Elokuiset sadot

Iski pieni pelästys eilen illalla rupes tuleen kirkasta verta, seksin jälkeen tosin. Mutta kyllä pelästyin ihan kunnolla. Eipä tullu paljon ja onneks se loppu jo ainakin toistaseksi. On kuulema ihan normaalia tai pitäs olla...[>:] Niin ne väittää että limakalvot ei kestä ku on niin turpeena tai jotain. Kauhun sekasin tuntein tässä sit vaa odottelee Tiistai aamun ultraa. Onneks se on kuitenki jo 8.50 ni ei joudu kokopäivää vartoon.

Mullakin on ensi keskiviikkona toinen neuvola, kiva päästä sinne taas. Ja sitten torstaina sokerirasitustesti
(siis jos mä muistan oikein ja se piti tehdä RASKAUSviikolla 12-16, eikä viikolla 12-16..)

Siellä tuli ekalla kerralla niin paljon asiaa, että tuntuu että unohdin heti ainakin puolet =D

Vähän hävettää myöntää, mutta ihanaa olla kotona. Tää on mun elämän toinen saikku, ensin kyllä luulin että kaatuu seinät päälle eikä ole mitään tekemistä..

Terveyskeskuslääkäri oli muuten ensin kirjoittamassa siihen saikkelappuun lisätiedoksi että kohtu painaa iskiasta.. Ei ihan se tapa jolla haluaisin töissä asian julki, joten pädyimme pelkkään selkäkipuun [:D]

huh huh..
Nyt on sitten koettu todella pelon sekaisia tunteita.. Viime yönä heräsin neljältä järkyttävään alavatsakipuun.. ei muuta kun työterveyteen ja sieltä sairaalaan ensiapuun.. Luojalle kiitos pääsin melkein samantien ultraan ja vauvalla kaikki kunnossa.. Ensimmäinen työterveyslääkäri epäili umpisuolta, mutta tilannetta seurataan nyt loppupäivä pysyvätkö oireet loitolla.. Mahakipu kesti melkein neljä tuntia yhteen menoon. Kylmähiki päällä vaan kierin ympäriinsä.
Ultrassa näkyi elävä sikiö ja aivan nätisti kohdun sisällä(ulkopuolista epäiltiin oireista johtuen), tosin laskettu aika siirtyy nyt viikolla eteenpäin.. eli viikkoja onkin vasta 10+1.
Nyt pitää vielä perua ensi tiistain ultra ja siirtää sitä reilulla viikolla.
Mutta kyllä oli helpottavaa nähdä, että masussa todellakin on asukas, eikä vaan mielikuvituksen tuotetta.. [:)]
Onneksi mies oli yövuorossa ja pääsi mua kuskaamaan ja tukemaan. Oli ihan onnesta soikeena kun näki ultra kuvan. Laittoi sen heti kännykän taustakuvaksi..[:D]
Ja eilen kun vielä riemuitsin että oireet on helpottannu.. Näin meillä tänään...

Ginessalle tsemppiä vaan..Ei tätä raskautta voi oikein hoputtaakaan vaan aika menee omillaan..Ja odottavan aika on aina pitkä, liian pitkä..

Mä en oo vielä saanut niitä verikokeiden tuloksia ja vasta nt-ultrasta on mennyt 2 viikkoa jote vielä on viikko aikaa hermoilla puhelinsoittoa..Nyt on sit puhelin soinut 3 kertaa tänään sellaisesta virallisesta numerosta et oon joka kerta säikähtänyt enkä meinannut uskaltaa vastata puhelimeen..Ekalla kerralla äippäpolin mies gynekologi soitti mun keskiviikko aamun verikokeiden tuloksista..Tulehdusarvot on enää 66 eli alaspäin menee..Seuraavaksi soitti osaston lääkäri jossa siis olin ja soitti samoja tuloksia..Viimeisenä soitti yhestä työpaikasta et pääsisinkö tänään ja huomenna iltaan töihin..Jouduin kieltäytymään saikun takia..

