Elokuiset sadot

Mulla kolmas kierros flunssaa ja kurkkukipua tässä raskaudessa[:@]Ja panadolia kuluu[&o]Nyt jo onneksi parempi....

Huomenna nro 2 neuvola,saanpa viihdoin tietää(kauhistua)painon nousuni ja muut jutut,kelan paperitkin kuulemma saan mukaan[:)]

Mä oon vähän malttamaton,mutta aika tuntuu menevän liian hitaasti,olis edes kesäkuu jo[;)]

Minusta taasen Elysee tuntuu nyt siltä et aika menee nopeasti. Justiinhan mulla oli se RV 22 neuvola mis sain noi KELA:n paperit. Ja nyt onkin jo RV 24 täynnä. Mihin se 2 vk meni? Nyt juuri on monta rautaa tulessa ja tapahtumia jokapuolella. Myös moneen paikkaan pitäisi ehtiä ensi viikonkin aikana. Et ehkä se ens viikkokin menee nopsaan.

Omaa: Eilen kävin kävelyllä, eikä tuntunu yhtään hyvältä. Lantio ja häpyliitos tuli kipeeksi jo alkumatkasta ja alamassua juili silleen inhottavasti. Vähän kuukautiskivun tyylistä kipuilua. Tällästä oli viime raskaudessakin ja mut laitettiin saikulle rv 22+6. Vaik ei kukaan en minä ei anturit tai lekuri mitään supistuksia todennu varmasti olevan. Mut setä laitto selän kuntoon niin loppu kipuilutkin. Laitoinpahan sit eilen häenlle jo viestiä et pääsisi käsittelyyn. Jos sais sillä taasen asiat kuntoon. Ajattelin kyllä tänään käydä kokeilemas miltä se kävely tuntuu. Menen vaan vähän hiljenpaa vauhtia.

Yritin tuossa lisäillä kuvaa massusta tuonne masukuviin, mutta koko ajan sanoo, että kuva on liian suuri.. Et mahtaapa jäähä sitten mun kuvat lisäämättä. [:@]
   En oo aikasemmin "tohtinu" kirjotella tänne, tammikuusta asti oon kuitenki lueskellu näitä keskusteluja.. Oon tänä vuonna 20 v täyttävä "tuleva mamma", Pohojois-Pohojanmaalta [:)] Meillä täällä ollaan viikoilla 20+4, laskettu aika on elokuun 25 pvä. Ensimmäinen tuloillaan.. Ens perjantaina olis rakenneultra, kovasti sitä ootellaan [:)] Jos vaan vaavi on sellasessa asennossa et sukupuoli näkyy, niin halutaan tietää kumpi tullee, ei olla vielä raskittu ostaa vaatteita, jospa se sukupuoli perjantaina selviäis, nii vois alkaa osteleen ihania pikku bodeja ja muuta kivaa. Raskaus on menny hyvin, ei oo ollu oksentelua tms, ehkä just alussa oli pientä etomista, mut ei pahempia.. Painoa on tullu ekan neuvolan jälkeen 300 grammaa.. Se oli viikoilla 8+5, ja viimisin neuvola oli 2 vk sitten.. Joka neuvolakäynnillä tuntunu, et olis monta kiloa tullu lisää,ku on syöny kovasti, ja herkuteltuaki on tullu usiampana iltana viikossa.. Ei oo mitään ihmeempää ruokaa, tai herkkua, jota olis erityisesti tehny mieli, suolasen perään oon aina ollu, nyt on kuitenki välillä tehny makiaaki mieli, ei kuitenkaan tuu vejettyä suklaalevyä kerralla, vaan joku suklaapatukka, ja sit alkaa jo maistuun ällömakialta.
   Vaavin liikkeet tuntunu jostain 17 viikosta. Joka pvä se ittestään ilmottelee.. Välillä tuntuu sellasia selviä tömähyksiä, ja välillä taas tuntuu sellasta kuplintaa. En sit tiijä onko ne supistuksia, vai ihan potkuja..

