutta se näkyvyys nyt vaan on yleensä parempi alakautta kuvaten. Mulla on mahaa kyllä, mutta silti on saatu näkymään myös neuvola ultralla aina mahan päältä rv 8-9. Lapsettomuushoidoissa varhaisultra oli automaattisesti alakautta, samoin myös nt-ultrassa. Myös niillä kavereilla alakautta joilla mahaa ei ole lähes laisinkaan. Ehkä tämä on enempi riippuvainen ultraajan suosimasta tavasta, ainakin osittain. :smiling-eyes:

Mulla on varmaan aina aikasemmin nt-ultra katsottu niin vatsan päältä kuin alakauttakin. Varauduin nytkin siihen, että myös alakautta mutta pelkästään vatsan päältä kyllä katottiin.

Mä oon taistellut nyt nukkumisen kanssa. Kahden nuorimman jälkeen mulla on ollut vaikeuksia muutenkin nukkumisen kanssa, olivat huonoja nukkumaan ja edelleen saattavat kumpikin herättää mut öisin about kerran viikossa. Inhottaa kun erittäin huono yö tuo sitten päänsäryn ja huonon olon....mulla jo ollut ajoittain parempi olo.

Päänsärkyä on kyllä ollut nyt muutenkin, tein jo kotitestinkin, jos vaikka korona olis iskenyt mut ei ollut. Mulla on yks poika ja sitä odottaessa puhkesi migreeni joka olikin päällä sit yli puolet raskaudesta....välillä pahempi ja välillä helpompi, mut kokonaan lähti vasta viikko synnytyksen jälkeen. Joten nyt on vähän pelko perseessä, että toivottavasti ei tulis samaa....sillonen neuvolalääkäri sano, että voi johtua poikahormooneista kun tytöistä ei oo samaa ollut:tears: Saas nähdä pitääkö paikkansa...

Mä olen just miettinyt, että voisiko tämän raskauden erilaisuuden selittää se, että odottaisin nyt poikaa. Kun tyttöä odottaessa raskaus oli mielestäni maailman helpoin, ei ollut huonoa oloa eikä päänsärkyä, jotka nyt on olleet lähes päivittäin riesana viikkotolkulla. Jotkut sanoo, ettei sillä ole mitään vaikutusta, kumpaa odottaa, mutta tuttavapiirissä on useita, joilla on jomman kumman sukupuolen odottaminen ollut helppoa ja toisen taas täynnä vaivoja.

Mulla esikoinen poika, toinen tyttö. Kummastakin pahoinvointia ja oksentelua, muttei näin raju kuin nyt. Tytön loppuraskaus oli tosi vaivainen. Olin tosi kipeä joka paikasta jo viikkoja ennen synnytystä. Tytön aikaan himoitsin salaattia ym terveellisiä juttuja ja pojan aikaan olisin voinut elää mäkkärin/hesen purilaisilla. Kummastakin edellisestä tiesin heti alussa itse kumpaa odotan. Nyt mulla ei oo mitään hajua kumpi vois olla tulossa ja se on tosi ärsyttävää

pari päivää sitten oli tosi hyvävointinen päivä ja sain kotona tupsettua pikkuhommia jopa tapaturma kivusta huolimatta, mutta eilen ja tänään ollut taas phv ja pöntön kanssa rehvejä.

Mulla siis ennestään kolme tyttöä ja yks poika. Tyttöjen odotusajat olleet helppoja, yhden kanssa oli ihan jäätävä väsymys mutta eroavat muuten selkeästi pojan odotusajasta. Poikaa odottaessa pahoinvointi alko oikeastaan vasta kun migreenikin, eikä ollut niin pahaa kuin nyt mutta kyllä nää kaks raskautta on eniten toisiaan muistuttaneet...jännä nähdä, voiko johtua vauvan sukupuolesta. Alkuun olin ihan varma, että tyttö täältä taas tulee mut jotenkin koko ajan vahvistuu tunne, että onkin poika.

Mulla siis ennestään kolme tyttöä ja yks poika. Tyttöjen odotusajat olleet helppoja, yhden kanssa oli ihan jäätävä väsymys mutta eroavat muuten selkeästi pojan odotusajasta. Poikaa odottaessa pahoinvointi alko oikeastaan vasta kun migreenikin, eikä ollut niin pahaa kuin nyt mutta kyllä nää kaks raskautta on eniten toisiaan muistuttaneet...jännä nähdä, voiko johtua vauvan sukupuolesta. Alkuun olin ihan varma, että tyttö täältä taas tulee mut jotenkin koko ajan vahvistuu tunne, että onkin poika.

Täällä kans poikien odotukset olleet ihan karmeeta oksentamista ja tytön aikaan oksensin ihan vaan sillon tällöin ja kykenin aika hyvin normaaliin elämään. Tämä odotus aika miusta ollut ehkä kaikkein pahin ja oon aivan varma että poika on tulossa aijempien perusteella. Ihan mielenkiinnolla odotan että oonko oikeassa :D

Esikoinen on poika ja alkuraskaus oli kuin suoraan oppikirjasta aamupahoinvointeineen. Loppui muistaakseni kun toinen kolmannes alkoi. Seuraavat olleet tyttöjä ja jokaisen kohdalla on pahoinvointi ja etova olo vain pahentunut edellisestä, viimeksi kesti rv 32 saakka.. Tähän mennessä on ollut huonoin olo kaikista. Lapset siis yksi poika ja neljä tyttöä.