pikkuhiljaa alkaa olla olo jo voiton puolella mutta vieläkin armoton väsymys päällä, en jaksa tehä mitään..Ruoka ei maita, vaikka tiiän et on pakko syödä ettei tuu huono olo..Aamupuuron syöminen kestää tunnin..Siis 1 dl hiutaleita ja 2 dl vettä..[8D]

Nooh tämä valitusvirsi nyt katkeaa tähän ja on vain tuumattava et itsehän halusin raskaaksi ja vielä vapaaehtoisesti..[:D]

Äitikin sanoi aina pienempänä kun juputin hiusten repimisestä harjatessa et :" kauneuden takia pitää kärsiä", ni tähän raskauteen vissiin voi soveltaa samaa ohjetta :" raskauden takia pitää kärsiä.." [;)]

Hui paukke,varmasti pelottava tunne [&:]
Kyllä se varmaan oli vaan limakalvoilta,mutta aina kannattaa tarkistuttaa asiat.
Kolmosta kun ootin niin syöksyin kättärille kun ihan yhtäkkiä tuli verta,mutta vain hieman-eikä edes rakastelun jälkeen.(Kesken nettipelin) [;)]

Mun pitää ihan soittaa neukkuun ku oon viimeksi ollut siellä 16.12 ja mietin että ei helvetissä voi maaliskuussa puolessa välissä olla vasta seuraava?
Vai onko?
No se soittaa mulle kohta.

EN minäkään muista puoliakaan mitä käytiin sillon läpi!![:-]

Essillä kanssa siellä hurjaa ollut,eikä niin mukavaa..toivottavasti kaikki on OK!![&:]

Sme, kyllä ne viikossa soittaa jos on jotain pielessä, kirje tulee muutoin kotiin!!

Nyt kahvia ja vadelma,punaherukka rahkapiirakan kimppuun[:D]

Aurinkoista päivää kaikille! [:)]

Eilen kävin lääkärineuvolassa, ja kaikki oli hyvin!ü Pienen sydänäänet sieltä kuuluivat hienosti! :)
Nuita neuvolakäyntejä on tosijaanki hirveän vähän nyt alussa, mullaki seuraava aika vasta kuukauven
päästä ja sekin käynti on terveydenhoitajalle..

Itse haluan vielä sanua nuista lapsista, joilla on Downin syndrooma. Eilen juuri olin perheessä, jossa on
vajaan vuoden ikäinen tyttö, joka on Down-lapsi. Voiko nauravaisempaa lasta ollakkaan kuin juuri tämä!üü
Hän on aivan suloinen ja kuinka aitoja ihmisiä nämä ovatkaan (olen ollut myös tekemisissä paljon isompien
Down-lasten ja nuorten kanssa). Tietysti riippuu paljon siitäkin, että tuleeko näille joitakin sairauksia yms.
mutta tämä vajaa vuoden ikäinen tyttö on ollut kyllä niiin tyytyväinen ja helppohoitoinen lapsi kuin moni muu.. [:)]

Ei muuta kuin mukavaa mahojen kasvattelua kaikille! [:D]

ginessalle voimia tuleviin viikkoihin, epätietoisuus ja pelko varmaan pyörii ajatuksissa. [&o] 
Pidetään peukkuja että kaikki selviää parhain päin.

Annoin yök-ololle ja väsymykselle vihdoin periksi, ja jäin tänään pois töistä. Yksi lepopäivä viikonlopun lisäksi tekee varmasti hyvää.
Esimieskin oli kovin ymmärtäväinenm aamulla kun soittelin töihin, meillä saa olla kolme päivää omalla ilmoituksella pois töistä ja pidemmät sairaslomat vaatii  lääkärintodistuksen.
Ovat muutenkin töissä ottaneet tämän minun tilanteen hyvin, aika ajoin esimies ja työtoverit kyselevät jaksamistani, ja kehottavat lepäilemään [:D] 

Masu on jo niin pömppö, etten saanut omia housuja kiinni. Jouduin työhousutkin vaihtamaan kokoa isompaan kun masun seudulta kiristi nappi.
Sain hurjan ison läjän mammavaatteita parilta ystävältä, mutta kovin ovat silti väljiä vielä. Siskolta sain ison laatikollisen vauvan vaatteita [;)]