Mut aurinkoista kevättä kaikille [:)]

Tervetuloa joukkoon heka21! Kuvan koko saa olla enintään 750kt vai olikohan 790kt. En nyt muista. Mut käy muuttamassa omalla koneellasi kuvasi kokoa pienemmäksi niin kyllä onnistuu[:)].

Jep mulla ainakin on kipu palanut. Tai ei näin kovaa kipua ole kyllä ennen tuntunut. Eilen illalla tuntui kun joku olisi puukolla pistänyt enkä voinut liikkua pariin minuuttiin. Onneksi ei pidempään kestänyt.

Huomenna onneksi vihdoin se ultra niin ainakin saa tietää, jos vauvalla on jotain ongelmaa. Paljon tuo kyllä potkii, että ei luulis olevan[:)]

Niinpä tietty, oon vähän tyhmä näiden kaikkien kipujen kanssa [:D] Osaako kukaan sanoa mikä auttaa liitoskipuihin? Muu kuin seksi, se tuntuu pahentavan ei varmaan ainakaan särkylääke.

Sulle Miu en osaa kyllä mitään sanoa tuohon, mutta kai sitä lääkettä voi ainakin koittaa. Huh, oon sellanen vainoharhainen panikoija, että olisin varmaan jo soittelemassa huomenna neuvolaan.

Mulle neuvottiin lantiosärkyyn että ei pitäs "haarotella" vaan pitää polvet yhessä autoon mennessä ja poistuessa, sängyssä kääntyessä yms. Ja että portaita pitäs välttää.
Arvatkaa vaan muistanko mä noita ikinä?

Kuuluukohan noi lantion alueen kivut näille tietyille viikoille? Ku nyt on ainakin kolme ihmistä tänään valittanu samaa. Ehkä siinä on jokin yhteys?

Musta taas ennemminkin Pähkylä tuntuu et jalat on pidettävä erillään et noi häpyliitoksen luut ei mene päällekkäin[&:]. Jostain olen lukenut juuri et nää liitos kivut vaan on ja niille ei oikein voi mitään muuta ku ottaa tarvittaessa särkylääkettä ja jäädä pahimmas tapaukses saikulle jos ei muu auta.

Mäkään en MIU ole varma siitä et mitä noi menkkamaiset kivut on. Ku mulla on ollu pari päivää ihan samanlaisia. Eikä ne mitenkään yhdisty edes noihin harjoitussuppareihin. Mut ehkä vähän tohon häpyliitoksen kipuun. Voiskohan se säteillä? Olen tosiaan kans pähkiny ihan samaa juttua.

Madie: neuvola on ihan hyvä paikka kysyä ku vaivaa. Mä olen kans jo välillä aatellu ku oikein juilii et pitääkö kans soittaa ja kysyä. Mut katotaan nyt ens viikolla. Sit ei kuitenkaan puhelinaikaan tunnu missään nii ei muista soittaakkaan.

Mulla on kuitenkin sellanen käsitys et jos nää kaikenlaiset kivut on kuitenkin ajoittaisia vaikka toistuvat päivittäin mut eivät ole ns. jatkuvia, nii kaiken pitäis olla ok. Silti ne vähän vaivaa.

Toivottavasti ei mulle tuu tuommoisia oireita.. Jos ohjeena on välttää portaita, en pääse tästä talosta mihinkään. Suihku ja saunaki on tuolla kellarikerroksessa.

Tällä hetkellä meinaa tuo selkä vähän reistailla. Lainasin perjantaina sen tukivyön, mut en tiiä onko siitä mitään hyötyä, ehkä en vaan osaa laittaa sitä oikeaan kohtaan et tukisi parhaiten.