Ootteko mille viikoille saaneet nt-ultra-ajan? Itellä pitkän odotuksen jälkeen olisi aika maanantaina, tuolloin jo rv 13+3.. (tai omien laskelmien mukaan ovulaation perusteella n. 13+0). Alkuun luulin että olisi jo tässä kohtaa käyty mutta enpä osannut sen kummemmin ihmetellä. Nyt kuitenkin aloin taas ihmettelemään kun jostain luin että pitäisi olla 10+0…12+6 välillä. Onkohan siitä mitään haittaa että on noin myöhäinen tuo nt? Verikokeissa kävin 10+3. Verikokeiden tulokset ilmeisesti kuulee vasta siellä ultrassa?
Tyhmiä esikoisen odottajan kysymyksiä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ootteko mille viikoille saaneet nt-ultra-ajan? Itellä pitkän odotuksen jälkeen olisi aika maanantaina, tuolloin jo rv 13+3.. (tai omien laskelmien mukaan ovulaation perusteella n. 13+0). Alkuun luulin että olisi jo tässä kohtaa käyty mutta enpä osannut sen kummemmin ihmetellä. Nyt kuitenkin aloin taas ihmettelemään kun jostain luin että pitäisi olla 10+0…12+6 välillä. Onkohan siitä mitään haittaa että on noin myöhäinen tuo nt? Verikokeissa kävin 10+3. Verikokeiden tulokset ilmeisesti kuulee vasta siellä ultrassa?
Tyhmiä esikoisen odottajan kysymyksiä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Nt-ultra käydään aikavälillä 11+0-13+6 et menee hyvin sen sisälle sun aika! Näkyypähän ainakin tarkemmin, kun on vähän myöhemmin. Tai luulisi niin :smiling-eyes: esikoisesta kävin 11+5 ja nyt tästä omien laskujen mukaan 12+1, mutta tarkentui ultrassa viikot 11+6.

Sinulla on vedetty aika lailla takarajaan se nt-ultra. Mä sain itse varata Maisan kautta ja se tarjosi aikoja vain niille viikoille, jolloin ko.tutkimus on ok. Mulla se tulee olemaan viikolla 11+6, edellisessä taisi olla täsmälleen sama päivä. Tuskin tuo nyt kovin vakavaa, kun vain muutamalla päivällä myöhästyy ja varsinkin, jos et ole käynyt varhaisultrassa eli voi vielä muuttua ultrassa. Neuvolahan laskee vaan jästipäisesti sillä kaavalla 28 päivän kierto. Tässäkin raskaudessa tiesin tarkalleen, koska ovulaatio oli ja olin vielä käynyt varhaisultrassa. Siitä huolimatta terkkari vänkää laskettua aikaa ja kirjasi sen kaksi päivää aikaisemmaksi( koska lääkäri ei ultrannut, vaan kätilö). En tiedä missä pussissa tämä terkkari on elänyt, kun täällä ei kyllä lääkärit ultraile sikiöseulontayksikössäkään.

Mulla nt-ultra 13+5. Mutta tosiaan mulla normaalia pidempi kuukautiskierto eli todennäköisesti ovulaatio ollut myöhemmin (ja myös varhaisultrassa näytti 3 pv pienemmältä kuin viikkojen mukaan). saattaa sikiö olla sen viisikin päivää pienempi, niinkuin edellisessä raskaudessa. Viimeksi taisin käydä jo 12+3 viikolla ja jouduttiin silloin varaamaan viikon päähän uusi aika koska sikiö oli niin pieni että ei ilmeisesti nähnyt vielä kaikkea mitä olis pitnyt. Mutta olisin silti toivonut että olis nyt viikkoa aiemmin tuo ultra.

Mulla on ultra ensi viikolla 12+3. Olisin saanut varattua jo tälle viikolle, mutta halusin venyttää sen sinne, että varmemmin näkisi, että jos kaikki ok, niin olisi isoimmat riskit takana. Nyt kyllä harmittaa vielä viikko odottaa.

Mä en ole ennen kuullutkaan, että voisi käydä noilla annetuilla viikoilla niin, että sikiöstä ei näe niitä tarpeellisia osia. Eikös se tarkoita silloin sitä, että sikiön on nuorempi kuin mitä on laskettu, jolloin on kehittymättömämpi? Tämähän on tietysti varmaan tavanomaista luomuraskauksissa, jossa ei monesti ole ovulaatiota edes tikutettu ja siltä osin arvotaan sitten sen viimeisten kuukautisten mukaan, joka sekin erittäin epävarma mittari silloin, kun kierto on mitä sattuu. Ainakaan viimeksi ei ollut viikolla 11+ mitään ongelmaa nähdä sikiöstä kaikkea mikä kuuluukin. Toivottavasti tälläkin kertaa siellä nähdään oikein virkeä ja täydellinen ihmisen alku:Person With Folded Hands:

Noniin, tänään oli se nt ultra koko vastasi muutamaa päivää isompaa mutta la pysyy samana kuin aijemmin. Ja eka kerta kun tuo ultra tehtiin vatsan päältä kun aijemmin aina tehty alakautta. Kätilö myös kysyi haluunko että veikkaa sukupuolta nub testin perusteella ja tuli kyllä ihan yllätyksenä että tytöltä näyttää kun oon ollu aivan varma että odotan poikaa aijempien raskauksien perusteella :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:❤️Saa nähdä pitääkö veikkaus paikkaansa Jos näin on niin ei kyllä pystykään oireiden perusteella varma olemaan kumpaa odottaa.

Takaisin