Ens viikolle olis sitten toinen neuvola-aika ja silloin on myös lääkäri. Mies ei pääse tällekkään neuvola käynnille mukaan, kun on jälleen työmatkalla  [:-]
Onneksi ultraan pääsi [:)]

Mukavata viikonloppua masuasukkien kasvattajille <3

Onneksi kaikilla kaikki kunnossa! Unohdin jo nimet ja laiska ku oon ni en jaksa niitä kattoo uudestaan[;)]
Eilen ja tänään olen aloittanu päiväni kuuntelemalla pikkuisen sydänääniä doblerilla. Ihanan kuuloista kertakaikkiaan. Ja eilen kuuntelin miltä se omakin syke kuulostaa.Jännä tunne.
Tiistaina tuli eka äitiyspaita postissa.Oon käyny huutamas huutonetissä noita mammavaatteita ja tänään pitäisi käydä vähän kaupoissa kattelemassa valikoimaa. Pitäisi löytää jotkut mukavat housut, mitkä ei kiristä eikä purista mistään päin, kun koko ensi viikon olen Tampereella kurssilla istumassa.
Yrittää vaan flunssanpoikanen tehdä pesäänsä minuun, ja se verottaa vähän voimia.Toivottavasti pysyy poissa.
Ultrakuvaa olen töissä katsellu vähän väliä.Työkaverit varmaan pian ajattelee että mitä tuo hymyilee vähän väliä itsekseen[:D] Kaksi lähintä työkaveriani tietävät raskaudestani ja ovat kyllä ihania kun kyselevät päivittäin kuinkas olen nyt voinut. Heillä kummallakin on lapsia itselläänkin,ja kertovat omasta raskaudestaan kokemuksia.
Taisi mulla olla jotain muutakin mielessä,mutta en nyt juuri muista enää. Oma vointi on ollu erinomainen, välillä tullu tunne että oonkohan mä enää raskaana,mutta tuo pienen sydänääni aina saa minut uskomaan tähän pikku ihmeeseen.

Oikein mukavaa viikonloppua teille mammat ja jos vain tarkenette niin menkää ihmeessä nauttimaan tuosta ihanasta pakkaskelistä! Niin ja jollakin oli issiasvaivaa.Mulla kans vaivasi alkuviikosta,mutta yritä vaan liikkua kotosallakin mahdollisimman paljon, liikunta auttaa vaikka kävely olisikin vain jotain köpöttelyä. Mulla ollu issiasvaivaa jo muutamaan otteeseen,niin tiedän kokemuksesta mikä auttaa.Pelkkä lepo on pahasta! Mäkin on liikkunu ja venytelly kivun sallimissa rajoissa,välillä hammasta purren ja itku silmässä,mutta se on ollu vaan hyväksi.
No tulipas paljon toistoa...

Aurinkoista viikonloppua kaikille, ja muistakaa halailla niitä miehiänne[;)]

Varoitus! Valitusta seuraa, en välttämättä suosittele lukemaan loppuun asti.. [:D]

Luin jostain odottajan oppaasta, että pahoinvointi yleensä loppuu 12. viikon tietämillä. Voi kun loppuisikin [:'(] Aamut alkaa oksentamisella, etova olo jatkuu lounaaseen asti ja alkaa taas iltapäivällä uudelleen.. Kämppäkin on sen näköinen, että emäntä vaan makoilee itsesäälin pyörteissä. Jo pari viikkoa on mennyt ukon kanssa riidellessä turhista asioista, mikään ei huvita, koulussa en jaksa olla ja kiukuttelen vaan kaikille. Lähestyvät yo-kirjoituksetkin stressaa, pitäisi saada kursseja suoritettua itsenäisesti ja aika alkaa loppua kesken. Ja ne painajaiset.. Kamalan väkivaltaisia unia joissa teen pahaa rakkaimmilleni [:(] Pitäisköhän tästä jo jutella neuvolan tätin kanssa? Pelkään, että minut leimataan neuvolassa vähintäänkin mielipuoleksi..

Tulipa taas kamala vuodatus.. En vain osaa puhua tästä kenenkään kanssa, kavereillekin vain nyökyttelen että "juu hienosti menee, oon onnesta soikeena".

