Elokuiset esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja salo84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on ruvennut särkemään vasemman jalan varpaita aamuisin ensiaskelilla... ikää 28v, vanhemmilla nivelrikkoa /reumaa.. toivottavasti ei oo nyt mikään ensioire..

Polvet naksuu ja häpyliitokseen sattuu jos jaloilla esim. siirtelee tavaroita (vauva sylissä :D)

Täällä kans polvet vaivaa välillä,lähinnä pystyyn noustessa. Oikeestaan paheni ku tultiin typyn kanssa portaat ryminällä alas ja tein telemark-laskeutumisen.. (vauva onneksi pysy sylissä eikä käyny mitenkään)

Mä oon lukenut että ihan normaaleja noi niveljutut ku imettää. En sit oo varma onko ilmestyksestä vai muuten vain raskauden jälkeistä olotilaa, mutta menee sit aikanaan ohi. Mulla pahin jäykkyys yms on kun nousen aamulla sängystä. Tosi raihnainen olo hetken.

Mulla oli molemmat ranteet kovin kipeät ja niissä diagnosoitiin de quervainin jännetupentulehdus. Tulehdus ehti niin pahaksi, että peukalot ei enää liikkuneet ja kädet pettivät alta välillä. Ranteisiin kasvoi myös aikamoiset patit. Alkas olemaan vauvanhoito pelottavaa. Kortisonipiikit helpotti paljon tilannetta. Nyt seurannassa ja katsotaan tarviiko leikkaushoitoa myöhemmin. Raskaus altistaa de quervainin tulehdukselle, kaikkea kanssa.

Kuinka esikoisten saaneilla vietetään ensimmäistä isänpäivää?

Teen uudelle isukille aamupalan ja sitten mennään mun vanhempien luo syömään. Aina ollaan tehty ruoka itse mutta nyt mennään kebulan kautta.

Mä leivoin kääretortun, joka viedään alustavien suunnitelmien mukaan kahvien kera isille sänkyyn.:D sit tilasin mukin, jossa kuva isistä ja vauvasta. Ja askarreltiin tytön kanssa kortti, jossa tietenkin on tytön jalanjälki. :D sit mennään illalla miehen isän luokse syömään. Ihana kun kaikki juhlapäivät tuntuu nykyään niin erilaisilta kun on oma lapsi, niitä odottaa ihan eri tavalla, niinkuin esim. nyt joulua.♡ :D

Jemna, meillä on ihan samat kuviot (tosinkääretorttu vaihtuu aamupalaan). Meillä myös tilattu muki, jossa on vauveli ja isi, ja kortin kanteen on painettu jalanjäljet :) lisäksi nappasin kanssaäidiltä idean kipeäselkäisen miehen lahjaan ja varasin miehelle ajan hierontaan. Jaksaa isi sitten taas nostella vauvaa :grin

Meillä isi saa kortin missä on Eliaksen käden kuva ja sit mä tein täyte kakun ja saa yhden paidan lahjaksi mitä on halunnut :)

Me tehtii tytön kanssa iskälle, papalle ja ukille t-paidat, missä on käden jälki. Ukki eli mun isä onki laittanu itestää facebookkii kuvan siinä paidassa, eikä muuten käytä IKINÄ fb:tä! Kovasti oli tykätyt lahjat. Lisäks iskä sai aamupalan (ei sänkyyn, kun joutui aamulla nostamaan liput), juustokakun ja superiskä-avaimenperän. Kipsivalua yritettii tehdä, mutta ei tullu mitää. :hilarious: Ehkä ens vuonna uudestaa. Jos jollai on kärkkäinen lähellä, ni siellä makso 1,90 semmonen kipsijuttu rumilla kehyksillä. Joskus etin, ni alle 25 euron en löytäny. :eek:

Siis miten ihmeessä te onnistuitte painaan käden jäljen? :D mullakin oli niin hyvänä ideana painattaa kädenjälkikortit papoille ja isille, mutta eihän siitä tullu kun sotkua. No isi sai kortin, jonka kannessa on keltanen maaliläiskä (käsi) ja papoille tulostin valokuvat korteiksi. Jalanjäljet meillä oli ristiäiskutsuissa niin en viittinyt samaa käyttää. Eikä muuten ollut sillon helppoo sekään! :D

Muuten isi sai lahjan ja aamupalan sänkyyn ja käytiin mun vanhemmilla syömässä. Poika tietysti karju väsymystään just kun ruoka saatiin pöytään, mutta onneks siellä riitti sylittelijöitä niin ite sai kerrankin syödä rauhassa.

Joo, en ole minäkään jaksanu ees käden jälkeä kun jalanjäljessäkin on jo tarpeeksi tekemistä.:D olis kivaa tietää miten muut siinä onnistuu, onko siinä joku ihmeen kikka et sen saa painettua? :D

Se niksi on painaa nukkuvan lapsen kädenjälki! :joyful: Painoin paperille ja tein siitä sabluunan, millä sitte tein paidat. Pysty siinä sabluunaa leikatessa vielä korjaamaa heilahduksia ja ku en halunnu kangasväriä laittaa suoraa vauvan iholle. Jalanjälki meni kyllä PALJON helpommin, mutta meillä se oli kanssa ristiäiskutsussa. Kasvoväreillä mä oon painanu ja sillä tulee mun mielestä ihanan tarkkareunasia jälkiä.

heippa kaikille :)