Tänään tunsin virallisesti ensimmäiset liikkeet tuolla masussa [:)] makasin sängyllä nii alko pieni töminä vatsaa kohti tuntumaan. Töms töms vaan sinullekkin pikkuinen [:D]

Hyvää alkavaa viikkoa! Aurinkoa täällä ei nyt viikonloppuna näkynyt, mut lämmintä on ollut.

Mäkin olin juuri tulossa tänne noista kivuista kyselemään.. ilmeisesti kuuluu sitten tähän raskausvaiheeseen kun kaikilla tuntuu nyt olen sama vaiva..
Varsinkin lenkillä alavatsaa juilii ajoittain kovasti.. Nyt on sitten selkäkivut olleet arkipäivää jo pari viikkoa.. Töissä aina pahenee kun istuu 8 tuntia koneen ääressä..
Oon just miettinny että onko ihan lusmuumista jos hakee vähän saikkua selkäkipuihin ja olis vaikka viikon pois istumatyöstä.. Auttaiskohan se mitään.. Selkä on työpäivän jälkeen todella kipeä, kyyristely on ihan tuskaa.. Mä kun en oikeestaan pääse jalottelemaan kun taukojen aikana.. Muuten joutuu istumaan paikallaan luurit päässä.
Onko täällä muilla ollut selkä niin kipeenä jo tässä vaiheessa, että olis joutunnu taukoa töistä pitämään?
Mulla on nyt menossa viikkoa 21.

Täällä yksi vaivainen, joka on ollut sairaslomalla selkäkivun takia ja aikoo huomenna hakea sitä saikkua lisää.. Tossa mun työssä nyt ei vaan oikeasti pysty tekemään mitään, jos selkä on tässä kunnossa. Tuntuu tuolla jossain alaselässä vasemmalla puolella semmonen pistos välillä kävellessä, ihan ku ois lantio sijoiltaan tai jotain...[8|] Liitoskipua nämä suurimmaksi osaksi varmaan on, mutta on mulla tuo selän kanssa remppaa ollu jo ennen raskauttakin, toivottavasti ei nyt ainakaan enää pahemmaksi mene! Että suosittelen hakemaan ihan suosista sitä saikkua, mulla ei ainakaan auta muu kuin lepo. Oon muuten huomannut, että nää selkäkivut/liitoskivut tulee parin viikon jaksoissa; n. kaksi viikkoa menee suht ok ilman sen suurempia kipuja, sitten on parin viikon kipuvaihe kunnes taas helpottaa..

En siis ole ainoa vaivoineni... jotenkin tuntuu että koko ajan on jotain pientä kremppaa. Kun yhdestä vaivasta pääsee, tulee jotain toista tilalle. Selkäsärky on ehkä ainoa jolta olen vielä välttynyt, tosin huomaan, että selkä väsyy tosi helposti, esim. imuroinnista. Jalkoja ja käsiä mulla on särkenyt, erityisesti rasituksen jälkeen (rasitus=mikä tahansa muu liikuntaan viittaava kuin kävely) ja siis erityisesti niveliä. Olen ajatellut että se liittyy tuohon nivelten löystymiseen, mulla kun ovat jo valmiiksi vähän liian löysällä. Rannetuenkin hankin apteekista, rannesärky onneksi on vaivannut vasta pari kertaa.

Sitten on tietysti perinteiset närästys ja päänsärky ja väsymys... mietin että miten te, joilla on jo lapsi, jaksatte touhuta töiden jälkeen kotona, tai koko päivän, jos hoidatte lasta kotona...?

Mulla meni jotenkin viime yö ihan ketuilleen....Tää pieni on nyt pari päivää likkunut vähän laiskanlaisesti[&o]Ja koko yön kuulostelin liikkeitä.Juoksin vessassa 2h välein ja nyt väsyttää.Onneksi on neuvola tänään[:)]Taitaa olla vaavi kääntynyt selkä mun napaa kohti,niin että liikkeet ei tunnu....