Jep jep hetkeksi tulin vaan kertomaan että minähän sen ykätaudin sitten sain[:'(]
Tässä eilis illasta maannu kuumeessa ja oksennellen-nam[&o]

Toivottavasti te ette tätä taudin ryökälettä saa ja säästytte siltä!!

Kaikille ihanaa viikonlopunalkua,mä meen takaisin pötköttää...

Voi Emilia kuinka samalta tuntuukaan. Miehen olen kyllä jättäny rauhaan mutta omassa päässä jyllää tää asia koko ajan. Miks tää ei jo lopu?!? Kohta 14 täynnä ja aina vaan paha olo vaivaa. Mulla edelleen mennään sen ns muuttuneen pahan olon kanssa eli; ennen ku syöminen auttoi pahaan oloon niin nyt syömisestä tulee paha olo. Mutku syömättäkään ei voi olla. Mä kun olin ma neuvolas nii otin saikkua täksi viikoksi enkä ole vieläkään varma menenkö ensi viikollakaan töihin. haluaisin mennä, mutta en tiedä uskallanko. Olo on parenpi kun ei te mitään ja makailee vain. Heti jos tikun ristiin laittaa olo huononee. Varsinkin kaupassa käyminen on jostain syystä tosi vaikeeta. Ei vaan jaksaisi enään yrittää. Haluan normaalin olotilan. Tilaukseen olen pistänyt mutta posti ei ole vieläkään kuljettanut perille... [;)]

Emilia, mulla on hyvin samanlainen tilanne ollut päällä. Ja uskon, että meitä on monia, monia muitakin.

Kerroin tossa muutama viikko takaperin neuvolassa avoimesti voinnista ja mielialasta ja tätä kautta pääsin neuvolapsykologin vastaanotolle. Käytän sanaa pääsin, koska jo yksi käyntikerta avasi silmät. Nyt oon hoitanut koulukuviot kuntoon, mun piti valmistua keväällä, mutta valitettavasti työmäärä siihen on niin suuri, ettei mun voimavarat tällä hetkellä riitä. Sain siirrettyä kaikista eniten voimia vievät projektit aikaan, joka on sitten äitiysloman jälkeen. Työkuviot järjestin myös niin, että tuli jopa viikkoon väljää ja vapaa-aikaa. Lisäksi "uskalsin" ottaa vastaan kahden viikon sairasloman, ja eilen sain jopa siivottua tän kamalan kaaoksen, mikä täällä meidän asunnossa on ollut. Painajaisunet on myös helpottaneet, nyt tuntuu jo ihan mukavalta käydä nukkumaan. Tää kahden viikon sairasloma, kiireen ja paineen hellittäminen, on vaikuttanut ratkaisevasti pahoinvointiin. Nyt en oo viikkoon enää oksentanut (sitä ennen oksensin 2 kuukautta putkeen ja lopulta verta). Oon nyt viikolla 14 ja edelleen on pahoinvointikohtauksia, mutta ilman oksentamista.

Koen välillä huonoa omaatuntoa tästä, koska oon tottunut olemaan aktiivinen ja hoitamaan hommat kunnialla. Heräsin vaan siihen, kun neuvolapsykologi totesi, että en ole enää yksin, vaan mulla on nyt mahassa lapsi, josta on jo nyt huolehdittava. Kun ajattelen tätä asiaa ja mietin lapsen parasta, niin tiedän tehneeni oikean ratkaisun työ- ja koulukuvioiden kanssa.

Olisiko sun, Emilia,  mahdollista jutella asioista neuvolapsykologin kanssa tai sitten vaan normaalin neuvolakäynnin yhteydessä? Ei missään tapauksessa kannata ajaa itseään henkisesti tai fyysisesti loppuun!

Hyvä ruska83!!!!
Mäkin olen todennu nyt ku alkuviikosta annoin viimein periksi ja jäin sille saikulle et ihminen ei kestä ja jaksa kaikkea. Pakko kuunnella omaa kehoaan. Ja nyt kun on saanut levätä tajuaa asian olevan juuri niin. Asiat tärkeysjärjestykseen!