Ei oo ollu yhtään aikaa kirjotella tänne, mutta oon kyllä lueskellu teijän kertomuksia :)
Meijän prinsessa synty 25.8 ja synnytys oli nopea. 6h merkattiin papereihin. vesien menosta vauvan syntymään oli 9h. kipeetä teki, mut oli niin ihana kokemus. kaipaan kovasti raskaus aikaa ja haikeudella muistelen synnytystä. voisin vaan koko ajan muistella sitä :D

Meillä on mennyt aikas kivasti kyllä arki. vauvan isä oli ensimmäiset 5 viikkoa kotona meidän kanssa mikä oli ihan luksusta.
Vauveli on täysimetyksellä vaikkakin joskus saa korviketta myös, mutta ei päivittäin. Paino nouseee hyvin ja kaikki käyrät menee keskitasolla,
Tytsy on kovin rauhallinen joskin välillä saa koviakin itku raivareita kun yritän liian aikasin antaa tissiä suuhun :D
Juttelee kovasti ja hymyilee, ei vielä naura. mahalta selälle on onnistunut muutamia kertoja nyt kääntyilemään mutta työtä se vaatii kovasti vielä :D

Suurin ongelma meillä on nukkuminen :/ Tytsy on kovin levoton nukkumaan. joskus 1kk iässä olin jo niin väsynyt jatkuvaan yö heräämiseen kun hän vaan ähkii ja puhkii ja suuttuu jos tutti tippuu suusta. joten sillon aloin kapaloimaan hänet joka kerta yöllä nukkumaan mentäessä ja herätyksien jälkeen. sekin on niin kovin aikaa vievää puuhaa, että toivon jotta pääsisin siitä eroon kokonaan. nyt en olevarmaan viikkoon kapaloinut ja tyttö onkin nukkunut melkein koko ajan minun vieressä jossa nukkuu todella hyvin aina. ongelma on siinä, että itse en pysty rennosti nukkumaan sillon. nukun kyllä sikeästi, mutta paikat tulee kovin kipeäksi.
Nyt olen hankkinut unipussin ja sillä on pieni pätkiä suostunut nukkumaan omassa sängyssä.

Onko muilla tälläisiä ongelmia? se ei haittaa vaikka ähkii ja puhkii, mutta herää aina itse siihen eikä enää suostu nukahtamaan uudestaan ilman tissiä.

Bluebell: sama synttäripäivä kuin meidän tytöllä, ja sun kirjoitus oli melkeen kuin mun näppäimistöltä muutenkin ku haikeudella muistelen raskausaikaa ja synnytystäkin voisin olla koko ajan muistelemassa.:D
Meidän tyttö on myös melko levoton nukkuja ollut. Oikeastaan nyt viimeiset pari viikkoa on ollu niin että en saa millään illalla nukkumaan ja sit onkin ihan yliväsynyt. Aina nukahtaa tissille ja kun sänkyyn siirtää niin herää ja nyt meilläkin nukkuu unipussissa ja se varmaan vähän auttaa. Kapalointiakin mietin mut tämä varmaan potkis senkin pois päältään ja sit heräis varmaan kylmään.
Vaunuissa ulkona nukkuu suht hyvin nykyään kun oon nukuttanut toukkapussiin ja kapaloon käärittynä.
Illalla onneksi kun saan nukkumaan niin nukkuu kyllä sit suht hyvin mut ei nukahda millään ilman tissiä. Pyöris ja heiluis ja ähertäs vaikka kuinka kauan enkä mä sit jaksa sitä kuunnella ja "pakko " nukuttaa siihen tissille. Varmaan joskus vaikea vieroittaa vaikka nyt onkin näin helpointa tehdä.:/
Toistaiseksi olen saanut siirrettyä yöksi vauvan aina omaan sänkyyn eikä ole tarvinnut ottaa viereen, koska mä en osais niin nukkua. Pelkäisin koko ajan et vauva jää alle tai mun peitto menee sen naamalle ja vauva tukehtuu yms. Jospa tämä tästä.
Olisko sellaisesta tarroilla kiinnitettävästä kapalosta teillä apua, jos tavallinen kapalo on hankala ja vie liikaa aikaa?:)

Tarrakapaloa juuri kattelin, mutta jotenkin pelkään että tottuu liikaa nukkumaan tiukassa kääreessä vaan. Mutta samalla pelkään että tottuu liikaa nukkumaan vaan vieressä. Äh vaikeeta. Mutta ilman kapaloa pisimmät unet nyt sängyssä ollut vajaa 2h ja yleensä sen tunnin nukkuu vaan. Kun kapalon kanssa tai vieressä on nukkunut jopa 5 tunnin pätkiä. Melko helposti saan nukahtamaan kyllä illalla mutta jos herää tunnin sisällä tai aikasemminkin eikä halua maitoa niin nukutus mahdotonta tai jos nukahtaa niin sänkyyn laittaessa alkaa kamala äherrys.
Päikkärit on helppoja. Nukkuu 3-4h pisimmät päikkärit vaunussa tai kotona OMASSA sängyssä :'D ja parit tunnin päikkärit myös helposti menee.

Ja aikasemmin neiti on nukahtanut viimeistään 9 aikaan illalla, mutta nyt edelleen yritetään saada nukkumaan. Väsyny kyllä on,mutta kai tuo lähestyvä 3kk kriisi vie yö unet :laughing025

Takaisin