Ikävä kuulla että niin monella on kipuilua ja vaivaa... sairaslomalle vaan jos oikeesti on niin hankalaa että ei pysty olemaan. Ei niistä töistä kuitenkaan mitään tuu jos vaan on paha istua kokoajan..

toivottavasti kaikki sai paljon positiivista energiaa kivasta viikonloppukelistä.. tuntuu ihan siltä että kesä on tulossa ja sitä myöden vauvan tulo lähestyy. mulla on ihan ristiriitainen fiilis, toisaalta tuntuu että päivät ei etene ollenkaan, mutta toisaalta sitten tuntuu, että apua minähän olen jo KUUDENNELLA kuukaudella..

ON: täytyy sanoa että olen aivan onnessani. ensimmäisen kerran neljään kuukauteen pääsin viikonloppuna lenkille ja olen jopa selvinnyt oksentamatta jo 3 päivää. Huono olo on tosin, mutta mitä siitä, se on pientä siihen verrattuna mitä on ollut. ehkä mulla on nyt pari viikkoa aikaa nauttia tästä suht hyvästä olosta ennenkun kaikki kivut tulevat tänne minunkin osoitteeseeni [:D]

hauskaa työviikkoa niille jotka töitä yrittää tehdä [:D][:D][:D]

Tässä aamulla oli töissä puhetta yhden työkaverin kanssa, jolla on 5 lasta näistä alamasun ja lantion liitosten kivuista. Sanoi heti et noi alamasun kivut on ihan selkeästi vain venymiskipuja kun eivät ole yhteydessä harjoitussupistuksiin. Ne vaan yhdessä liitoskipujen kanssa voivat olla aika voimakkaita ajoittain. Mut hänen  mukaansa tyypillisesti juuri tässä vaiheessa raskautta ku alkaa ns. nopea kasvun vaihe[&:].  Eli kun laps on jo niin iso, että nyt kun se kasvaa niin painoakin tulee viikossa reilusti, siis vauvalle ja se tietysti asettaa kohdulle ja sen kannattimille kovat oltavat.

Mä ainakin sain rauhoituksen tuosta kertomuksesta. Et olkaahan huoleti jos kivut tosiaan eivät liity supistuksiin niin kaikki ok. [:)]

Miu, mulla on ollut niitä "kuukautiskipuja" alkuraskauden jälkeen viikosta 16 asti. Ne iskee monta kertaa päivässä ja on paljon kipeempiä, mitä alkuraskaudessa. Sen päälle on myös kaikki muut alavatsan kivut, pistäminen, vihlonta yms. Niitä kuukautiskivun tapaisia tulee varsinkin silloin, kun on ollut raskas päivä ja pääsen lepäämään. Toisinaan ne liittyy myös supistuksiin.

Oon sanonut noista monta kertaa neuvolassa ja kerran lääkärilläkin ja ohje on ollut se, että pitää välttää raskasta liikuntaa ja kantamista. Eipä tässä kai muuta oikein voi :/

Jälleen vähän kuulumisia.
Eilen taisin tuntea ekan kerran päältäpäin potkun [:D] Kerroin avokille asiasta niin sehän tuli sitten heti hieromaan massua ja välillä huuteli tämän hetkisellä kutsumanimellä maha-asukkia [:)] Se oli kyllä huvittavaa katseltavaa. Mutta ei kyllä sen jälkee tuntunut mitään potkuja tai liikkeitä. Tänään posti toi mukanaan ilmoituksen että olen ollut raskaana 154pv ja nyt saa sitten Kelaan tehdä laput valmiiksi. Oman työpaikan suhteen jään 50pv ennen laskettua aikaa äitiyslomalle. Ihan oman turvallisuuden kannalta niin on parempi. Joudun kuitenkin vkolla olemaan yksin tiskillä ja koskaan ei tiedä jos ilmestyy näitä riehujia. Onneksi kyllä aina joku tuttu on paikalla niin osaavat sitten auttaa hädässä [:)]
Mutta nyt koiran kanssa lenkille ja sitten kaverin kanssa syömään ennen töihin menoa! Hyvää alkuvkoa kaikille!