Se vaan on tämä suomalainen työmoraali, joka on niin syvälle iskostettu mieliin, että eihän sitä nyt raskauden takia töistä olla poissa.[:@] Oli sitten pää kainlossa tai pöntössä, mut töis on käytävä!! Joutavien ei koskaan raskausajan pahoinvoinnista kärsivien paasausta sanon minä[;)].

Kuunnelkaa siskot kehojanne ne on oikeessa. kun ne vaatii lepoa antakaa sitä! Ei ole pakko jaksaa kun ei kerta jaksa.

Mikshän tänkin asian tajuamiseen tarttettiin n6vk oksentamista ja yököstystä ja väkisin silloinkin töissäkäymistä?

Essi83, olipa hurja herätys sulla. Hyvä että kaikki kunnossa vauvalla ja toivottavasti myös kivut helpottivat. Jäin miettimään kun minullakin on ultra ensi viikolla (tiistaina) ja tällä hetkellä varhaisultran mukaan viikkoja vasta 10+2 -tiistaina on vasta 10+6, jos varhaisultran mitat pitävät paikkansa. Mutta kaipa ne sitten antavat uuden ajan jos niskaturvotusta ei voi mitata. Odotan kuitenkin jo kovin että saisi pikkuisen taas nähdä ja tietäisi että se siellä on kasvanut.

Onkohan panadolin käytöstä jotain haittaa, jos käyttää sitä pari kertaa viikossa? Kun kuitenkin olisi hyvä välttää lääkkeitä.. Minulla on taipumusta päänsärkyyn ja nyt on parin viikon aikana ollut useamman kerran ollut sen verran pahana että olen ottanut panadol zappia. Tänään mietin että voisiko päänsärky johtua nestehukasta, mutta ei juominenkaan ole oikein auttanut. Juon varmaan kuitenkin liian vähän kun usein tuntuu että kieli kuivuu kitalakeen kiinni..

paukke, verenvuodosta luin, että varsinkin jos on polyyppejä kohdunsuulla, niin voi tulla vuotoja, kuten muutenkin kun limakalvot on herkillä. Minulla ei vuotoja ole ollut vaikka polyyppi löytyikin varhaisultran sisätutkimuksessa. Ei kyllä ole halutkaan ihan normaalilla tasolla olleet kun vointi on ollut huono ja turvotuksen takia muutenkin olen tuntenut itseni mammutiksi...

Lila: Mulle se ultrannut lääkäri suositteli siirtämään aikaa pidemmälle, mutta voihan se olla että jo 10+6 voi niskaturvotuksen katsoa. Mä sain uuden ajan viikon päähän edellisestä eli silloin mulla pitäis olla 11+6.

Näyttää noissa neuvolasta saaduissa lapuissa lukevan että tuo ultra viikoilla 10-14. Mutta kyllä sinänsä outoa, että varhaisultran tulos oli jo tiedossa ekalla neuvolakäynnillä, mutta laskettua aikaa ei muutettu ja sen perusteella ne varmaan Kättäriltä ajan antavat. Voihan tietty olla että noilla aikaisilla viikoilla millinkin heitto mittauksessa, muuttaa asioita aika paljon suuntaan tai toiseen. Toinen mitä ihmettelen on että miksi ihmeessä siihen taustalomakkeeseen niskaturvotusta varten, terkka on ruksinut "insuliinihoito" raskauden aikana. Minulla ei ole diabetestä, vaikka suvussa on kyllä riskiä.. Kaipa noita voi siellä verikokeita ottaessa selventää, johan oisi hölmöä, jos joku taustatekijä olisi väärin ja sen takia tulisi korkeampi riski..

Haniliini, tiesin että Panadol on sallittu, mutta mietin sitä että pitäisikö sitäkin ottaa mahdollisimman vähän, kun itsellä noita päänsärkyjä on nyt ollut pari viikossa ja tuntuu että jatkuvasti olen lääkekaapilla. Toisaalta olen tyytyväinen, että olen löytänyt Panadol Zappin - yleisesti parasetamoli ei ole minulla auttanut, mutta tuo nopeavaikutteinen auttaa.