Nyt on sitten lääkärissä käyty noista selkäkivuista..
Lääkäri tutki ja paineli ja totes että kohtu painaa hermoon ja se aiheuttaa selkäkipua.. Eli kaks viikkoa sairaslomaa edessä.. Pitää yrittää kävellä ja maata paljon...
Toivottavasti kohtu tulee muuttamaan hieman asentoa tai muuten voi tulla kivulias loppuraskaus jos kohtu alkaa enemmän vielä hermoa painamaan...
Tähän ei lääkärin mukaan tukivyö tai fysioterapia auta... =(
Sellasta tänne suunnalle.. Nyt sitten vain keskiviikon rakenneultraa jännittämään...[:)]

Mulla hajoo PÄÄ. Oon saamassa sellaisen stressiflunssan, että huhhuh. Sehän tästä vielä puuttuu kun ei oikein vois olla enää pois töistä. Listaanpa tähän tämän hetkiset stressin aiheuttajat.

1. Vauva. Nyt se pyörii mielessä koko ajan. Sain eilen päähäni, että entä jos vauva kuoleekin. Itkin sitten koko illan sitä ja en vaan pääse siitä ajatuksesta eroon. En voi rauhoittua ennen ensi viikon perjantaita.
2. Pääsykokeet. Tasan 4 viikkoa aikaa lukea. Nyt on mielessä niin paljon muutakin ja toisaalta jos vauva kuolisi niin olisi pakko päästä kouluun kun kolmas välivuosi "turhaan" sais mun vanhemmat sekoamaan. Okei, ehkä ne ymmärtäis siinä tilanteessa.
3. Työt. Oon vaan päiväkotiavustaja, jolta vaaditaan nykyään ihan liikaa. Palasin sairaslomalta viikko sitten ja kukaan ei tunnu ottavan huomioon, että mulla ei ehkä ole sellaisia voimavaroja kun ennen raskautta kun olin "terve". Mullahan ei siis ole vastuuta ollenkaan, mutta eilenkin iltapäivällä yritin yksin paimentaa kolmea 1-vuotiasta ja yhtä 2-vuotiasta, joista jokainen juoksi eri suuntaan ja veti kaikki tavarat hyllystä alas. No joo, ehkä se ei kuulosta kovin pahalta, mutta tuntui ainakin.
4. Lääkkeet. Hurraa, en ole oksentanut 12 päivään! Mutta lääkkeet loppuu viikon päästä (toiset parin päivän päästä jo) ja stressaan niistä ihan älyttömästi kun en tiedä saanko niitä lisää. Yleensä nexiumia syödään vissiin vain 4 viikkoa. En halua kuitenkaan alkaa taas oksentamaan. Tämä on kyllä niin turha stressin aiheuttaja, kun voisin vaan yrittää soittaa ja kysyä asiasta. Toisaalta kuitenkin tekis mieli lopettaa kaikki reseptilääkkeet kun ei ne varmaan hyväksi ole vauvalle.

Tähän päälle nyt tämä flunssa ja vielä Kela. Ennen hain "palkkaani" työvoimatoimistosta yhdellä pienellä naurettavan helpolla lapulla ja nyt joudun täyttämään 3 sivuisia kelan lappuja. Joo valivali. Piti vaan vähän purkautua [:D]

Voimia Madie!!

Ainakin tuohon pahoinvointiin (tai siis sen alkamisen pelkämiseen) kannattaisi käydä homeopaatilla tai akupunktiossa, niin ei tarvitsisi murehtia niiden lääkkeiden loppumista. Suosittelen[:)] Jos lapsiveden määrä on alhaisempi kuin normaalisti, siihenkin voi löytyä näistä paikoista helpotusta.

Vauvelisi painoarvio ei paljon poikennut meidän masulaisesta. Kaikki järjestyy!

Takaisin