Lila Mä olin Nt-ultrassa viikoilla 10+5. Mulla siirtyi varhaisultrassa viikot -1+1, mutta ultranut lääkri oli sama joka täällä tekee nt-ultrat, ja sanoi että 10+5 on ihan riittävä viikkomäärä turvotuksen havaitsemiseen.

Lila Panadolia saa ottaa juuri niin paljon kuin pakkauksessa lukee. Viime viikolla soittelin neuvolaan ja kysyin asiasta,kun alkoi toi nivelsärky olla sietämätöntä.
Neuvolas sanottiin vielä että on parempi ottaa heti vaikka se kaks kerralla (söin siis normi panadolia 500mg) kuin niin että popsii yhden kerrallaan. Kerta annokseni niin paljo kun ohjeessakin on, että tepsii paremmin.

Vielä tohon pahoinvointiin. Huomasin yhteyden väsymyksen ja pahoinvoinnin välillä silloin kun oli vielä tota vaivaa. Heti jos oli väsyksissä seurasi siitä pahoinvointi ja vielä pahempi väsymys.
Lisäksi mua vaiva kamala närästys. rennie ei auttanut ja mies lähtikin apteekkin kysymään onko muuta apua tarjolla. ja sieltä löytyi toimiva närästyslääkke joka sopii raskaana olevalle. Balancid Novum merkkinen. Ja mikä ihanaa ton voi neilaista veden kera. Mua nimittäin etoi jo pelkkä ajatus siitä renniestä ja että se pitäisi pureskella[:'(]

Aurinkoista lauantaita!

Käytiinpäs tänään Tropiclandiassa lillumassa. Oli ihanaa kun ei ollut huono olo[:D]. Uskomatonta! Ja vielä päälle pizzaa, eikä siitäkään tullut huono olo[:D][:D][:D]. Ainakaan vielä. Edelleen uskomatonta, mutta tosi ihanaa!!! Voisko tää alkaa helpottaan?

Oli muuten kummallinen tunne masussa siellä uidessa. Tai tarkemmin siinä kohtaa kun kun masu nousi juuri vedestä ylös. Se tuntui olevan jotenkin ensinnäkin yli iso, alavatsaa kiristi kummasti joka kerta ja ylävatsa oli tosi täyden tuntuinen. Oli kuin koko masu olis kellunut uidessa ja kun nousi vedestä se hämmästyi omaa painoaan ja kiristi sen verran, etä vatsa laskutui hiljalleen alaspäin. Oletteko kokenut samanlaista???

Olen kyllä ennenkin raskaana ollessani uinut, mutta en ehkä näin alkuvaiheessa kun en muista ihan noin voimakasta kokemusta.

Ja sen huomasin kun vessassa käydessäni oli edessä iso peili niin olipahan naiselta hävinnyt vyötärö[:D]. Mulla on aina ollut hyvin kapea uuma, mut nyt siitä ei ollut tietoakaan[;)]. Masu pömpötti ja omasta mielestä näytti hyvinkin vauvamasulta, mutta voi vain kuvitella ihmiset, jotka eivät tunne niin varmasti olisivat voineet luulla normaaliksi ylipainoisen masuksi[:)]. Mutta siinähän luulivat mitä luulivat. Musta tuntui hyvältä pitkästä aikaa ja kannoin valaskalan olemukseni ylpeästi[:D][:D][:D].

Rattoisaa lauantaita, taitaa uni tulla ajoissa tänään.

OHHOH huomennahan on jo 14vk täynnä!!!

Kiitos Haniliini, Eemi03 ja ruska83 tsemppauksesta! Olo tuntuikin heti jo vähän paremmalta, kun sain edes kirjoitettua miltä minusta tuntuu. Tosin purskahdin itkuun, kun äitini soitti ja kysyi miten voin.. Ihana kuulla, etten ole yksin! Jospa tää tästä alkaisi valoisammaksi muuttua.. Täytyy muutenkin soittaa neuvolaan ensi viikolla, saatanpa hyvinkin ottaa puheeksi myös tämän henkisen ja fyysisen pahan olon.

Viikonloput on ihania! Voi kaikessa rauhassa pötkötellä kotona verkkareissa eikä ole kiire mihinkään. Kunpa aina olisi viikonloppu... [:D]

Takaisin